לומדים מתמטיקה

או שמבינים או ששואלים

חוקי שורשים

חוקי שורשים הם המשכם הישיר של חוקי חזקות – משום שכל שורש ניתן להציג כחזקה שהיא שבר.

הדף הזה הוא דף מסכם וכולל תרגילים מכל הסוגים.

בדף זה 6 חלקים:

  1. סיכום וידאו.
  2. חוקי שורשים כללים בסיסיים.
  3. חוקי שורשים תרגילים בסיסיים.
  4. הכנסת מספר אל תוך השורש.
  5. הוצאת מספר מתוך השורש.
  6. סדר פעולות חשבון עם שורשים.
  7. חישוב שורש שאינו שני.
  8. שילוב של חוקי חזקות וחוקי שורשים.
  9. שילוב של נוסחאות הכפל המקוצר וחוקי שורשים.

חלקים 4-5 מתאימים לרמת 5 יחידות בלבד.

חלקים 1,4,5,6 הם למנויים.

ניתן ללמוד את הנושאים הללו מהדף או מהקישורים שלמעלה.

1.סיכום וידאו

מנויים לאתר רואים כאן סרטון.
לחצו כאן כדי לקבל מידע על מנוי.

2.כללים בסיסיים 

1.שורש הוא פעולה ההפוכה לחזקה:

למשל, מכוון ש:

102 = 100

אז

√100 = 10

דוגמאות נוספות:

√4 = 2

√25 = 5

√64= 8

2.תוצאת השורש תמיד חיובית

למרות שגם

(-10)2 = 100

לא ניתן לכתוב:

√100 = -10

וזה בגלל שההגדרה של פעולת השורש היא תוצאה חיובית בלבד.

3.למספרים שליליים אין שורש

למשל:

√-9

הוא תרגיל שאין לו תשובה.

כי אמרנו שעל מנת למצוא שורש עלינו לענות על השאלה:

"איזה מספר חיובי בחזקת 2 שווה ל 9-"?

ואין מספר שבחזקת 2 נותן תוצאה שלילית.

4.את השורש ניתן לכתוב כחזקה בצורה הבאה:

4.ניתן לכתוב שורש בצורה של חזקה

עליכם לדעת כי שורש שני של מספר שווה לחזקת ½.

√x = x0.5

√8 = 80.5

הדבר ישמש אותנו כדי לכתוב שורש בצורה של חזקה ואז לפתור את התרגיל בעזרת חוקי חזקות.

חוק החזקות המתאים לתרגילים הבאים הוא:

am * an = am + n

דוגמה 1

√8 * √8 = 80.5 * 80.5

80.5 + 0.5 = 81 = 8

דוגמה 2

√x * √x = x0.5 * x0.5

x0.5 + 0.5 = x1 = x

5.סדר פעולות חשבון עם שורש

אם יש מספר איברים בתוך השורש קודם מבצעים את הפעולות בתוך השורש על פי סדר פעולות חשבון.

לאחר מיכן מבצעים את פעולת השורש.

ולאחר מיכן מבצעים את 4 פעולות חשבון.

לדוגמה:

6.שורש כפול עצמו

כאשר יש לנו שורש של ביטוי כפול שורש של אותו ביטוי התוצאה היא הביטוי שהיה בתוך השורש.

דוגמה 1

√7 * √7  = 7

דוגמה 2

√x * √x  = x

7.שילוב של שורש עם חזקה

כאשר יש שורש וחזקה יחד צריך לבצע אותן, לא ניתן לבטל אותן אוטומטית.

למשל:

√(7²) = √49 = 7

אבל לא ניתן להתעלם מהפעולות ולתת להם לבטל אחת את השנייה.

צריך לבצע את שתיהן כי לפעמים התשובה לא תהיה המספר ההתחלתי.

כפי שקורה כאשר זו חזקה זוגית על מספר שלילי.

