מתמטיקה לכיתה ט

בכיתה ט שני הנושאים אותם תלמדו הם אלגברה (90 שעות) וגיאומטריה (60 שעות).

בתחום הגיאומטריה עליכם להתחיל ללמוד לכתוב הוכחות בצורה מסודרת, כלומר טענה ומיד לאחריה נימוק. ככל שתעשו זאת מוקדם יותר כך יהיה יותר טוב.
פתרון בדרך זו הוא חובה בבחינת הבגרות וזה גם יעזור לכם להגיע לפתרון הנכון.

אני ממליץ לכם לשנן היטב את המשפטים שדרושים לצורך הוכחת של צורה מסוימת. אתם תדרשו למשפטים הללו בבחינת הבגרות ובבחינת שתעשו עכשיו. תעשו את המאמץ לזכור עכשיו ותרוויחו ציונים וגם תחסכו מאמץ אחר כך – בתקופה שתהיה יותר עמוסה עבורכם.

הנושאים המופיעים בדף הם:

  1. חזקות ושורשים.
  2. הסתברות.
  3. פירוק לגורמים ופתרון משוואות.
  4. משוואה ריבועית.
  5. פרבולה.
  6. בעיות מילוליות.
  7. גיאומטריה.

1.חזקות ושורשים

הדף המרכזי הוא חוקי חזקות, הוא עובר על כל חוקי החזקות וכולל תרגילים מסכמים.

ארבעת הדפים הבולטים הנוספים שעליכם לדעת:

  1. כפל חזקות.
  2. חילוק חזקות.
  3. חזקה של חזקה.
  4. חיבור וחיסור חזקות.

קישורים נוספים:

  1. מבוא לחזקות.
  2. חזקה שלילית.
  3. חזקות: איזה ביטוי יותר גדול?
  4. בעיות מילוליות עם חזקות.
  5. כתיבה מדעית של מספרים.
  6. כתיב חזקות (כיצד כותבים כל מספר בצורה של חזקה).
  7. שאלות על חוקי חזקות (שאלות ששאלו תלמידים).
  8. חוקי חזקות סיכום.

חוקי שורשים:

  1. חוקי שורשים (תאוריה + תרגילים. כולל את כל הנושאים).
  2. הכנסת מספר אל תוך השורש.
  3. הוצאת מספר מהשורש.
  4. חוקי שורשים סיכום תאורטי.

דפי העשרה:

  1. שילוב של חוקי חזקות וחוקי שורשים.
  2. שילוב של נוסחאות הכפל המקוצר וחוקי שורשים.

2.הסתברות

הסתברות כיתה ט הוא הדף המרכזי הכולל את כל החומר.

בנוסף יש את הדפים:

  1. מאורעות תלויים ובלתי תלויים.
  2. דיאגרמת עץ
  3. הסתברות מותנית.
  4. בעיות הוצאה והחזרה
  5. טבלה דו מימדית.

3.פירוק לגורמים ופתרון משוואות

פירוק לגורמים הוא הדף המרכזי הכולל את כל השיטות לפירוק לגורמים.

  1. הוצאת גורם משותף.
  2. נוסחאות הכפל המקוצר.
  3. פירוק הטרינום.
  4. צמצום שברים אלגבריים.
  5. חיבור וחיסור שברים אלגבריים
  6. כפל וחילוק שברים אלגבריים.
  7. משוואות עם שברים אלגבריים.

4.משוואה ריבועית

משוואה ריבועית הוא הדף המרכזי הכולל קישורים, סיכום ותרגילים מסכמים.

1.דברים יסודיים
בחלק זה נלמד על נוסחת השורשים שהיא הדרך המרכזית לפתרון משוואה ריבועית.
בסוף החלק נלמד לפתור משוואות ריבועיות לא מסודרות. אלו משוואות הנחשבות קשות אם אתם רק מתחילים ללמוד את החומר אבל בסופו של דבר תלמידים בכול הרמות צריכים לדעת לפתור אותן.

  1. נוסחת השורשים – פתרון משוואה ריבועית בעזרת נוסחה.
  2. מספר הפתרונות של משוואה ריבועית והמשמעות הגרפית של מספר הפתרונות.
  3. משוואה ריבועית עם פרמטרים חסרים – ואיך ניתן לפתור אותם בדרך קצרה.
  4. דו איבר בריבוע.
  5. כינוס איברים עם נוסחאות הכפל המקוצר.
  6. משוואה ריבועית לא מסודרת.

2.דרכי פתרון נוספות של משוואה ריבועית
פירוק הטרינום הוא נושא הכרחי וחשוב מאוד לתלמידי 4-5 יחידות.
השלמה לריבוע פחות.

  1. פירוק הטרינום – דרך אלגנטית ומהירה לפתרון משוואה ריבועית, אך לא ניתן לבצע אותה בכול המשוואות הריבועיות.
  2. השלמה לריבוע – דרך נוספת לפתרון משוואה ריבועית. דורשת ידע ולא מתאימה לכל המשוואות הריבועית.
  3. 4 שיטות לפתרון מקוצר של משוואה ריבועית.

3.נושאים מתקדמים יותר
בחלק זה נושאים מתקדמים יותר.
למדו אותם בהתאם לנדרש ממכם.

  1. בעיות מילוליות הכוללות משוואה ריבועית.
  2. משוואה ריבועית עם שברים.
  3. משוואה ריבועית עם פרמטר.
  4. חיתוך של פרבולה וישר.
  5. פרבולה עם אף פתרון או עם אינסוף פתרונות.
  6. אי שוויונים ריבועיים.

