חוקי חזקות

בדף זה קורס מסכם בנושא חוקי חזקות.

בחלק הפתוח לכולם נכיר את חוקי החזקות ונלמד כיצד להשתמש בחוקים על מנת לפתור תרגילים שהם יחסית טכניים.

בחלק השני שמיועד למנויים נלמד כיצד להשתמש בחוקים על מנת לפתור תרגילים שהם פחות טכניים.

נושאי הקורס:

1.סרטון מסכם

2.כפל חזקות

סרטון הסבר לחלק זה

 

חוק החזקה לכפל חזקות הוא:

am * an = am + n

החוק אומר שכאשר יש לנו כפל בין שני מספרים עם בסיס זהה אנו יכולים לחבר את החזקות שלהם.

דוגמה 1

27 = 23+4 = 24 * 23

דוגמה 2

x5 * x2 = x2+5 = x7

שגיאות וכללים לשימוש נכון בחוק

1.טעות: ביצוע כפל של מערכי החזקה במקום חיבור

מכוון שאנו מדברים על חוק של “כפל חזקות” אנו זוכרים (בטעות) להכפיל את מעריכי החזקה כך:

x3 * x2 = x3*2 = x6  זו טעות.

אך אנו צריכים לחבר את מערכי החזקה כך:

x3 * x2 = x3 +2 = x5  

2.לא ניתן לבצע חיבור או חיסור של חזקות

כאשר יש חיבור בין חזקות לא ניתן להשתמש בחוק.

לדוגמה בתרגיל הבא לא ניתן להשתמש בחוק.

= 54 + 52

3. בסיס החזקה חייב להיות שווה על מנת להשתמש בחוק.

כאשר בסיסי החזקה שונים לא ניתן להשתמש בחוק.

זה תרגיל שלא ניתן לפתור בעזרת החוק.

= 43 * 35

נסו לפתור בעצמכם:

תרגיל 1

= 44 * 45

פתרון התרגיל

49 = 44+5  = 44 * 45

תרגיל 2

= x9 * x3

פתרון התרגיל

x9 * x= x3 + 9 = x12

תרגיל 3

= a4 *a2 * a7

פתרון התרגיל

a4 *a2 * a7  = a4+2+7 = a13

3.חילוק חזקות

סרטון הסבר לחלק זה

כאשר יש לנו במונה ובמכנה חזקות עם בסיס זהה אנו יכולים לצמצם על ידי חיסור החזקות.

זה החוק:

דוגמה 1

דוגמה 2

דוגמה 3 (חזקה וגם מספר)

צמצמנו את המספר בנפרד ואת החזקה בנפרד.

דוגמה 4 (כפל לפני חילוק)
בשלב ראשון נשתמש במונה בחוק החזקה:

am * an = am + n

לאחר מיכן נחלק מונה ומכנה:

נסו לפתור בעצמכם:

תרגיל 1

פתרון התרגיל

נצמצם את המונה והמכנה על פי הנוסחה שלמדנו.

תרגיל 2

פתרון התרגיל
נצמצם את המספרים ואת המשתנה x.

תרגיל 3

פתרון התרגיל

בשלב הראשון נשתמש בנוסחה
am * an = am + n
בשלב השני נצמצם על פי הנוסחה שלמדנו בדף זה.

 

4.חזקה של חזקה

כאן יש סרטון מפורט יותר למנויים.

כיצד נחשב את הערך של:

(x4)5 = ?

לשם כך יש את חוק החזקה הבא:

am)n = am * n)

ולכן הפתרון יהיה:

x4)5 = x4 * 5 = x20)

דוגמה 1 

a2)3 * a = a2 * 3 * a1 = a6+1= a7)

דוגמה 2

2x)5 = 25x5)

נסו לפתור בעצמכם:

תרגיל 1 

 (6x)8 = 

פתרון התרגיל

6x)8 = 68x8)

תרגיל 2

(a5)4 * a-9 = 

פתרון התרגיל

(a5)4 * a-9 = a4 * 5 * a-9 =

a20 – 9 = a11

5.פתיחת סוגריים עם חזקה

כאן יש סרטון מפורט יותר למנויים.

