לומדים מתמטיקה

או שמבינים או ששואלים

תחום הגדרה פונקציית שורש

על מנת להצליח בנושא זה ברמת 4-5 יחידות אתם חייבים לדעת קודם לפתור:

פונקציית שורש מוגדרת כאשר הביטוי שבתוך השורש חיובי או שווה ל 0.

f(x) = √x
מוגדרת כאשר:
x ≥ 0

מציאת תחום ההגדרה פשוטה כאשר הביטוי שבתוך השורש פשוט,
כאשר הביטוי שבתוך השורש מורכב יותר זה הופך לקשה יותר.

הדף ברמת 4 יחידות בגרות או 4-5 יחידות כיתה י.

החלקים של דף זה הם:

  1. תקציר וידאו.
  2. תקציר כתוב.
  3. דוגמאות נוספות לפונקציות ריבועיות בתוך השורש.
  4. דוגמאות נוספות לפונקציית שורש ומכנה.
  5. תרגילים.
  6. תרגילים נוספים.
  7. תחום הגדרה עם פרמטרים (5 יחידות).

דפים קשורים באתר:

1.תקציר וידאו

הודעה זו מסתירה תוכן המיועד למנויים בלבד.
לחצו כאן כדי לבחור את המנוי המתאים לכם.

4.דוגמאות נוספות לפונקצית שורש עם מכנה

כאשר יש לנו פונקציה המשלבת בין פונקציית שורש לפונקציה רציונלית עלינו לבדוק:

  1. את תחום ההגדרה של השורש.
  2. לדאוג שהמכנה יהיה שונה מ 0.
    למשל:

דוגמה 1

תחום ההגדרה של הפונקציה הוא קבוצת המספרים העונה על שני התנאים.
x ≠ 4 על מנת שהמכנה לא יתאפס
x  ≥ 0  על מנת לקיים את התנאי של פונקציית השורש.
ותחום ההגדרה הסופי הוא x  ≥ 0  וגם x ≠ 4.

 

דוגמה 2

תחום ההגדרה הוא:
x + 3 > 0
ולא 
x + 3 ≥ 0
כפי שהיה אם השורש לא היה במכנה.

 

דוגמה 3
דוגמה זו קשה ביחס ל 4 יחידות אבל עדיים בתוכנית הלימודים.

במקרה זה שני התנאים שהתשובה עליהם יתנו את תחום ההגדרה הם:
x + 1 ≥ 0
x ≥ -1
וגם
3x – √(x + 1) ≠ 0
3x ≠ √(x + 1)  / ²
9x² ≠ x + 1
9x² – x – 1 ≠ 0

x ≠ 0.4,   x ≠ -0.28

לכן תחום ההגדרה הוא:
x ≥ -1
וגם
x ≠ 0.4,   x ≠ -0.28

 

דוגמה 4 (ברמת 5 יחידות)

מה תחום ההגדרה של כל אחת מהפונקציות הבאות:

 

פונקציה ראשונה

הפונקציה הזו מוגדרת כאשר המכנה שונה מ 0.
x + 4 ≠ 0
x  ≠ -4

וגם כאשר הביטוי בתוך השורש חיובי או שווה ל 0.

זה אי שוויון עם שברים הנפתר על ידי הכפלה ב x + 4)²), כלומר הריבוע של המכנה.
ואז מקבלים:
2x – 1) (x + 4)  ≥ 0)
וזה אי שוויון ריבועי שכבר למדנו לפתור.
x ≥ 0.5   או  x  ≤ – 4

בגלל התנאי הראשון התשובה הסופית תהיה
x ≥ 0.5   או  x  < – 4

 

מקרה שני

הפונקציה הזו שונה בכך שאנו צריכים שבנפרד המונה יהיה אי שלילי והמונה חיובי.
בניגוד לפונקציה הקודמת שהסתכלנו עליהם ביחד.

