תזכורת, אלו נוסחאות הכפל המקוצר:
הנוסחה להפרש ריבועים
(a² – b² = (a – b)*(a + b
דו איבר בריבוע
a + b)²= a² + 2ab + b²)
a – b)²= a² – 2ab + b²)
נושאי הדף (אלו הם קישורים לחלקי הדף):
1.סיכום וידאו
מנויים לאתר רואים כאן סרטון.
לחצו כאן כדי לקבל מידע על מנוי.
2.פתרון משוואות עם פתיחת סוגריים
מנויים לאתר רואים כאן סרטון.
לחצו כאן כדי לקבל מידע על מנוי.
לכל התרגילים בחלק זה יש פתרון וידאו ופתרון כתוב.
בחלק זה נפתור את התרגילים:
(x+4)² = x² – 6
– (x – 2)² = – (x-3) * (x+3)
5x² – 2x – 4 = – (x + 2)² – 3x²
פתרונות
תרגיל 1: פתיחת סוגריים ופתרון משוואה
x+4)² = x² – 6)
תרגיל 2: כמו תרגיל 1, רק כולל גם מינוס לפני פתיחת סוגריים
– (x – 2)² = – (x-3) * (x+3)
תרגיל 3: פתיחת סוגריים ופתרון משוואה ריבועית
5x² – 2x – 4 = – (x + 2)² – 3x²
- פתרון משוואות עם כינוס איברים ונוסחאות הכפל המקוצר תרגילים נוספים.
3.פתרון משוואות הכוללות פירוק לגורמים
פירוק לגורמים זה סגירת סוגריים.
מצורפים שלושה סרטונים.
הסרטון הראשון מסביר את היסודות של פירוק לגורמים עם נוסחאות הכפל המקוצר.
הסרטון השני מלמד לפתור 3 מכשולים נפוצים מאוד.
הסרטון השלישי מלבד 4 מכשולים נפוצים פחות ומיועד בעיקר לתלמידי 4-5 יחידות.
- פירוק לגורמים עם נוסחאות הכפל המקוצר מלמד את הנושאים שבסרטונים בפירוט.
מנויים לאתר רואים כאן סרטון.
לחצו כאן כדי לקבל מידע על מנוי.
פתרון משוואות בעזרת נוסחאות הכפל המקוצר נשען על העובדה המתמטית שאם מכפלת שני גורמים שווה ל 0 אז אחד מהגורמים צריך להיות שווה ל 0.
כלומר אם x * y = 0
אז x= 0 או y=0.
פתרו את המשוואות הבאות בעזרת נוסחאות הכפל המקוצר.
- x²-16=0
- x²+20x +100=0
- x²-2x+1=0
- x² +64=0 –
- 4x² + 8x + 4 = 0
פתרונות
תרגיל 1
x²-16=0
תרגיל 2
x² + 20x + 100=0
תרגיל 3
x² – 2x + 1 = 0
תרגיל 4
x² +64=0 –
תרגיל 5
4x² + 8x + 4 = 0
4.נספח: שאלות נוספות
השאלות הללו פחות חשובות / שימושיות אך הן עדיין חלק מחומר הלימודים של כיתה ט.
1.השלימו את החלקים החסרים בביטוי המצורף בשתי דרכים שונות.
²(____ – _____) = _____ + 16x – ______
²(____ + ____) = _____ + 24x +______
פתרון
על מנת לעשות זאת נחפש שני מספרים שמכפלתם שווה למחצית מהמספר שהוא מקדם של x. כלומר בשאלה הראשונה נחפש שני מספרים שמכפלתם 8.
²(____ – _____) = _____ + 16x – ______
x-8)² = x²-16x+8²)
2x – 4)² = 4x² -16x+16)
²(____ + ____) = _____ + 24x +______
x+12)² = x² +24x +144)
2x +6)² = 4x² + 24x + 36)
2. פשטו את הביטויים הבאים:
²(2√ + 8√)
²(12√ + 3√)
פתרון
p = (√8 + √2) ² = 8+ 2√2√8 +2=8+2√8*2 +2=8+2*4+2=18
p = (√3 +√12)² = 3+2√3√12+12= 3 + 12 +12 = 27
3. פשטו את התרגילים הבאים:
x + 4) (x-4) + (x+3)²)
(2x+1)² – (2x-1)-
פתרון
x + 4) (x-4) + (x+3)² = x²-16 +x²+6x+9=2x²+6x-7)
2x+1)² – (2x-1) = – (4x² +4x+1) – 2x+1 = -4x² -4x-1-2x+1 = -4x² -6x)-
4. שטח גינה בצורת ריבוע הוא 400 מטר. מגדילים 2 צלעות נגדיות כל אחת ב 20% ומקטינים שתי צלעות נגדיות אחרות כל אחת ב 20%. כך שנוצרת גינה בצורת מלבן.
