מכוון שהמקדם של x² הוא חיובי (2) זו פרבולה עם נקודת מינימום (מחייכת).
קודקוד הפרבולה y=2x²+6x-1
פתרון וידאו
תרגיל 2 (מציאת קודקוד בפרבולה חסרה)
מצאו את נקודת קודקוד הפרבולה שמשוואתה y = 4x² – 1
דוגמה 2
מצאו את נקודת קודקוד הפרבולה שמשוואתה y = 4x² – 1
פתרון התרגיל
שלב א: זיהוי ערכי a,b
y = 4x² – 1
במשוואה זו אין את האיבר x, ולכן גם לא רואים את המקדם b.
במקרה זה:
b = 0
a = 4
שלב ב: מציאת ערך ה x בקודקוד
נציב בנוסחת קודקוד הפרבולה:
ערך ה X של נקודת הקודקוד הוא 0.
שלב ג: נמצא את ערך ה Y של הקודקוד על ידי הצבת x =0 במשוואת הפרבולה.
y=4x²-1
y = 4 * (0)² – 1
y = 0 – 1 = -1
תשובה: נקודת קודקוד הפרבולה היא (1-, 0).
שלב ד: אם נרצה לשרטט את הפרבולה נקבע עם זו פרבולת מינימום או מקסימום
מכוון שהמקדם של x² הוא חיובי (4) זו פרבולה עם נקודת מינימום (מחייכת).
סרטון הסבר לתרגיל
תרגיל 3 (חיתוך עם הצירים)
מצאו את נקודת החיתוך עם הצירים של הפרבולה
y =x2– x – 6
פתרון התרגיל
פתרון חיתוך עם ציר ה x
נציב y = 0 במשוואת הפרבולה.
x² – x – 6 = 0
ניתן לפתור את המשוואה הריבועית בעזרת נוסחת השורשים או טרינום.
כאן נראה את הדרך של טרינום.
x² – 3x + 2x – 6 = 0
x (x -3) + 2(x – 3) = 0
x – 3) (x + 2) = 0)
הפתרונות הם:
x=3, x= – 2 נקודות החיתוך עם ציר ה x הם (0, 2-) (0, 3).
חיתוך עם ציר ה y
נציב x = 0
y=x2-x-6
y = 0² – 0 – 6
y = -6
נקודת החיתוך היא 6-, 0.
תרגיל 4 (שרטוט סקיצה, הצגת מכפלה) שרטטו סקיצה של גרף הפרבולה y = (x + 3)(x – 2)
הערה: אין צורך למצוא את הערך המדויק של הקודקוד על מנת לשרטט.
פתרון התרגיל
פתרון
על מנת לשרטט סקיצה של פרבולה צריך לדעת שני דברים:
האם זו פרבולת מינימום או מקסימום.
מה הן נקודות החיתוך של הפרבולה עם ציר ה x.
במקרה זה זו פרבולת מינימום – כי המקדם של x² חיובי.
וגם נקודות החיתוך הן x = 2, x = -3.
כי אלו הנקודות שמאפסות את משוואת הפרבולה:
y = (x + 3)(x – 2)
לכן סקיצה של הפרבולה תראה כך:
תרגיל 5 (שרטוט סקיצה) שרטטו את גרף הפרבולה y = x² – 3x -4
הערה: אין צורך למצוא את הערך המדויק של הקודקוד על מנת לשרטט.
פתרון התרגיל
פתרון שלב 1: מציאת נקודות החיתוך עם ציר ה x
בעזרת נוסחת השורשים או טרינום נמצא כי ערכי ה x של נקודות החיתוך עם ציר ה x הן:
x = 4, x = -1
נשים את שתי הנקודות הללו על מערכת הצירים.
שלב 2: מיקום נקודת הקודקוד בשרטוט
לפרבולה y = x² – 3x -4
a > 1
ולכן יש לפרבולה נקודת מינימום.
