פונקציה קווית כיתה ח

נושא הפונקציה הקווית הוא נושא גדול יחסית, עם הרבה חומר.

זה נושא שהוא גם חשוב והכרחי שתדעו אותו.

בדף זה ארבע חלקים:

  1. ארבעה סרטונים המסכמים את החומר (כשעתיים של וידאו).
  2. קישורים בהם ניתן ללמוד כל נושא הקשור לפונקציה קווית.
  3. סיכום קצרצר.
  4. 13 תרגילים מסכמים של החומר.

1.סרטונים מסכמים

שלושת הסרטונים הראשונים מסכמים בפירוט את החומר.

מכוון שהם ארוכים (103 דקות) נוצר גם הסרטון הרביעי של 37 דקות שעובר על הדברים החשובים אבל לא על כל החומר.

ניתן ללמוד את החומר גם ללא הסרטונים אלא בעזרת הקישורים שנמצאים בהמשך וכוללים סרטונים ממוקדים וקצרים בהרבה.

מנויים לאתר רואים כאן סרטון.
לחצו כאן כדי לקבל מידע על מנוי.

2.קישורים

לחצו לצפייה בקישורים

הנושא הוא נושא ארוך.

ניתן ללמוד בצורה קצרה יותר מהסיכומים בכתב ובוידאו הבאים:

  1. היכרות עם פונקציה קווית.
  2. פונקציה קווית ונקודה.
  3. מציאת משוואת הישר.
  4. גרף פונקציה קווית.

ניתן ללמוד גם מהדפים המפורטים יותר הבאים.
הדפים מחולקים ל:

  • מבוא.
  • פונקציה קווית ונקודה.
  • מציאת משוואת ישר.
  • גרף פונקציה קווית.

חלקים 2,3 הם החשובים ביותר.

1.מבוא:
בחלק זה נעשה היכרות עם פונקציה קווית.

נלמד כיצד יודעים עם נקודה נמצאת על הגרף, כיצד מוצאים נקודה, כיצד לשרטט גרף ועוד.
הדף הראשון הוא הדף החשוב וכולל בתוכו את התוכן של הגרף השני.

  1. מושגים בפונקציה קווית.
  2. היכרות עם פונקציה קווית (דף מסכם של כל הנושא).
  3. זיהוי פונקציה קווית.
  4. זיהוי עליה או ירידה של פונקציה קווית.
  5. זיהוי ערך השיפוע בגרף ובמשוואה.

2.פונקציה קווית ונקודה

  1. פונקציה קווית ונקודה – מענה על שאלות בסיסיות.
  2. היכרות עם מושגים (“ערך הפונקציה” ,  (f(2, ועוד)
  3. שרטוט גרף פונקציה קווית.

3. 5 הדרכים למצוא את משוואת הישר, נקודות חיתוך
זה החלק החשוב בקורס. צריך לדעת אותו ב 100%.
ניתן ללמוד אותו ולהצליח לפתור את התרגילים שבו גם אם חלק המבוא לא היה ברור לכם.

  1. מציאת משוואת ישר על פי שיפוע ונקודה.
  2. מציאת משוואת ישר על פי 2 נקודות.
  3. מציאת משוואת ישר על פי ישרים מקבילים.
  4. מציאת משוואת ישר על פי ישרים מאונכים.
  5. ישרים מקבילים לצירים.
  6. מכשולים במציאת משוואת ישר.

עבור בתי ספר הלומדים את משוואת הישר כ
y = mx + n
שני הדפים הראשונים הם:

  1. מציאת משוואת ישר על פי שיפוע ונקודה.
  2. מציאת משוואת ישר על פי 2 נקודות.

מציאת נקודות חיתוך:

  1. נקודות חיתוך עם הצירים.
  2. מציאת נקודת חיתוך של ישר מקביל לצירים עם הצירים.
  3. מציאת נקודת חיתוך בין שני ישרים.