חוק החזקה הוא:

a*b*c)m = am * bm * cm)

דוגמה 1

2x)5 = 25x5)

דוגמה 2

x*2*y)7 = x7*27*y7)

דוגמה 3

(x3*y2*z)5 =

x3*5*y2*5*z5 = x15y10z5

נסו לפתור בעצמכם:

תרגיל 1

(4x)² =

פתרון התרגיל

(4x)² = 4² * x² = 16x²

תרגיל 2

(2x)³ * 4x² =

פתרון התרגיל

(2x)³ * 4x² = 2³ * x³ * 4x
8 * 4 * x³ * x² =
32x5

6.חזקה שלילית

כאשר יש לנו חזקה שלילית במונה אנו יכולים להפוך אותה לחזקה חיובית במכנה.

ולהפך, כאשר יש לנו חזקה במכנה אנו יכולים להפוך אותה לחזקה שלילית במונה.

דוגמה 1

דוגמה 2

נסו לפתור בעצמכם:

תרגיל 1

כתבו את השבר הבא ללא מינוס בחזקה.

פתרון התרגיל

השתמשנו בחוק:

תרגיל 2

כתבו את השבר הבא ללא מינוס בחזקה.

פתרון התרגיל

השתמשנו בחוק:

7.חוקי חזקות עם 0 ו 1

1.כל מספר בחזקת 0 שווה ל 1.

למשל:

1 = 40

או

x0 = 1

2 אחד בחזקת כל מספר שווה ל 1.

למשל:

1 = 1*1*1 = 1³

או

1x = 1

3. אפס בחזקת כל מספר השונה מ 0 שווה ל 0.

למשל:

0 = 06

או

0 = 0-4

4. אפס בחזקת 0 הוא ביטוי לא מוגדר.

לא מוגדר = 00

נסו לפתור בעצמכם:

תרגיל 1

75 * 7 =

פתרון התרגיל

נשתמש בכך ש:

7 = 71

ולכן:

75 * 7 = 75 * 71 =

76

תרגיל 2

52 * 13 =

פתרון התרגיל

נשתמש בכך ש:

13 = 1

ולכן:

52 * 13 = 52 * 1=

52

תרגיל 3

610 * 010 =

פתרון התרגיל

נשתמש בכך ש:

010 = 0

ולכן:

610 * 010 = 610 * 0 =

0

8.חזקה על שבר

חוק החזקה הבא הוא שימושי פחות אך עדיין קיים:

אפשר לכתוב זאת גם הפוך:

דוגמה 1

דוגמה 2

נסו לפתור בעצמכם:

תרגיל 1

נסו לכתוב את השבר הבא עם סוגריים:

פתרון התרגיל

קודם נכפיל את המספרים במכנה ולאחר מיכן נשתמש בחוק החזקה.

9.כל חוקי החזקות

  1. am * an = am+n
  2. an)m = an * m)
  3. a*b*c)n = an*bn*cn)
  4. כל מספר בחזקת 0 שווה ל- 1.
    1=50=1000.
  5. 0 בחזקת כל מספר שווה ל 0. מלבד 00 שהוא לא מוגדר.
    0 = 0x.
  6. 1 = 1x

10.תרגילים מסכמים לחלק הראשון

1.תרגילים הבודקים חוק אחד

תרגיל 1

2x* 3x5 =

תרגיל 2

x3 + x4 =

תרגיל 3

האם התרגיל הבא פתור בצורה נכונה.

x2 * x3 = x6

תרגיל 4

(52)4 =

תרגיל 5

(6x)3 =

תרגיל 6

תרגיל 7

כתבו את התרגיל הבא ללא חזקה שלילית.

5-2

תרגיל 8

00 =

תרגיל 9

x0 =

2.סדר פעולות עם חזקות

תרגיל 1

הציבו x = 2.

בביטוי:

-(x)4

תרגיל 2

הציבו x = -2.

בביטוי :

(-x)3

3.תרגילים הכוללים יותר מחוק אחד

תרגיל 1

תרגיל 2

תרגיל 3

תרגיל 4

11.חוקי חזקות מתקדם

בחלק זה נלמד נושאים פחות טכניים בהקשר של חוקי חזקות.

הודעה זו מסתירה תוכן המיועד למנויים בלבד.
לחצו כאן כדי לבחור את המנוי המתאים לכם.

צפייה בקורס המלא בנושא חזקות יכולה להתבצע דרך רכישת אחד מהקורסים הבאים:

  1. מתמטיקה לכיתה ט.
  2. מנוי לכל האתר.
  3. בגרות במתמטיקה 4 יחידות.
  4. בגרות במתמטיקה 5 יחידות.