כלומר קודקוד הפרבולה נמוך יותר מכל נקודה על הפרבולה ונמצא מתחת לציר ה x.
שלב 3: נשרטט את הפרבולה
נעביר פרבולה בין שלושת הנקודות.
תרגיל 6 (התבוננות בגרף)
האם יש ערך x כלשהוא שעבורו הפרבולה המשורטטת מקיימת:
y = 2
y = 8
אם כן ציינו את ערך ה x המתאים.
פתרון התרגיל
פתרון
השאלה היא בעצם “האם לפרבולה יש ערך y שהוא 8? או ערך y שהוא 2?”
ניתן לזהות שכל הפרבולה נמצאת מעל y = 2 לכן ערך זה לא קיים על הפרבולה.
ניתן לזהות כי הנקודות (8,8) וגם (8, 6-) כן נמצאות על הפרבולה.
לכן y = 8 כן נמצא על על הפרבולה.
דרך נוספת לזהות היא להעביר את הישרים
y = 2
y = 8
בגרף
וכך נוכל לראות את שתי נקודות החיתוך של y = 8.
ואת זה של y = 2 אין נקודות חיתוך.
תרגיל 7 (התבוננות בגרף)
הסתכלו בגרף ועל סמך מידע הקיים בגרף התאימו בין המשוואות לגרפים:
y = x² + 4x + 6
y = x² + 3x + 6
לצורך הפתרון הסתמכו על נקודה דרכה הגרף עובר.
פתרון התרגיל
פתרון
נזהה נקודה הנמצאת על אחד הגרפים ונציב אותה בשתי המשוואות.
המשוואה שתקיים את הנקודה זו המשוואה שמתאימה לפרבולה.
למשל:
(4, 2-) נמצאת על הפרבולה האדומה.
המשוואה שמקיימת את (4, 2-) זו המשוואה שמתאימה לפרבולה האדומה.
תרגיל 9 (תרגיל מסכם)
נתונה הפרבולה f(x) = x² – 3x – 10 מצאו את:
האם הנקודה (1,1) נמצאת על הפונקציה? אם לא מצאו נקודה שרירותית הנמצאת על הפונקציה.
מה היא נקודת קודקוד הפרבולה?
האם זו פונקציית מינימום או מקסימום?
מה הם נקודות החיתוך עם ציר ה- X וציר ה- Y.
שרטטו את גרף הפונקציה.
פתרון התרגיל
פתרון
סעיף א: נקודה על הפרבולה
נציב את הנקודה 1,1 במשוואת הפרבולה.
10 – 1 * 3- 1² = 1
10 – 3 – 1 = 1
12- = 1
זה אינו נכון לכן הנקודה (1,1) אינה על הפונקציה.
נמצא נקודה שכן נמצאת על הפונקציה. לשם כך נוכל להציב כל x אבל לרוב נוח וקל להציב x=0.
y = 0² -3* 0 – 10
10- =y.
נקודה שנמצאת על הפונקציה היא (10-, 0).
סעיף ב: מציאת ערך קודקוד הפרבולה וציר הסימטריה f(x) = x² – 3x – 10 ערך ה- x של הקודקוד מתקבל על ידי הנוסחה:
נציב את x = 1.5 בפונקציה על מנת לקבל את ערך ה- y.
y = 1.5² – 3*1.5 – 10
y = 2.25 – 4.5 – 10
y = -12.25
נקודת קודקוד הפרבולה היא (12.25-, 1.5).
ציר הסימטריה הוא ערך ה x של הקודקוד. לכן:
x = 1.5
סעיף ג: מינימום או מקסימום
המקדם של X² הוא חיובי (1) ולכן זו פונקציה ריבועית עם נקודת מינימום.
סעיף ד: נקודות החיתוך עם ציר ה- X וציר ה- Y.
על מנת למצוא נקודות חיתוך עם ציר ה- y מציבים x=0.
f(x) = x² – 3x – 10
y = 0² -3* 0 – 10
10- =y.
