בדף זה סיכום העובר על עיקרי הדברים בנושא שתי משוואות עם שני נעלמים.
עבור מנויים יש חלקים שהם מעבר לעיקר החומר ושיעורים מפורטים יותר בכל אחד מהנושאים.
שני החלקים שהם חשובים בהרבה מכל השאר הם:
- שיטת ההצבה.
- שיטת השוואת מקדמים.
1.הקדמה: מה הוא פתרון?
פתרון של משוואה עם נעלם אחד הוא מספר שכאשר מצבים אותו במשוואה אנו מקבלים ביטוי נכון.
למשל עבור המשוואה:
x + 4 = 7
הפתרון הוא x = 3.
וכאשר נציב x = 3 במשוואה נקבל משהוא נכון:
3 + 4 = 7
7 = 7
אותו דבר כאשר יש שתי משוואות עם שני נעלמים כמו:
2x + 3y = 7
x – 2y = 0
הפתרון הוא צמד מספרים שכאשר נציב אותם בכל אחד מהמשוואות נקבל ביטוי נכון:
במקרה זה:
x = 2
y = 1
הם הערכים שנותנים פתרון נכון בשתי המשוואות:
במשוואה הראשונה
2x + 3y = 7
2 * 2 + 3 * 1 = 7
7 = 7
במשוואה השנייה
x – 2y = 0
2 – 2 * 1 = 0
0 = 0
דרך הפתרון
דרך הפתרון של שתי משוואות עם שני נעלמים היא להפוך את שתי המשוואות למשוואה אחת עם נעלם אחד.
יש שתי שיטות לעשות זאת:
- שיטת ההצבה.
- שיטת השוואת מקדמים.
והם יוסברו בחלקים הבאים.
- מה הוא פתרון? (הרחבה).
2.שיטת ההצבה
בשיטת ההצבה הפתרון נעשה בשלושה שלבים:
1.מבודדים את אחד המשתנים.
נעשה זאת על המשתנה שהכי קל לבודד.
2.נציב את המשתנה המבודד במשוואה השנייה ונפתור, כך נמצא את המשתנה הראשון.
3.נציב את הפתרון בביטוי המבודד – וכך נמצא את המשתנה השני.
דוגמה 1
y = 2x – 4
2x – 3y = -8
דוגמה 2
4y + 2x = 20
5x – 2y = -10
דוגמה 3
6x – 3y = – 21
4y – 5x = 28
הרחבה: איזה משתנה נוח לבודד בשיטת ההצבה
מנויים לאתר רואים כאן סרטון / הסבר / תרגילים פתורים.
לחצו כאן כדי לקבל מידע על מנוי.
- שיטת ההצבה מידע נוסף.
3.שיטת השוואת מקדמים
בשיטת השוואת מקדמים נחבר או נחסר משוואות על מנת ליצור משוואה עם נעלם אחד.
כלומר המטרה שלנו היא שאחד המשתנים “יעלם” לאחר הפעולה שנבצע.
נדבר על שלושה מצבים:
1.כאשר יש משוואות בהם אחד המקדמים הוא עם סימן הפוך:
3x – 4y = 5
x + 4y = 7
אז אנו נחבר את המשוואות ונקבל משוואה עם נעלם אחד.
כי חיבור יצור את הפעולה:
4y – 4y = 0
כך:
3x – 4y + x + 4y = 5 + 7
4x = 12 / :4
x = 3
לאחר שמצאנו את x = 3 נציב את זה באחת משתי המשוואות
3x – 4y = 5
x + 4y = 7
ונקבל את y.
4y + 3 = 7 / -3
4y = 4 / :4
y = 1
2.כאשר יש לנו שתי משוואות שהמקדמים שלהם זהים.
6y + 3x = 13.5
2y + 3x = 5.5
אז נחסר את המשוואות ונקבל משוואה עם נעלם אחד, כי:
3x – (+3x) = 0
כך:
6y + 3x – (2y + 3x) = 13.5 – 5.5
4y = 8
y = 2
ולאחר שמצאנו את y נציב באחת המשוואות המקוריות ונמצא את x.
