פרבולה סיכום היסודות

בדף זה נסכם את הדברים הבסיסיים בנושא פרבולה.

הנושאים שנלמד בדף זה הם:

סיכום וידאו

1.היכרות עם פרבולה

סרטון הסבר

פרבולה היא פונקציה שהמשוואה שלה היא משוואה ריבועית.

הנוסחה של פרבולה נראית כך:

f(x) = ax² + bx + c

למשל:

f(x) = 2x² + x + 8

או

f(x) = x² – 6x -10

b,c יכולים להיות כל מספר.

a יכול כל מספר אך הוא אינו יכול להיות 0.

2.כיצד יודעים עם נקודה נמצאת על פרבולה?

סרטון הסבר

בודקים אם נקודה נמצאת על פרבולה בשני שלבים.

1.מציבים את ערכי הנקודה במשוואת הפרבולה.

2.אם יוצא משהוא שהוא נכון תמיד אז הנקודה נמצאת על הפרבולה.

דוגמה לדברים שהם תמיד נכונים:

6 = 6

או

0 = 0
אם יוצא משהו שהוא תמיד לא נכון אז הנקודה לא על הפרבולה.

דוגמאות לדברים שהם תמיד לא נכונים:

0 = 5

או

3 = 2

דוגמה מלאה

האם הנקודה (2,2) נמצאת על הפרבולה y = x² -1?

פתרון התרגיל

שלב א: הצבת הנקודה במשוואה הפרבולה

נציב במשוואת הפרבולה ונקבל:

y = x² -1

2 = 2² -1

2 = 3

שלב ב: זיהוי

קיבלנו משהוא שהוא תמיד לא נכון. לכן הנקודה לא נמצאת על הפרבולה.

אם הנקודה הייתה נמצאת על הפרבולה היינו מקבלים ביטוי כמו 4=4,  0=0 – משהו שהוא תמיד נכון.

3.מציאת קודקוד הפרבולה

סרטון הסבר

מוצאים קודקוד של פרבולה בשלושה שלבים:

שלב א: מזהים את ערכי a,b של הפרבולה

עושים זאת כפי שלמדנו בחלק הראשון של ההיכרות עם פרבולה.

שלב ב: מוצאים את ערך ה x של הקודקוד

מציבים במשוואה שלמטה את ערכי ה b,a של הפרבולה ומקבלים את ערך ה x של הקודקוד.

קודקוד הפרבולה

שלב ג: מציאת ערך ה y

לאחר שמצאנו את ערך ה x מציבים אותו במשוואת הפרבולה ומקבלים את ערך ה y.

דוגמה 1 (משוואה רגילה)

מצאו את קודקוד הפרבולה y = x² + 6x + 9

פתרון התרגיל

שלב א: זיהוי ערכי a,b

המשוואה היא:

y = x² + 6x + 9

נזהה:

b = 6

a = 1

שלב ב: מציאת ערך x של הקודקוד

נציב במשוואה:

קודקוד הפרבולה

b = 6

a = 1

בנקודת הקודקוד x = -3.

שלב ג: מציאת ערך ה y של הקודקוד

על מנת למצוא את ערך ה y של הקודקוד נציב x = -3 במשוואת הפרבולה.

y = x² + 6x + 9

y = (-3)² + 6 *(-3) + 9 =

y = 9 – 18 + 9 =

y = 0

תשובה: קודקוד הפרבולה  (0, 3-).

4.ציר הסימטריה

סרטון הסבר

ציר הסימטריה הוא ערך ה x של הקודקוד.

אם קודקוד נמצא בנקודה (5,2)

אז ציר הסימטריה הוא הישר x = 5.

לכן כדי למצוא את ציר הסימטריה עלינו למצוא את ערך ה x של הקודקוד.

יש שתי שיטות למציאת ערך ה x של הקודקוד.