5.פרבולה

פרבולה סיכום הוא דף דרכו ניתן להגיע לכל הקישורים שיש כאן + סיכום של החומר.

דברים יסודיים:

  1. היכרות עם פרבולה.
  2. קודקוד פרבולה.
  3. ציר הסימטריה.
  4. נקודות חיתוך עם ציר ה- Y וה X
  5. פרבולה ישרה (מחייכת) הפוכה (בוכה) – מינימום מקסימום.
  6. פרבולה חיובית או שלילית.
  7. פרבולה עולה או יורדת.
  8. שרטוט גרף פרבולה.

דפים מתקדמים יותר:

  1. מציאת נקודות החיתוך של פרבולה וישר.
  2. פרבולה וישר חישוב שטחים.
  3. שתי פרבולות חיתוך ואי שוויונות.
  4. מציאת נקודות סימטריות.
  5. הזזה של פרבולה.
  6. הצגה סטנדרטית, קודקודית ומכפלה.
  7. בעיות בנייה של פרבולה
  8. פרבולה עם פרמטרים חסרים.

עוד באתר:

6.בעיות מילוליות

בעיות מילוליות הדורשות פתרון משוואה ריבועית.
בעיות תנועה כיתה ט.
בעיות מילוליות עם שני נעלמים.

7.גיאומטריה 

  1. דלתון ומשולש שווה שוקיים (10 שעות).
  2. בניות בסיסיות (12 שעות).
  3. טרפז, טרפז שווה שוקיים (12 שעות).
  4. מקבילית (10 שעות).
  5. מלבן (8 שעות).
  6. מעוין, ריבוע (8 שעות).
  7. משפטים בגיאומטריה לכיתה ט.

סיכומים

  1. חזקות.
  2. משוואה ריבועית.
  3. משוואות ישר.
  4. אי שוויונות ריבועים.
  5. קודקוד פרבולה.
  6. פרבולה וישר.
  7. פרבולה.
  8. פירוק לגורמים.
  9. בעיות הוצאה והחזרה.
  10. בעיות הוצאה והחזרה חלק ב.
  11. דיאגרמת עץ.

12 thoughts on “מתמטיקה לכיתה ט

  1. אנונימי ל..

    שלום אחרי שאני מסיימת את מחצית השניה מה אני אמורה ללמוד בכיתה י' והאם אני צריכה להתחיל לתרגל כבר בחופש הגדול ואם כן אז מה?

    1. לומדים מתמטיקה מאת

      שלום
      החומר של כיתה י נמצא כאן
      https://www.m-math.co.il/10th-grade-4-5/
      אין חובה אבל אני בהחלט ממליץ. קודם כל שהאלגברה תהיה מובנת לחלוטין (של כיתה ט ואם תרצי גם של י).
      אם היו דברים שהיו קשים לך ב ט אז את המשך הנושאים הללו אני ממליץ לך ללמוד ב י.
      אני באופן אישי מדגיש בעיות מילוליות, גיאומטריה והסתברות.
      בהצלחה

  2. יואב

    שלום, אם בנוסחת שורשים הb שלי הוא שלילי, וצריך כחלק מהנוסחא לכתוב -b בשנייה (לדוגמא מינוס שבע בשנייה), יש להשתמש בסוגריים או לא, ולמה? כלומר -7 בשנייה או (-7)בשנייה

    1. לומדים מתמטיקה מאת

      שלום יואב
      צריך להשתמש בסוגריים ולעלות בחזקה גם את המינוס (7-), התוצאה תהיה 49.
      בהצלחה

  3. ירדן

    הי צריכה עזרה בתרגיל בגיאומטריה . במשולש abc הנקודה d היא אמצע bc, והנקודה e היא אמצע ac. נתון  de מאונך  ל ac. הוכח כי המשולש abc הוא ישר זוית 

    1. לומדים מתמטיקה מאת

      שלום ירדן.
      אם למדת כבר על קטע אמצעים אז הישר DE הוא קטע אמצעים כי הוא יוצא מאמצע קטע ומגיע אל אמצע קטע.
      קטע אמצעים במשולש מקביל אל אמצע הקטע השלישית במשולש.
      DE מאונך ל- AC.
      לכן גם הזווית המתאימה לזווית ADE שווה ל- 90 מעלות, והמשולש ישר זווית.

      אם לא למדת על קטע אמצעים את צריכה להוכיח דמיון משולשים בן ABC ל – DBE.
      הדמיון הוא על פי המשפט צ.ז.צ.
      לאחר הוכחת הדמיון, מכוון שזוויות משולשים דומים שוות אז משולש ABC ישר זווית.
      בהצלחה

        1. לומדים מתמטיקה מאת

          שלום
          יש 3 משפטי דמיון ואחד הוא צ.ז.צ.
          המשפט אומר שאם יש פרופורציה שווה בין שני זוגות של צלעות והזווית בניהן אז המשולשים דומים.
          זה נכון שב 90% מהמקרים משתמשים במשפט ז.ז.

  4. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    יש חומר של ישרים מאונחים ומרחק בין2נקודות ומציאת נעלמים בעזרת נוסחת המרחק אם אפשר עזרה הודאה לכם מאד תודה.

        1. לומדים מתמטיקה מאת

          תודה רבה אילן, כיף לשמוע שהאתר מועיל עבורכם.
          לצערי בעניין המבחנים איני יכול לעזור לכם כרגע, אין באתר מבחנים מתאימים.
          בהצלחה בבחינה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.