√(-5)² = √25 = 5

שתי דוגמאות נוספות למצבים בהם השורש והחזקה לא מבטלים אחד את השני:

אם החזקה היא רק על חלק מהשורש, לדוגמה:

כאשר הביטוי שבתוך השורש כולל משתנים לא ניתן לבטל את החזקה:

שתי שאלות שנשאלתי:

1.האם הביטוי x-√ הוא ביטוי מוגדר?

בחלק מהמקרים כן.

כאשר x הוא מספר חיובי הביטוי בתוך השורש שלילי ואז אנו מקבלים ביטוי לא מוגדר.

לעומת זאת, כאשר x שלילי הביטוי בתוך השורש חיובי. וניתן לקבל תוצאה.

למשל:
x = -9

√(-x) = √(- -9) = √9 = 3

2.כאשר x שלילי מה יהיה ערך הביטוי x²√

הערך יהיה חיובי.

על פי סדר פעולות חשבון נעלה את המספר השלילי x בריבוע.
נקבל מספר חיובי (כי כל מספר בחזקת 2 הוא חיובי).
כאשר נוציא שורש למספר חיובי נקבל מספר חיובי.

לסיכום
√x²

.הוא ביטוי מוגדר וחיובי תמיד

8.חיבור וחיסור של אותו שורש

חלק זה מיועד לתלמידי 4-5 יחידות.

כאשר יש לנו את אותו שורש ניתן לחבר או לחסר אותו.

דוגמאות

3√2 + 6√2 = 9√2

7√5 – 4√5 = 3√5

√x + 3√x = 4√x

  • חיבור חזקות הוא דף המסביר כיצד לחבר חזקות, חיבור שורשים נעשה בצורה דומה מאוד.
לחצו לצפייה בחוקי שורשים נוספים למתקדמים

מצורפים כאן חוקי שורשים נוספים שמיועדים לתרגילים מתקדמים (לא בדף זה).

3.הוצאת מספר מתוך השורש

מנויים לאתר רואים כאן סרטון.
לחצו כאן כדי לקבל מידע על מנוי.

משתמשים בו על מנת להפריד בין שני ביטויים בתוך שורש (עם כפל בניהם).

דוגמה 1

√(4x²) = √4 * √x² = 2 * x = 2x

דוגמה 2

הסיבה שפרקנו את 40 ל
10 * 4
היא שלמספר 4 יש שורש שלם.

יכולנו לפרק את המספר 40 גם ל:
8 * 5
אבל אז לא היינו יכולים להוציא שורש שלם, כך זה היה נראה:

4.הכנסת מספר לתוך השורש

על מנת להכניס מספר לתוך שורש עלינו להעלות אותו בריבוע.

דוגמה 1

דוגמה 2

דוגמה 3

√x * √x = √(x * x) = √x² = x

 

שני הכללים הללו הם בעצם חוק החזקה:

(a * b)n = an * bn

תרגילים

בכל התרגילים אנו יודעים ש x חיובי. ולכן מתקיים:

בתרגילים הראשונים השתמשו בכלל:

√(25x²)

לחצו לצפייה בפתרון

√(25x²) = √25 * √x² = 5 * x = 5x

√(10x²)

לחצו לצפייה בפתרון

√(10x²) = √10 * √x² = √10 * x = √10x

√(100x4)

לחצו לצפייה בפתרון

√(100x4) = √100 * √x4 = 10 * x² = 10x²

 

בתרגילים הבאים השתמשו בכלל:

 

3√x * 4√x =

לחצו לצפייה בפתרון

3√x * 4√x = 3* 4 √x * √x =

12√(x * x) = 12x

√(6x) * √x

לחצו לצפייה בפתרון

√(6x) * √x = √6 * √x * √x =

√6 *x = √6 x

√(32x) * √(2x) =

לחצו לצפייה בפתרון

√(32x) * √(2x) = √32 * √x * √2 * √x

√32  * √2  * √x * √x = √(32 * 2) * √(x * x)

√64 * √x² = 8 * x

החלקים הבאים בדף הם למנויים.