1.בעזרת הנוסחה שלמדנו קודם

קודקוד הפרבולה

2.מציאת קודקוד הפרבולה בעזרת נקודות סימטריות

נקודות סימטריות על פרבולה הן נקודות על פרבולה שיש להן אותו ערך y.

למשל, אם שתי הנקודות (2,7)  ו  (8,7) נמצאות על פרבולה אז ערך ה x של הקודקוד הוא הממוצע של ערכי ה x שלהן:

5 = 2 : (2 + 8).

וציר הסימטריה הוא x = 5.

5.חיתוך של פרבולה עם הצירים

סרטון הסבר

על מנת למצוא חיתוך עם ציר ה x מציבים y =0 במשוואת הפרבולה.

על מנת למצוא חיתוך עם ציר ה y מציבים x =0 במשוואת הפרבולה.

דוגמה

מצאו את נקודות החיתוך עם הצירים של הפרבולה

y = x² + 8x + 12

פתרון התרגיל

חיתוך עם ציר ה y

נציב x = 0

y = x² + 8x + 12

y = 0² + 8 * 0 + 12

y = 0 + 0 + 12 = 12

נקודת החיתוך עם ציר ה y היא (12 ,0).

חיתוך עם ציר ה x

נציב y = 0

y = x² + 8x + 12

0 = x² + 8x +12

ניתן לפתור את המשוואה הריבועית בעזרת נוסחת השורשים או טרינום.

נראה כאן דרך של טרינום.

x² + 8x +12 = 0

x² + 6x + 2x + 12 =0

x (x + 6) + 2 (x +2) = 12

x+6) (x+2)=0)

x= – 6 ,  x= – 2

תשובה: נקודות החיתוך עם ציר ה X הן (0, 2-)  (0,  -6).

6.נקודת מינימום מקסימום של פרבולה

סרטון הסבר

אם משוואת הפרבולה היא:

y = ax² + bx + c

אז כאשר a > 0 הפרבולה עם נקודת מינימום (מחייכת).

וכאשר a < 0 הפרבולה עם נקודת מקסימום (בוכה).

דוגמה 1

האם לפרבולה זו נקודת מינימום או מקסימום?

f (x) = 3x² – 2x + 1

פתרון התרגיל

המקדם של x2 הוא חיובי.

a = 3

לכן זו פרבולת מינימום.

דוגמה 2

f (x) = -3x² – 2x + 1

פתרון התרגיל

המקדם של x2 הוא שלילי.

a = – 3

לכן זו פרבולת מינימום.

זו פרבולת מקסימום כי  a = -3

על מנת לשרטט גרף פרבולה ולמצוא תחומי חיוביות ושליליות חשוב שנבין את התכונה הבאה:

בפרבולת מינימום (מחייכת) הקודקוד הוא הנקודה הנמוכה ביותר מבין נקודות הפרבולה, ערך ה y שלו הוא הנמוך ביותר.

בפרבולת מקסימום (בוכה) הקודקוד הוא הנקודה הגבוהה ביותר מבין נקודות הפרבולה, ערך  ה y שלו הוא הגבוה ביותר.

7.שרטוט גרף פרבולה

סרטון הסבר

על מנת לשרטט סקיצה של גרף פרבולה אתם צריכים לדעת 2-3 דברים:

  1. נקודות חיתוך עם ציר ה x.
  2. האם זו פרבולת מינימום או מקסימום.
  3. במידה ואתם צריכים להיות מדויקים מוסיפים את שיעור קודקוד הפרבולה.
    ואם נדרש ממכם תוסיפו גם את נקודת החיתוך עם ציר ה y.

שני הדברים הראשוניים מספיקים על מנת לשרטט סקיצה של פרבולה.

הדבר השלישי הופך את הסקיצה ליותר מדויקת.

8.תחומי עליה וירידה

סרטון הסבר

על מנת לזהות תחומי עליה וירידה של פונקציה נסתכל על הפרבולה משמאל לימין.

  1. כאשר אנו רואים עליה הפרבולה עולה.
  2. כאשר אנו רואים ירידה הפרבולה יורדת.