הנקודה (10-, 0) היא נקודת החיתוך עם ציר ה- Y.
על מנת למצוא נקודת חיתוך עם ציר ה- x מציבים y=0.
0=x² -3x-10
זו משוואה ריבועית שניתן לפתור אותה בעזרת נוסחת השורשים או טרינום.
0=x² – 3x – 10
0=x² + 2x – 5x – 10
(x(x+2) – 5(x+2
x-5) (x+2) = 0)
הפתרונות הם: x = 5 או x = -2.
נקודות החיתוך עם ציר ה- x הן (5,0) (0, 2-).
סעיף ה: שרטטו את גרף הפונקציה
על מנת לשרטט סקיצה של פרבולה הדברים שחשוב שנשים אליהם לב הם:
האם זו פרבולת מינימום או מקסימום.
נקודת הקודקוד.
נקודות חיתוך עם הצירים.
שרטוט של f(x)=x² -3x-10
לצפייה בסרטון של הפתרון
תרגיל 10 (תרגיל מסכם)
בשרטוט מצורף גרף הפרבולה f (x) = -2x² + 6x – 4
נקודת הקודקוד של הפרבולה היא (1.5,0.5).
ונקודות החיתוך עם ציר ה x הם:
(1,0) (2,0)
מה הם תחומי החיוביות והשליליות של הפרבולה.
מה הם תחומי העליה והירידה של הפרבולה.
הנקודה 4-, 3 נמצאת על הפרבולה. מצאו את הנקודה הסימטרית לנקודה זו.
פתרון התרגיל
פתרון סעיף א: תחומי חיוביות ושליליות
כאשר אומרים פרבולה חיובית מתכוונים לערכי y או (f(x גדולים מ 0.
בגרף אלו המקומות שנמצאים מעל ציר ה x.
ומכוון שנקודות החיתוך הם x = 1, x = 2 הפרבולה חיובית ב:
הפרבולה שלילית כאשר הגרף שלה מתחת לציר ה x וזה קורה ב:
x > 2 או x < 1.
סעיף ב: תחומי עליה וירידה
אין קשר בין תחומי עליה וירידה לתחומי חיוביות ושליליות.
מהתבוננות בגרף ניתן לראות שהפונקציה עולה משמאל לנקודת הקודקוד.
ויורדת מימין לנקודת הקודקוד.
תחום העליה x < 1.5
תחום הירידה x > 1.5
סעיף ג: נקודה סימטרית לנקודה 4-, 3
לנקודות סימטריות על פרבולה יש שתי תכונות: 1.יש להם את אותו ערך y. 2. הם באותו מרחק על ציר ה x מנקודת הקודקוד.
לכן אנו יכולים להציב y = -4 במשוואת הפרבולה ולמצוא את הנקודה:
2x² + 6x – 4 = -4-
2x² + 6x = 0-
2x (-x + 3) = 0
הפתרונות הם:
2x = 0
x = 0
או
x + 3 = 0-
x = 3
x = 3 זו הנקודה שקיבלנו ולכן הנקודה המבוקשת היא:
4-, 0
דרך שנייה למציאת הנקודה הסימטרית
אנו יודעים שלשני הנקודות הסימטריות מרחק שווה מנקודת הקודקוד כל ציר ה x.
המרחק של 4-, 3 מ (1.5,0.5) הוא 1.5
לכן ערך ה x של הנקודה הסימטרית יהיה
0= 1.5 – 1.5
אנו יודעים שערכי ה y של נקודות סימטריות שווה.
לכן הנקודה הסימטרית היא (4-, 0)
לצפייה בסרטון של הפתרון
**תרגיל 11
y = x² + 6x
y = x² + 6x + 8
האם הפרבולה השנייה היא הזזה של 8 יחידות למעלה ביחס לפרבולה הראשונה?
פתרון התרגיל
פתרון
לא.
