נוסחת השורשים

דף זה הוא החלק הראשון בנושא לימוד משוואה ריבועית.
יחד עם הדף בנושא טרינום הוא גם הדף החשוב ביותר.

1.סיכום וידאו

הודעה זו מסתירה תוכן המיועד למנויים בלבד.
לחצו כאן כדי לבחור את המנוי המתאים לכם.

2.מדוע משוואה ריבועית צריכה נוסחה מיוחדת

כאשר אנו מקבלים משוואה “רגילה” כזו:

2x + 3 = 13

אנו מבודדים את x ומוצאים
x = 5

אבל אם נקבל משוואה ריבועית כזו:

x²+7x+12=0

לא נוכל בעזרת הכלים של תלמידי תיכון לבודד את x.

לכן יש לנו את נוסחת השורשים שמאפשרת לפתור משוואה ריבועית.

יתרונה של נוסחת השורשים הוא שהיא מאפשרת להגיע לתשובה בכל משוואה ריבועית.

אבל קיימים גם דרכי פתרון אחרים שעובדים רק בחלק מהמקרים והם קצרים יותר.
ניתן ללמוד אותם במשוואה ריבועית דרכי קיצור.

נוסחת השורשים נראית כך:

נוסחת השורשים

בשלב הבא נכיר את a,b,c ונלמד להציב בצורה נכונה.

דברים שצריך לדעת על שורש

כפי שאתם רואים נוסחת השורשים כוללת שורש.
ולפני שאנו מתקדמים יש 3 דברים שאתם צריכים לדעת על שורש.

1.למספר חיובי יש שורש יחיד.

לדוגמה:

√16 = 4

יש החושבים שגם 4 – הוא פתרון, אבל זה לא נכון.

התוצאה של פעולת השורש היא חיובית בלבד.

2.למספר שלילי אין שורש.

כלומר:

√-9

הוא ביטוי ללא פתרון.

וכל משוואה הכוללת שורש שלילי היא משוואה ללא פתרון.

למשל:

x + √-25 = 10

זו משוואה שאין לה פתרון.

3.השורש של 0 הוא 0.

√0 = 0

למשל:
x + √0 = 10
x + 0 = 10
x = 10

3.זיהוי הפרמטרים של משוואה ריבועית

הודעה זו מסתירה תוכן המיועד למנויים בלבד.
לחצו כאן כדי לבחור את המנוי המתאים לכם.

ax² + bx + c = 0

זה המבנה כללי של משוואה ריבועית.
a,b,c הם מספרים שבכול משוואה ריבועית מקבלים ערך אחר. קוראים להם פרמטרים.

a  הוא המספר הנמצא לפני x².
b  הוא המספר הנמצא לפני x.
c הוא המספר החופשי (המספר שאין x שצמוד אליו).

לדוגמה, במשוואה:

x² + 10x + 9 = 0

המקדמים הם:

a = 1,   b = 10,   c = 9

שני מכשולים שיכולים להיות בקביעת הפרמטרים
1.כאשר פרמטר לא מופיע במשוואה זה אומר שהוא שווה ל 0.

למשל במשוואה:
x² – 30 = 0

הפרמטר b לא מופיע והמשמעות היא ש b = 0.

שימו לב שאת המשוואה הזו ניתן לכתוב גם כ:

x² + 0x – 30 = 0

וכאן רואים כי b = 0.

2.כאשר המשוואה לא מסודרת צריך לסדר אותה לפני קביעת הפרמטרים.

על מנת לקבוע את הפרמטרים כל איברים המשוואה צריכים להיות בצד אחד ובצד השני צריך להיות 0.

למשל:

x² = 9x + 1

לא ניתן לקבוע או לפתור את המשוואה בצורה הזו.
נעביר את כל האיברים לצד אחד של המשוואה:

x² = 9x + 1
x² – 9x – 1 = 0

הפרמטרים הם:
a = 1,   b = -9,   c = -1.

תרגילים

בחלק זה תרגילים עם פתרונות מלאים.

התרגילים זמינים לצפייה עבור כולם ולהדפסה עבור מנויים בקישור.