דוגמה
קבעו את תחומי העלייה והירידה של הפרבולות הבאות.

הפרבולה משמאל (מינימום)
x = -2 זה הערך של הקודקוד.

x < -2  הפרבולה יורדת.

x > -2 הפרבולה עולה.

הפרבולה מימין (מקסימום)
x = 3  זה הערך של הקודקוד.

x < 3 פרבולה עולה.

x > 3  פרבולה יורדת.

9.תחומי חיוביות ושליליות של הפרבולה

סרטון הסבר

הפרבולה חיובית כאשר היא נמצאת על מעל ציר ה x.

הפרבולה שלילית כאשר היא נמצאת מתחת לציר ה x.

למציאת תחומי החיוביות והשליליות של הפרבולה יש 4 שלבים:

  1. מציאת נקודות החיתוך עם ציר ה x.
  2. זיהוי האם זו פרבולת מינימום או מקסימום על ידי ערך ה a  במשוואת הפרבולה.
  3. שרטוט סקיצה של הפרבולה על פי סעיפים 1 ו 2.
  4. כתיבת התשובה.

דוגמה
מצאו את תחומי החיוביות והשליליות של הפרבולה

f (x) = x² + 6x + 5.

פתרון התרגיל

שלב א: חיתוך עם ציר ה x

מציבים f (x) = 0 ומקבלים משוואה ריבועית.

x² + 6x + 5 = 0

בעזרת טרינום או נוסחת השורשים נמצא את נקודות החיתוך עם ציר ה x.

x² + 6x + 5 = 0

x² + x + 5x + 5 = 0

x (x +1) + 5(x +1) = 0

x +5) (x+ 1) = 0)

x = -5 או x = -1.

שלב ב: מינימום או מקסימום

מכוון שהמקדם של x² חיובי אז זו פרבולה עם מינימום (מחייכת).

שלב ג: סקיצה

על פי שני השלבים הקודמים הסקיצה תראה כך.

סקיצה של פרבולה

שלב ד: פתרון
תחומי החיוביות הם כאשר ערכי ה y חיוביים וזה קורה כאשר הגרף נמצא מעל ציר ה x.

זה קורה בתחומים

x > -1 או x < -5

תחומי השליליות הם כאשר ערכי ה y שליליים וזה קורה כאשר הגרף מתחת לציר ה x.

זה קורה בתחום:

-5 < x < -1

וזה התחום שבו הפרבולה שלילית.

10.תרגילים מסכמים

בחלק זה 11 תרגילים מסכמים עם פתרונות מלאים.

התרגילים ניתנים להדפסה בקישור.

תרגיל 1 (מציאת קודקוד)

מצאו את נקודת הקודקוד של הפרבולה שמשוואתה

y = 2x² + 6x -1

פתרון התרגיל

פתרון
שלב 1: נמצא את ערך ה X של הקודקוד.

a=2, b=6
קודקוד הפרבולה
1.5

ערך ה X של הקודקוד הוא 1.5-.

שלב 2: נמצא את ערך ה Y של הקודקוד.

y=2x²+6x-1

נציב x = -1.5

y=2*(-1.5)²+6*(-1.5)-1

y=4.5 -9-1= -5.5

תשובה: נקודת הקודקוד הפרבולה היא (5.5 – ,1.5-)

מכוון שהמקדם של x² הוא חיובי (2) זו פרבולה עם נקודת מינימום (מחייכת).

קודקוד הפרבולה y=2x²+6x-1
קודקוד הפרבולה y=2x²+6x-1
פתרון וידאו

תרגיל 2 (מציאת קודקוד בפרבולה חסרה)

מצאו את נקודת קודקוד הפרבולה שמשוואתה y = 4x² – 1

דוגמה 2

מצאו את נקודת קודקוד הפרבולה שמשוואתה y = 4x² – 1

פתרון התרגיל

שלב א: זיהוי ערכי a,b

y = 4x² – 1

במשוואה זו אין את האיבר x, ולכן גם לא רואים את המקדם b.