99 מחשבות על “חוקי חזקות”

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    האם קיים משפט שאומר שאם מספר(a) הוא חזקה של 2 (כלומר 2^n=a) אז הוא לא חזקה של 3? (וביותר מורחב אם מספר הוא תוצאה של חזקה של מספר ראשוני אז הוא לא תוצאה של חזקה של מספר ראשוני אחר)

    1. לומדים מתמטיקה

      שלום
      לא מכיר משפט כזה אבל למיטב הבנתי המשפט הבא הוא משפט נכון: אם מספר הוא תוצאה של חזקה של מספר ראשוני אז הוא לא תוצאה של חזקה של מספר ראשוני אחר.

  2. מה עושים אם הבסיסים בתרגיל לא שווים?
    לדוגמא:
    2 בחזקת x כפול
    3 בחזקת x כפול
    5 בחזקת x שווה ל-900

    1. לומדים מתמטיקה

      שלום
      אם משלחה תמונה יחד עם השאלה אז היא לא הגיע, לא ניתן לשלוח תמונות בתגובות.

  3. הי אשמח שתסביר תרגילים ארוכים יותר עם חזקות שצריך רק לדעת לצמצם לתרגיל קצר יותר אבל בלי לפתור

  4. היי, יש לי שאלה לגבי שאלה 8.
    למה מותר לצמצם נגיד x עם אותה חזקה באלכסון?
    שאלה שנייה, למה מותר להחליף את הסדר נגיד x מתחת לx? איך קוראים לחוק הזה?
    תודה מראש!!

    1. בשאלה הראשונה, הכוונה שלי הייתה לבסיס דומה (x) ולחזקה שונה.
      למה מותר לצמצם את החזקות, אם האיקסים לא נמצאים באותה עמודה אלא באלכסון?

      1. לומדים מתמטיקה

        שלום
        מותר לצמצם באלכסון כי יש את חוק החילוף של הכפל שאומר שבפעולת כפל מותר להחליף בין מקומות.
        שיניתי את הפתרון הכתוב ואני מקווה שהוא יותר ברור, לתרגיל יש גם הסבר וידאו.
        הכי ברור הנושא מוסבר בחלק השני של דף זה:
        https://www.m-math.co.il/algebra/equations/algebraic-diameter-reduction/

  5. יואו אתה לגמרי הצלת לי תנשמה עם ההסברים האלה.
    אני ממש הרבה זמן חיפשתי אתר שיעזור לי עם הלימוד כי אני התחלתי את השנה חודשיים אחרי כולם והיה חסר לי ממש הרבה חומר להשלים. ומודה לאלוהים כל פעם מחדש שנפלתי על האתר המושלם הזה.
    ההסברים מובנים יותר מדי טוב, והדוגמאות ממש אחלה.
    מה אומר? אולי תבוא להיות מורה אצלנו פליזזזזזזזזזזזז🙏🙏
    בכל מצב תודה ממש ענקית❤❤

  6. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    שלום אני רוצה לדעת לדוגמא איך עושים את התרגיל הזה: 2(3c*y) שה2 הוא החזקה
    אשמח לקבל קישור ללימוד
    תודה רבה

      1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

        2(ac+y) השתיים החזקה
        זה נושא אחר אבל אשמח גם על זה
        ותודה רבה על הקישור הקודם!

    1. לומדים מתמטיקה

      שלום
      x בחזקת 0 שווה ל 1.
      אז החוק הזה אומר שכל מספר כפול 1 שווה לעצמו? זה נכון.
      אבל החוק כפי שאתה ניסחת אותו הוא לא חוק חשוב ולדעתי אין צורך לזכור אותו כפי שהוא.
      מה שכן צריך לזכור הוא ש x בחזקת 0 שווה ל 1.

  7. אשמח לעזרה בשאלה הבאה :
    מקלידה בעברית כי לא נכתב פה טוב
    9בחזקת (שורש X ועוד 1) פחות 5 כפול 3 בחזקה (שורש X ועוד 2) שווה 324
    לא הצלחתי להגיע לשום T משותף

    1. לומדים מתמטיקה

      שלום
      צריך לכתוב את הכל בצורה של חזקות בלי שורשים.
      את ה 9 כ 3 בחזקת 2.
      ובשני החזקות x + 1
      ואז לחבר חזקות.

