שתי משוואות עם שני נעלמים הוא נושא טכני הדורש סדר ותרגול.
באתר זה יש קורס מלא ומקיף בנושא.
לאחר הקישורים לדפי הקורס תוכלו למצוא בדף:
- סרטון היכרות.
- שיטת השוואת המקדמים.
- שיטת ההצבה.
- שיטת ההצבה לעומת שיטת השוואת מקדמים.
- שתי משוואות הכוללות מכנה.
1.היכרות ומשמעות גרפית של שתי משוואות עם שני נעלמים
2.פתרון בשיטת השוואת המקדמים
המטרה של השיטה היא להשוות את המקדמים של x או y ואז "להעלים" את אחד המשתנים על ידי חיבור או חיסור של המשוואות.
לאחר מיכן מה שנותר הוא משוואה אחת עם נעלם אחד.
שלבי השיטה:
- אם צריך, הכפלת משוואה או שתי משוואות על מנת שנקבל מקדמים שווים או הפוכים בסימנם לאחד המשתנים.
- חיבור / חיסור המשוואות כך שנשאר עם משוואה עם נעלם אחד.
- פתרון המשוואה עם הנעלם האחד.
- הצבת הפתרון באחת משתי המשוואות המקוריות על מנת למצוא את המשתנה השני.
אדגים את השלבים על מערכת המשוואות:
3y – 2x=3 (משוואה 1)
4y+3x=5 (משוואה 2)
1. מכפילים את אחת המשוואות או את שתיהן על מנת שמקדמי אחד המשתנים יהיו שווים בערכם המוחלט.
במקרה שלנו צריך להכפיל את שתי המשוואות.
את משוואה (1) ב 3 ואת משוואה (2) ב 2.
3y – 2x = 3 / *3 ⇒ 9y – 6x=9
4y + 3x = 5 / *2 ⇒ 8y + 6x=10
הגענו למצב שבמשוואה אחת יש 6x ובשנייה 6x-.
כאשר נחבר את המשוואות ה x "יעלם" ונשאר עם משוואה הכולל y.
שלב 2: מחסרים או מחברים את המשוואות כך שנקבל משוואה עם נעלם אחד.
נחבר את המשוואות
9y-6x=9
8y+6x=10
ונקבל:
9y – 6x + 8y + 6x = 9 + 10
17y=19
שלב 3: נפתור משוואה עם נעלם אחד
עכשיו נשארנו עם משוואה עם נעלם אחד, נפתור אותה.
17y =19 / : 17
y = 1.117
שלב 4: נציב את התשובה שקיבלנו עבור משתנה אחד באחת משתי משוואות המקור על מנת למצוא את ערך המשתנה השני.
מצאנו y = 1.117.
עכשיו עלינו למצוא את x.
אלו המשוואות המקוריות שקיבלנו:
3y – 2x=3
4y + 3x=5
נציב את y = 1.117 במשוואה הראשונה ונמצא את x.
2x + 3 * 1.117 = 3-
2x + 3.351 = 3 / -3.351-
2x = -0.351 / : -2-
x = 0.1755
תשובה: y= 1.117, x = 0.1755.
תרגילים
תרגיל 1: צריך לכפול רק משוואה אחת
6x-2y=24
x+5y=4
תרגיל 2: יש להכפיל את שתי המשוואות
4x + 3y = -11
3x – 2y = -4
תרגיל 3: יש לסדר את המשוואות
(הערה: "סידור משוואות" היא לא פעולה הכרחית מבחינת מתמטית כי ניתן להכפיל ולאחר מיכן לחסר משוואות גם כשהם במצב הנוכחי אבל רבים נוהגים "לסדר משוואות" על מנת למנוע בלבול)
3x = 5y + 5
2y = 4x – 16
3.שתי משוואות בשני נעלמים בשיטת ההצבה
סדר פעולות:
- אם יש מכנים מכפילים אותם המכנה המשותף.
- אנו מבודדים את אחד המשתנים ומציבים אותו במשוואה השנייה, כך שנוצרת משוואה עם נעלם אחד.
חשוב: לא ניתן להציב במשוואה שבה בודדנו את המשתנה.
איזה משתנה מבודדים? את המשתנה שהכי קל לבודד. - לאחר שמצאנו ערך של משתנה אחד מציבים אותו במשוואה שבודדנו (לאחר שביצענו את הבידוד).
אם לא ברור איפה מציבים תוכלו לראות זאת בתרגילים הפתורים או להציב באחת משתי המשוואות שקיבלתם לפתור.
