קורס אי שוויונות כיתה ח

פתרון אי שוויונות דומה מאוד לפתרון משוואות.

אם תשפרו את היכולת שלכם במשוואות תשפרו אוטומטית את היכולת שלכם לפתור אי שוויונות.

חלקי דף זה הם:

  1. סרטונים המסכמים את עיקר החומר.
  2. קישורים.
  3. 13 תרגילים מסכמים.

1.סרטוני וידאו המסכמים את עיקר החומר

הסרטונים הללו כוללים את עיקר החומר ומכסים את תרגילים 1-6 שבהמשך.
סרטון עבור תרגילים 7-10 וסרטון עבור תרגילים 11-13 תוכלו למצוא בהמשך.

מנויים לאתר רואים כאן סרטון.
לחצו כאן כדי לקבל מידע על מנוי.

2.קישורים

ניתן ללמוד את את החומר גם מהקישורים הבאים.

הדפים החשובים:

  1. אי שוויונות פשוטים ואי שוויונות עם סוגריים.
  2. אי שוויונות עם שברים.

נושאים מתקדמים:
את הנושאים הללו כדאי ללמוד בהתאם לנדרש ממכם בבית הספר.
אלו לא נושאי חובה ואם לא תלמדו אותם עדיין תוכלו ללמוד נושאים אחרים במתמטיקה (כלומר הם לא בסיס של נושאים שלומדים בעתיד).

  1. אי שוויונות שכל x פותר אותם ואי שוויונות ללא פתרונות.
  2. תחומי חיוביות ושליליות של פונקציה קווית.
  3. פתרון גרפי של אי שוויונות.
  4. בעיות מילוליות הנפתרות על ידי אי שוויונות.
  5. כתיבת אי שוויון בהתאם לבעיה מילולית.

3.תרגילים מסכמים

מצורפים 13 תרגילים מסכמים.
מתוכם 1-10 ובמיוחד 1-6 הם החשובים ביותר.

תרגילים 11-13 הם בעיות מילוליות שיש ללמוד בהתאם לנדרש בכיתה.
11 – חיוביות ושליליות של ישר.
12 – בניית אי שוויון בהתאם לבעיה מילולית.
13 – פתרון גרפי של אי שוויון.

  1.   4x > 8-
  2.   5x – 6 ≤ 4
  3. 7x – 2x + 1 > 5 + 16
  4. 3x +2 – 10 ≤ 2x + 5x
  5. 2x – 4(x+1) < 3x+6
  6. 3x + 2 + x < 4x + 5 – 1

בעיות מילוליות

11.מצאו את תחומי החיוביות והשליליות של הישר y = 2x – 3

12.בסלסלה יש תפוזים וקלמנטינות.
מספר התפוזים גדול פי 2 ממספר הקלמנטינות.
סך הכל בסלסלה 15 פירות או פחות.

  1. בנו אי שוויון המתאר את הבעיה?
  2. מה ניתן לומר על מספר הקלמנטינות?
  3. ניתן לומר על מספר התפוזים?

13.מצורפים גרפים של משוואות הישר הבאות:
f(x)=x+5
g(x)=3x+1
מצאו מתי:
x + 5 < 3x + 1

פתרונות

תרגיל 1
4x > 8-

פתרון התרגיל

4x > 8-
4x > 8 /  : -4-
x < -2
(שימו לב להפיכת הסימן).

תרגיל 2
5x – 6 ≤ 4

פתרון התרגיל

5x – 6 ≤ 4
5x-6 ≤ 4 /+6
5x ≤ 10 /:5
x ≤ 2  

x ≤ 2  
x ≤ 2

תרגיל 3
7x – 2x + 1 > 5 + 16

פתרון התרגיל

7x – 2x + 1 > 5 + 16
5x +1 > 21  / -1
5x > 20  / :5
x > 4

תרגיל 4
3x +2 – 10 ≤ 2x + 5x

פתרון התרגיל

3x +2 – 10 ≤ 2x + 5x
3x – 8 ≤ 7x  / -7x + 8
4x ≤ 8  / : -4-
x ≥ -2
(שימו לב להפיכת הסימן).

שימו לב לנקודה המלאה
שימו לב לנקודה המלאה

תרגיל 5
2x – 4(x+1) < 3x+6

פתרון התרגיל

2x – 4(x+1) < 3x+6
2x -4x -4 < 3x + 6
2x – 4 < 3x +6-
2x < 3x +10-
5x < 10  / : -5-
x > -2
(שימו לב להפיכת הסימן)

דוגמה 6
3x + 2 + x < 4x + 5 – 1

פתרון התרגיל

3x + 2 + x < 4x + 5 – 1
4x + 2 < 4x + 4  / -4x
4 > 2
זה ביטוי שנכון תמיד, לכן כל x פותר את האי שוויון.

אי שוויון שכל x פותר אותו
אי שוויון שכל x פותר אותו

תרגילים 7-10 כוללים שברים

מנויים לאתר רואים כאן סרטון.
לחצו כאן כדי לקבל מידע על מנוי.

עוד באתר:

30 מחשבות על “קורס אי שוויונות כיתה ח”

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  1. בסרטון השני התשובה היא X גדול ממינוס 2 ולא X קטן ממינוס 2 (הסימן מתהפך בגלל החילוק במספר שלילי)

    1. לומדים מתמטיקה

      שלום
      התשובה השגויה מופיעה בסרטון ומיד לאחר מיכן מופיעה התשובה הנכונה.
      תודה על הרצון לתקן.