4.גרף פונקציה קווית:

הקישור הראשון הוא החלק הבסיסי והחשוב.
שלושת הקישורים

  1. גרף פונקציה קווית (הדף המרכזי).
  2. גרף פונקציה קווית בעיות מציאותיות (ברז ממלא בריכה, מכונית נוסעת).
  3. שני גרפים של פונקציה קווית בעיות מציאותיות.
  4. חישוב שטח משולש על מערכת צירים.

5.נושאים נוספים

  1. פונקציה קווית בעיות מילוליות.
  2. משוואת ישר מפורשת.
  3. מתי משוואות ישר חיובית ומתי שלילית.
  4. פתרון אי שוויון בדרך גרפית.
  5. הזווית שפונקציה קווית יוצרת עם הכיוון החיובי של ציר ה x.
  6. כיצד מוצאים נקודה על ישר באמצעות שיפוע ונקודה.
  7. פונקציה קווית עם פרמטרים.

6.דפים שחוזרים על הנלמד בדפים אחרים

אלו דפים ממוקדים המסבירים נושאים שלמדו כבר בדפים קודמים.

  1. האם נקודה נמצאת על פונקציה קווית.
  2. מה הוא שיפוע.
  3. הגדרת השיפוע (קצב השתנות) ומציאתו בעזרת גרף.
  4. מציאת משוואת ישר על פי גרף.
  5. מציאת שיפוע על פי גרף.
  6. מציאת שיפוע של פונקציה קווית. (דף המסכם דרכים שנלמדו בדפים אחרים).
  7. זיהוי השיפוע של פונקציה קווית.

3.סיכום קצרצר

זה סיכום קצר המיועד בעיקר למי שיודע את החומר.
לסיכום שלושה חלקים:

  1. נקודה על ישר.
  2. מציאת משוואת ישר.
  3. גרף פונקציה קווית.

נקודה על ישר, הזהות בין משוואת הישר לגרף הישר

בחלק זה הביטוי משוואת הישר חוזר על עצמו והכוונה היא למשוואה האלגברית מהצורה
y = mx + n
y = ax + b

1.נתונה נקודה. איך יודעים אם היא נמצאת על ישר?
מציבים את הנקודה במשוואת הישר ואם יוצא דבר נכון אז הנקודה נמצאת על הישר.

אם יוצא דבר לא נכון הנקודה לא על הישר.

2.נתונה משוואת ישר y = 3x – 2. איך נדע מבלי לשרטט גרף אם הישר עובר דרך ראשית הצירים?

ראשית הצירים היא הנקודה 0,0. נציב את הערכים הללו במשוואת הישר:

2 – 0*3 = 0

2- = 0

זה לא נכון, לכן הישר לא עובר דרך ראשית הצירים.

דרך נוספת
y = mx + n
במשוואת ישר העובר דרך ראשית הצירים n= 0
במשוואה y = 3x – 2 מתקיים n = -2. לכן הישר לא עובר דרך ראשית הצירים.

3.איך מוצאים נקודה כלשהי על ישר (בעזרת משוואת הישר)?

בוחרים ערך x כלשהו, למשל x = 0 ומציבים אותו במשוואת הישר. מקבלים ערך y וזו הנקודה הנמצאת על הישר.

4.הצבתי את הערך  x = 2 במשוואת הישר y = 3x – 1 ומצאתי y = 5.
כאשר נבדוק האם הנקודה 2,5 נמצאת על הגרף של הישר y = 3x + 1. האם בהכרח נמצא שהגרף עובר דרך הנקודה?

כן. יש זהות בין משוואת הישר לגרף הישר.

אם נקודה נמצאת על הישר אז חייבת להיות על הגרף.

5.זיהיתי כי הנקודה 4,1 נמצאת על גרף של ישר.
כאשר נציב את הנקודה במשוואת הישר שממנה יצרו את הגרף מה נקבל?