        1. לומדים מתמטיקה

          אתה צודק זה 8- חלקי 3.
          אנחנו בדף של חזקות אז קראתי את התרגיל כ x בחזקת 3 שווה 8-.
          יתכן שלכך הכוונה.
          תודה :)

  8. בסרטון השני בתרגיל שצריך למצוא את ערך הA
    הגעת ל9 כפול 3 בחזקת איקס ועוד 27 כפול 3 בחזקת איקס ואז חיברת את ה9 עם ה 27 ויצא לך ככה-
    36 כפול 3 בחזקת איקס.
    לאן נעלם ה3 בחזקת איקס השני? לא חיברת אותו…..
    תודה רבה!!

    1. לומדים מתמטיקה

      שלום
      פתרון התרגיל נכון
      ניתן להגדיר 3 בחזקת x כ t
      ואז
      ל9 כפול 3 בחזקת איקס ועוד 27 כפול 3 בחזקת איקס
      שווה לתרגיל
      9t + 27t = 36t
      חיבור חזקות זה משהו שיכול לבלבל וניתן ללמוד אותו כאן
      https://www.m-math.co.il/algebra/exponent-adding/

  9. בשאלת תרגול 17 השאלה היא מה יהיה נפח קוביה כאשר מגדילים את צלע הקובייה פי 4.
    הפתרון לשאלה היה לשאלה כמה יהיה הנפח במידה ומגדילים אותה פי 3 (3 בחזקת 3 = 27) במקום הגדלה פי 4 (4 בחזקת 4 = 64).
    האם הייתה טעות בכתיבה או טעות חישוב שלי?

  10. היי יש לי שאלה שלא מצליחה לפתור אותה אפשר עזרה?
    השאלה:
    H^0.5*20H=1024
    H בחזקת 0.5 כפול 20H שווה ל 1024
    איך אני פותרת אותה

    1. לומדים מתמטיקה

      שלום סיא
      בצד שמאל יש 20 כפול H בחזקת 1.5
      מחלקים את המשוואה ב 20, ואז מוצאים שורש 1.5.
      שזה כמו חזקת
      0.66 = 1/1.5

  11. שלום
    במבחן של חיבור וחיסור חזקות
    קיבלתי את התשובה הבאה

    לא נכון
    על מנת שלשני הביטיים תהיה חזקה שווה, שהיא x. נשתמש בחוק החזקה:
    am+n = am * an

    3x+2 = 3x * 32

    ולכן התרגיל יראה כך :

    3x+2 – 3x = 3x * 32 – 3x = 9 * 3x -3x = 8 * 3x
    לא ברורה לי התוצאה הסופית 8 * 3x (עד שם נראה לי שברור לי)
    כל טוב

  12. שלום, בשאלה 22 “נפטרת” מהמכנה 12 וגם העברת אותו לצד השמאלי של המשוואה. לא הבנתי איך “נפטרת” ממנו. אשמח לקישור לעמוד שבו מופיע ההסבר איך להיפטר ממכנים.
    ותודה רבה על הסרטונים המדהימים שלך. למדתי המון ואני לומדת ממנו כל יום.

  13. שלום(: יש לי שאלה קטנה, בתרגיל 23 סעיף ד שצריך לחשב את 6 בחזקת -3x . כשנתון ש 6 בחזקת x שווה ל4. יש פירוט של אופן החישוב ורשום שבעצם פירקת את 6 בחזקת -3x ל שלושה בסיסים של 6 בחזקת -x.
    את זה הבנתי, אבל האם הגיוני גם לפרק לשלושה בסיסים של 6 כשרק אחד בחזקת -x ושני הנותרים בחזקת x )חיובית). משום שהתרגיל יהיה -x*x*x והתוצאה עדיין תהיה -3x.
    אך לפי החישוב שלי זה לא מסתדר בדרך הזו. אשמח בבקשה להסבר קטן כי אני חושבת שקצת התבלבלתי. תודה רבה מראש(:

    1. לומדים מתמטיקה

      שלום :) וברכה.
      בתרגיל שרשמת הביטוי שמתקבל הוא לא 6 בחזקת 3x-
      אלא 6 בחזקת x.
      זכרי שבכפל חזקות מחברים את מעריכי החזקה.
      לכן בסופו של דבר במעריך החזקה בדרך שלך יהיה:
      x + x – x = x
      טוב שאת מחפשת זוויות שונות לאותו תרגיל, זה מחדד את ההבנה.

  14. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    מה קורא כשיש משהו בחזקה גבוהה כי 20 ועוד אותו מספר בחזקת 20 וסכומם שווה ל2 בחזקת X
    צריך למצא את X

  15. הסרטוני הסבר עזרו לי וממש לימדו אותי את כל הבסיס מההתחלה!!! תודה רבה!!!