זהו את הפרמטרים במשוואות הבאות:

תרגיל 1
מה הם הפרמטרים a,b,c של המשוואה הבאה:
x² + 2x – 9 = 0

לחצו לצפייה בפתרון

a = 1, b = 2, c = -9

תרגיל 2
מה הם הפרמטרים a,b,c של המשוואה הבאה:
3x² – 5x – 1 = 0

לחצו לצפייה בפתרון

a = 3, b = -5, c = -1

תרגיל 3
מה הם הפרמטרים a,b,c של המשוואה הבאה:
2x² + 5 = 0

לחצו לצפייה בפתרון

(הערה: כאשר אין x בחזקת 1 זה אומר ש b = 0).

a = 2, b = 0, c = 5

תרגיל 4
מה הם הפרמטרים a,b,c של המשוואה הבאה:
3x² + 8x = 0

לחצו לצפייה בפתרון

(הערה: כאשר אין מספר חופשי c = 0).

a = 3, b = 8, c = 0

תרגיל 5
מה הם הפרמטרים a,b,c של המשוואה הבאה:
4x² = -3x + 6

לחצו לצפייה בפתרון

נסדר את המשוואה לפני שנקבע את הפרמטרים:

4x² = -3x + 6
4x² + 3x – 6 = 0

a = 4, b = 3, c = -6

4.הצבה בנוסחת השורשים

הודעה זו מסתירה תוכן המיועד למנויים בלבד.
לחצו כאן כדי לבחור את המנוי המתאים לכם.

לאחר שיש לנו את המספרים a,b,c אנו מציבים אותם במשוואת השורשים.

אם המשוואה הריבועית הוא ax² + bx + c = 0
אז נוסחת השורשים היא:

נוסחת השורשים
נוסחת השורשים

נשים לב שבמרכז המונה יש את הסימן ± והמשמעות שלו היא שפעם אחת משתמשים בסימן + וזה הפתרון הראשון של המשוואה.
ופעם שנייה משתמשים בסימן – וזה הפתרון השני השל המשוואה.

כלומר ניתן לכתוב את נוסחת השורשים כשתי המשוואות הללו:

כל אחת מהמשוואות הללו נותנת פתרון אחד של המשוואה הריבועית.

סך הכול יכולים להיות למשוואה עד שני פתרונות.

דוגמאות להצבה ופתרון:

דוגמה 1
פתרו בעזרת נוסחת השורשים את המשוואה הבאה:

x² + 10x + 9 = 0

פתרון

עבור משוואה זו:

a = 1,   b = 10,   c = 9

וההצבה נראית כך:

נמצא כל פתרון בנפרד:

הפתרונות הם:  x = -1,   x = – 9.

 

דוגמה 2
פתרו בעזרת נוסחת השורשים את המשוואה הבאה:

x² + 7x + 6 = 0

פתרון
עבור משוואה זו:
a = 1,   b = 7,   c = 6

וההצבה נראית כך:

הפתרונות הם:  x = -1,   x = -6.

 

דוגמה 3
פתרו בעזרת נוסחת השורשים את המשוואה הבאה:

x² – 6x + 5 = 0

פתרון
עבור משוואה זו:
a = 1,   b = -6,   c = 5

וההצבה נראית כך:

נפצל את המשוואה לשני פתרונות:

כאשר ה a שונה מ 1

הודעה זו מסתירה תוכן המיועד למנויים בלבד.
לחצו כאן כדי לבחור את המנוי המתאים לכם.

ברוב המקרים המקדם של x² הוא 1.

אבל בחלק מהמקרים המקדם של x² שונה מ 1.

במקרים מסוימים ניתן לחלק את כל המשוואה ולהגיע למשוואה שבה a = 1.

זה יסייע לנו כי כך נעבוד עם מספרים יותר קטנים.

במקרים אחרים אם נרצה לחלק נקבל מספרים שלא נוח להציב ולכן נציב את המספרים כמו שהם.

אלו יהיו שתי הדוגמאות שנציג.

דוגמה 1 (אפשר לחלק)
4x² – 12x + 16 = 0

פתרון
ניתן לחלק את כל המספרים במשוואה ב 4.

4x² – 12x + 16 = 0  / :4
x² – 3x + 4 = 0

ועכשיו ההצבה בנוסחת השורשים תראה כך:

הערה
גם אם היינו מציבים את המספרים של המשוואה המקורית
4x² – 12x + 16 = 0
היינו מקבלים את אותם פתרונות, אבל החישובים היו נעשים במספרים גדולים יותר.

דוגמה 2 (מקרה שבו לא נוח לחלק)

4x² – 3x + 5 = 0

פתרון
במקרה זה אם נחלק ב 4 נקבל שברים שלא נוח לעבוד איתם.