3.כאשר המקדמים לא שווים ולא מנוגדים צריך להכפיל את את המשוואות על מנת לקבל מקדמים זהים או הפוכים
דוגמה 1
x + 2y = 10
3x – 5y = 1
במקרה זה על מנת לקבל מקדמים זהים נכפיל את המשוואה הראשונה פי 3 ונקבל:
3x + 6y = 30
ועכשיו נוכל לחסר את המשוואות על מנת לקבל משוואה עם נעלם אחד.
דוגמה 2
2x – 2y = 4
5x + 3y = -2
במקרה זה נכפיל את המשוואה הראשונה פי 3 ואת המשוואה השנייה פי 2 ונקבל:
6x – 6y = 12
10x + 6y = -4
ועכשיו נוכל לחבר את המשוואות על מנת לקבל משוואה עם נעלם אחד.
דוגמה 1: צריך לכפול רק משוואה אחת
6x – 2y = 24
x + 5y = 4
דוגמה 2: יש להכפיל את שתי המשוואות
4x + 3y = -11
3x – 2y = -4
דוגמה 3: יש לסדר את המשוואות
(הערה: “סידור משוואות” היא לא פעולה הכרחית מבחינת מתמטית כי ניתן להכפיל ולאחר מיכן לחסר משוואות גם כשהם במצב הנוכחי אבל רבים נוהגים “לסדר משוואות” על מנת למנוע בלבול)
3x = 5y + 5
2y = 4x – 16
הרחבה: כיצד נוח לפתור בשיטת השוואת מקדמים
מנויים לאתר רואים כאן סרטון / הסבר / תרגילים פתורים.
לחצו כאן כדי לקבל מידע על מנוי.
- השוואת מקדמים – תרגילים נוספים.
4.מספר הפתרונות של שתי משוואות עם שני נעלמים
לשתי משוואות עם שני נעלמים יש 3 אפשרויות פתרון:
- פתרון יחיד (המקרה הנפוץ).
- אינסוף פתרונות.
- אף פתרון.
אלו 3 האפשרויות היחידות ולא ניתן לקבל אפשרות נוספת שהיא “באמצע”. למשל אין מערכת של שתי משוואות עם שני נעלמים שיש לה שני פתרונות.
איך נראה מצב של אינסוף פתרונות?
כאשר נפתור תרגיל ונקבל בסוף ביטוי שהוא תמיד נכון כמו:
2 = 2
אז זה אומר שיש מצב של אינסוף פתרונות.
בגרף:
אין סוף פתרונות הם שני ישרים מתלכדים שיש להם אינסוף נקודות משותפות (וכל נקודה משותפת היא פתרון).
איך נראה מצב של אף פתרון?
בסוף הפתרון נקבל משהוא שהוא לא כולל משתנים, אלא כולל רק מספרים והוא אף פעם לא נכון.
למשל:
0 = 2
זה אף לא נכון וזה מייצג מצב שאין אף פתרון.
בגרף מצב של אין פתרון מיוצג על ידי ישרים מקבילים.
(ישרים מקבילים אף פעם לא נפגשים).
אמרנו שפתרון מיוצג על ידי נקודת פגישה. לכן אין פתרונות מיוצג על ידי 0 נקודות פגישה.
5.פתרון גרפי של שתי משוואות עם שני נעלמים
בתחילת הדף אמרנו שפתרון של שתי משוואות עם שני נעלמים אלו ערכי x,y שניתן להציב במשוואות ונקבל “משוואה נכונה” כמו:
7 = 7
למשל עבור המשוואות:
x + 2y = 5
y – 2x = 0
הפתרון הוא:
x = 1
y = 2
ולפתרון הזה יש גם משמעות גרפית – הוא נקודת החיתוך של הישרים.
נסביר
1.את כל אחת מהמשוואות ניתן “לסדר” כמשוואת ישר.
x + 2y = 5 ⇒ y = -0.5x + 2.5
y – 2x = 0 ⇒ y = 2x
2.את כל אחת מהישרים הללו ניתן לשרטט במערכת צירים.