נקבל ביטוי שהוא תמיד נכון.
למשל:
0 = 0

6.איך משרטטים גרף של ישר?

מוצאים 3 נקודות הנמצאות על הישר לרוב על ידי הצבה של 3 ערכי x כלשהם במשוואת הישר.

משרטטים את הנקודות על מערכת הצירים ומעבירים בניהן ישר.

ניתן למצוא גם בעזרת שתי נקודות בלבד, אבל הנקודה השלישית יכולה למנוע טעות.

7.בגרף המצורף הנקודה A היא (3-, 2).
מה היא הנקודה על הגרף שערך ה y שלה גדול ב 6 מערך ה y בנקודה A?

פתרון
בנקודה A מתקיים y = -3.
ערך  ה y שגדול ב 6 הוא y = 3.
מהסתכלות בגרף ניתן לראות כי כאשר y= 3 מתקיים x = -1.
לכן הנקודה המבוקשת היא (3, 1-).

מציאת משוואת הישר

1.כאשר יש שיפוע ונקודה מוצאים בעזרת הנוסחה:
y = mx + n
או, בבתי ספר אחרים לומדים את הנוסחה:
(y – y1 = m(x – x1

2.כאשר יש שתי נקודות מוצאים בעזרת הנוסחה לשיפוע:

3.לישרים מקבילים יש שיפוע שווה.

4.מכפלת השיפועים של ישרים מאונכים היא 1-.

5.משוואת ישר המקביל לאחד הצירים ניתן למצוא בעזרת נקודה בלבד.

ובנוסף:
חיתוך עם ציר ה x מוצאים על ידי הצבת y=0 במשוואת הישר.
חיתוך עם ציר ה y מוצאים על ידי הצבת x = 0 במשוואת הישר.

חיתוך בין שני ישרים מוצאים על ידי השוואה בין שתי המשוואות שלהם.
למשל:
y = 3x +1
y = x- 2
מוצאים על ידי פתרון המשוואה
3x + 1 = x – 2.

מנויים לאתר רואים כאן סרטון.
לחצו כאן כדי לקבל מידע על מנוי.

גרף פונקציה קווית

1.המשמעות של m (שיפוע)
במשוואה y = mx + n
m מבטא את שיפוע הישר.
כאשר:
m > 0  הישר עולה.
m < 0  הישר יורד.

גרף עולה הוא גרף שכאשר מסתכלים עליו משמאל לימין הוא עולה.
גרף יורד נראה יורד משמאל לימין.

2.המשמעות של n
כאשר נציב x = 0 במשוואה y = mx + n נמצא את נקודת החיתוך של ישר זה עם ציר ה y.
y = m*0 + n
y = n
מצאנו כי נקודת החיתוך היא:

3.הדרך להבדיל בין ישרים שונים
על מנת להבדיל נסתכל על שני דברים:
נסתכל על שיפוע הישרים.
נסתכל על נקודת החיתוך שלהם עם ציר ה y.

למשל, בשרטוט הישרים הבאים:
y = 0.5x – 1
y = 3x – 1
y = 0.5 + 2

ישר מספר 3 חייב להיות
y = 0.5 + 2
כי זו המשוואה היחידה עם n = 2, נקודת חיתוך עם ציר ה y שהיא 2.
בין ישרים 1 ו 2 נבדיל על ידי השיפוע (m).
לישר 2 שיפוע חד יותר ולכן הוא:
y = 3x – 1
לישר 1 שיפוע מתון יותר לכן הוא:
y = 0.5x – 1

13 תרגילים מסכמים של החומר

בחלק זה 13 תרגילים המיועדים לאלו שיודעים את החומר ורוצים לחזור עליו.

התרגילים עוברים על הרוב המוחלט של חומר הלימוד.