לכן נציב את המספרים במשוואה כמו שהיא:

a = 4,   b = -3,   c = 5

5.מספר הפתרונות של נוסחת השורשים

6.שגיאות נפוצות בשימוש בנוסחת השורשים

הודעה זו מסתירה תוכן המיועד למנויים בלבד.
לחצו כאן כדי לבחור את המנוי המתאים לכם.

יש מספר שגיאות שחוזרות על עצמם כאשר מציבים בנוסחת השורשים:

1.התעלמות מה a שנמצא במכנה או ה 2 שבמכנה.

ברוב המשוואות שנפתור המקדם של x² יהיה 1.

לפעמים אנו מתרגילים לכך, וכאשר a ≠ 1 אנו לא מציבים זאת בנוסחה.

2.רישום b – בצורה נכונה.

בעיקר יש לנו משוואות ריבועיות שבהם b הוא שלילי.
כמו:

x² – 2x + 10 = 0

אנו עלולים לא לזכור לרשום מינוס b כפי שצריך.
ברישום נכון נקבל במקרה זה מינוס מינוס.

 

3.בתוך השורש יש b² והחזקה היא על כל b.

אם b = -2 אז החזקה שבתוך השורש צריכה להיות גם על המינוס.

דוגמה להצבה b = -2 בנוסחת השורשים.

4.בתוך השורש יכול להיות כפל של 3 מינוסים

אם a,c הם שליליים אז הביטוי שבתוך השורש

-4ac

יכלול כפל של 3 מינוסים.
עלינו לשים לב שאנו מגיעים לתשובה ולסימן הנכון.

כפל של 3 מינוסים ⇐ תוצאה שלילית.
כפל של 2 מינוסים ⇐ תוצאה חיובית.

דוגמה להצבה a = -1,  c = -3

7. תרגילים

בחלק זה תרגילים עם פתרונות מלאים.

התרגילים זמינים לצפייה עבור כולם ולהדפסה עבור מנויים בקישור.

מצורפים 5 משוואות ריבועיות. לאחריהן מופיעים התשובות הסופיות של התרגילים ולאחריהן יש את הפתרונות המלאים של התרגילים.
פתרו את המשוואות הריבועיות הבאות:

  1. x²+7x+12=0
  2. x²-3x-10=0
  3. 4x²-7x+2=0-
  4. 4x²-12x+9=0
  5. x²+6x-10=0-

פתרונות מלאים לתרגילים

תרגיל 1
פתרו את המשוואה הריבועית

x² + 7x + 12 = 0

תשובה סופית

תרגיל 1
x²+7x+12=0
a=1,  b=7,   c=12
x1= -4, x2= -3

פתרון התרגיל

הפרמטרים הם:

a=1, b=7, c=12

נציב את הפרמטרים בנוסחת השורשים

נוסחת השורשים
נוסחת השורשים

פתרון: x1 = -3,   x2 = -4

תרגיל 2
פתרו את המשוואה הריבועית

x² – 3x – 10 = 0

תשובה סופית

תרגיל 2
x²-3x-10=0
a=1, b=-3, c=-10
תשובה: x1=5, x2=-2.

פתרון התרגיל

הפרמטרים הם:

a = 1, b = -3, c = – 10

נציב את הפרמטרים בנוסחת השורשים

נוסחת השורשים
נוסחת השורשים

תשובה: x1 = 5,   x2 = -2.

תרגיל 3
פתרו את המשוואה הריבועית

4x² – 7x + 2 = 0-

תשובה סופית

תרגיל 3
4x²-7x+2=0-
a=-4, b=-7, c=2
x1=-2, x2=0.25

פתרון התרגיל

הפרמטרים הם:

a = -4, b = -7, c = 2

נציב בנוסחת השורשים:

נוסחת השורשים
נוסחת השורשים

תשובה: x1 = -2,   x2 = 0.25.

תרגיל 4
פתרו את המשוואה הריבועית

4x² – 12x + 9 = 0

תשובה סופית

תרגיל 4
4x²-12x+9=0
a=4, b=-12, c=9
x=1.5

פתרון התרגיל

הפרמטרים הם:

a = 4, b = -12, c = 9

נציב בנוסחת השורשים:

נוסחת השורשים
נוסחת השורשים

תשובה: למשוואה זו פתרון אחד בלבד והוא x = 1.5.