מנויים לאתר רואים כאן סרטון / הסבר / תרגילים פתורים.
לחצו כאן כדי לקבל מידע על מנוי.

66 מחשבות על “חוקי שורשים”

להגיב על אנונימית ביטול התגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  1. למה כתבתם ששורש של (x+2) בריבוע לא שווה לx+2? אם לא נון עוד מידע על x אפשר בהחלט להסיק שהם שווים

    1. לומדים מתמטיקה

      שלום
      x+ 2 יכול להיות שלילי.
      לעומת זאת כאשר מעלים אותו בריבוע ומוצאים שורש הוא חייב להיות חיובי.
      לכן שני הביטויים יכולים להיות שווים אבל הם לא בהכרח שווים.

  2. היי
    איך פותרים את התרגיל הבא: 4√5-
    בכללי, איפה אני שמה את המינוסים? בכל תרגיל אני רואה את זה במקום אחר, או בתוך השורש או מחוץ לשורש או מבוטל בכלל.
    לפי מה זה משתנה?
    אשמח לתשובה
    תודה רבה!!

      1. תודה, עזרת לי להבין,
        אבל משהו אחד לא ברור לי,
        יש לי תרגיל: 5- כפול שורש רביעי של 2 (סליחה שזה במילים, אני לא מצליחה לעשות שורש במחשב…) ואני צריכה להכניס את המקדמים לתוך השורש, ובתשובות כתוב לי שהפתרון הוא מינוס מחוץ לשורש ואז שורש רביעי של 1250.
        לא הצלחתי להבין למה המינוס נשאר מחוץ לסוגריים ואני לא מכניסה את זה ביחד עם ה5 לתוך השורש?
        מקווה שאני מספיק ברורה…
        תודה

        1. לומדים מתמטיקה

          זה לא ברור לגמרי.
          אבל אם בתרגיל המקורי המינוס מחוץ לשורש, למה שהוא יכנס פנימה?

  3. שאלה –
    למה שווה שורש 0 של 1? (1הבסיס, ו0 השורש)?
    כמו כן לכמה שווה 1 שורש של 0 (0 הבסיס ו1 השורש)
    תודה!

    1. לומדים מתמטיקה

      שלום
      כאשר ה 0 נמצא בתוך השורש כל שורש של ביטוי זה שווה ל 0, למעט המקרה של שורש 0 של 0 שהוא לא מוגדר.
      כאשר 0 נמצא מחוץ לשורש הפתרון לא מוגדר.

  4. שלום, ברצוני לשאול למה זה תקין שיש 3^ לשורש ומתחת לשורש יש -x?
    למה זה שונה מההגדרה של מה שמתחת לשורש חייב להיות גדול ושווה מאפס?

    1. לומדים מתמטיקה

      שלום
      מה שיש מתחת לשורש צריך להיות גדול מ 0 או חיובי.
      ואם יש מתחת לשורש x- אז תחום ההגדרה הוא x שווה או קטן מ 0.
      כך נוצר ביטוי חיובי או שווה ל 0 מתחת לשורש.

    2. היי, שמתי לב לטעות. שורש של חזקה לא מבטלים אחד את השני כמו שכתבתם. הרי שורש של מספר בריבוע שווה לערך המוחלט של אותו מספר, לא למספר עצמו.
      שורש של (-3)^2 לא שווה ל: -3 אלא לערך המוחלט שלו שהוא 3.

    1. לומדים מתמטיקה

      שלום
      התוצאה של שורש תמית חיובית, כך הגדירו את פעולת השורש.
      פעולת השורש לא לגמרי הפוכה לחזקה.

    1. לומדים מתמטיקה

      שלום
      כאשר אומרים שורש עגול מתכוונים בדך כלל היא שתוצאת השורש היא מספר שלם.
      למשל שורש 9 שווה 3.
      שורש 100 שווה 10.