האם לאחר השינויים הללו שטח הגינה יגדל או יקטן?
פתרון
שטח ריבוע שאורך צלעו a הוא a²
a² = 400
a=20
אורך צלע הריבוע המקורית הוא 20 מטר.
24 = 1.2 *20
16 = 0.8 * 20.
צלעות המלבן הן 16,24
שטח מלבן:
384 = 16*24
מה עושים אם יש סוגריים עם שלושה איברים בריבוע???
שלום
אם אפשר לבצע כינוס איברים בסוגריים – הם הופכם ל 2.
ואם לא מכפילים סוגריים בסוגריים ולא משתמשים בנוסחה.
זה ממש עוזר וברור
תודה :)
הי מחר יש לי מיבחן במתמתיקה ואני בוכה פה שעות על זה שאני לא יודעת את החומר הפכתי את גוגל על החומר ובשום מקום לא מצאתי אתר כל כך נוח עם כל כך הרבה הסברים והכל ברור ומובן פשוט אין עליך אני יודעת הכל חחחחללללקקקק
תודה! בהצלחה במבחן מחר.
היי תודה על הסירטונים
בסרטון 3 פתיחת סוגרים וכינוס אברים לפני פירוק לגורמים דקה שמינית
אמרת שכשיש " איקס בריבוע מינוס ארבע איקס פלוס ארבע שווה מינוס ארבע איקס פלוס שמונה"
הופכים את זה "לאיקס בריבוע מינוס ארבע שווה אפס"
מה הדרך שהשתמשת בה
שלום
לא מצאתי את המקום.
בסרטון השלישי – כינוס איברים שמשוואה ריבועית לא מסודרת –
יש 6:08 דקות ולא מצאתי את המקום שאתה מדבר עליו.
זה נמצא בסרטון הראשון בין הדקה ה43 ל44
סליחה על הטירחה
זו לא נוסחה אלא העברת אגפים.
זה נלמד בנושא של משוואה עם נעלם אחד.
בהקשר של משוואה ריבועית יש דוגמאות כאן
https://www.m-math.co.il/algebra/equations/quadratic-equation-organize/
מקווה שהבנתי את הבעיה
היי,
אתר מעולה אשמח לעזרה,
אך יש בעיה שכל התרגילים זזים—
אניאכתו ת'תרגיל במילים מקווה שתבין…
(2X+3)בחזקת 2 פלוס (X-4)3 בחזקת 2
איך אני פותחת את הסוגרים ואיך אני מזהה איזה נוסחא זה?
הרי ראשונה ושניה הם 3 איברים וההבדל הוא ה+/-
ושלישית זה 2 איברים איך איך פותרים זאת ?
תודה רבה!
שלום
זו הנוסחה
a – b)²= a² – 2ab + b²)
את קיבלת את החלק של
a – b)²)
כמו כן עבור הביטוי (X-4)3 בחזקת 2 את מעלה בריבוע, משאירה את התוצאה בתוך סוגריים ואז מכפילה ב 3 את הסוגריים.
אתר מושלם!
מרגישה מוכנה ובטוחה לקראת המבחן. מליון תודות!!!
בהצלחה במבחן. תודה!
תוכלו לכתוב את ההוראות לאיך לפתור לפי נוסחאות הכפל המקוצר ?
שלום
יש הרבה סוגי תרגילים וההסברים שיכולתי לכתוב כבר נכתבו.
האתר עוזר לי מאוד אך ישלי שאלה
(5-x)- זה לא (5+x)?
שלום
לא
כאשר יש מינוס לפני סוגריים זה כמו 1- כפול כל איבר שיש בסוגריים.
לכן מינוס לפני סוגריים משנה את הסימן של כל איבר בתוך הסוגריים וזה מינוס x ומינוס 5.
יש כאן דוגמאות
https://www.m-math.co.il/math-7th-grade/open-bracket-minus/
שלום
רציתי לדעת אם לחלק הזה יש מבחנים
תודה רבה האתר הזה פשוט מושלם!
אני לא מבינה מה הייתי עושה בלעדיו!!!!!
שלום
אין מבחנים בנושא זה.
שמח שהאתר עוזר.