תרגיל 5
פתרו את המשוואה הריבועית

x² + 6x – 10 = 0-

תשובה סופית

תרגיל 5
x²+6x-10=0-
a=-1,  b=6,  c=-10
פתרונות: למשוואה זו אין פתרונות (כי הביטוי שבתוך השורש שלילי, כפי שנראה בפתרון המלא).

פתרון התרגיל

הפרמטרים הם:

a= -1, b=6, c=-10

נציב בנוסחת השורשים:

נוסחת השורשים
נוסחת השורשים

בתוך השורש נמצא הביטוי
4-√ = (40 – 36)√
למספר שלילי אין שורש, לכן למשוואה הריבועית אין פתרון.

8.פתרון משוואות ריבועיות קשות יותר

חלק זה מיועד לתלמידים טובים בהקבצה א בכיתה ט.

במשוואות הריבועיות הקודמות קיבלנו משוואה והפעולה הראשונה שלנו הייתה לזהות את הפרמטרים ולהציב אותם בנוסחת השורשים.

בחלק הזה של הדף נפתור משוואות ריבועיות שצריך לפתוח סוגריים, לכנס איברים ולהעביר אגפים ורק אז לפתור את המשוואה שהתקבלה.

הודעה זו מסתירה תוכן המיועד למנויים בלבד.
לחצו כאן כדי לבחור את המנוי המתאים לכם.

9.נספח: מקרים בהם ניתן לפתור בדרך יותר קצרה מנוסחת השורשים

נוסחת השורשים היא דרך בה תוכלו לפתור כל משוואה ריבועית.

אבל יש מקרים בהם ניתן לפתור משוואה ריבועית בדרך קצרה יותר.

פתרון משוואה ריבועית עם פרמטרים חסרים

ax² + bx + c = 0
זה המראה הכללי של משוואה ריבועית.
כאשר a=0 נשארים עם:
bx + c = 0 וזו לא משוואה ריבועית, זו משוואה רגילה.

כאשר b או c שווים ל 0 אנו נשארים עם:
ax² + bx = 0
ax² + c = 0
ואלו כן משוואות ריבועיות שניתן לפתור בדרך קלה יותר.

למשל   ax² + c = 0
במקרה הזה נבודד את ax² בצד אחד של המשוואה ואת c בצד השני.
x² – 9 = 0   / +9
x² = 9
x = 3,   x = -3
(זכרו שלביטוי x² = k  יש שני פתרונות).

דוגמה נוספת:
2x² + 50 = 0  / -50
2x² = -50  / :2
x²  = -25
מספר בריבוע לא יכול להיות שלילי לכן למשוואה הזו אין פתרונות (ותחשבו כמה זמן היה לוקח להגיע למסקנה הזו דרך נוסחת השורשים).

דוגמאות ל: ax² + bx = 0
מצב זה מתקבל כאשר c = 0.
במצב זה נוציא את x גורם משותף.
ונשען על הכלל האומר שאם מכפלת שני ביטויים היא 0 אז אחד מיהם לפחות צריך להיות שווה ל 0.
אם a * b = 0 אז:
a = 0 או b = 0.

x² + 3x = 0
x (x + 3) = 0
x = 0, או  x + 3 = 0
x = 0 או   x = -3

3x² -5x = 0
x (3x – 5) = 0
x = 0  או 3x – 5 = 0
x = 0 או   x = 1.666

הודעה זו מסתירה תוכן המיועד למנויים בלבד.
לחצו כאן כדי לבחור את המנוי המתאים לכם.

עוד באתר:

84 מחשבות על “נוסחת השורשים”

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  1. אילום שם

    יש לי שאלה!
    אם נותנים לי את המישואה הזאות:
    27x בשניה _80x -3 כמה זה שווה אין לי מוסג איך ליפתור
    ניסיתי לפי השורשים הצבתי ולא הצלחתי מה עעלי לעשות???????????

    1. לומדים מתמטיקה

      שלום
      עלייך לבדוק מה לא בסדר בהצבה או בפתרון שכתבת.
      אם את מנויה את גם יכולה לשלוח צילום של זה בוואטסאפ.