כאן תחום ההגדרה הוא:

2x – 1 ≥ 0
2x ≥ 1
x ≥ 0.5

וגם:

x + 4 > 0
x >  -4

אנו צריכים את התחום המשותף של שני התנאים והוא x ≥ 0.5.

נשים לב שמלבד תחום ההגדרה שתי הפונקציות הללו הן זהות.
כי על פי חוקי חזקות ניתן לכתוב:

 

5.שורש על כל השבר לעומת שורש על המונה והמכנה בנפרד

חלק זה מיועד לתלמידי 5 יחידות בלבד.

מה ההבדל בתחום ההגדרה בין:

לבין

תשובה

ההבדל הוא שבפונקציה f(x) אנו צריכים שכל השבר יהיה חיובי או שווה ל- 0.

לעומת הפונקציה g(x) שבה אנו צריכים שהמונה יהיה חיובי או שווה ל 0 ושהמכנה יהיה חיובי או שווה ל 0.

כלומר:

בפונקציה f(x) תחום ההגדרה הוא:

x + 1 ≠ 0

וגם

לעומת זאת בפונקציה g(x) תחום ההגדרה הוא:

x + 1 ≠ 0

וגם

וגם:

6.תרגילים

  1. (f (x) = √(x – 2
  2. (f (x) = √(x – 4) – √(5 – x
  3. (f (x) = √(x² -7x +10

פתרונות

סוג 1: פונקציית שורש פשוטה
מצאו את תחום ההגדרה של הפונקציה:
(f (x) = √(x – 2

פתרון התרגיל

תחום ההגדרה הוא הפתרון של האי שוויון:
x – 2 ≥ 0
x ≥ 2

תשובה: הפונקציה מוגדרת כאשר x ≥ 2.

 

סוג 2: שילוב של שני פונקציות שורש

(f (x) = √(x – 4) – √(5 – x

פתרון התרגיל

עלינו למצוא את תחום ההגדרה של כל אחת מפונקציות השורש ואז לפתור מערכת וגם.
תחום ההגדרה צריך לקיים את התנאים שנקבל גם יחד.

x - 4 ≥ 0
x ≥ 4

עבור השורש השני

אם נשרטט את תחום ההגדרה באמצעות חצים על ציר המספרים כך זה יראה:

ניתן לראות שתחום החיתוך של שתי האי שוויונות הוא:

וזה גם תחום ההגדרה של הפונקציה כולה.

 

סוג 3: משוואה ריבועית בתוך השורש
*הערה: מציאת תחום הגדרה מסוג זה דורשת פתרון אי שוויון ריבועי, חזרה על הנושא תוכלו לעשות בקישור.

(f (x) = √(x² -7x +10

פתרון התרגיל

עלינו לפתור את האי שוויון:

x² -7x +10 ≥ 0

זה אי שוויון ריבועי שניתן לפתור בעזרת נוסחת השורשים או פירוק טרינום.
נראה כאן את הדרך של טרינום.

x² -7x +10 ≥ 0
x² - 2x - 5x + 10 ≥ 0
x (x - 2) - 5 (x - 2) ≥ 0
x - 2 ) (x - 5) ≥ 0)

מצד שמאל יש לנו משוואת פרבולה שהיא פרבולת מינימום ונקודות החיתוך שלה עם ציר ה x הן:
x = 2, x = 5
לכן סקיצה של הפרבולה תראה כך:

סקיצה של פרבולה

אנו מחפשים את התחום החיובי או השווה ל 0 של הפרבולה.
על פי הגרף ניתן לראות שתחום זה הוא:
x ≤ 2 או   x ≥ 5
וזה גם תחום ההגדרה של הפונקציה.

לסיכום, שלבי פתרון אי שוויון ריבועי הם:

  1. מציאת נקודות החיתוך של הפרבולה עם ציר ה x.
  2. קביעה האם זו פרבולת מינימום או מקסימום.
  3. שרטוט סקיצה של הפרבולה.
  4. פתרון האי שוויון על פי הגרף.