וכל נקודה שנמצאת על ישר היא פתרון של משוואת הישר.
למשל הנקודה:
B(2,4)
(בשרטוט)
שנמצאת על y = 2x היא פתרון של משוואה זו.
ומכוון שהנקודה C(1,2) נמצאת על שני הישרים היא הפתרון של שתי המשוואות.
דוגמה
שני הגרפים הבאים מתארים את שתי המשוואות הבאות:
y – 3x = 0
y – 2x = 2
קבעו בעזרת התבוננות בגרף מה הפתרון של שתי המשוואות:
לסיכום עליכם להבין את שני השלבים ההגיוניים הללו:
- כאשר משרטטים גרף למשוואה כל הנקודות הנמצאות על הגרף הן פתרונות של המשוואה ששורטטה.
- אם נקודה נמצאת על גרפים של שני ישרים היא “פתרון נכון” של שתי המשוואות (וזה הפתרון שאנו מחפשים).
עד כאן עברנו על עיקר החומר בנושא שתי משוואות עם שני נעלמים.
החלקים הבאים של:
- משוואות לא מסודרות
- שיטת ההצבה לעומת שיטת השוואת מקדמים.
- תרגילים מסכמים עם פתרונות מלאים.
מיועדים למנויים.
רכישת מנוי מתבצעת דרך הדפים הבאים:
מנויים לאתר רואים כאן סרטון / הסבר / תרגילים פתורים.
לחצו כאן כדי לקבל מידע על מנוי.
לא הבנתי תסביר איך אני עושה מערכת משוואות שהמשוואות הם:
x+2y=-1
3y=6-4x
שלום
אם תבודדי את x במשוואה הראשונה ותציבי במשוואה השנייה זו הדרך המהירה ביותר.
ואם תגידי מה הנקודה שאינה מובנת אנסה להסביר אותה.
ואם את מנויה צרי קשר בוואטסאפ.
וואו! תודה רבה שיטת המקדמים ממש טובה ועזרה לי מאוד! תודה רבה!
נכון, בכיף.
היי אם יש לי משוואה של x+2y, 4x+8y מה עושים?
שלום
במה שכתבת הסימן שווה לא מופיע אז השאלה לא ממש ברורה.
אבל מדובר על משהו כזה:
4x+8y = 3
x + 2y = 10
אז הפתרון הפשוט הוא לבודד את x במשוואה השנייה ולהציב אותו במשוואה הראשונה.
ניתן גם לפתור בשיטת השוואת מקדמים בצורה נוחה למי שמכיר את השיטה.
איך פותרים משוואה 17x+19x=-34
שלום
זו משוואה עם נעלם אחד שנלמדת כאן
https://www.m-math.co.il/math-7th-grade/equation-with-one-variable-by-2-operations/
שלום,
אם נותנים לי מערכת משוואות כששני הנעלמים במכנה, למשל: 8 חלקי x ועוד 5 חלקי y שווה 1,
4 חלקי x ועוד 10 חלקי y שווה 1
איך פותרים מערכת כזו?
שלום
מכפילים כל משוואה במכנה המשותף שלה על מנת לקבל משוואות ללא מכנה.
ההמשך מסובך יותר מהנלמד בדף זה כי מתקבל איבר הכולל xy.
הנושא נלמד כאן:
https://www.m-math.co.il/5/581/equation-with-two-variables-xy/
שלום,
במשוואות עם שני נעלמים יכולים להיות מספר פתרונות?
כמו X ו-Y שבהצבה בתרגיל מתאימים ועוד זוג של X ו-Y שכשמציבים אותם בתרגיל מתאימים? (לפי משוואה ריבועית יש 2 פתרונות לאיקס)
תודה
שלום
כאשר אנו מדברים על שתי משוואות על שני נעלמים כאשר אין חזקה על אף אחד מהמשתנים, אין חילוק במשתנה וגם כאשר את כפל בין המשתנים – למשל אין את הביטוי xy.
(וזה הסוג הנלמד סגף זה).
אז מספר הפתרונות האפשרי הוא 0 או 1 או אינסוף.