תרגיל 1-2 בנושא נקודה שעל ישר ושיפוע.
תרגילים 2-5 בנושא מציאת משוואת הישר. אלו התרגילים החשובים בדף.
תרגיל 6 בנושא חישוב שטח משולש.
תרגילים 7-8 בנושא טבלת ערכים ואי שוויונות.
תרגילים 9-10 בנושא הקשר בין גרף הפונקציה למשוואת הפונקציה.
תרגילים 11-13 תרגילים בנושא בעיות מציאותיות.

לחלק מהתרגילים פתרונות וידאו המופיעים לאחר הפתרון הכתוב.

לצפייה בתרגילים

תרגילים בנושא נקודה שעל ישר ושיפוע

תרגיל 1: מציאת נקודות על ישר, האם נקודה נמצאת על ישר

נתונה פונקציה קווית y = 3x – 3.

  1. מה קצב השינוי של הפונקציה (קצב השינוי = שיפוע).
  2. שרטטו טבלת ערכים עם 3 נקודות שעל הישר (או מצאו 3 נקודות כלשהן על הישר).
  3. מה ערך הפונקציה כאשר x = 0?
  4. מה הערך של x כאשר y =0 ?
  5. האם הפונקציה עוברת דרך ראשית הצירים?
  6. שרטטו גרף של הפונקציה (אם לא למדתם תלמדו בהמשך).

תרגיל 2

ישר ראשון עובר דרך הנקודה (1,3) ושיפועו 1.
ישר שני עובר דרך הנקודה (4-, 2-) ושיפועו 3.
מבלי למצוא את משוואת הישרים מצאו איזה ישר עובר דרך הנקודה (4,14).

תרגילים בנושא מציאת משוואת הישר

תרגיל 3: משוואת ישר על פי שיפוע ונקודה, שיפוע ישרים מקבילים

  1. מצאו את משוואת הישר העובר דרך הנקודה (2,4-) ושיפועו 1-.
  2. מה משוואת הישר המקביל לישר שמצאתם בסעיף 1 ועובר דרך הנקודה 0,0.

תרגיל 4: משוואת ישר על פי שתי נקודות

  1. מצאו את משוואת הישר העובר
    דרך הנקודות (1,0) (3, 2-).
  2. מה השיפוע של ישר זה?
  3. הסתכלו על משוואת הישר שמצאתם.
    מה היא נקודת החיתוך של ישר זה עם ציר ה Y?

תרגיל 5: מציאת נקודת החיתוך עם הצירים, תחומי חיוביות ושליליות

  1. מצאו את נקודת החיתוך של הישר y = 0.5x -2 עם הצירים.
  2. מצאו את התחום שבו הישר חיובי והתחום שבו הישר שלילי.
  3. דרך נקודת החיתוך של הישר y = 0.5x -2 עם ציר ה x מעבירים ישר המקביל לציר ה y מצאו את משוואת הישר.

תרגיל 6 (שאלה עם פרמטר)

ידועה משוואת הישר y = -3x +4  ומשוואת הישר y = (a+5)x + 1 (כאשר a הוא פרמטר).

  1. עבור איזה ארך של a שני הישרים מקבילים?
  2. עבור אלו ערכים של a הישרים אינם מקבילים?

תרגיל 7 (שאלה עם פרמטר)

עבור משוואת הישרים y = x(m – 2) + 3     ו   2y + 4x  = 5

  1. עבור איזה ערך של m הישרים מאונכים?
  2. עבור איזה ערך של m הישרים מקבילים?
  3. האם יש ערך m עבורו הישרים מתלכדים?

תרגיל 8: ישר מקביל לצירים, שטח משולש

נתונה הפונקציה הקווית y = -2x + 3.

  1. מצאו את נקודת החיתוך של הישר עם ציר ה y (מסומנת בשרטוט כנקודה A).
  2. על ציר ה y  נמצאת הנקודה (B (0, -4. חשבו את המרחק בין הנקודות A ו B.
  3. דרך הנקודה B מעבירים את הישר BC המקביל לציר ה x .
    מצאו מה ערכי הנקודה שבה הישר המקביל חותך את הפונקציה הקווית y = -2x + 3 (הנקודה C שבגרף).
  4. חשבו את שטח משולש ABC.