שלום
האתר הזה מאוד עוזר לי והבנתי נושאים שלא הבנתי בשיעור תודה רבה!!!!
שמח שזה כך!
ממש תודה! אתר מצויין ממש ממש עוזר!!
תבורך
תודה!
שלוםםם!
אני רוצה להגיד שהאתר הזה עזר לי מאוד.
אחרי שנה של למידה מרחוק זה ממש הציל אותי!!!!!!!!
הסרטונים היו ממש ברורים ומובנים והיה קל להתרכז.
מומלץ מאודדדד!!!!!
תודה רבה
בתיה לורנץ
תודה רבה בתיה
מצטרפת..!! תודה
תודה :)
לא הבנתי מה עושים אם באחד האיברים לפני המשוואה הריבועית יוצא 0?
לא הבנתי את השאלה.
שלום יש תרגיל שבוא כתבו (2x-4)(2x+4) שווה לארבע x בריבוע -16
אבל לא הבנתי למה כאן זה -16 ולא -16 בריבוע כמו בתרגילים הקודמים
שלום
בשני המצבים רשום 16-, כך שלא ברור מה השאלה.
כמו כן אם אפשר להגיד איפה בדיוק בדף נמצא התרגיל.
היי איך אני מפרקת את x+6x^2 ?
תודה רבה אתר מעולה!!!
שלום
(6x^2 + x = x(6x + 1
מידע נוסף על הוצאת גורם משותף יש כאן:
https://www.m-math.co.il/algebra/distributive-property-b/
שלום,
אני מדברת בקשר לסרטון הראשון,
לא הבנתי איך המורה הגיע בתרגיל האחרון ל4X
אשמח לתשובה
תודה
שלום
עניתי על השאלה הזו למטה.
או שלא זיהנו את אותו תרגיל?
זו הייתה התשובה.
זה תרגיל שפותחים אותו בעזרת הנוסחה לדו איבר בריבוע.
a + b)²= a² + 2ab + b²)
לאחר הפתיחה האיבר שמתאים ל
2ab –
שווה ל
4x –
לאחר מיכן מכפילים את מה שיש בסוגריים ב 1- ומקבלים 4x.
מה קורה לסימן לפני האיבר האמצעי בנוסחה השניה (a-b) אם 2 האיברים בסוגריים שליליים? זה חלק ממשואה כך שאין לי אפשרות להחליף סימן. ההגיון שלי אומר שיש מינוס אחד חיצוני ועוד 2 מינוסים של האיברים, ומכאן – הסימן שלילי.
אבל הוא חיובי. ואני לא מבינה למה.
מה שמצער אותי מאד, כי מבאס ליפול על מינוס בשאלת בגרות (807 מועד א 2020 שאלה 1 גיאומטריה אנליטית).
ממש אודה להסבר
זו המשוואה המלאה:
)x-2)^ ועוד (-0.75x-6)^ = 36
המון המון המון תודה!
כותבת גם במילים כי התבלבלו לי האותיות והסוגריים:
איקס מינוס שתיים – בסוגריים
ועוד
מינוס 0.75x מינוס 6 – בסוגריים
שווה 36
שלום
את צודקת שזה מקרה מבלבל וצריך להכיר אותו לפני שפוגשים אותו במבחן.
בדף הבא הוספתי בחלק של הנוסחה הזו את דוגמה 6, שם יש הסבר מפורט לפתרון.
https://www.m-math.co.il/math-9th-grade/open-bracket-short-multiple-equation/
כאן קשה לכתוב הסבר מפורט כי סדר המספרים מתבלגן.
רק אומר שניתן לפתור בשתי דרכים:
1. להציב בנוסחה הרגילה a = מספר שלילי.
2.מספר שלילי בריבוע שווה למספר חיובי בריבוע ולכן ניתן להשמיט את שני המינוסים.
ההסבר המלא בקישור.
אני פתרתי בדרך 1.
A שלילי
B שלילי
כופלים במינוס שתיים לפי נוסחת דו איבר
סהכ 3 מינוסים, ולכן התוצאה הסופית שלילית. לא מבינה איפה הטעות.
סוף סוף נפל האסימון…. תודה!
B הוא נטול סימן, כי לפי הסימן שלו נקבע הסימן של האיבר האמצעי.
ומכאן – סהכ 2 מינוסים.
תודה על האתר הנפלא וכמובן על היחס האישי, והוספת הדוגמא במיוחד עבורי! אין כמוך!
תודה, בהצלחה.