אין אפשרות לשני פתרונות.
כאשר מדובר על סוגים אחרים של שתי משוואות עם שני נעלמים – אז יש אפשרות לשני פתרונות.
היי,
אשמח לעזרה עם המערכת משוואות הבאה:
150 חלקיי y ועוד 1.5 שווה מינוס 150 חלקיי x
2y+3x=-10
תודה רבה
שלטם
את המשוואה הראשונה צריך להכפיל במכנה המשותף.
במשוואה השנייה לבודד את Y ולהציב בשנייה.
פתרונות מלאים לא ניתנים כאן.
אם אתה מנוי צור קשר דרך הוואטסאפ או המייל במידה ותצטרך עזרה נוספת.
שלום יש לכם אולי עוד סרטונים במעלה שניה
שלום
סרטונים בנושא משוואה ריבועית?
שלום אשמח מאוד אם תעזרו לי לפתור את המשוואה הזו כי נתקעתי באמצע:
XY=30
Y-2X=4
שלום
תבודדי את y במשוואה השנייה ותציבי במשוואה הראשונה.
הי יש לי שאלה אך אני פותרת משוואה כזו אשר בנויה מ 2 משוואות
אחת: Y=X-3
שניה:Y=2X+4
תודההההההה
שלום
זה דומה לשיטת ההצבה.
מציבים את ערך ה Y של המשוואה הראשונה במשוואה השנייה ומקבלים:
x – 3 = 2x – 4
יש משוואות שאפשר לפתור רק בדרך אחת? או השוואת מקדמים או הצבה . או שתמיד אפשר את שניהם?
שלום
תמיד אפשר את שניהם אבל יש מקרים שבם הקושי שווה בשתי הדרכים ומקרים אחרים בהם דרך אחת קלה יותר מהאחרת.
1.דרך הפתרון של שתי משוואות עם שני נעלמים
ב 1.18 שניות אמור להיות בסוף 10 או 12 ?
תודה רבה על התיקון!
זה צריך להיות 12.
היי
יש לי שאלה
כשיש מערכת משוואות ממעלה גבוהה
אז אחרי שמקבלים את הX איפה מציבים אותו כדי לגלות את הY?
במשוואה מהמעלה הגבוהה ביותר? הנמוכה ביותר? או שבכלל זה קשור לזוגיות של המעלה?
תודה רבה!!
שלום
מבודדים את המשתנה במשוואה שקל לבודד אותו – בדרך כלל במשוואה ממעלה נמוכה.
ומציבים במשוואה שלא בודדנו בה את המשתנה – בדרך כלל המעלה הגבוהה יותר.
שלום.
נגיד ויש לי 3x+5y=75
ו 4x-7y=-23
זה משנה במה אני מכפילה לדוגמה את המשוואה הראשונה ב 4 ואת השנייה ב 3 או את המשוואה הראשונה ב -7 ואת השנייה ב 5
תודה רבה
שלום
שתי הדרכים נכונות.
אבל האפשרות השנייה תגרום למספרים גדולים יותר במשוואות. (אבל במקרה זה זה לא כל כך משנה).
איך פותרים משוואה כזו: -x-y=12
5x-6y?
שלום
אני מניח שבחלק השני המשואה שווה משהו.
ניתן לבודד את המשתנה x במשוואה הראשונה ולהציב במשוואה השנייה.
יש דוגמאות כאן
https://www.m-math.co.il/algebra/equations/placement-2-variables-2-equations/
שלום זה אתר נפלא!
אבל אני לא הבנתי איך פותרים משוואה עם שני נעלמים עם שברים לדוגמא: x:5+y:3=5
4x-7y=-23
תודה
שלום
יש כאן דוגמאות עם שברים
https://www.m-math.co.il/algebra/equations/equation-with-two-variables-organize/
מסביר מווווווווששששללללללם הבנתי מעולה ומהר
כיף!
שלום.
אם יש לי תרגיל שבתשובה שלו יש שני נעלמים
(לדוג’: 2X+7Y-20=60+4Y
3X+2Y+11=99-X)
איך אני יכול לפתור?