  2. בבחינת בגרות כאשר מגיעים לתבנית של משוואה ריבועית ורוצים לפתור בעזרת נוסחת שורשים: האם אפשר לחשב ישירות באמצעות מחשבון ואז לכתוב ישר את האיקסים שיצאו בפיתרון? או שצריך להציב באופן מלא בנוסחה- לכתוב על דף הבחינה, ולהראות כמה שורות של ההשתלשלות החישובית? האם זה משתנה בין 3/4/5 יחידות?
    תודה מראש

    1. לומדים מתמטיקה

      שלום
      נכון למרץ 2024 הדברים הם כך:
      תלמידי 3 יחידות צריכים להציג פתרון מלא למשוואה ריבועית.
      תלמידי 4-5 יחידות יכולים לפתור בעזרת מחשבון.

    1. לומדים מתמטיקה

      שלום
      אפשר להציב מספר שלילי בנוסחת השורשים.
      או להכפיל האת המשוואה ב 1-.

    1. לומדים מתמטיקה

      שלום
      כאשר a = 0 זו לא משוואה ריבועית כי אין xבריבוע.
      אז פותרים כמו משוואה רגילה.

  3. תודה על האתר . אתה מורה מעולה.
    בפתרון כאן אתה מסיים לאחר שמצאת את ערכי האיקס אחד ואיקס שתיים. בכיתה אנו לא מסיימים בזה אלא מציבים בתבנית של אי כפול סוגרים איקס פחות איקס ראשון כפול סוגריים כפול איקס שני. אתה יכולה להסביר לי למה ומה המשמעות של ההכנסה לתבנית הזאת.

    1. לומדים מתמטיקה

      שלום
      תודה
      הפתרונות של המשוואה הם האיקס אחד ואיקס 2.
      כאשר מכניסים לתבנית שציינת מקבלים משוואה של פרבולה, יתכן ואתם לומדים את זה בהקשר של פרבולה.
      ואפשר גם לבדוק עם המורה למה התוספת.

  4. א. גרינבוים

    היי
    לגבי הדוגמא שהבאת: X^2-3X+4=0 אם מפעילים את נוסחת השורשים מקבלים 2 פתרונות: 1 או 2 הבעיה היא ש1+2 לא שווה 3- (פרמטר b) אלא 3 וכן 1*2 לא שווה 4 (פרמטר c), אז נוסחת השורשים לא תמיד נותנת מענה לפירוק טרינום?
    (ואגב הפיתרון X=2 לא באמת עובד אולי זה קשור לזה שמה שהיה בתוך השורש בנוסחת השורשים היה 1 ולכן תוצאת השורש יכולה להיות 1 או מינוס 1 ואינה חד משמעית, בכל אופן אודה להתייחסותך)

    תודה רבה

    1. לומדים מתמטיקה

      שלום
      יש כאן שתי בעיות – הראשונה היא שהפתרון בעזרת נוסחת השורשים של X^2-3X+4=0 הוא לא 1 או 2.

      והשנייה היא שגיאה נפוצה לגבי טרינום שני המספרים המפרקים את הטרינום (שני המספרים שסכומם הוא b ) הם לא הפתרון של המשוואה הריבועית.
      שני המספרים שסכומם הוא b ושני הפתרונות הם מספרים הפוכים בסימן.

      1. א. גרינבוים

        אוקיי, לגבי השגיאה השניה שלי, צודק. הבנתי ששני המספרים המפרקים את הטרינום (שני המספרים שסכומם הוא פרמטר b) הם בסימן הפוך לשני פיתרונות המשוואה הריבועית.

        רק לגבי המשוואה הספציפית הזו X^2 -3X +4 = 0
        בדקתי שוב עם נוסחת השורשים ואכן 2 התוצאות הם: 1, 2.
        לפי מה שיצא לי נוסחת השורשים הולכת ככה: 3 ועוד/פחות שורש של 1, כל זה חלקי 2 דהיינו שתי הפתרונות הן 2 חלקי 2 (=1) או 4 חלקי 2 (=2) איפה טעיתי?

        נ.ב. מה עושים כאשר בתוך השורש של נוסחת השורשים יש 1, האם השורש של 1 הוא 1 או מינוס 1?

        שוב תודה, האתר שלך באמת מעולה!

        1. לומדים מתמטיקה

          שורש 1 שווה ל 1 ולא 1-.
          תוצאת שורש היא תמיד חיובית.
          כמו ששורש 4 הוא רק 2 ולא 2-.

          לגבי המשוואה X^2 -3X +4 = 0 זו משוואה שאין לה פתרון.
          בתוך השורש בנוסחת השורשים צריך להיות:
          b^2 – 4ac
          ובמקרה זה זה יוצא 9 פחות 16 שווה ל 7-.