ושימי לב שאם רוצים ניתן ניתן לפתור את כל סוגי פתיחת הסוגריים על פי אותה נוסחה:
a + b)²= a² + 2ab + b²)
רק כאשר b שלילי מציבים b שלילי והאיבר האמצעי הופך שלילי לעומת האיבר השלישי שלא משנה אם מציבים בו חיובי או שלילי.
כלומר b הוא לא באמת נטול סימן – אלא הסימן שלו מובנה במשוואה.
היי רציתי לשאול
B בשניה מינוס 81 האם זה שווה ל – B מינוס 9?
שלום
זה שווה ל:
(b – 9 ) (b + 9)
על פי הנוסחה להפרש ריבועי
שלום,
אני מדברת בקשר לסרטון הראשון,
לא הבנתי איך המורה הגיעה בתרגיל האחרון ל4X
אשמח לתשובה
תודה
שלום
זה תרגיל שפותחים אותו בעזרת הנוסחה לדו איבר בריבוע.
a + b)²= a² + 2ab + b²)
לאחר הפתיחה האיבר שמתאים ל
2ab –
שווה ל
4x –
לאחר מיכן מכפילים את מה שיש בסוגריים ב 1- ומקבלים 4x.
היי, רציתי לשאול אם אפשר לפרק תרגיל כזה..
מינוס 6 כפול מינוס y בחזקת 7 חלקי y בחזקת 3 ואם כן אז איך?? בבקשה אם תוכלו לעזור זה קצת דחוף
שלום
מינוס y בחזקת שבע שווה למינוס כפול y בחזקת שבע.
ואז ניתן להכפיל במינוס 6.
ולצמצם חזקות על פי החוק המוסבר כאן:
https://www.m-math.co.il/math-9th-grade/exponent-law-division/
אם יש לי משוואה a-b=15
a^2-b^2=150
איך אני פותרת את זה בעזרת נוסחאות הכפל המקוצר
שלום
לא ברור מה צריך למצוא אבל דרך הפתרון היא:
לכתוב את הביטוי
a – b)^2)
לפתוח את הסוגריים בעזרת נוסחאות הכפל המקוצר ולהציב מספרים במקום החלקים שאת הערך שלהם יודעים.
כך ניתן למצוא את החלקים שאינם ידועים
אתר מדהים! רק שאלה: מהי הדרך לפרק לגורמים משוואה בכפל מקוצר? לדוגמה:
X²+20x+100
שוב, אתר מדהים ועוזר.
שלום, תודה.
התרגיל הזה הוא התרגיל השני בחלק השני של האתר.
יש לו פתרון וידאו ופתרון כתוב.
צפה בפתרונות הללו ואם שלב ספציפי בפתרון לא ברור חזור אליי ואנסה להסביר את השלב.
שלום שוב, בתרגיל זה יש רק פתרון לx ולא פירוק לגורמים.
יש דרך מסויימת לפרק לגורמים משוואה כזו?
תודה.
שלום
המעבר ממצב של 3 גורמים למצב של 2 הגורמים בתוך הסוגריים זה פירוק לגורמים.
ניתן להתעלם מהמשך הדרך שהיא הפתרון.
אם עדיין משהו לא ברור חזור אליי.
אז הפתרון הוא בעצם ²(x+10)?
כן, זה הפירוק לגורמים
אם יש לנו^2(5x-6x-) בריבוע כאשר פותחים את הסוגריים לפי
a – b)²= a² – 2ab + b²) האם -2ab- ייצא שלילי או לא?
שלום
זה יוצא חיובי, כי מינוס מינוס זה פלוס.
ככלל כאשר יש שני מינוסים בתוך הסוגריים התוצאה יוצאת בסוף זהה לשני פלוסים בתוך הסוגריים.
כמו כן אם יש בתוך הסוגרים:
5x – 6x-
ניתן להגיע ל 11x- ואותו להעלות בריבוע.
תודה רבה ממש עזר!!!
בכיף 😊
הי, תודה רבה על האתר המקסים ממש עזר לי לפני מבחן
בכיף. בהצלחה במבחן.
לא הבנתי איך בתרגיל שיש במונה (X-5) – ובמכנה (X-5), אפשר לצמצם על ידי שמחסרים את שניהם, אם במונה זה מינוס ובמכנה זה פלוס.
שלום
זה כמו מינוס 4 חלקי פלוס 4.
התשובה היא מינוס 1.
ה 4 מצטמצם והמינוס נשאר.
אתה יכול לראות גם מינוס לפני סוגריים כמינוס אחד כפול הסוגריים.
