תחום הצבה של משוואה או אי שוויון אלו קבוצת המספרים שניתן להציב במקום המשתנה כך שהמשוואה או האי שוויון יישארו מוגדרים והפעולות יהיו חוקיות.
מה היא פעולה לא חוקית?
- אם צריך לחלק ב 0 זה לא אפשרי / חוקי במתמטיקה.
- אם צריך להוציא שורש למספר שלילי אז זה לא חוקי.
- ועוד.
כיצד מוצאים את תחום ההצבה?
לרוב פוגשים לראשונה את תחום ההצבה כאשר לומדים לפתור משואות עם משתנה במכנה.
במשוואות הללו מוצאים את תחום ההצבה על ידי השוואת המכנה ל 0.
הערכים הגורמים לאחד ממכני המשואה להיות 0 הם הערכים היוצאים מתחום ההצבה.
למשל במשוואה
x+ 2 = 5
ניתן להציב כל x, לכן תחום ההצבה הוא כל x.
לעומת זאת במשוואה
אם נציב 2 נקבל במכנה 0 ולכן לא ניתן להציב x = 2 במשוואה.
במקרה זה כותבים:
תחום ההצבה: כל x כך ש x ≠ 2.
האם המונה משפיע על תחום ההצבה?
במשוואות עם מכנה בלבד לא.
אין שום x שנוכל להציב במונה ויהפוך את המשוואה ללא מוגדרת.
תרגילים
מצאו את תחום ההצבה בתרגילים הבאים.
תרגיל 1
פתרון
הביטוי במכנה צריך להיות שונה מ 0. כלומר:
תשובה: תחום ההצבה הוא כל x כך ש x ≠ 5.
תרגיל 2
פתרון
במשוואה זו יש לנו שני שברים.
מספיק שמכנה של שבר אחד יהיה שווה ל 0 והמשוואה כולה לא תהיה מוגדרת.
לכן צריך לבדוק מה מאפס את כל אחד מהמכנים.
מכנה ראשון
x – 6 ≠ 0 / +6
x ≠ 6
מכנה שני
2x – 1 ≠ 0 / +1
2x ≠ 1 / : 2
x ≠ 0.5
תשובה: תחום ההצבה הוא כל x כך ש x ≠ 6, x ≠ 0.5.
תרגיל 3 (לתלמידי כיתה ט ומעלה)
פתרון
כאן זה לא כל כך פשוט למצוא מתי המכנים שווים ל 0.
עבור המכנה השמאלי נשתמש בנוסחאות הכפל המקוצר.
עבור המכנה הימני נפתור משוואה ריבועית.
המכנה השמאלי
המכנה השמאלי שווה ל 0 כאשר
x² – 100 = 0
נשתמש בנוסחה:
(a² – b²= (a-b)*(a+b
ונקבל:
x -10) (x+ 10) = 0)
מכפלה של שני ביטויים שווה ל 0 אם לפחות אחד הביטויים שווה ל 0.
x – 10 = 0
x = 10
או
x + 10 = 0
x = -10
סיכום ביניים: עבור המכנה השמאלי תחום ההצבה הוא x ≠ 10, x ≠ -10.
המכנה הימני
המכנה הימני שווה ל 0 כאשר:
x² – 8x + 12 = 0
זו משוואה ריבועית שניתן לפתור בעזרת נוסחת השורשים או פירוק טרינום.
כאן נפתור בעזרת פירוק טרינום.
x² – 8x + 12 = 0
x² – 2x – 6x + 12 =0
x (x – 2) – 2(x – 6) = 0
x – 2) (x – 6) = 0)
לפתרון משוואה זו יש שתי אפשרויות:
x – 2 = 0
x = 2
או
x – 6 = 0
x = 6
לסיכום המכנה הימני לא מוגדר כאשר x = 2 או x = 6
תשובה: ,תחום ההצבה של המשוואה הוא כל x כאשר x ≠ 10, x ≠ -10, x ≠ 2 או x ≠ 6
תחום הצבה עבור משוואות הכוללות שורש
תחום הצבה מתקבל בדרכים נוספות מלבד השוואת המכנה ל 0.
למשל עבור משוואות עם שורש אסור שהביטוי שבתוך השורש יהיה שלילי.
הביטוי שבתוך השורש צריך להיות חיובי או שווה ל 0.
למשל:
x – 6) = 5)√
תחום ההצבה של המשוואה הזו הם כל הערכים המקיימים:
x – 6 ≥ 0
x ≥ 6
תשובה: תחום ההצבה הוא x – 6 ≥ 0.
עוד באתר:
- משוואות עם נעלם במכנה.
- מתמטיקה לכיתה ח.
- מתמטיקה לכיתה ט.
- בגרות במתמטיקה 4 יחידות.
- בגרות במתמטיקה 5 יחידות.
כתוב לי בתרגיל בספר רישמו תחום הצבה וצמצמו את השברים בעזרת פירוק לגורמים בשניה12b+15b חלקי 3b מה הדרך ומה התשובה
שלום
ניתן לצמצמם את ה 3 ואת ה b ולכן התשובה היא 9.
הסבר מפורט יש כאן בדף.
ואי ממש תודה !!
בכיף!