  5. היי !! תודה רבה על האתר הזה, משתמשת בו כבר תקופה ועזר לי ממש
    תוכל להסביר לי איך אני מוציאה שורש לביטוי כמו 1-cos^2 ?

  6. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    הי תודה רבהרבה על האתר הזה!
    שמתי לב למשו בחלק השישי:
    3√2 + 6√2 = 8√2

    זה לא טעות? נראהלי זה צריך להיות 9 במקום 8

    1. שלום , מדוע שורש ארבע הוא שתיים ולעומת זאת איקס בריבוע שווה לארבע הפיתרון הוא גם שתיים וגם מינוס שתיים

      1. לומדים מתמטיקה

        שלום רוני
        שורש וחזקה הן פעולות שיש להם הגדרה מתמטית. כלומר הגדירו איך הן פועלות.
        עבור השורש הגדירו שתוצאתו חיובית בלבד. זו הגדרה.
        ואם לא היו מגדירים כך – אז למשל לא היינו יכולים ללמוד פונקציות שורש – כי זו לא הייתה פונקציה.

    1. לומדים מתמטיקה

      שלום קובי
      במספרים הגדולים מ 0 ככל שהמספר גדול יותר השורש השלישי שלו גדול יותר.

      1. כאשר אני מגיעה למשוואה x√=-1 . אני רוצה לבודד את הx ע"י הכפלה בריבוע לשני צדדי המשוואה . לא סגורה איך ממשיכה ? זה יוצא x=1??

        1. לומדים מתמטיקה

          שלום
          x שווה לשורש 1- זה לא פתיר כי אין שורש למספר שלילי.
          יש פתרון רק בשדה המרוכבים שזה נלמד בכיתה יב 5 יחידות.

          1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

            היי, הכוונה הייתה שורש x שווה למינוס 1….. לפי ההבנה אין מספר שאם אבצע עליו שורש יתן לי מספר שלילי אבל אני רוצה שגיאה מתמטית ע"י חישוב כלומר אם אני מבצעת העלאה בריבוע של המשוואה כדי להיפטר מהשורש זה נותן לי מספר 1 כאילו זה תקין. אשמח לתשובה,תודה רבה!!!

          2. היי, הכוונה הייתה שורש x שווה למינוס 1….. לפי ההבנה אין מספר שאם אבצע עליו שורש יתן לי מספר שלילי אבל אני רוצה שגיאה מתמטית ע"י חישוב כלומר אם אני מבצעת העלאה בריבוע של המשוואה כדי להיפטר מהשורש זה נותן לי מספר 1 כאילו זה תקין. אשמח לתשובה,תודה רבה!!!

  7. היי!
    תודה רבה על האתר המגניב הזה הוא ממש הצלה בשבילי!
    רציתי לשאול איפה נמצא הנושא של פונקציות רציונאליות (פונקציות מנה) וגם איפה הנושאים של נגזרות, משיק, נקודות קיצון, תחומי עלייה וירידה ואסימפטוטות של פונקציות עם שורשים.
    :):):)THANK YOU

    1. לומדים מתמטיקה

      שלום
      זה באמת היה חסר, בתחילת הדף הוספתי חלק שישי עם הסבר.
      בעיקרון שורש 2 ועוד שורש 2 שווה לפעמיים שורש 2.

    1. לומדים מתמטיקה

      שלום
      אם הכוונה היא שישאר a + b בצד שמאל אז זה לא נכון.
      שורש של חיבור איברים (a^2 +b^2) לא שווה לשורש של כל אחד מהאיברים בנפרד.

  8. איך מוכיחים את השוויון:
    3$3+3$24=3$81

    $-במקום הסימון של שורש (פשוט אין לי את הסימון מקווה שזה מובן)

    וגם איפה יש הסבר איך הופכים שבר שבמכנה שלו יש שורש לשבר ללא שורש במכנה?
    תודה רבה על הכל!!!!!