במקרה זה:

b = 0

a = 4

שלב ב: מציאת ערך ה x בקודקוד

נציב בנוסחת קודקוד הפרבולה:

קודקוד הפרבולה

ערך ה X של נקודת הקודקוד הוא 0.

שלב ג: נמצא את ערך ה Y של הקודקוד על ידי הצבת x =0 במשוואת הפרבולה.

y=4x²-1

y = 4 * (0)² – 1

y = 0 – 1 = -1

תשובה: נקודת קודקוד הפרבולה היא (1-, 0).

שלב ד: אם נרצה לשרטט את הפרבולה נקבע עם זו פרבולת מינימום או מקסימום
מכוון שהמקדם של x² הוא חיובי (4) זו פרבולה עם נקודת מינימום (מחייכת).

גרף הפרבולה

סרטון הסבר לתרגיל

תרגיל 3 (חיתוך עם הצירים)
מצאו את נקודת החיתוך עם הצירים של הפרבולה

y =x2– x – 6

פתרון התרגיל

פתרון
חיתוך עם ציר ה x
נציב y = 0 במשוואת הפרבולה.
x² – x – 6 = 0
ניתן לפתור את המשוואה הריבועית בעזרת נוסחת השורשים או טרינום.
כאן נראה את הדרך של טרינום.

x² – 3x + 2x – 6 = 0
x (x -3) + 2(x – 3) = 0
x – 3) (x + 2) = 0)
הפתרונות הם:
x=3,   x= – 2
נקודות החיתוך עם ציר ה x הם  (0, 2-)  (0,  3).

חיתוך עם ציר ה y
נציב x = 0
y=x2-x-6
y = 0² – 0 – 6
y = -6
נקודת החיתוך היא 6-, 0.

גרף הפרבולה

תרגיל 4 (שרטוט סקיצה, הצגת מכפלה)
שרטטו סקיצה של גרף הפרבולה y = (x + 3)(x – 2)

הערה: אין צורך למצוא את הערך המדויק של הקודקוד על מנת לשרטט.

פתרון התרגיל

פתרון
על מנת לשרטט סקיצה של פרבולה צריך לדעת שני דברים:

  1. האם זו פרבולת מינימום או מקסימום.
  2. מה הן נקודות החיתוך של הפרבולה עם ציר ה x.

במקרה זה זו פרבולת מינימום – כי המקדם של x² חיובי.

וגם נקודות החיתוך הן x = 2,  x = -3.
כי אלו הנקודות שמאפסות את משוואת הפרבולה:
y = (x + 3)(x – 2)

לכן סקיצה של הפרבולה תראה כך:

תרגיל 5 (שרטוט סקיצה)
שרטטו את גרף הפרבולה  y = x² – 3x -4

הערה: אין צורך למצוא את הערך המדויק של הקודקוד על מנת לשרטט.

פתרון התרגיל

פתרון
שלב 1: מציאת נקודות החיתוך עם ציר ה x
בעזרת נוסחת השורשים או טרינום נמצא כי ערכי ה x של נקודות החיתוך עם ציר ה x הן:
x = 4,  x = -1
נשים את שתי הנקודות הללו על מערכת הצירים.

שלב 2: מיקום נקודת הקודקוד בשרטוט
לפרבולה y = x² – 3x -4
a > 1
ולכן יש לפרבולה נקודת מינימום.
כלומר קודקוד הפרבולה נמוך יותר מכל נקודה על הפרבולה ונמצא מתחת לציר ה x.

שלב 3: נשרטט את הפרבולה
נעביר פרבולה בין שלושת הנקודות.

תרגיל 6 (התבוננות בגרף)
האם יש ערך x כלשהוא שעבורו הפרבולה המשורטטת מקיימת:

y = 2
y = 8

אם כן ציינו את ערך ה x המתאים.

