בדף זה קורס מסכם בנושא חוקי חזקות.
בחלק הפתוח לכולם נכיר את חוקי החזקות ונלמד כיצד להשתמש בחוקים על מנת לפתור תרגילים שהם יחסית טכניים.
בחלק השני שמיועד למנויים נלמד כיצד להשתמש בחוקים על מנת לפתור תרגילים שהם פחות טכניים.
נושאי הקורס:
1.סרטון מסכם
2.כפל חזקות
חוק החזקה לכפל חזקות הוא:
am * an = am + n
החוק אומר שכאשר יש לנו כפל בין שני מספרים עם בסיס זהה אנו יכולים לחבר את החזקות שלהם.
דוגמה 1
27 = 23+4 = 24 * 23
דוגמה 2
x5 * x2 = x2+5 = x7
שגיאות וכללים לשימוש נכון בחוק
1.טעות: ביצוע כפל של מערכי החזקה במקום חיבור
מכוון שאנו מדברים על חוק של “כפל חזקות” אנו זוכרים (בטעות) להכפיל את מעריכי החזקה כך:
x3 * x2 = x3*2 = x6 זו טעות.
אך אנו צריכים לחבר את מערכי החזקה כך:
x3 * x2 = x3 +2 = x5
2.לא ניתן לבצע חיבור או חיסור של חזקות
כאשר יש חיבור בין חזקות לא ניתן להשתמש בחוק.
לדוגמה בתרגיל הבא לא ניתן להשתמש בחוק.
= 54 + 52
3. בסיס החזקה חייב להיות שווה על מנת להשתמש בחוק.
כאשר בסיסי החזקה שונים לא ניתן להשתמש בחוק.
זה תרגיל שלא ניתן לפתור בעזרת החוק.
= 43 * 35
נסו לפתור בעצמכם:
תרגיל 1
= 44 * 45
תרגיל 2
= x9 * x3
תרגיל 3
= a4 *a2 * a7
3.חילוק חזקות
כאשר יש לנו במונה ובמכנה חזקות עם בסיס זהה אנו יכולים לצמצם על ידי חיסור החזקות.
זה החוק:
דוגמה 1
דוגמה 2
דוגמה 3 (חזקה וגם מספר)
צמצמנו את המספר בנפרד ואת החזקה בנפרד.
דוגמה 4 (כפל לפני חילוק)
בשלב ראשון נשתמש במונה בחוק החזקה:
am * an = am + n
לאחר מיכן נחלק מונה ומכנה:
נסו לפתור בעצמכם:
תרגיל 1
תרגיל 2
תרגיל 3
4.חזקה של חזקה
כאן יש סרטון מפורט יותר למנויים.
כיצד נחשב את הערך של:
(x4)5 = ?
לשם כך יש את חוק החזקה הבא:
am)n = am * n)
ולכן הפתרון יהיה:
x4)5 = x4 * 5 = x20)
דוגמה 1
a2)3 * a = a2 * 3 * a1 = a6+1= a7)
דוגמה 2
2x)5 = 25x5)
נסו לפתור בעצמכם:
תרגיל 1
(6x)8 =
תרגיל 2
(a5)4 * a-9 =
5.פתיחת סוגריים עם חזקה
כאן יש סרטון מפורט יותר למנויים.
חוק החזקה הוא:
a*b*c)m = am * bm * cm)
דוגמה 1
2x)5 = 25x5)
דוגמה 2
x*2*y)7 = x7*27*y7)
דוגמה 3
(x3*y2*z)5 =
x3*5*y2*5*z5 = x15y10z5
נסו לפתור בעצמכם:
תרגיל 1
(4x)² =
תרגיל 2
(2x)³ * 4x² =
6.חזקה שלילית
כאשר יש לנו חזקה שלילית במונה אנו יכולים להפוך אותה לחזקה חיובית במכנה.
ולהפך, כאשר יש לנו חזקה במכנה אנו יכולים להפוך אותה לחזקה שלילית במונה.
דוגמה 1
דוגמה 2
נסו לפתור בעצמכם:
תרגיל 1
כתבו את השבר הבא ללא מינוס בחזקה.
תרגיל 2
כתבו את השבר הבא ללא מינוס בחזקה.