שרטוט התרגיל

תרגיל 9: בניית פונקציה קווית על פי טבלה

נתונות שתי טבלאות של ערכי x וערכי y.
ידוע כי הטבלאות הללו מייצגות פונקציה קווית אחרת.
התאימו לכל אחת מהטבלאות משוואה של פונקציה קווית.

טבלה ראשונה

x 2 4 10
y 10 11 14

טבלה שנייה

x 2- 2 5
y 0 10- 25-

תרגיל 10: אי שוויונית קווים, משמעות גרפית

נתונים הגרפים של הפונקציות
g (x)= -5x  ו   f(x) = -2x +2.

  1. מצאו את הנקודה A.
  2. עבור אלו ערכים (g(x) >f (x.
    הסבירו באמצעות גרף ולא באמצעות חישוב.

שרטוט גרפים

תרגילים בנושא בעיות מציאותיות, הקשר בין גרף למשוואה

תרגיל 11: בניית פונקציה קווית על פי נתונים

בפארק שעשועים מחיר הכניסה לפארק הוא 20 שקלים
ולאחר מיכן צריך לשלם 10 שקלים עבור כל מתקן עליו עולים.
בפארק מבקר אדם יחיד.
x  הוא מספר המתקנים עליהם האדם עולה.
y  במחיר שהאדם שילם על המתקנים והכניסה ביחד.

1.השלימו את הטבלה הרשומה למטה.

x
מספר המתקנים
3 2 1
y
המחיר של המתקנים והכניסה
70

2.האם הטבלה מתארת פונקציה עולה או יורדת?

3.כתבו ביטוי אלגברי המתאר את הקשר בין x ל y.

4.האדם עלה על 17 מתקנים השתמשו בביטוי האלגברי שבניתם כדי לדעת כמה שילם.

5.האדם שילם 170 שקלים. חשבו בעזרת הביטוי האלגברי על כמה מתקנים עלה.

6.האם הביטוי האלגברי עובר דרך ראשית הצירים?

7.שרטטו גרף של הביטוי האלגברי.

תרגיל 12: הקשר שבין בעיה מציאותית לפונקציה קווית

שני פועלים מעמיסים שתי משאיות שונות.
שתי המשאיות לא היו ריקות בזמן תחילת המילוי.
שתי פונקציות קוויות מתארות את כמות הארגזים בכול משאית כפונקציה של הזמן.

המשתנה x הוא הזמן בדקות.
כלומר כאשר x =1 זה מתאר את כמות הארגזים במשאיות כעבור דקה אחת.

f (x ) = 20 + 3x  (פועל א).
g (x ) = 50 + 2x   (פועל ב).

  1. קצב המילוי של איזה פועל מהיר יותר?
  2. כמה ארגזים היו בכל אחת מהמשאיות כאשר הפועלים התחילו למלא?
  3. כעבר כמה זמן כמות הארגזים במשאיות תהיה שווה?

תרגיל 13: בעיה מילולית, בעיית גרף ופונקציה קווית

ברז א ממלא את בריכה א  וברז ב מרוקן את בריכה ב (בריכה אחרת).
הגרף הבא מתאר את כמות המים בליטרים שיש בכול אחת מהבריכות כפונקציה של הזמן.

  1. מה מתארות הנקודות A,B,C,D?
  2. מה הקצב שבו ברז א ממלא את הבריכה ומה הקצב שבו ברז ב מרוקן את הבריכה?
  3. *בנו משוואת ישר המתארת את כמות המים בכול אחת מהבריכות.

מנויים באתר יכולים להדפיס את התרגילים בקישור:

ולצפות בפתרונות המלאים של התרגילים שנמצאים בהמשך הדף.

מנויים לאתר רואים כאן הסבר כתוב.
לחצו כאן כדי לקבל מידע על מנוי.