פתרון התרגיל

פתרון

השאלה היא בעצם “האם לפרבולה יש ערך y שהוא 8? או ערך y שהוא 2?”

ניתן לזהות שכל הפרבולה נמצאת מעל y = 2 לכן ערך זה לא קיים על הפרבולה.

ניתן לזהות כי הנקודות (8,8) וגם (8, 6-) כן נמצאות על הפרבולה.
לכן y = 8 כן נמצא על על הפרבולה.

דרך נוספת לזהות היא להעביר את הישרים
y = 2
y = 8
בגרף

וכך נוכל לראות את שתי נקודות החיתוך של y = 8.
ואת זה של y = 2 אין נקודות חיתוך.

 

תרגיל 7 (התבוננות בגרף)
הסתכלו בגרף ועל סמך מידע הקיים בגרף התאימו בין המשוואות לגרפים:
y = x² + 4x + 6
y = x² + 3x + 6

לצורך הפתרון הסתמכו על נקודה דרכה הגרף עובר.

פתרון התרגיל

פתרון
נזהה נקודה הנמצאת על אחד הגרפים ונציב אותה בשתי המשוואות.
המשוואה שתקיים את הנקודה זו המשוואה שמתאימה לפרבולה.

למשל:
(4, 2-) נמצאת על הפרבולה האדומה.
המשוואה שמקיימת את (4, 2-) זו המשוואה שמתאימה לפרבולה האדומה.

y = x² + 4x + 6
4 = (-2)² + 4 * (-2) + 4
4 = 4 – 8 + 4
4 = 0

זה לא נכון.
לכן y = x² + 4x + 6  היא לא הפרבולה האדומה.

נבדוק את המשוואה y = x² + 3x + 6.

y = x² + 3x + 6
4 = (-2)² + 3 * (-2) + 6
4 = 4 – 6 + 6
4 = 4

זה נכון, לכן y = x² + 3x + 6 זו הפרבולה האדומה.

y = x² + 4x + 6  זו הפרבולה השחורה.

תרגיל 8
מה הדבר המשותף לכל פרבולות המקסימום?

פתרון התרגיל

פתרון
בכל פרבולות המקסימום המקדם של x² הוא שלילי.

אם משוואת הפרבולה נראית כך:
y = ax² + bx + c

אז בכל פרבולות המקסימום a < 0.

תרגיל 9 (תרגיל מסכם)
נתונה הפרבולה f(x) = x² – 3x – 10 מצאו את:

  1. האם הנקודה (1,1) נמצאת על הפונקציה? אם לא מצאו נקודה שרירותית הנמצאת על הפונקציה.
  2. מה היא נקודת קודקוד הפרבולה?
  3. האם זו פונקציית מינימום או מקסימום?
  4. מה הם נקודות החיתוך עם ציר ה- X וציר ה- Y.
  5. שרטטו את גרף הפונקציה.
פתרון התרגיל

פתרון

סעיף א: נקודה על הפרבולה
נציב את הנקודה 1,1 במשוואת הפרבולה.
10 – 1 * 3- 1² = 1
10 – 3 – 1 = 1
12- = 1
זה אינו נכון לכן הנקודה (1,1) אינה על הפונקציה.

נמצא נקודה שכן נמצאת על הפונקציה. לשם כך נוכל להציב כל x אבל לרוב נוח וקל להציב x=0.
y = 0² -3* 0 – 10
10- =y.
נקודה שנמצאת על הפונקציה היא (10-, 0).

סעיף ב: מציאת ערך קודקוד הפרבולה וציר הסימטריה
f(x) = x² – 3x – 10
ערך ה- x של הקודקוד מתקבל על ידי הנוסחה:
קודקוד פרבולה

1.5

נציב את x = 1.5 בפונקציה על מנת לקבל את ערך ה- y.
y = 1.5² – 3*1.5 – 10
y = 2.25 – 4.5 – 10
y = -12.25
נקודת קודקוד הפרבולה היא (12.25-, 1.5).