אם אני אעשה השוואת מקדמים עדיין יישארו לי 2 נעלמים כי אי אפשר לעשות X-Y!
תודה רבה.
שלום
צריך לסדר את שתי המשוואות. כלומר לכנס בכל אחת מהמשוואות את ה x,y לצד אחד של המשוואה.
ואז לבצע את השוואת המקדמים.
דוגמאות כאן
https://www.m-math.co.il/algebra/equations/equation-with-two-variables-organize/
הי יש לי שאלה.
איך פותרים משוואה כזו
8בריבוע=שלוש איקס בריבוע×yבריבוע
תודה!!
שלום
אפשר לקבל מכך בעזרת הכלל של פתיחת סוגריים עם חזקה.
xy)^2 *3 = 64)
ואז לחלק ב 3.
וזה בתנאי שה 3 במשוואה הראשונית לא היה בריבוע.
שלום,
אשמח לעזרה- איך פותרים את התרגיל הבא:
Xy=20
Xבריבוע +y בריבוע =4x
שלום
xy = 20
y = 20 / x
ואת זה מציבים במשוואה השנייה
דוגמאות כאן
https://www.m-math.co.il/algebra/equations/two-equations-with-a-quadratic-equation/
הי, יש לי שאלה, עם יש לי תרגיל כזה: (ה- 2 זה בריבוע*)
25 = y2 + x2
x2 – y2 =7
שלום
צריך לבודדת את אחד המשתנים, למשל:
y2 = 25 – x2
ולהציב במשוואה השנייה.
הסבר כאן
https://www.m-math.co.il/algebra/equations/two-equations-with-a-quadratic-equation/
שלום , לאיזה כיתה מתאים החומר?
שלום רן
החומר נלמד לראשונה בכיתה ח, ממשיכים ללמוד גם בשנים שלאחר מיכן.
לכיתה ח
שלום. איך אני פותר אם יש לי איקס בשניה באחת המשוואות?
שלום
צריך לבודד משתנה במשוואה שהיא בלי חזקה ואז להציב במשוואה שבה יש חזקה.
דוגמאות כאן
https://www.m-math.co.il/algebra/equations/two-equations-with-a-quadratic-equation/
היי דבר ראשון תודה הכל כל כך ברור ומובןן אתה מלמד ממש טוב רציתי לשאול מה עשים אם יש לי במשוואה X, Y. וגם XY מה עלי לעשות במצב כזה?
שלום
צריך לבודד את אחד מהמשתנים ואז להציב במשוואה האחרת.
למשל כך:
x + 2y + 3xy = 0
x(1 + 3y) = -2y
(x = -2y / (1 + 3y
שלום
ההסברים שלך מצויינים ואני נהנית להשתמש באתר שלך.
בסרטון השני שלך, המסכם את 2 השיטות, בשיטת ההצבה ישנה טעות: אם x=1 y=2 הרי שהמשוואה הראשונה שווה ל-7, ולא ל-6.
בברכה, שירן
שלום שירן
תודה על המחמאות ותודה על התיקון.
צפיתי בסרטון ולא ראיתי שנאמר של ש x = 1, y = 2 הוא הפתרון בשיטת ההצבה.
x = 1, y = 2 הוא הפתרון עבור המערכת שבאה אחר כך (פתרון גרפי).
אם את רואה משהו אחר אשמח שתגידי.
תודה.
סליחה לא הבנתי איך אני מוצא את Y אחרי פתרון הX
שלום
מצאת את אחד המשתנים, תציב אותו באחת משתי המשוואות הראשונות שקיבלת, תקבל משוואה עם נעלם אחד ותמצא את ערך המשתנה השני.
לפעמים הדרך קצרה יותר אם פתרת בדרך של שיטת ההצבה.
במקרה זה צריכה להיות לך משוואה שבאמצעותה ניתן להציב ולמצוא בצורה קצת יותר מהירה את המשתנה השני.
היי יש לי רגיל שאי זוכרת איך ליפתור עם תוכל לעזור לי
התרגיל :
x+2y=11
ונקודה שלו :[ 1,5 ]
שלום.