7.חוקי חזקות עם 0 ו 1
1.כל מספר בחזקת 0 שווה ל 1.
למשל:
1 = 40
או
x0 = 1
2 אחד בחזקת כל מספר שווה ל 1.
למשל:
1 = 1*1*1 = 1³
או
1x = 1
3. אפס בחזקת כל מספר השונה מ 0 שווה ל 0.
למשל:
0 = 06
או
0 = 0-4
4. אפס בחזקת 0 הוא ביטוי לא מוגדר.
לא מוגדר = 00
נסו לפתור בעצמכם:
תרגיל 1
75 * 7 =
תרגיל 2
52 * 13 =
תרגיל 3
610 * 010 =
8.חזקה על שבר
חוק החזקה הבא הוא שימושי פחות אך עדיין קיים:
אפשר לכתוב זאת גם הפוך:
דוגמה 1
דוגמה 2
נסו לפתור בעצמכם:
תרגיל 1
נסו לכתוב את השבר הבא עם סוגריים:
9.כל חוקי החזקות
- am * an = am+n
- an)m = an * m)
- a*b*c)n = an*bn*cn)
- כל מספר בחזקת 0 שווה ל- 1.
1=50=1000. - 0 בחזקת כל מספר שווה ל 0. מלבד 00 שהוא לא מוגדר.
0 = 0x. - 1 = 1x
10.תרגילים מסכמים לחלק הראשון
1.תרגילים הבודקים חוק אחד
תרגיל 1
2x4 * 3x5 =
תרגיל 2
x3 + x4 =
תרגיל 3
האם התרגיל הבא פתור בצורה נכונה.
x2 * x3 = x6
תרגיל 4
(52)4 =
תרגיל 5
(6x)3 =
תרגיל 6
תרגיל 7
כתבו את התרגיל הבא ללא חזקה שלילית.
5-2
תרגיל 8
00 =
תרגיל 9
x0 =
2.סדר פעולות עם חזקות
תרגיל 1
הציבו x = 2.
בביטוי:
-(x)4
תרגיל 2
הציבו x = -2.
בביטוי :
(-x)3
3.תרגילים הכוללים יותר מחוק אחד
תרגיל 1
תרגיל 2
תרגיל 3
תרגיל 4
11.חוקי חזקות מתקדם
בחלק זה נלמד נושאים פחות טכניים בהקשר של חוקי חזקות.
הודעה זו מסתירה תוכן המיועד למנויים בלבד.
לחצו כאן כדי לבחור את המנוי המתאים לכם.
צפייה בקורס המלא בנושא חזקות יכולה להתבצע דרך רכישת אחד מהקורסים הבאים:
האם קיים משפט שאומר שאם מספר(a) הוא חזקה של 2 (כלומר 2^n=a) אז הוא לא חזקה של 3? (וביותר מורחב אם מספר הוא תוצאה של חזקה של מספר ראשוני אז הוא לא תוצאה של חזקה של מספר ראשוני אחר)
שלום
לא מכיר משפט כזה אבל למיטב הבנתי המשפט הבא הוא משפט נכון: אם מספר הוא תוצאה של חזקה של מספר ראשוני אז הוא לא תוצאה של חזקה של מספר ראשוני אחר.
מה עושים אם הבסיסים בתרגיל לא שווים?
לדוגמא:
2 בחזקת x כפול
3 בחזקת x כפול
5 בחזקת x שווה ל-900
שלום
במקרה זה אפשר להכניס את כל הביטויים תחת חזקה אחת כמוסבר כאן ולפתור
https://www.m-math.co.il/math-9th-grade/open-bracket-with-exponent/
במקרים אחרים שבהם ניתן לפרק את בסיסי החזקה לאותו בסיס פועלים כך:
https://www.m-math.co.il/math-9th-grade/multiplying-exponents-dif/
תודה רבה!! ממש מוסבר וברור כל התשובות
בכיף. בהצלחה.
איך פותרים 6•6 ורק ל6 אחד יש את חזקת 2
תודה רבה
שלום
6 ללא חזקה זה 6 בחזקת 1.
ולכן התשובה היא 6 בשלישית.
קיבלתי 100 במבחן ולמדתי מפה
מקווה שתמשיכ/י כך!