  2. היי, בתרגיל מספר 4 לא אמורים להפוך את הסימון מכיוון שעשינו חילוק? אם עושים חילוק אז זה אמור לצאת x4.
    אם אני טועה אז אתם יכולים להסביר לי את זה בבקשה?

    1. לומדים מתמטיקה

      שלום
      אם מדברים על התרגיל הזה:
      3x +2 – 10 ≤ 2x + 5x
      אז הפכו את הסימן.

    1. לומדים מתמטיקה

      שלום
      בתרגיל 7 מחלקים ב 2-.
      בתרגיל 8 מחלקים ב 17-.

      כאשר מחלקים במספר שלילי הופכים את הסימן.

  3. בתרגיל 13 סעיף ג התשובה אינה נכונה, וניתן להבחין בכך גם בגרף (שהוא כן נכון)
    מצורפים גרפים של משוואות הישר הבאות:
    f(x)=x+5 g(x)=3x+1 מצאו מתי: x + 5 1).
    תשובה: x + 5 1 סימון התחום שבו האי שוויון מתקיים בחץ אדום.

    התשובה הנכונה היא : x + 5 2

    1. לומדים מתמטיקה

      שלום
      כמו שפותרים משוואה.
      מחסרים x משני צדדי האי שוויון.
      אם יש שאלות על הדף אשמח לענות.

      1. לומדים מתמטיקה

        שלום
        לא נכון x לא יכול להיות כל מספר.
        x לא יכול להיות שלילי ולא שווה 0.
        הפתרון הולך כך:
        2x > x / -x
        x > 0

  4. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    שלום תודה רבה על האתר רציתי לדעת האם אם אני שומר תמיד על הx חיובי לא צריך להפוך סימן או שזה לא נכון

    1. לומדים מתמטיקה

      שלום
      הופכים סימן רק כאשר מכפילים או מחלקים במספר שלילי.
      אם אתה לא עושה את זה אז אל תהפוך סימן.

  5. היי יש לי מייצב בקרוב ואני לא ככ הבנתי למה התכוונת בסרטון הסבר “מציאת תחומי שליליות וחיוביות” כששאולים אותי שאלה כזו אני צריכה לסמן את הנקודות a וb? אני לא הבנתי איך מסמנים אותם על הגרף דרך אגב האתר שלך מדהים ועוזר לי להבין את החומר כל פעם!

    1. לומדים מתמטיקה

      שלום
      לא הבנתי לאלו נקודות a,b התכוונת ולכן לא הבנתי את השאלה כולה.
      באופן כללי:
      תחום חיוביות אלו הם ערכי ה x הגורמים לביטוי להיות חיובי.
      למשל עבור הביטוי / ישר
      y = x + 2
      התחום בו הוא חיובי הוא:
      x + 2 > 0
      x > -2
      בתחום החיוביות הישר נמצא מעל ציר ה x.

      תחום שליליות הוא התחום בו הישר שלילי.
      במצב זה הישר נמצא מתחת לציר ה x.

      אם זה לא מובן נסי להשאיר שאלה מפורטת או לדבר איתי בצאט.

    1. לומדים מתמטיקה

      שלום
      כמבחינה תאורטית זה בגלל שככול שניקח מספר חיובי גדול יותר ונכפיל אותו ב 1- נקבל מספר שלילי קטן יותר.
      מבחינת דוגמה מעשית זה נראה כך:
      נסתכל על האי שוויון
      3 < 5 האי שוויון הזה נכון. אבל אם נכפיל ב 2- מבלי להפוך סימן נקבל: 6- < 10- וזה לא נכון. לכן צריך להפוך סימן.

  6. תודה על האתר ההסבר פשוט מדהים!!! קצר ולענין, מאפשר להפנים את החומר מהר ולהתקדם

  7. אביגיל וריקי

    הי, ראיתי את הסרטונים שלכם, הם מוסברים בצורה יפה מאד ומובנת.
    אז תודה ובהצלחה.
    יש לי שאלה שלא ראיתי בסרטונים שלכם והיא:
    לדוג’: 3 חלקי a + שלוש חלקי שני a, האם זה יהיה שווה ל6 חלקי שני a או ל6 חלקי 3 a.
    אשמח אם תענו לי בקרוב.
    אביגיל וריקי.

    1. לומדים מתמטיקה

      שלום
      המכנה המשותף הוא 2a.
      לכן השבר 3 חלקי a הופך להיות 6 חלקי 2a.
      עכשיו התרגיל שלנו הופך להיות 6 חלקי 2a ועוד 3 חלקי 2a.
      מחברים את המונים והמכנה נשאר כמו שהוא.
      הפתרון הוא 9 חלקי 2a.
      תרגילים נוספים בנושא של מכנה משותף תמצאו בדף
      https://www.m-math.co.il/math-8th-grade/common-diameter-with-variables/
      מקווה שעזרתי.

  8. השעה חצות ומחר יש לי מבחן על הבוקר… שכחתי מזה לגמרי ואני לא יודע מה הייתי עושה בלי האתר הזה

  9. וואו! המון תודה!
    הייתי שמח אם היית שם למעלה קישור לעמוד תרומה לתחזוקת האתר.
    זה עוזר לי המון ואשמח לתרום קצת למטרה החשובה הזאת!

    1. לומדים מתמטיקה

      שלום גיא.
      שמחתי לשמוע שהצלחתי לעזור.
      אם יהיו שאלות בעתיד יש לך כאן כתובת לשאול אותן.
      תודה!