 

סוג 4: שילוב של פונקציית שורש ופונקציה רציונלית
כאשר יש מכנה לפונקציה עלינו למצוא את התחום שבו השורש חיובי או שווה ל 0 וגם את התחום שבו המכנה שונה מ 0.

פתרון התרגיל

תחום ההגדרה של הפונקציה הוא:

x + 4 > 0
x > -4

אם לא היה מכנה תחום ההגדרה היה הפתרון של האי שוויון הזה:
x + 4 ≥ 0

 

דוגמה נוספת

פתרון התרגיל

קודם כל נבדוק מתי הביטוי שבתוך השורש חיובי או שווה ל 0.
x + 4 ≥ 0
x  ≥ -4

בשלב השני נבדוק מתי המכנה מתאפס
x + 4) -3 = 0)√
x + 4) = 3)√
x + 4 = 9
x = 5

נבדוק על ידי הצבה במשוואה שהגענו אל התשובה הנכונה.

הפתרון x = 5 נכון ועבורו המכנה שווה ל 0.
לכן תחום ההגדרה של הפונקציה הוא:

x  ≥ -4,  x ≠ 5

 

סוג 5: רציונלי שבו השורש הוא על המונה והמכנה ביחד
*הערה: סוג זה מופיע בעיקר עבור תלמידי 5 יחידות ועל מנת לפתור אותו עליכם לדעת לפתור אי שוויונות עם שברים.

פתרון התרגיל

על מנת שהפונקציה תהיה מוגדרת צריכים להתקיים יחד שני תנאים:

  1. המכנה שונה מ 0.
  2. השבר כולו שנמצא בתוך השורש צריך להיות חיובי או שווה ל 0.

התנאי הראשון: מכנה שונה מ 0
3x + 6 ≠ 0
x ≠ -2

התנאי השני: ביטוי בתוך השורש חיובי או שווה ל 0

את האי שוויון הזה פותרים על ידי הכפלה במכנה בריבוע

(3x + 6)²

(מכפילים בריבוע על מנת להיות בטוחים שמכפילים במספר חיובי ואין צורך לשנות את הכיוון של האי שוויון).

x - 1) (3x + 6) ≥ 0)
זה אי שוויון ריבועי שכבר למדנו לפתור (בסוג 3) הפתרונות שלו הם:
x ≥ 1  או   x ≤ -2

הפונקציה צריכה לקיים את שני התנאים, לכן התשובה הסופית היא:
x ≥ 1  או   x < -2

 

6.תרגילים נוספים

התרגילים בחלק זה הם:

  1. f(x) = √x
  2. (f (x) = √(-x +4
  3. (4- f(x) = √(-x.
  4. (f (x) = √(x² - 9
  5. (f (x) = √(2x² + 4
  6. (f (x) = √(x² - 10x + 16
  7. (f (x) = √(-x² + 3x + 10
  8. תחום הגדרה פונקציית שורש
  9. (f (x) = √(x² + 8x + 7) - √(x + 4

פתרונות

תרגיל 1
מצאו את תחום ההגדרה עבור הפונקציה f(x) = √x.

פתרון התרגיל

הביטוי שבתוך השורש צריך להיות חיובי. לכן
x ≥ 0
הפונקציה מוגדרת כאשר x ≥ 0

תרגיל 2

(f (x) = √(-x +4

פתרון התרגיל

תחום ההגדרה של הפונקציה הוא:
x + 4 ≥ 0-
x ≤ 4
זהו תחום ההגדרה של הפונקציה.

תרגיל 3

(4- f(x) = √(-x.

פתרון התרגיל

עלינו לפתור את האי שוויון
x – 4 ≥ 0-
הפתרון הוא:
x ≤ – 4
תשובה: תחום ההגדרה הוא x ≤ – 4.