  5. תודה על ההסבר!
    יש לי גם שאלה: במקרה והa הוא לא 1 יש פתרון כי בתרגיל?
    כי בדוגמא השנייה שנתת ניסיתי לפתור ולא הצלחתי.
    האם יש לתרגילים האלו פתרון?

    1. לומדים מתמטיקה

      שלום
      יש פתרון אם הביטוי שבתוך השורש לא שלילי.
      יש דוגמאות בחלק הרביעי של הדף (לא בתחילת החלק).

  6. הי תודה על האתר
    רציתי לשאןל איך פותרים את התרגיל:
    איקס ועוד 4 שהם בסוגריים ועל הסוגריים יש חזקת שתיים שווה לעשרים וחמישה איקס בריבוע
    האם תרגיל זה דורש רק נוסחת שורשים ואיך פותרים אותו . תודה רבה

    1. לומדים מתמטיקה

      עניתי בתגובה למטה.
      המשוואה עובדת כאשר צד אחד הוא 0 כי אם זה לא היה כך היה ניתן לכתוב את אותה משוואה במספר צורות.

      1. לומדים מתמטיקה

        שלום
        פלוס מינוס זה חיבור של מספר שלילי שהוא למעשה חיסור.
        אני ממליץ לנסות להבין ואם לא מצליח לזכור את הכלל בכל מקרה. ההבנה כאן לא מאוד חשובה, לעומת זאת הידיעה מאוד חשובה.

  7. אפשר הסבר יותר ארוך חלמה משתמשים הנוסחאות השורשים? למה זה כזה מסובך וארוך? למה הוא עובד רק שהy שווה לאפס…

    1. לומדים מתמטיקה

      שלום ליה
      על מנת לפתור משוואה עם נעלם אחד בודדנו את המשתנה. במשוואה ריבועית לא ניתן לבודד את המשתנה ונמצאה דרך לפתור בעזרת נוסחת השורשים.
      נוסחת השורשים מתאימה נותנת פתרונות נכונים במצב מסוים ובו y = 0.

      1. אבל למה אז הנוסחא עובדת רק שהy שווה לאפס ולא לשאר המספרים? איך אנחנו יודעים

        1. לומדים מתמטיקה

          כי אם ה y לא שווה ל 0 ושווה למספר אחר אז ה c יכול להיות כל מצב.
          אם ה Y שונה מ 0 זה משנה ערכים אחרים.
          הנוסחה עובדת כאשר כל המספרים מכונסים בצד אחד.
          לא הבנתי את המשפט איך אנו יודעים.

          1. למה בעצם הנוסחא הזאת עובדת רק שהy שווה לאפס ואי אפשר להשתמש בה לחישוב כל פונקציה, מה הקשר לc

            1. לומדים מתמטיקה

              x² – 5x + 10 = 0
              x² – 5x + 12 = 2

              אלו שתי משוואות עם אותו פתרון.
              אבל פרמטרים a.b.c שונים. כלומר אם היינו מציבים את a,b,c בנוסחת השורשים היינו מקבלים פתרון אחר.
              על מנת ש a,b,c יהיו אחידים עבור משוואות עם אותו פתרון צריך שה y = 0.

      2. היי,
        רציתי לומר שממש האתר שלך עוזר לי להבין מתמטיקה ואפילו לאהוב את המקצוע. 💕
        אז תודה רבה!!!😍
        אני מודה לך!
        תודה רבה,
        נועה

  8. היי
    איך פותרים תרגילים עם דברים למשל:
    1/2x²+7x+20=0?
    תודה מראש ותודה על האתר הזה הוא עוזר לי מלא

    1. לומדים מתמטיקה

      שלום
      אפשרות ראשונה
      להציב בנוסחת השורשים
      a = 0.5, b = 7, c = 20

      אפשרות שנייה
      להכפיל את המשוואה פי 2 ולקבל
      x²+14x+40=0
      ולפתור.
      את התרגיל הזה ניתן לפתור גם בעזרת נוסחת השורשים וגם בטרינום.

    1. לומדים מתמטיקה

      שלום
      לא פותרים כאן פתרונות מלאים אבל אתן את הערכים שנראים לי יותר מכשילים.
      רק אגיד שבתוך השורש צריך להיות לך 100 פחות 96
      ובמכנה 2*4
      הפתרונות הם 1.5 ו 1.