עם התרגיל שלי זה
עם יש לי במכנה אחד 2×
במכנה אחד 3×
ובמכנה אחד 6×
באותו תרגיל איך אני אמורה לפתור את זה ?
שלום
אם המכנים הם
2x
3x
6x
אז תחום ההצבה הוא x שונה מ 0.
כי x = 0 הוא הדבר היחיד שמאפס את המכנה
היי, תחום הגדרה ותחום הצבה זה אותו דבר?
תודה! אתר תמיד עוזר לי לפעמים כשצריכה :)
שלום
זה מאוד דומה.
תחום הצבה הוא מושג שמשתמשים בו לגבי משוואות ותחום הגדרה הוא מושג שמשתמשים בו לגבי פונקציות.
תודה!
שלום. מה אני עושה במקרה ויש לי תרגיל בו המונה הוא מספר חיובי בלבד, כדוגמת התרגיל; 2 חלקי x+6.
שלום
המונה לא משפיע על תחום ההצבה.
היי אם התחום הצבה הוא התוצאה של המשוואה מה עושים?
שלום
אם התוצאה לא שייכת לתחום ההצבה אז התוצאה נפסלת.
אם לדוגמה בתרגיל יש מכנה x – 2.
והתשובה יוצאת x = 2 אז התשובה נפסלת.
אם יש לי
4a בשניה במכנה,
צריך לעשות תחום הצבה?
שלום
אם a הוא פרמטר השונה מ 0 אז לא צריך.
בשאר המקרים צריך.
אבל מה עושים אם במכנה יש a או (a-b) (a+b)
שלום
המכנה צריך להיות שונה מ 0 בכל אחד מהמקרים.
אם המכנה הוא a אז:
a ≠ 0
אם המכנה הוא a + b אז:
a + b ≠ 0
a ≠ -b
וכן הלאה.
היי שלום, אם יש לי 25+2x אז x לא יהיה שווה ל-12.5 נכון?
שלום
אם זה נמצא במכנה אז x = 12.5 הוא מחוץ לתחום ההצבה.
היי אם יש לי תרגיל שיש בו 3 מכנים
מכנה ראשון : 3x+3
מכנה שני : 2x+2
ומכנה שלישי : יש לי איקס בחזקת שתיים + שתיים איקס + אחד
איך אני מוצאת פה תחום הצבהההה??
שלום
משני המכנים הראשונים צריך להוציא מכנה משותף ואת השלישי לפרק בעזרת הנוסחה לדו איבר בריבוע.
תרגילים דומים יש בסוף דף טרינום.
https://www.m-math.co.il/math-9th-grade/trinum/
צריך לעשות תחום הצבה בשביל ביטוי?
שלום
מבחינת המתמטיקה אם יש מכנה עם משתנה כן.
והכל בכפוף למה שהמורה מבקשת ממך.
היי!!
רציתי לשאול איך אני עושה תחום הצבה למכנה שיש בו פעמיים אות?
למשל
4a² + 8a
שלום
צריך לבדוק מתי המכנה מתאפס, לפתור את המשוואה:
4a² + 8a = 0
פתרון משוואות כאלו נלמד כאן:
https://www.m-math.co.il/math-8th-grade/distributive-property-equation/
אם נתון לי 2 4
_ + _ – = 2
5 X
איך אני פותרת את זה ?
שלום
לא ברור מה כתוב למעלה.
אבל זה נראה כמו 42 פחות.
במקרה זה צריך שהאיברים האחרים יתנו 40.
דוגמאות כאן
https://www.m-math.co.il/5th-grade/order-of-operations-add-number/
היי, איך אני יכול לדעת מה תחום ההצבה אם יש לי בתרגיל את המכנה הזה
x^2-7x ?
תודה מראש :)
שלום
להוציא x גורם משותף ולפתור כמוסבר כאן
https://www.m-math.co.il/math-8th-grade/distributive-property-equation/
היי,
אשמח אם תוכלו להסביר איך מוצאים את תחום ההצבה בתרגילי שברים?
במקשים ממני בשאלה "פשטו אצ השברים, ורשמו תחום הצבה".
תודה
שלום
לפשט שברים זה יכול להיות לכנס איברים להוציא גורם משותף.
ותחום ההצבה הוא כאשר המכנה שונה מ 0.
איך פותרים עם ab במכנה
לא הבנתי.
בכל המקרה המכנה צריך להיות שונה מ 0.
מה עושים כשיש משוואה שבמכנה יש x-y איך כותבים את התחום הצבה?
שלום אביגיל
זה גם תלוי בהקשר של השאלה. אבל נראה לי שצריך לבודד את y אם זו פונקציה.
אני הבנתי שצריך לכתוב x לא שווה -Y
זה נכון?
שלום
בתחום ההצבה y לא מופיע.
אפשר לכתוב: תחום ההצבה הוא x שונה מ ….
יש נוסחה מציאת ה Y של הקודקוד לא להציב משהו יודע ?
שלום
אם מדובר על קודקוד של פרבולה אז יש נוסחה למציאת ערך ה x של הקודקוד.
לאחר מיכן מציבים את ערך ה x שמצאנו במשוואת הפרבולה ומוצאים את y.
https://www.m-math.co.il/analytic-geometry/parabola/parabola-vertex-formula/