תרגילים בשיטת ההצבה
תרגיל 1: הצבה מוכנה
x = y – 6
3x + y = -2
תרגיל 2
4y + 2x = 20
5x – 2y = -10
תרגיל 3
5y + 3x = 15
2y – 4x = -34-
4.כיצד ניתן לבדוק שהגענו לתשובה הנכונה
עבור המשוואות האחרונות:
5y + 3x = 15
2y – 4x = -34-
מצאנו כי הפתרון הוא:
x = 10, y = -3.
איך נבדוק שפתרון זה נכון?
על ידי הצבה של הפתרון בשתי המשוואות.
לאחר ההצבה נוכל לראות אם הפתרון נכון עבור המשוואה או לא.
נציב x = 10, y = -3 במשוואה:
5y + 3x = 15
15 = 10 * 3 + (3-) * 5
15 = 30 + 15-
15 = 15
הפתרון נכון עבור המשוואה הראשונה.
נציב x = 10, y = -3 במשוואה:
2y – 4x = -34-
34- = 10 * 4 – (3-) * 2-
34 – = 40 – 6
34- = 34-
הפתרון נכון עבור המשוואה השנייה.
הפתרון x = 10, y = -3 נכון עבור שתי המשוואות ולכן הוא הפתרון של המשוואות.
עוד באתר:
- בעיות מילוליות עם שני נעלמים.
- משוואה עם נעלם אחד – מדריך הכולל את כל השלבים.
- מתמטיקה כיתה ח – מידע ותרגילים על רוב הנושאים הנדרשים בכיתה זו.
- מתמטיקה כיתה ט – מידע ותרגילים על רוב הנושאים הנדרשים בכיתה זו.
5.שיטת ההצבה ושיטת השוואת מקדמים איזו שיטה עדיפה?
בקצרה אומר שאין שיטה אחת שיותר טובה בכול המקרים.
והדבר החשוב הוא שתבחרו בשיטה שאיתה אתם לא עושים טעויות.
לפעמים שיטת ההצבה מובילה אל הפתרון במהירות רבה יותר ולפעמים שיטת השוואת המקדמים.
אבל עבור מערכת משוואות רגילה שיטת השוואת המקדמים לרוב מהירה יותר.
5.לסיום: תרגילים עם מכנה בשתי השיטות
תרגיל 1
פתרו את מערכת המשוואות הזו בעזרת השוואת מקדמים.
פתרון
נתחיל בהפיכת המשוואה הראשונה לפשוטה יותר.
נהפוך גם את המשוואה השנייה לפשוטה יותר.
קיבלנו את שתי המשוואות:
26y – 8x = 50
9y + 5x = -6
אלו שתי משוואות "רגילות" שאנו יודעים לפתור.
נכפיל את המשוואה הראשונה פי 5 ואת השנייה פי 8.
130y – 40x = 250
72y + 40x = -48
נחבר את המשוואות
202y = 202 /:202
y = 1
נציב את ערך ה- y במשוואה הראשונה, לאחר שביטלנו את המכנים ועשינו כינוס איברים.
9y + 5x = -6
9+5x = -6 /-9
5x = -15 /:5
x = -3
תשובה: y = 1, x = -3
תרגיל 2
פתרו את המשוואות הבאות בשיטת ההצבה.
פתרון
נהפוך את המשוואה הראשונה לפשוטה יותר.
נהפוך את המשוואה השנייה לפשוטה יותר.
קיבלנו את שתי המשוואות:
2y – 5x=-30-
6y – 7x=2
נבודד את Y במשוואה הראשונה.
(הערה: אם לא היו הנחיות לפתור זאת בשיטת ההצבה היה נוח יותר לפתור את המשוואות הללו בשיטת השוואת המקדמים).
2y – 5x= -30 / +5x-
2y = 5x – 30 / : -2-
y = -2.5x + 15
נציב את הערך שקיבלנו במשוואה השנייה.
6y – 7x =2
2.5x+15) * 6 – 7x = 2-)
15x + 90 – 7x = 2 / -90-
22x = -88 / : -22-
x = 4
נציב את ערך ה- x שקיבלנו במשוואה שבודדנו בה את y.
y = -2.5 * 4 + 15
y = -10+15
y = 5
תשובה: x=4, y=5 .
עוד באתר:
- מבחן בנושא משמעות גרפית של 2 משוואות ב-2 נעלמים.
- שתי משוואות עם שני נעלמים משוואות לא מסודרות תרגילים נוספים.
אהבתם? שתפו עם בני משפחה וחברים
יש לכם שאלה? השאירו תגובה באתר.