  9. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    היי, האם תוכל להסביר לעומק את תרגיל 4 בחלק של השאלות הקשות יותר? לא הבנתי כל כך איך הוא נעשה! תודה רבה לך

    1. לומדים מתמטיקה

      שלום
      אשמח להסביר אבל אני צריך שאלה מדוייקת יותר על מנת להסביר.
      איזה שלב בשאלה לא ברור.
      בכל אופן אכתוב מספר דגשים ובנוסף יש כאן דף העוסק רק במשוואות מסוג זה, ויש שם הסברים מפורטים יותר כולל וידאו.
      https://www.m-math.co.il/algebra/equations/quadratic-equation-organize/
      ואם השאלה היא על הדרך המקוצרת של הפתרון אז יש כאן 4 שיטות לפתרון מקוצר של משוואה ריבועית
      https://www.m-math.co.il/algebra/equations/quadratic-equation-shortcuts/

      1. היי,
        מצטרף גם לשאלה בנוגע לפתרון של שאלה זו.

        לא הצלחתי להבין את הדרך שבה נפתחו הסוגריים, ניסיתי כמה דרכים אך לא הגעתי לפתרון שלך..

        1. לומדים מתמטיקה

          שלום
          מתנצל הייתה שם תקלה.
          מסיבה שאיני מבין אותה מה שאני ראיתי במערכת הניהול של האתר זה לא מה שראו הגולשים ולכן הפתרון היה לא מובן.
          סידרתי את זה.
          תודה על התיקון.

  10. האם משנה מהו x1 ומהו x2בהרבה מהתרגילים עם פתרונות הx1 שלהם הוא הx2 שיצא לי . והא2 שלהם הוא פתרון בא 1 שלי

    1. לומדים מתמטיקה

      שלום
      אין משמעות לסדר.
      אלו שני פתרונות ולא משנה איך הם מסודרים.

  11. אנונימית

    היי, יש עוד דרכים לפתור משוואה ריבועית? או דרך יותר קלה בלי לשנן את הנוסחה?

    1. לומדים מתמטיקה

      שלום
      היתרון של נוסחת השורשים הוא שהיא פותרת את כל המשוואות הריבועיות שיש להן פתרון.
      כלומר, חייבים לדעת אותה.
      אבל יש עוד גרכים לפתור שהן קצרות יותר אבל עובדות רק בחלק מהמקרים.
      ניתן למצוא אותן כאן בדף: 4 דרכי קיצור לפתרון משוואה ריבועית
      https://www.m-math.co.il/algebra/equations/quadratic-equation-shortcuts/

  12. משתמש אנונימי

    שלום
    אם בנוסחת השורשים a=0. אז אין פתרון?
    כי מחלקים את החלק העליון של הנוסחא ב 0 ואי אפשר לחלק ב 0.

    1. לומדים מתמטיקה

      שלום
      אם a = 0 זו הופכת למשוואה שאינה ריבועית כי אין בה איקס בריבוע.
      במקרה זה (שבו a = 0) פותרים כמו משוואה עם נעלם אחד רגילה ולא משוואה ריבועית.

  13. הי, יש סיכוי שהמורה שלי בחרה ללמד דווקא את הפתרון עם הטרינום? ואם אני אלמד דווקא את נוסחת השורשים שנראת לי יותר קלה בשבילי זה יבלבל אותי?

    1. לומדים מתמטיקה

      שלום שיר
      כל התלמידים צריכים לדעת את נוסחת השורשים.
      ורוב התלמידים צריכים לדעת גם את הטרינום.

      איני יודע מה סדר הלימוד של המורה שלך – כדאי לשאול אותה.
      אבל בסופו של דבר צריך לדעת את נוסחת השורשים. יש תרגילים שהיא פותרת ולא ניתן לפתור בעזרת טרינום.

  14. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    במשוואות הקשות יותר
    יש את תרגיל 1
    בהעברת האגפים ופיתרון
    2x-4x-
    זה יוצא 8x-
    ולא 6x-

  15. היי.
    קודם כל תודה רבה על האתר המדהים!
    דבר שני, לא מצאתי כל כך דוגמא לנוסחת השורשים במשוואה עם פרמטרים. האם זה דבר אפשרי בכלל?
    במידה וכן אפשר לקבל דוגמא/הסבר?
    תודה רבה.

  16. בפיתרון של תרגיל 3:
    2^(1-×3) = ×8 – 2^(1+×2)
    1 + ×6 – 2^×9 = ×8 – 1 + ×4 + 2^×4
    מאיפה ה×4 וה×6 באו?