מה צריך לעשות בתרגיל?
הצבת הנקודות …
1 באיקס 5 בY .
1 + 2* 5 = 11
1 + 10 = 11
11 = 11
הנקודה נמצאת על הישר, הנקודה פותרת את המשוואה.
מהמם
… תודה!
שאלה
איך ניתן לפתור משוואה עם שני נעלמים כאשר במכנה יש גם X וגם Y?
שלום
עליך להכפיל במכנה המשתף ולהגיע למצב שבו אין מכנים.
היי אם יש לי משוואה למשל שכתוב בה ככה
4y+ 5x+xy=6
איך אני פותרת אותה עם האיקס וואי מחוברים?
שלום
ניתן להשתמש בהוצאת גורם משותף על מנת לבודד את אחד המשתנים.
למשל כך:
4y+ 5x+xy=6
xy + 4y = 6 – 5x
y(x + 4) = 6 – 5x
y = (6 – 5x) / (x + 4)
ואז להציב את y במשוואה השנייה.
|x-4|>3=
איך לפתור
שלום
אם מה שרשום שם זה ערך מוחלט אז ניתן ללמוד כאן
https://www.m-math.co.il/5/581/absolute-value-inequalities/
אם יש לי במכנים 10 ו18 איזה מכנה משותף אוכל למצוא ???
שלום
מכפלת המספרים היא תמיד המכנה המשותף. כך ש 180 היא תשובה.
אבל במקרה הזה ניתן למצוא גם מכנה משותף קטן יותר והוא 90.
90 = 9 * 10
90 = 5 * 18
יש גם פתיחה לנושא כלומר הנגשת החומר והרלוונטיות שלו בחיים??
שלום
ניסיתי לעשות זאת כאן
https://www.m-math.co.il/test/equation-with-two-variables-introducing/
מעולה 👍🏻
תודה עביר.
תודה רבה מאוד עוזר
בכיף
איך פותרים משוואה כזו:
מינוס איקס מינוס וואי שווה 12
חמש איקס מינוס שש וואי שווה מינוס חמש
האם ניסית ללמוד מהדף ויש לך שאלה ספציפית של שאלה בדף?
במשוואה השניה שבה מופיע השבר העשרוני 0.5.
מדוע לא מתייחסים לשבר העשרוני כשבר רגיל (1/2) ואז מכפילים אותו ב2 ולא ב4 למציאת מכנה משותף?
שלום שון
אם אתה מדבר על התרגיל השני בחלק – תרגילים עם מכנה בשתי השיטות –
אז יש שם מכנה 2 ומכנה 4.
המכנה המשותף של 2 ו 4 הוא 4 ולכן מכפילים פי 4.
מקווה שעזרתי
אבל את הארבע לא צריך להכפיל ואת השתיים בשתיים
שלום
לפעמים יש הבדלים בניסוחים מילוליים. מכוון שאנחנו לא מדברים פנים אל מול פנים אני לא מתכוון להיכנס להבדלים הללו.
אם אתה פותר בצורה נכונה – תמשיך כך.
כמו כן הפתרון המופיע באתר נכון.
אתר מקסים ומסביר מעולה!! אבל למה הסרטון בקצב איטי?
תודה דן. בנוגע לסרטונים אני מעדיף להתאים את עצמי למי שצריך זמן כדי להבין.
שלום וברכה אני רוצה לתת לכם תרגיל שאני פשוט לא מצליחה לפוראותו והעינין הוא שכן הבנתי את מ שאתם מסבירים כי אתם מסבירים מעולה אבל מעשי אני לא מצליחה לעשות
אין לי מושג איך עושים איקסים וואי אז אני יכתוב את זה באותיות
7 איקס+3וואי=20
5איקס=2וואי+6
אשמח אם אגיע לתשובה
שלום
אם הדרך בסדר אבל יש טעות זו כנראה טעות חישוב – ולא ניתן לראות אותה בלי לראות תרגיל.
דרך קצרה יחסית לפתרון היא לבודד את Y במשוואה השנייה ואז להציב במשוואה הראשונה.