תודה רבההההה
בכיף
תודה ממש עזרת לי
בשמחה
היי
איך איך אפשר לפתוח – חמש בחזקת 2X+1
תודה רבה!!!
שלום
על פי החוק של כפל חזקות רק בכיוון ההפוך:
a^(m + n) = a^m * a^n
מה התשובה של תרגיל 8?
דחווווווווףףףףף
שלום
אם משלחה תמונה יחד עם השאלה אז היא לא הגיע, לא ניתן לשלוח תמונות בתגובות.
הי אשמח שתסביר תרגילים ארוכים יותר עם חזקות שצריך רק לדעת לצמצם לתרגיל קצר יותר אבל בלי לפתור
שלום
יש תרגילי צמצום כאלו בדף חילוק חזקות
https://www.m-math.co.il/math-9th-grade/exponent-law-division/
Xֶ בחזקת 4.75
ומה צריך לעשות עם זה?
תודה רבה עזר לי ממש .
מעולה!
שלוש בחזקת אחד
3=
אתר מדהים!!!!
תודה :)
היי, יש לי שאלה לגבי שאלה 8.
למה מותר לצמצם נגיד x עם אותה חזקה באלכסון?
שאלה שנייה, למה מותר להחליף את הסדר נגיד x מתחת לx? איך קוראים לחוק הזה?
תודה מראש!!
בשאלה הראשונה, הכוונה שלי הייתה לבסיס דומה (x) ולחזקה שונה.
למה מותר לצמצם את החזקות, אם האיקסים לא נמצאים באותה עמודה אלא באלכסון?
שלום
מותר לצמצם באלכסון כי יש את חוק החילוף של הכפל שאומר שבפעולת כפל מותר להחליף בין מקומות.
שיניתי את הפתרון הכתוב ואני מקווה שהוא יותר ברור, לתרגיל יש גם הסבר וידאו.
הכי ברור הנושא מוסבר בחלק השני של דף זה:
https://www.m-math.co.il/algebra/equations/algebraic-diameter-reduction/
יואו אתה לגמרי הצלת לי תנשמה עם ההסברים האלה.
אני ממש הרבה זמן חיפשתי אתר שיעזור לי עם הלימוד כי אני התחלתי את השנה חודשיים אחרי כולם והיה חסר לי ממש הרבה חומר להשלים. ומודה לאלוהים כל פעם מחדש שנפלתי על האתר המושלם הזה.
ההסברים מובנים יותר מדי טוב, והדוגמאות ממש אחלה.
מה אומר? אולי תבוא להיות מורה אצלנו פליזזזזזזזזזזזז🙏🙏
בכל מצב תודה ממש ענקית❤❤
תודה :) בהצלחה! 😀
כרגע נשאר מאחורי המקלדת.
שלום.
תודה רבה על ההסברים.
רציתי לשאול איך אני פותרת חזקה של שבר
שלום
חוק חזקה של שבר הוא חוק מספר 6 בחלק הראשון של דף זה.
שלום אני רוצה לדעת לדוגמא איך עושים את התרגיל הזה: 2(3c*y) שה2 הוא החזקה
אשמח לקבל קישור ללימוד
תודה רבה
שלום
בדף הזה
https://www.m-math.co.il/math-9th-grade/open-bracket-with-exponent/
וגם הכלל השני שנלמד בדף זה
https://www.m-math.co.il/math-9th-grade/exponent-of-exponent/
2(ac+y) השתיים החזקה
זה נושא אחר אבל אשמח גם על זה
ותודה רבה על הקישור הקודם!
אתה יכול ללמוד את הנוסחה המתאימה לזה ונוסחאות נוספות דרך הדף של נוסחאות הכפל המקוצר
https://www.m-math.co.il/math-9th-grade/open-bracket-short-multiple-equation/
או רק את הנוסחה המתאימה לשאלה שלך דרך הדף דו איבר בריבוע.
https://www.m-math.co.il/math-9th-grade/square-of-sum-or-difference/
הי
רציתי לדעת שאם יש חוק כזה שכל מספר בעולם הוא מקדם של איקס בחזקת 0 ?
תודה
שלום
x בחזקת 0 שווה ל 1.
אז החוק הזה אומר שכל מספר כפול 1 שווה לעצמו? זה נכון.