      1. שלום
        בתרגיל הזה,
        בשלב זה- 1 + ×6 – 2^×9 = ×8 – 1 + ×4 + 2^×4
        המשכת לפתרון כך:
        4x² + 4x + 1 – 8x = 9x² -6x +1 / -4x² – 4x – 1
        מדוע לעשות 4x-? הרי יש בצד שמאל של המשוואה 4X- ובצד ימין 6X- ?

        תודה!

        1. לומדים מתמטיקה

          תודה, הייתה שם טעות. לא התחשבתי ב 8x-
          תיקנתי והפתרון נראה כך:
          4x² + 4x + 1 – 8x = 9x² -6x +1 
          4x² – 4x + 1 = 9x² -6x +1 / -4x² + 4x – 1
          5x² -2x = 0  

  17. אנונימית...

    היי, קודם כל תודה רבה על האתר המדהים הזה הוא עוזר לי ממש כשאני לומדת למבחנים ,תודה רבה (:
    שאלה:
    אם ה b הוא שלילי -לכתוב אותו בשורש [b^2] בסוגריים או ללא סוגריים ואם כן איפה צריך להיות המינוס והחזקה- בתוך הסוגריים או מחוץ להן?
    אשמח לתשובה!

    1. לומדים מתמטיקה

      שלום
      אם ה b שלילי אז הוא שלילי.
      כלומר צריך להציב מספר שלילי בנוסחה.
      המספר השלילי צריך להיות בתוך הסוגריים כאשר גם המינוס נמצא בתוך הסוגריים ומועלה בריבוע.
      למשל אם b = -7 אז b^2 = 49
      בהצלחה

    1. לומדים מתמטיקה

      שלום יואב.
      ניתן להציב a שלילי בנוסחת השורשים, אין בזה בעיה מתמטית.
      אבל a שלילי לפעמים גרם לשגיאות בגלל חוסר תשומת לב למינוס.
      לכן יש כאלו המכפילים את כל המשוואה ב 1- על מנת לקבל a חיובי, וכמובן שגם את זה צריך לעשות בזהירות ולשנות את הסימן לכל האיברים.
      מקווה שעזרתי

    1. לומדים מתמטיקה

      שלום
      משתמשים בנוסחת השורשים כאשר רוצים לפתור משוואה ריבועית.
      נוסחת השורשים פותרת כל משוואה ריבועית.
      אבל יש דרכים קלות יותר שיכולות לפתור חלק מהמשוואות הריבועיות. היתרון של הדרכים הללו הוא שהן קצרות יותר אבל חסרונן הוא שהן פותרות רק חלק מהמשוואות הריבועיות.
      מידע על הדרכים הללו כאן:
      https://www.m-math.co.il/algebra/equations/quadratic-equation-shortcuts/

      בקיצור משתמשים כאשר רוצים לפתור משוואה ריבועית אבל כדאי לדעת גם דרכים נוספות.
      מקווה שעזרתי.

  18. טעות נפוצה מספר 5 :

    לחשב את החזקה ומייד לאחר מכן לחסר 4.
    ואז לכפול את ac

    גם זו טעות שראיתי תלמידים מבצעים

  19. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    תרגיל 5

    -x²+6x-10=0

    מדוע, יש מינוס אחרי ה-0, האם זה חוקי במשוואה ריבועית?

    1. לומדים מתמטיקה

      שלום.
      תודה על ההערה. מדובר בטעות כתיב שתיקנתי עכשיו.
      המינוס צריך להיות על ה x בריבוע ולא על ה 0.
      תודה

    1. לומדים מתמטיקה

      שלום יואב.
      הוספתי הקדמה שמסבירה מה הרעיון של נוסחת השורשים.
      תראה עם זה עוזר.
      אם לא אשמח אם תשאיר כאן עוד שאלה אבל יותר ממוקדת לגבי הנקודה שאתה לא מבין.
      בחר משהוא מהאפשרויות הבאות.
      1) למה משתמשים בנוסחת השורשים.
      2) איך מוצאים את המספר a,b,c.
      3) איך מציבים את a,b,c בנוסחת השורשים.
      4) מה עושים לאחר שמציבים את a,b,c בנוסחת השורשים.
      5) מהמשמעות הפתרון שיוצא בסוף נוסחת השורשים.
      6) משהוא אחר שלא כתוב כאן.
      תודה