מצאתם טעות? יש לכם רעיון לשיפור האתר? כתבו לי
היי דבר ראשון תודה הכל כל כך ברור ומובןן אתה מלמד ממש טוב רציתי לשאול מה עשים אם יש לי במשוואה X, Y. וגם XY מה עלי לעשות במצב כזה?
שלום
צריך לבודד את אחד מהמשתנים ואז להציב במשוואה האחרת.
למשל כך:
x + 2y + 3xy = 0
x(1 + 3y) = -2y
(x = -2y / (1 + 3y
שלום
ההסברים שלך מצויינים ואני נהנית להשתמש באתר שלך.
בסרטון השני שלך, המסכם את 2 השיטות, בשיטת ההצבה ישנה טעות: אם x=1 y=2 הרי שהמשוואה הראשונה שווה ל-7, ולא ל-6.
בברכה, שירן
שלום שירן
תודה על המחמאות ותודה על התיקון.
צפיתי בסרטון ולא ראיתי שנאמר של ש x = 1, y = 2 הוא הפתרון בשיטת ההצבה.
x = 1, y = 2 הוא הפתרון עבור המערכת שבאה אחר כך (פתרון גרפי).
אם את רואה משהו אחר אשמח שתגידי.
תודה.
סליחה לא הבנתי איך אני מוצא את Y אחרי פתרון הX
שלום
מצאת את אחד המשתנים, תציב אותו באחת משתי המשוואות הראשונות שקיבלת, תקבל משוואה עם נעלם אחד ותמצא את ערך המשתנה השני.
לפעמים הדרך קצרה יותר אם פתרת בדרך של שיטת ההצבה.
במקרה זה צריכה להיות לך משוואה שבאמצעותה ניתן להציב ולמצוא בצורה קצת יותר מהירה את המשתנה השני.
היי יש לי רגיל שאי זוכרת איך ליפתור עם תוכל לעזור לי
התרגיל :
x+2y=11
ונקודה שלו :[ 1,5 ]
שלום.
מה צריך לעשות בתרגיל?
הצבת הנקודות …
1 באיקס 5 בY .
1 + 2* 5 = 11
1 + 10 = 11
11 = 11
הנקודה נמצאת על הישר, הנקודה פותרת את המשוואה.
מהמם
… תודה!
שאלה
איך ניתן לפתור משוואה עם שני נעלמים כאשר במכנה יש גם X וגם Y?
שלום
עליך להכפיל במכנה המשתף ולהגיע למצב שבו אין מכנים.
היי אם יש לי משוואה למשל שכתוב בה ככה
4y+ 5x+xy=6
איך אני פותרת אותה עם האיקס וואי מחוברים?
שלום
ניתן להשתמש בהוצאת גורם משותף על מנת לבודד את אחד המשתנים.
למשל כך:
4y+ 5x+xy=6
xy + 4y = 6 – 5x
y(x + 4) = 6 – 5x
y = (6 – 5x) / (x + 4)
ואז להציב את y במשוואה השנייה.
|x-4|>3=
איך לפתור
שלום
אם מה שרשום שם זה ערך מוחלט אז ניתן ללמוד כאן
https://www.m-math.co.il/5/581/absolute-value-inequalities/
אם יש לי במכנים 10 ו18 איזה מכנה משותף אוכל למצוא ???
שלום
מכפלת המספרים היא תמיד המכנה המשותף. כך ש 180 היא תשובה.
אבל במקרה הזה ניתן למצוא גם מכנה משותף קטן יותר והוא 90.
90 = 9 * 10
90 = 5 * 18
יש גם פתיחה לנושא כלומר הנגשת החומר והרלוונטיות שלו בחיים??
שלום
ניסיתי לעשות זאת כאן
https://www.m-math.co.il/test/equation-with-two-variables-introducing/
מעולה 👍🏻
תודה עביר.
תודה רבה מאוד עוזר
בכיף
במשוואה השניה שבה מופיע השבר העשרוני 0.5.
מדוע לא מתייחסים לשבר העשרוני כשבר רגיל (1/2) ואז מכפילים אותו ב2 ולא ב4 למציאת מכנה משותף?
שלום שון
אם אתה מדבר על התרגיל השני בחלק – תרגילים עם מכנה בשתי השיטות –
אז יש שם מכנה 2 ומכנה 4.
המכנה המשותף של 2 ו 4 הוא 4 ולכן מכפילים פי 4.
מקווה שעזרתי
אתר מקסים ומסביר מעולה!! אבל למה הסרטון בקצב איטי?
תודה דן. בנוגע לסרטונים אני מעדיף להתאים את עצמי למי שצריך זמן כדי להבין.