 

92 מחשבות על “פונקציה קווית כיתה ח”

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  1. יש לי מבחן מחר על פונקציות ואתם לא מלמדים בשיטה של המורה שלי בתיכון והתבלבלתי לגמרי בכל הנושא ובמיוחד בתחום חיוביות ושליליות מה אתם מציעים לי לעשות תודה חיה שולמן

    1. לומדים מתמטיקה

      שלום חיה
      לא ניתן לכתוב כאן תוכן בהתאמה לשיטות ספציפיות של מורה.
      אם התוכן באתר מבלבל אותך עלייך ללמוד מהמורה שלך – כי היא זו שתבחן אותך.
      בהצלחה במבחן.

  2. הי ממש תודה רבה האתר שלכם מאד עוזר!!
    מה אני אמורה לעשות כשאומרים לי למצוא את הנקודה שבה f(x)=0 ?

  3. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    שלום,
    יש לי נקודה שהy שלה היא 0 והמשוואה היא g(x)=-x+9 איך אני מוצאת את הx?

  4. תודה רבההה!!
    תדעו לכם שבזכותכם
    המון ילדים ונערים\ות מצליחים\ות במתמטיקה!
    פשוש מושלם
    אני לא מבינה איך הייתי מסתדרת בלעדי זה
    תודההה!!!!!!!!!!

  5. היי, אני מנסה להתחיל ללמוד את הדף הזה
    ואני מאוד מבולבל
    יש בו המון דפים וקישורים
    תוכל להנחות אותי מאיפה להתחיל

    1. לומדים מתמטיקה

      שלום דוד
      זה באמת נושא גדול.
      הוספתי בתחילת הדף 4 קישורים לדפים מסכמים. נסה ללמוד מיהם, אם תתקל בקושי תוכל למצוא גם דפים מפורטים יותר דרך הקישורים.

  6. נתנו לנו שאלה כזאת:
    מחירו של סוודר גבוה ב-50 שקלים ממחירה של חולצה.
    (המשך השאלה הוסרה מהאתר)
    מהו מחירה של חולצה? בנו משוואה ופתרו תוך הצגת דרך פתרון.
    תוכלו לעזור לי?

    1. לומדים מתמטיקה

      שלום
      השאלה לא קשורה לנושא הדף
      נוכל לעזור לך, אבל נרצה שתהיה למידה בדרך ולא שנגיש לך סתם כך פתרון.
      לפתרון יש שני שלבים:
      1.הגדרת מחיר הסוודר ומחיר החולצה בעזרת משתנה אחד.
      2.בניית משוואה.
      נסה לעשות אותם.
      תוכל להיעזר בשאלות 1-3 בדף הזה
      https://www.m-math.co.il/math-7th-grade/word-problems-7th/
      אם יהיו שאלות על השאלות שבדף אפשר לשאול.
      אם יהיו תבין את השאלות שבדף ועדיין לא תצליח חזור אליי עם הדרך שלך לפתרון.

    1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

      אגב, תודה רבה על האתר הזה!!!
      הוא עוזר לי המון!
      וזה מאוד מובן! אז תודההה😍

  7. שלום,
    תוכלו בבקשה להסביר לי מה הכוונה כאשר כותבים בנוגע לפונקציות כשמוצגים גרפים g f לדוגמא:(g(5) < f (5
    או( f(3) = f(-3

  8. נטע אברבוך

    צהריים טובים ,
    רציתי לדעת מה אני צריכה להציב פה : 2x+5 כדי שה Y יהיה 0 ?
    אני ניסיתי ולא הצלחתי אשמח שתעזרו לי

    1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

      את פותחת את הסוגריים- משמע כופלת 2 ב 3x וב 7-.
      לאחר חישוב התוצאה הסופית אמורה לצאת y=x-14.
      מקווה שעזרתי.