ציר הסימטריה הוא ערך ה x של הקודקוד. לכן:
x = 1.5

סעיף ג: מינימום או מקסימום
המקדם של X² הוא חיובי (1) ולכן זו פונקציה ריבועית עם נקודת מינימום.

סעיף ד: נקודות החיתוך עם ציר ה- X וציר ה- Y.
על מנת למצוא נקודות חיתוך עם ציר ה- y מציבים x=0.
f(x) = x² – 3x – 10
y = 0² -3* 0 – 10
10- =y.
הנקודה  (10-, 0) היא נקודת החיתוך עם ציר ה- Y.

על מנת למצוא נקודת חיתוך עם ציר ה- x מציבים y=0.
0=x² -3x-10
זו משוואה ריבועית שניתן לפתור אותה בעזרת נוסחת השורשים או טרינום.
0=x² – 3x – 10
0=x² + 2x – 5x – 10
(x(x+2) – 5(x+2
x-5) (x+2) = 0)
הפתרונות הם: x = 5  או x = -2.
נקודות החיתוך עם ציר ה- x הן (5,0)  (0, 2-).

סעיף ה: שרטטו את גרף הפונקציה
על מנת לשרטט סקיצה של פרבולה הדברים שחשוב שנשים אליהם לב הם:

  1. האם זו פרבולת מינימום או מקסימום.
  2. נקודת הקודקוד.
  3. נקודות חיתוך עם הצירים.
שרטוט של f(x)=x² -3x-10
שרטוט של f(x)=x² -3x-10
לצפייה בסרטון של הפתרון

תרגיל 10 (תרגיל מסכם)
בשרטוט מצורף גרף הפרבולה f (x) = -2x²  + 6x – 4
נקודת הקודקוד של הפרבולה היא (1.5,0.5).
ונקודות החיתוך עם ציר ה x הם:
(1,0)  (2,0)

  1. מה הם תחומי החיוביות והשליליות של הפרבולה.
  2. מה הם תחומי העליה והירידה של הפרבולה.
  3. הנקודה 4-, 3 נמצאת על הפרבולה. מצאו את הנקודה הסימטרית לנקודה זו.

שרטוט הפרבולה

פתרון התרגיל

פתרון
סעיף א: תחומי חיוביות ושליליות
כאשר אומרים פרבולה חיובית מתכוונים לערכי y או (f(x גדולים מ 0.
בגרף אלו המקומות שנמצאים מעל ציר ה x.
ומכוון שנקודות החיתוך הם x = 1, x = 2 הפרבולה חיובית ב:

הפרבולה שלילית כאשר הגרף שלה מתחת לציר ה x וזה קורה ב:
x > 2  או  x < 1.

סעיף ב: תחומי עליה וירידה
אין קשר בין תחומי עליה וירידה לתחומי חיוביות ושליליות.

מהתבוננות בגרף ניתן לראות שהפונקציה עולה משמאל לנקודת הקודקוד.
ויורדת מימין לנקודת הקודקוד.
תחום העליה x < 1.5
תחום הירידה x > 1.5

סעיף ג: נקודה סימטרית לנקודה 4-, 3
לנקודות סימטריות על פרבולה יש שתי תכונות:
1.יש להם את אותו ערך y.
2. הם באותו מרחק על ציר ה x מנקודת הקודקוד.

לכן אנו יכולים להציב y = -4 במשוואת הפרבולה ולמצוא את הנקודה:
2x²  + 6x – 4 = -4-
2x² + 6x = 0-
2x (-x + 3) = 0

הפתרונות הם:
2x = 0
x = 0
או
x + 3 = 0-
x = 3

x = 3 זו הנקודה שקיבלנו ולכן הנקודה המבוקשת היא:
4-, 0

דרך שנייה למציאת הנקודה הסימטרית
אנו יודעים שלשני הנקודות הסימטריות מרחק שווה מנקודת הקודקוד כל ציר ה x.
המרחק של 4-, 3 מ (1.5,0.5) הוא 1.5
לכן ערך ה x של הנקודה הסימטרית יהיה
0= 1.5 – 1.5

אנו יודעים שערכי ה y של נקודות סימטריות שווה.
לכן הנקודה הסימטרית היא (4-, 0)

לצפייה בסרטון של הפתרון

**תרגיל 11

y = x² + 6x
y = x² + 6x + 8

האם הפרבולה השנייה היא הזזה של 8 יחידות למעלה ביחס לפרבולה הראשונה?