תרגיל 4

(f (x) = √(x² - 9

פתרון התרגיל

תחום ההגדרה הוא:
x² – 9 ≥ 0.
x²  ≥ 9
הפתרון של שוויון כזה הוא:
x ≥ 3  או  x ≤ -3
וזה תחום ההגדרה.

דרך אחרת לפתרון האי שוויון
x² – 9 ≥ 0
היא להתייחס אליו כאי שוויון ריבועי.
כלומר לשרטט סקיצה של פרבולה וכו…
הדרך השנייה ארוכה יותר.

תרגיל 5

(f (x) = √(2x² + 4

פתרון התרגיל

הביטוי בתוך השורש מחולק לשניים.
2x² שהוא חיובי תמיד.
4 שהוא חיובי תמיד.
לכן
2x² + 4 חיובי תמיד והפונקציה מוגדרת לכל x.

 

תרגיל 6

(f (x) = √(x² - 10x + 16

פתרון התרגיל

תחום ההגדרה הוא:

x² – 10x + 16 ≥ 0.

נפתור את אי השוויון בעזרת פירוק טרינום.

x² – 10x + 16 ≥ 0
x – 2x – 8x + 16 ≥ 0
x (x – 2) – 8(x – 2) ≥ 0
x – 2) (x – 8) ≥ 0)

זו פרבולה עם נקודת מינימום ("מחייכת") שנקודות החיתוך שלה עם ציר ה x הן:
x = 2,  x = 8
סקיצה של הפרבולה נראית כך:

אנחנו מעוניינים בחלק החיובי של הפרבולה ועל פי הגרף הוא נמצא בתחומים:
x ≥ 8  או  x ≤ 2.
וזה תחום ההגדרה של הפונקציה.

 

תרגיל 7

(f (x) = √(-x² + 3x + 10

פתרון התרגיל

תחום ההגדרה הוא פתרון האי שוויון של:
x² + 3x + 10 ≥ 0-.

אם נפתור את המשוואה הריבועית
x² + 3x + 10 = 0-
בעזרת נוסחת השורשים נקבל:
x1 = -2, x2 = 5

זאת פרבולה עם נקודת מקסימום (בוכה).
לכן סקיצה של הפרבולה נראית כך:

אנו צריכים את התחום שבו האי שיווין חיובי וזה על פי הגרף כאשר:

זהו תחום ההגדרה של הפונקציה.

 

תרגיל 8

תחום הגדרה פונקציית שורש

פתרון התרגיל

נשים לב כי השורש נמצא במכנה, ולכן אינו יכול להתאפס.
לכן תחום ההגדרה ניתן על ידי האי שוויון
x² – 6x + 9 > 0.
חלק מאתנו מזהים שאי שוויון זה שקול לאי שוויון
x-3)² > 0)

מי שלא מזהה צריך לפתור את המשוואה הריבועית בעזרת משוואה ריבועית או נוסחת השורשים.

האי שוויון
x-3)² > 0)
מתקיים עבור כל x, מלבד x= 3.
כלומר, תחום ההגדרה של הפונקציה הוא x ≠ 3.

תרגיל 9

(f (x) = √(x² + 8x + 7) - √(x + 4

פתרון התרגיל

ניתן להתייחס אל התרגיל כאילו יש לנו שתי פונקציות שאנו נמצא את תחום ההגדרה של כל אחת מיהן בנפרד ואז נעשה "וגם" לתוצאות שנקבל.

במקרה שלנו , h(x) = x² + 8x + 7.
g(x) = x + 4
לכן נדרוש : h(x) ≥ 0  וגם  g(x) ≥ 0.

נפתור את אי השוויון g(x) ≥ 0:
x + 4 ≥ 0
x ≥ – 4

כעת נתייחס לאי השוויון של  h(x) ≥ 0 .
זוהי פרבולה "מחייכת" (המקדם של x² חיובי).
שעל ידי פירוק לגורמים ניתן לכתוב אותה כך:
x+1)*(x+7) = 0)

הפתרונות הם:

x1 = -1, x2 = -7

לכן התחום בו (f(x חיובית ( או שווה ל – 0) הוא :

x ≥ -1  או  x ≤ -7.