    1. לומדים מתמטיקה

      שלום
      לכל ישר יש אינסוף ישרים מקבילים.
      לכן אם אין הנחיות מיוחדות את יכולה לשרטט אותו בהרבה מקומות והתשובה תהיה נכונה.

      אם מדובר בשרטוט על פי משוואה את צריכה :
      1.שלישר שלך יהיה אותו שיפוע כמו הישר המקורי.
      2.לאחר מיכן בחרי נקודה כלשהיא ומצאי את משוואת הישר על פי שיפוע ונקודה.
      תקבלי משוואת ישר מקביל לישר המקורי.

      מציאת משוואת ישר מקביל נלמדת בפירוט כאן
      https://www.m-math.co.il/analytic-geometry/linear-function/linear-equation-parallel-lines/

  9. נטע אברבוך

    היי נתנו לי תרגיל בכיתה וכולם הצליחו לפתור אותו אבל אני לא ואני לא מבינה למה אני לא מצליחה אתם תוכלו להסביר לי בבקשה ???
    זה התרגיל :
    ספור: באמבטיה היו 56 ליטר מים, פתחו את הפקק כדי לרוקן את האמבטיה. האמבטיה מרוקנת 8 ליטר בכל דקה.
    התאימו לזמן שחלף את כמות המים באמבטיה.
    המשך השאלה הוסר מהאתר.

    1. לומדים מתמטיקה

      שלום
      על מנת להשלים את הטבלה עלייך לחשב את כמו המים בבריכה לאחר 1,2,3 וכן הלאה דקות.
      למשל לאחר דקה יש 56 פחות 8 ליטרים.
      לאחר שתי דקות 56 פחות 8*2 ליטרים.

      בנוגע לשאר השאלות אני מציע ללמוד את הדפים:
      https://www.m-math.co.il/analytic-geometry/linear-function/different-show-of-linear-function/
      https://www.m-math.co.il/analytic-geometry/linear-function/linear-function-graph-plot/

      כמו כן בעיות מילוליות דומות יש כאן
      https://www.m-math.co.il/math-8th-grade/linear-function-word-problems/

          1. נטע אברבוך

            יששש תודה רבהה לכם !!
            רגע הישר לא עובר בראשית הצירים לא ?
            כי שרטטתי בגרף את הקו ויצא שהוא לא עוברת בראשית הצירים או חותך את ה Y בנקודה כל שהיא הוא נמצא ברביע ראשון . אז לכתוב שהוא לא עובר בראשית הצירים או חותך את ה – Y בנקודה כל שהיא ? או שהוא בעצם כן עובר שם ??

              1. נטע אברבוך

                אבל זה לא שוהה : 0=0 זה יצא לי : 0 = 56 זה אומר שזה לא עובר בראשית הצירים ?

              2. לומדים מתמטיקה

                כן, כאשר מציבים נקודה במשוואת ישר ויוצא משהו לא נכון כמו 0 = 56 זה אומר שהנקודה לא על הישר.
                הישר לא עובר בראשית הצירים.

    1. לומדים מתמטיקה

      שלום
      יש, השקופית הפותחת של הסרטונים מסומנת בכחול.
      בדף הזה יש בערך 10 סרטונים.
      ובכמעט כל קישור שתלחצי עליו יש גם כן לפחות סרטון אחד.

  10. אתר מצוין!
    יש לי שאלה, לא הצלחתי למצוא לה תשובה.
    ילדה טוענת שאם הפונקציה שלילית עבור x<4 אז היא (המשך השאלה הוסר).

  11. איך אוכל להוכיח ש2 ישרים מקבילים בתוך גרף (צורה משאלות של פונקיצה קווית) אני שולחת את השאלה:
    קודקודי מרובע ABCD הם : (D (1,4) C(4,1) B(7,4) A (5,6
    א) הוכח כי AB||CD
    ב) האם מרובע ABCD מקבילית? נמק.