    1. לומדים מתמטיקה

      שלום
      אני מבין שבצד שמאל כתוב שורש 81 שזה 9.
      אם כך את צריכה בצד שמאל להוציא 3 גורם משותף ואז לנסות לפרק את שני השורשים שקיבלת.
      בקישור הבא יש דרכים להוציא מספר מתוך השורש.
      https://www.m-math.co.il/algebra/square-roots-rules/
      שורש במכנה זה כמו חזקת לצי במכנה והיא הופכת לחזקת מינוס חצי במונה.
      זה מוסבר בדף חוקי חזקות
      https://www.m-math.co.il/algebra/exponentiation/

  9. אופק חליוה

    האתר הקבוע שאני נכנסת אליו כדי ללמוד משהו מ0 ויוצאת מפה עם 100 אחוז של הבנה!
    אלופים אלופים אלופים, תודה רבה וכל הכבוד לכם!!!!

  10. ואו אתר מושלם
    פעם ראשונה שאני רואה
    מחר יש לי מבחן יחידות רק היום התחלתי ללמוד
    פשוט מעולה
    תודה רבה

  11. אתר מדהים!!!!
    אני לומד במכינה קדם אקדמית, המורה למתמטיקה פשוט זוועה, רק מבלבל ומסרבל. האתר הזה מציל אותי במבחנים.
    אלף תודות.

    1. לומדים מתמטיקה

      הדף עוסק בשורש שני. שהוא השורש הבסיסי והשימושי ביותר.
      למספר שלילי אין שורש שני.
      כי אין מספר כפול אותו מספר שיתן מספר שלילי.
      לכן אין בדף שורש למספר שלילי.
      הדבר מוסבר בפירוט רב יותר בחוק מספר 5 בתחילת הדף.

  12. היי
    שמי טל, אני מורה למתמטיקה. כייף לראות איך האתר בנוי בצורה מסודרת ומאורגנת.
    אשמח להסבר של הדברים שכתבתם די בתחילת הדף. אני יודע שזה נכון, אבל חסר לי ההסבר למה זה נכון. אציג את זה ב3 מקומות בהם פגשתי את מה שרשמתם:

    מה הוא 9√?
    שורש 9 הוא המספר החיובי (!) שכאשר נעלה אותו בריבוע נקבל 9.

    הערה
    לתרגיל
    x = √100
    יש רק פתרון אחד (!) והוא x = 10.

    לעומת זאת לתרגיל:
    x² = 100
    יש שני (!) פתרונות
    x1 =10 או x2 = -10

    תודה!

    1. לומדים מתמטיקה

      שלום טל
      זו הגדרה מתמטית, לפעמים מגדירים בצורה מסוימת על מנת שכאשר נדבר אחד עם השני נבין בדיוק במה מדובר.
      אין לזה הסבר לוגי (לא שאני יודע) אלא זו הגדרה.
      אם תרצה להרחיב בנושא אז באנגלית זה נקרא: Principal square root.
      להתראות

  13. אתר אליפות אליפות תודה רבה רבה כבר 3 שנים אני משתמשת בו והצלחתי בכל המבחנים אותו הסברים כמו בכיתה ככה שזה לא מבלבל בכלל. פשוט תודה רבה.

    1. לומדים מתמטיקה

      שלום סער
      העיקר בתרגיל הזה הוא הכנסת הביטויים אל תוך השורש וכינוס איברים בתוך השורש.
      חזקת 0.5 זה בדיוק כמו לכתוב שורש.
      הסיבה שעברתי לכתיבה בחזקה באמצע התרגיל היא שרציתי להראות את חוק החזקות שעל פיו פותרים את התרגיל.
      את התשובה הסופי כתבתי עם שורש אבל יכולתי גם לכתוב חזקת 0.5 במקום זו בדיוק אותה תשובה.
      מקווה שעניתי כל השאלה.
      בהצלחה