אבל החוק כפי שאתה ניסחת אותו הוא לא חוק חשוב ולדעתי אין צורך לזכור אותו כפי שהוא.
מה שכן צריך לזכור הוא ש x בחזקת 0 שווה ל 1.
שלום
לא הבנתי למה (4-) בחזקת 2 זה 4- כפול 4-, ו- 4- בחזקת 2 בלי סוגריים זה 4 כפול 4
שלום
כאשר אין סוגריים החזקה היא רק על ה 4 ולא על המינוס. לכן מחשבים 4*4
אשמח לעזרה בשאלה הבאה :
מקלידה בעברית כי לא נכתב פה טוב
9בחזקת (שורש X ועוד 1) פחות 5 כפול 3 בחזקה (שורש X ועוד 2) שווה 324
לא הצלחתי להגיע לשום T משותף
שלום
צריך לכתוב את הכל בצורה של חזקות בלי שורשים.
את ה 9 כ 3 בחזקת 2.
ובשני החזקות x + 1
ואז לחבר חזקות.
תודה רבה ממש עזר לי
בכיף
וואיי תודות!!!!!!!!!!!!!!
בשמחה!
היי
x*3=-8?
x = -2
הי
מה ההיגיון? זה לא 8- חלקי 3 ?
אתה צודק זה 8- חלקי 3.
אנחנו בדף של חזקות אז קראתי את התרגיל כ x בחזקת 3 שווה 8-.
יתכן שלכך הכוונה.
תודה :)
בסרטון השני בתרגיל שצריך למצוא את ערך הA
הגעת ל9 כפול 3 בחזקת איקס ועוד 27 כפול 3 בחזקת איקס ואז חיברת את ה9 עם ה 27 ויצא לך ככה-
36 כפול 3 בחזקת איקס.
לאן נעלם ה3 בחזקת איקס השני? לא חיברת אותו…..
תודה רבה!!
שלום
פתרון התרגיל נכון
ניתן להגדיר 3 בחזקת x כ t
ואז
ל9 כפול 3 בחזקת איקס ועוד 27 כפול 3 בחזקת איקס
שווה לתרגיל
9t + 27t = 36t
חיבור חזקות זה משהו שיכול לבלבל וניתן ללמוד אותו כאן
https://www.m-math.co.il/algebra/exponent-adding/
זה עזר לי ממש
בכיף
בשאלת תרגול 17 השאלה היא מה יהיה נפח קוביה כאשר מגדילים את צלע הקובייה פי 4.
הפתרון לשאלה היה לשאלה כמה יהיה הנפח במידה ומגדילים אותה פי 3 (3 בחזקת 3 = 27) במקום הגדלה פי 4 (4 בחזקת 4 = 64).
האם הייתה טעות בכתיבה או טעות חישוב שלי?
שלום יונתן
הייתה שם טעות. תודה רבע על התיקון!
היי יש לי שאלה שלא מצליחה לפתור אותה אפשר עזרה?
השאלה:
H^0.5*20H=1024
H בחזקת 0.5 כפול 20H שווה ל 1024
איך אני פותרת אותה
שלום סיא
בצד שמאל יש 20 כפול H בחזקת 1.5
מחלקים את המשוואה ב 20, ואז מוצאים שורש 1.5.
שזה כמו חזקת
0.66 = 1/1.5
תודה רבה רבה עזרת לי המון
שאלה לא קשורה
באיזה אתר ניתן ללמוד פיזיקה ברמת 5 יחל עצמאית?
תודה
שלום נועה
איני מכיר.
שלום
במבחן של חיבור וחיסור חזקות
קיבלתי את התשובה הבאה
לא נכון
על מנת שלשני הביטיים תהיה חזקה שווה, שהיא x. נשתמש בחוק החזקה:
am+n = am * an
3x+2 = 3x * 32
ולכן התרגיל יראה כך :
3x+2 – 3x = 3x * 32 – 3x = 9 * 3x -3x = 8 * 3x
לא ברורה לי התוצאה הסופית 8 * 3x (עד שם נראה לי שברור לי)
כל טוב
שלום ברוך
9 פעמים 3 בחזקת x.
פחות פעם אחת 3 בחזקת x.
שווים 8 פעמים 3 בחזקת x.
ממה כמו ש 9 אבנים פחות 1 אבן שווים 8 אבנים.