הזזות של פרבולות ניתן להסיק רק מההצגה שנראית כך:
y = (x -a)² + c
מההצגה הסטנדרטית, כפי שקיבלנו, לא ניתן להסיק על הזזות של פרבולה.
תרגיל 12
נתונות 4 משוואות של פרבולות:
y = x² + 1
y = -x² + 1
y = (x + 1)²
y = (x – 1)²
התאימו בין המשוואות לבין הגרפים הבאים:
פתרון התרגיל
פתרון
y = -x² + 1
זו פרבולת המקסימום היחידה ולכן הגרף הכחול הוא זה שמתאים לה.
y = x² + 1
זו פרבולה שהיא הזזה אחת למעלה ביחס לפרבולה y = x².
לכן זו הפרבולה הירוקה.
y = (x + 1)²
זו הזזה אופקית שמאלה, הפרבולה האדומה.
y = (x – 1)²
זו הזזה אופקית ימינה, הפרבולה השחורה.
כיצד מבדילים בין שתי הפרבולות האחרונות?
אפשרות ראשונה
לזכור שכאשר יש סימן + בתוך הסוגריים התזוזה היא לכיוון ההפוך: שמאלה, לכיוון המספרים השליליים.
אפשרות שנייה
להציב נקודה הנמצאת על אחת הפרבולות, בשתי המשוואות ולראות איזו משוואה מקיימת את הנקודה.
(2,1) זו נקודה הנמצאת על הפרבולה השחורה.
נציב אותו בשתי המשוואות:
y = (x + 1)²
1 = (2 + 1)²
זה לא נכון, לכן זו לא הפרבולה המתאימה
y = (x – 1)²
1 = (2 – 1)²
זה נכון, לכן זו הפרבולה השחורה
11.הקורס המלא באתר
מה יש בקורס המלא שאין בקורס המקוצר?
1.נושאים מתקדמים יותר – כמו הזזות, פרמטרים שלא נלמדו בקורס המקוצר.
2.בכל הנושאים יש יותר תרגילים (עם פתרונות מלאים) דוגמאות והסברים בכתב ובוידאו.
התרגילים ניתנים להדפסה כדף עבודה.
בחלק האחרון של הסרטון כאשר הצבת את ה y. איך אתה יודע כמה שווה איקס?
שלום
יש כאן הרבה סרטונים וגם צריך להציג את הזמן המדויק שאליו מתכוונים.
אבל מבלי לראות לאחר הצבת ה y מתקבלת משוואה ומה שצריך לעשות זה לפתור את המשוואה.
הי
ראשית תודה על הכל
שאלה לי – איך אוכל למצוא נקודת מפגש של 2 פרבולות – כוונתי לשתי פרבולות שנפגשות בשתי נקודות :
1 על ציר ה X
1 נמצאת סתם איפשהוא ….
שלום
בעיקרון מציאת חיתוך של פרבולות שנמצאת סתם איפשהוא או על ציר ה x נעשה כמו מציאת חיתוך של שני ישרים או ישר ופרבולה.
זה מוסבר כאן:
https://www.m-math.co.il/analytic-geometry/parabola/intersection-of-two-parabolas/
בקיצור: אם אלו המשוואות
f (x) = x² + 3x – 5
g (x) = 2x² + 5x -29
אז המשוואה תהיה.
(g (x) = f(x
2x² + 5x -29 = x² + 3x – 5
בנוסף, על ציר ה x ניתן להציב y = 0 בשתי הפרבולות.
היי, לא כול כך הבנתי למה בתחומי חיוביות ושליליות צריך למצוא נקודות חיתוך עם ציר X. אתה יכול להסביר? תודה מראש!
שלום
תחום חיוביות הוא התחום שנמצא מעל ציר ה x. וכדי לדעת מתי הפונקציה מתחילה להיות מעל ציר ה x עלינו לדעת מתי הפונקציה מתחת לציר ה x.