פתרון התרגיל

פתרון
לא.
הזזות של פרבולות ניתן להסיק רק מההצגה שנראית כך:

y = (x -a)² + c

מההצגה הסטנדרטית, כפי שקיבלנו, לא ניתן להסיק על הזזות של פרבולה.

תרגיל 12

נתונות 4 משוואות של פרבולות:

y = x² + 1
y = -x² + 1
y = (x + 1)²
y = (x – 1)²

התאימו בין המשוואות לבין הגרפים הבאים:

פתרון התרגיל

פתרון

y = -x² + 1
זו פרבולת המקסימום היחידה ולכן הגרף הכחול הוא זה שמתאים לה.

y = x² + 1
זו פרבולה שהיא הזזה אחת למעלה ביחס לפרבולה y = x².
לכן זו הפרבולה הירוקה.

y = (x + 1)²
זו הזזה אופקית שמאלה, הפרבולה האדומה.

y = (x – 1)²
זו הזזה אופקית ימינה, הפרבולה השחורה.

כיצד מבדילים בין שתי הפרבולות האחרונות?

אפשרות ראשונה
לזכור שכאשר יש סימן + בתוך הסוגריים התזוזה היא לכיוון ההפוך: שמאלה, לכיוון המספרים השליליים.

אפשרות שנייה
להציב נקודה הנמצאת על אחת הפרבולות, בשתי המשוואות ולראות איזו משוואה מקיימת את הנקודה.

(2,1)  זו נקודה הנמצאת על הפרבולה השחורה.

נציב אותו בשתי המשוואות:

y = (x + 1)²
1 = (2 + 1)²
זה לא נכון, לכן זו לא הפרבולה המתאימה

y = (x – 1)²
1 = (2 – 1)²
זה  נכון, לכן זו הפרבולה השחורה

11.הקורס המלא באתר

מה יש בקורס המלא שאין בקורס המקוצר?

1.נושאים מתקדמים יותר – כמו הזזות, פרמטרים שלא נלמדו בקורס המקוצר.

2.בכל הנושאים יש יותר תרגילים (עם פתרונות מלאים) דוגמאות והסברים בכתב ובוידאו.
התרגילים ניתנים להדפסה כדף עבודה.

2.תרגילים מסכמים עם פתרונות מלאים.

4.מבחנים אונליין.

אלו הם תכני הקורס:

1.פרבולה יסודות

לימוד מפורט:

  1. האם נקודה נמצאת על פרבולה. (4:49) (תרגילים)
  2. קודקוד פרבולה. (9:05) (תרגילים)
  3. ציר הסימטריה. (4:50) (תרגילים)
  4. נקודות סימטריות על פרבולה. (11:38)
  5. נקודות חיתוך עם ציר ה- Y וה X  (תרגילים)  (9:35)
  6. פרבולה ישרה (מחייכת) הפוכה (בוכה) – מינימום מקסימום. (תרגילים) (5:41).
  7. פרבולה חיובית או שלילית. (תרגילים)  (6:26).
  8. פרבולה עולה או יורדת. (תרגילים)  (6:25).
  9. שרטוט גרף פרבולה. (תרגילים) (6:26)
  10. פרבולה תרגילים מסכמים ליסודות. (תרגילים)
2.פרבולה מתקדם

לימוד מפורט:

  1. מציאת נקודות החיתוך של פרבולה וישר. (תרגילים)  (7:47).
  2. פרבולה וישר חישוב שטחים. (תרגילים)
  3. שתי פרבולות חיתוך ואי שוויונות. (תרגילים)
  4. מציאת נקודות סימטריות. (11:38).
  5. הזזה של פרבולה. (תרגילים)  (6:53).
  6. הצגה סטנדרטית, קודקודית ומכפלה. (תרגילים)  (6:56).
  7. בעיות בנייה של פרבולה (תרגילים)
  8. פרבולה עם פרמטרים חסרים. (תרגילים)  (6:21).