    1. לומדים מתמטיקה

      שלום
      את יכולה למצוא את השיפוע של כל אחת מצלעות המקבילית על ידי הנוסחה למציאת שיפוע על פי שתי נקודות.
      ואם יש שני זוגות של צלעות נגדיות מקבילות אז זו מקבילית.

  12. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    א. תודה ענקית על האתר המדהים!! אני נעזרת בו המון!!!
    ב. איך אני יודעת שמנה של ישרים שנחתכים הינה שלילית?

  13. שלום רב
    לפני כחודש שנכנסתי לאזור של הסבר על פונקציה היה סרטון של קרוב ל20 דקות ממש מצוין והוא פשוט נעלם איך אני מגיע אליו?

    1. לומדים מתמטיקה

      שלום שלומי
      במקום הסרטון ההוא עלו סרטונים קצרים יותר בראש נדף.
      הוספתי את הסרטון ההוא בסוף הדף כנספח.
      תוכל למצוא אותו שם.

  14. האתר מצויין…
    הייתי שמח אם היית מסביר במילים קצת פחות גבוהות למי שפחות מכיר את המושגים…
    תודה

    1. לומדים מתמטיקה

      תודה מנחם. אני מעוניין לשפר את האתר.
      הסתכלתי בדף וראיתי מושג אחד שנראה בלשון “גבוהה” והוא קצב השינוי. האם אליו הכוונה? או שיש גם אחרים?

  15. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    היי, רציתי לשאול למה בשאלה רביעית הN הוא 0 או 500 . למה מציבים במספר החופשי

    1. לומדים מתמטיקה

      שלום
      תודה על השאלה.
      האם את / אתה יודעים שנקודת החיתוך של ישר עם ציר ה y היא בעצם ערך ה n במשוואה y = mx n?
      אם כן זו התשובה הקצרה לשאלה הזו. אם לא יש באתר דף “גרף פונקציה קווית” ובו יש הסבר גם על זה
      https://www.m-math.co.il/analytic-geometry/linear-function/linear-function-graph/

      וזו התשובה המפורטת לשאלה:
      כמות המים בכול אחת מהבריכות מתוארת בגרף על יד קו ישר.
      ניתן להגיד שהמשוואה של כל אחד מהישרים היא: y = mx + n.
      כאשר y זו כמות המים בבריכה בכול זמן נתון (מתואר על ידי ציר ה y)
      ו- x זה הזמן שעבר מתחילת מילוי / ריקון הבריכה (מתואר על ידי ציר ה x).
      כאשר נציב זמן 0 (כלומר x= 0) במשוואת הישר נקבל:
      y = m * 0 + n
      y =n
      נקודת החיתוך עם ציר ה y מייצגת את x =0, נקודת ההתחלה מבחינת הזמן.
      לכן עבור בריכה א n =0 ועבור בריכה ב n = 500.
      מקווה שעזרתי
      בהצלחה

    1. לומדים מתמטיקה

      שלום ארגמן
      (f(x זה שם כללי של פונקציה וגם ערך ה Y של הפונקציה.
      למה הכוונה?
      אם יש פונקציה:
      f(x) = x + 3
      זה אומר שעבור x = 2 ערך ה y של הפונקציה הוא 5.
      עבור x = -6 ערך ה y הוא 3-.
      ובקיצור ערך ה Y גדול תמיד מ 3 מערך ה x.
      ואם יש פונקציה:
      f(x) = x^2 +9
      זה אומר שאם x = 2 אז ערך ה Y הוא:
      13 = 9 + 2^ 2
      אני מקווה שזה יותר מובן.
      ואם לא תשאיר כאן תרגיל שאתה לא מצליח לפתור וננסה להבין יחד דרך פתרון תרגילים.
      בהצלחה

  16. תודה רבה על האתר הנפלא!!!
    החלוקה לנושאים, ההסברים הבהירים, השרטוטים הברורים והתרגול מעולה, ותמיד אפשר לתרגל עוד…
    תודה ענקית!!!!
    אתם עוזרים לי מאוד!!!