זה נלמד בפירוט כאן:
https://www.m-math.co.il/algebra/exponent-adding/
בוקר טוב
עכשו ראיתי את תשובתך
אעיין בה
תודה !!
שלום, בשאלה 22 “נפטרת” מהמכנה 12 וגם העברת אותו לצד השמאלי של המשוואה. לא הבנתי איך “נפטרת” ממנו. אשמח לקישור לעמוד שבו מופיע ההסבר איך להיפטר ממכנים.
ותודה רבה על הסרטונים המדהימים שלך. למדתי המון ואני לומדת ממנו כל יום.
שלום מור
זו הייתה הכפלה במכנה המשותף.
וזה דומה מאוד לפתרון משוואה עם נעלם אחד ומכנה.
למשל כאן:
https://www.m-math.co.il/math-8th-grade/equation-with-one-variables/
אם לא הבנתי את השאלה חזרי אליי.
נאמ האתר ממש עזר לי תודה
👍
ממש תודה רבה זה עוזר לי מאוד ללימודים
בכיף.
שלום(: יש לי שאלה קטנה, בתרגיל 23 סעיף ד שצריך לחשב את 6 בחזקת -3x . כשנתון ש 6 בחזקת x שווה ל4. יש פירוט של אופן החישוב ורשום שבעצם פירקת את 6 בחזקת -3x ל שלושה בסיסים של 6 בחזקת -x.
את זה הבנתי, אבל האם הגיוני גם לפרק לשלושה בסיסים של 6 כשרק אחד בחזקת -x ושני הנותרים בחזקת x )חיובית). משום שהתרגיל יהיה -x*x*x והתוצאה עדיין תהיה -3x.
אך לפי החישוב שלי זה לא מסתדר בדרך הזו. אשמח בבקשה להסבר קטן כי אני חושבת שקצת התבלבלתי. תודה רבה מראש(:
שלום :) וברכה.
בתרגיל שרשמת הביטוי שמתקבל הוא לא 6 בחזקת 3x-
אלא 6 בחזקת x.
זכרי שבכפל חזקות מחברים את מעריכי החזקה.
לכן בסופו של דבר במעריך החזקה בדרך שלך יהיה:
x + x – x = x
טוב שאת מחפשת זוויות שונות לאותו תרגיל, זה מחדד את ההבנה.
נכוון! תודה! ואני לא הצלחתי למצוא את הטעות שלי (:
מה קורא כשיש משהו בחזקה גבוהה כי 20 ועוד אותו מספר בחזקת 20 וסכומם שווה ל2 בחזקת X
צריך למצא את X
שלום
תסתכל בדוגמה 6 המופיעה בדף הבא.
אם זה לא ברור צור איתי קשר בימים הקרובים. אני חושב שארחיב את ההסבר
https://www.m-math.co.il/math-9th-grade/multiplying-exponents/
תודה רבה עזר לי מאוד
בכיף :)
מה זה שחזקה במינוס ?
עניתי לך כאן למטה.
ויש גם קישור לדף בנושא
https://www.m-math.co.il/math-9th-grade/negative-exponent/
מה זה שחזקה במינוס
מי יכול לעזור לי בזה ?
שלום
חזקה שלילית היא כמו חזקה חיובית שעוברת מהמכנה למונה או להפך.
כלומר x בחזקת 4- במונה שווה ל x בחזקת 4 במכנה.
ו x בחזקת 4- במכנה שווה ל x בחזקת 4 במונה.
דף בנושא תוכלי למצוא כאן
https://www.m-math.co.il/math-9th-grade/negative-exponent/
תודה רבה הסברים מעולים!!!!!!!!!!
תודה :)
תודה רבה!!
עזר לי ממש
בכיף. שנה טובה
תודה רבה!!! ההסברים מעולים והאתר עוזר מאוד!!
תודה, כיף לשמוע ולדעת 😊
תודה רבה רבה
בשמחה
אים יש לי בחזקה בסיס שלילי בסוגריים איך פותרי אותו?
הנוסחה של חזקה שלילית נמצאת כאן
https://www.m-math.co.il/math-9th-grade/negative-exponent/
הסרטוני הסבר עזרו לי וממש לימדו אותי את כל הבסיס מההתחלה!!! תודה רבה!!!
תודה :)