ואז הסוגריים מצטמצמים ונשאר מינוס אחד.
ברור יותר?
והאם למדת צמצום שברים אלגבריים?
https://www.m-math.co.il/algebra/equations/algebraic-diameter-reduction/
היי(: קודם כל רציתי להגיד תודה, האתר הזה עוזר מאוד.
ויש לי שאלה, בתרגיל 4 במשוואות עם שברים ופירוק הטרינום, בחלק הימני של התרגיל מופיע במכנה (5+X)-
ובשלב הבא של הפיתרון הסוגריים נפתחו ונשאר רק 5+X. אז לא הבנתי למה המינוס שהיה לפני נעלם, כי אם פותחים את הסוגריים זה לא אמור היה לצאת 5-X-?
שלום.
תודה.
אם תשימי לב יש מינוס לפני השבר. כך שזה יוצא – – שהופך לפלוס.
אם זה לא ברור בנספח של הדף הבא יש דוגמאות מפורטות למקרים דומים.
https://www.m-math.co.il/math-7th-grade/variable-and-fraction-line/
שלום לך !
ראשית, תודה רבה לך על אתר מועיל ומחכים.
שנית, באשר לשלושת התרגילים בחלק החמישי (פתיחת סוגריים עם שברים) מדוע השארת את המכנה המשותף לאחר שכבר הכפלת את המונה במכנה המשותף?
מה גם, אתה בטוח שאין טעות בתשובה הסופית של תרגיל מספר 2 בחלק החמישי ? איך יתכן שה-y בחזקת 7 וה- x בחזקת 6?
תודה מראש !
שלום
לגבי החזקה של x,y אתה צודק, תודה רבה על התיקון.
לגבי השארת המכנה המשותף – הוא נשאר כי לא בוצעה הכפלה במכנה משותף אלא יצירת מכנה משותף למספר ביטויים.
במשוואת מכפילים שני צדדים של משוואה במכנה משותף ואז לא נשאר מכנה.
אבל בתרגילים כאן אין לנו משוואה ואין לנו שני צדדים. מה שיש זה ביטוי אחד שאנו צריכים לשמור על ערכו
https://www.m-math.co.il/math-8th-grade/common-diameter-with-variables/
תודה
בתרגיל שבסעיף 3 (משוואות עם שברים) יש מעבר שגוי לנוסחת כפל מקוצר (בתוך סוגריים) שאינה מתאימה לטרינום שלפני .. אשמח לדעת אם זה נכון או שאני טועה … המעבר במונה מ (Xבריבוע+4+2X) ל-(X+2)(X+2) אינו נכון ..
שלום עדן
בסעיף 3 תרגיל מספר 1 אני לא רואה מעבר כפי שכתבת אלא אני רואה את המעבר הזה:
x^2 – 4x + 4 = (x – 2)^2
המעבר כפי שרשמתי כאן הוא מעבר נכון.
המעבר שנרשם בתגובה שלך שגוי.
בהצלחה
רציתי לדעת איך בסעיף 6 תרגיל 4 התשובה היא 432?
תודה מראש.
שלום נפלה שם טעות בכתיבה
התרגיל הנכון הוא:
384 = 16 * 24
ובמקום זה היה כתוב:
432 = 18 * 24
תודה רבה על תיקון הטעות.
תודה רבה!!!
ממש עזרת לי. הכל ממש ברור.
יוצא מן הכלל!!!!!
תודה, בכיף.
איך עושים תרגיל כזה:
(התרגיל עצמו הוסר מהאתר)
תודה!
שלום
זה נראה תרגיל קשה והוא לא קשור לנוסחאות הכפל המקוצר.
אז כאשר מקבלים תרגיל קשה מנסים להתקדם איתו צעד אחר צעד ורואים מה קורה.
לגבי הסוגריים השמאליים:
64 = 6^2
וגם
64 = 2 ^8
לכן הסוגריים השמאליים שווים ל 0 וניתן להתעלם מיהם.
לגבי הסוגריים מימין
1- = 9 – 8 = 2^3 – 3^2
בחזקת 17 זה עדיין 1-.
וכאשר נתייחס למינוס לפני הסוגריים התשובה תהיה 1.
תודה ממש עזרתם לי! רק אם אפשר להוסיף את הנושא של חוק הפילוג המורחב..
בכיף חן.
יש משהוא ספציפי שאת/ה צריכים הסבר עליו בנושא חוק הפילוג המורחב? אם כן כתבי אותו.
אתר מעולה!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
תודה רבה :)