כעת נמצא את החיתוך בין התחומים שמצאנו:
1. x ≥ – 4
2. x ≥ -1  או  x ≤ -7.

החיתוך הוא : x ≥ -1.
זהו תחום ההגדרה של הפונקציה.

תרגיל 10

פתרון התרגיל

תחום ההגדרה של הפונקציה      הוא:  f(x) ≥ 0.
במקרה שלנו

f(x) = -2x² + 6x – 4.
g(x) = x² + 2x – 15
לכן נדרוש :

f(x) ≥ 0  וגם  g(x) ≥ 0.

נפתור את אי השוויון:

x² + 2x – 15 ≥ 0   וגם  2x² + 6x – 4 ≥ 0-

ראשית נתייחס לאי השוויון של  (g(x.
זוהי פרבולה "מחייכת" (המקדם של x² חיובי).
לכן היא תהיה חיובית מחוץ לנקודות החיתוך שלה עם ציר x.
כלומר , אם נקודות החיתוך הן : a , b , כאשר b > a ,

אז היא תהיה חיובית בתחומים :

1. מינוס אינסוף עד a.
2. b עד אינסוף.

נמצא את נקודות החיתוך:
x² + 2x – 15 = 0

פירוק לגורמים:

x+5)*(x-3) = 0)
x1 = -5,  x2 = 3

לכן התחום בו (g(x חיובית ( או שווה ל – 0) הוא :
x ≥ 3  או  x ≤ -5.

כעת נתייחס לאי השוויון של (f(x:
זוהי פרבולה "עצובה" (המקדם של x² שלילי).
לכן היא תהיה חיובית בין נקודות החיתוך שלה עם ציר x.
כלומר , אם נקודות החיתוך הן : a , b , כאשר b > a ,
אז היא תהיה חיובית בתחום:  a < x < b

נמצא את נקודות החיתוך:

2x² + 6x – 4 = 0-
נכפול ב 1/2- :
x² – 3x + 2 = 0

פירוק לגורמים:
x-1)*(x-2) = 0)
x1 = 1, x2 = 2

לכן התחום בו (f(x חיובית ( או שווה ל – 0) הוא :

כעת נמצא את החיתוך בין התחומים שמצאנו:
1. x ≥ 3  או  x ≤ -5.
2. 

אין x המקיים את שני התחומים הנ"ל.
לכן תחום ההגדרה של הפונקציה הוא אף x.

7.פונקציית שורש תחום הגדרה עם פרמטרים

נושא זה נלמד בדף נפרד - פונקציית שורש תחום הגדרה עם פרמטרים.

עוד באתר:

10 מחשבות על “תחום הגדרה פונקציית שורש”

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  1. אם יש מכפלה לדוגמה :
    2X(2-X)
    איך אני עושה תחום הגדרה
    (הסוגריים בתרגיל זה אמור להיות מה שבתוך השורש פשוט לא מצאתי את הסימן)

    1. לומדים מתמטיקה

      שלום
      מה שמחוץ לשורש לא משפי על תחום ההגדרה.
      מה שבתוך השורש צריך להיות חיובי או שווה ל 0 – זה מה שמשפיע על תחום ההגדרה.

  2. אוראל גרוסמן

    תודה רבה אני יום לפני בגרות וזה נושא שהייתי צריך חיזוק בו וממש עזרת לי יאלוף אני ממש מודה לך תמשיך לעזור לאנשים

  3. שלום, בדוגמה שבסרטון יש שתי תוצאות למשוואה X^2+6X. התוצאות הן 0 ומינוס שש. אבל בשרטוט הפרבולה השתמשת בנקודות 0 ו6. זה אמור להיות ככה?
    תודה רבה על כל העבודה המדהימה שאתה עושה!! עמוד מעולה.