מבחנים אונליין:

  1. מבחן בנושא פרבולה וישר
  2. מבחן בנושא מציאת קודקוד פרבולה וציר סימטריה להקבצה א’
  3. מבחן בנושא מציאת קודקוד פרבולה וציר סימטריה להקבצה ב’
  4. מבחן בנושא מציאת נקודות חיתוך של פרבולה עם הצירים
  5. מבחן בנושא פרבולת מינימום ומקסימום
  6. מבחן בנושא חיוביות ושליליות של פרבולה
  7. מבחן בנושא תחומי עליה וירידה של פרבולה
  8. מבחן בנושא חישוב שטחים בין פרבולה וישר
  9. מבחן בנושא חיתוך שתי פרבולות
  10. מבחן בנושא נקודות סימטריות בפרבולה
  11. מבחן בנושא הזזות של פרבולה
  12. מבחן בנושא הצגה קודקודית של פרבולה

12.רכישה

  • המחיר הוא 60 שקלים.
  • הגישה לתוכן היא למשך 60 יום.

אפשר לשלם בכרטיס אשראי בקישור:

קישור לתשלום באשראי / גוגל פיי / ביט אונליין.

או  בביט / פייבוקס לטלפון 0527-586-585.

לאחר התשלום יש ליצור שם משתמש וסיסמה על ידי מילוי הטופס הבא.

אם יש שאלות ניתן ליצור קשר:

בטלפון 0527-586-585

שליחת הודעת וואטסאפ.

מייל: help@m-math.co.il

6 מחשבות על “פרבולה סיכום היסודות”

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    1. לומדים מתמטיקה

      שלום
      יש כאן הרבה סרטונים וגם צריך להציג את הזמן המדויק שאליו מתכוונים.
      אבל מבלי לראות לאחר הצבת ה y מתקבלת משוואה ומה שצריך לעשות זה לפתור את המשוואה.

  1. הי
    ראשית תודה על הכל
    שאלה לי – איך אוכל למצוא נקודת מפגש של 2 פרבולות – כוונתי לשתי פרבולות שנפגשות בשתי נקודות :
    1 על ציר ה X
    1 נמצאת סתם איפשהוא ….

    1. לומדים מתמטיקה

      שלום
      בעיקרון מציאת חיתוך של פרבולות שנמצאת סתם איפשהוא או על ציר ה x נעשה כמו מציאת חיתוך של שני ישרים או ישר ופרבולה.
      זה מוסבר כאן:
      https://www.m-math.co.il/analytic-geometry/parabola/intersection-of-two-parabolas/
      בקיצור: אם אלו המשוואות
      f (x) = x² + 3x – 5
      g (x) = 2x² + 5x -29

      אז המשוואה תהיה.
      (g (x) = f(x
      2x² + 5x -29 = x² + 3x – 5

      בנוסף, על ציר ה x ניתן להציב y = 0 בשתי הפרבולות.

  2. היי, לא כול כך הבנתי למה בתחומי חיוביות ושליליות צריך למצוא נקודות חיתוך עם ציר X. אתה יכול להסביר? תודה מראש!

    1. לומדים מתמטיקה

      שלום
      תחום חיוביות הוא התחום שנמצא מעל ציר ה x. וכדי לדעת מתי הפונקציה מתחילה להיות מעל ציר ה x עלינו לדעת מתי הפונקציה מתחת לציר ה x.