פתרון אי שוויונות דומה מאוד לפתרון משוואות.
אם תשפרו את היכולת שלכם במשוואות תשפרו אוטומטית את היכולת שלכם לפתור אי שוויונות.
חלקי דף זה הם:
- סרטונים המסכמים את עיקר החומר.
- קישורים.
- 13 תרגילים מסכמים.
1.סרטוני וידאו המסכמים את עיקר החומר
הסרטונים הללו כוללים את עיקר החומר ומכסים את תרגילים 1-6 שבהמשך.
סרטון עבור תרגילים 7-10 וסרטון עבור תרגילים 11-13 תוכלו למצוא בהמשך.
מנויים לאתר רואים כאן סרטון.
לחצו כאן כדי לקבל מידע על מנוי.
2.קישורים
ניתן ללמוד את את החומר גם מהקישורים הבאים.
הדפים החשובים:
נושאים מתקדמים:
את הנושאים הללו כדאי ללמוד בהתאם לנדרש ממכם בבית הספר.
אלו לא נושאי חובה ואם לא תלמדו אותם עדיין תוכלו ללמוד נושאים אחרים במתמטיקה (כלומר הם לא בסיס של נושאים שלומדים בעתיד).
- אי שוויונות שכל x פותר אותם ואי שוויונות ללא פתרונות.
- תחומי חיוביות ושליליות של פונקציה קווית.
- פתרון גרפי של אי שוויונות.
- בעיות מילוליות הנפתרות על ידי אי שוויונות.
- כתיבת אי שוויון בהתאם לבעיה מילולית.
3.תרגילים מסכמים
מצורפים 13 תרגילים מסכמים.
מתוכם 1-10 ובמיוחד 1-6 הם החשובים ביותר.
תרגילים 11-13 הם בעיות מילוליות שיש ללמוד בהתאם לנדרש בכיתה.
11 – חיוביות ושליליות של ישר.
12 – בניית אי שוויון בהתאם לבעיה מילולית.
13 – פתרון גרפי של אי שוויון.
- 4x > 8-
- 5x – 6 ≤ 4
- 7x – 2x + 1 > 5 + 16
- 3x +2 – 10 ≤ 2x + 5x
- 2x – 4(x+1) < 3x+6
- 3x + 2 + x < 4x + 5 – 1
בעיות מילוליות
11.מצאו את תחומי החיוביות והשליליות של הישר y = 2x – 3
12.בסלסלה יש תפוזים וקלמנטינות.
מספר התפוזים גדול פי 2 ממספר הקלמנטינות.
סך הכל בסלסלה 15 פירות או פחות.
- בנו אי שוויון המתאר את הבעיה?
- מה ניתן לומר על מספר הקלמנטינות?
- ניתן לומר על מספר התפוזים?
13.מצורפים גרפים של משוואות הישר הבאות:
f(x)=x+5
g(x)=3x+1
מצאו מתי:
x + 5 < 3x + 1
פתרונות
תרגיל 1
4x > 8-
תרגיל 2
5x – 6 ≤ 4
תרגיל 3
7x – 2x + 1 > 5 + 16
תרגיל 4
3x +2 – 10 ≤ 2x + 5x
תרגיל 5
2x – 4(x+1) < 3x+6
דוגמה 6
3x + 2 + x < 4x + 5 – 1
תרגילים 7-10 כוללים שברים
מנויים לאתר רואים כאן סרטון.
לחצו כאן כדי לקבל מידע על מנוי.
עוד באתר:
- מבחן בנושא אי שיווויונות פשוטים.
- מבחן בנושא שרטוט אי שיוויונות על מערכת צירים.
- מבחן בנושא אי שיוויונות עם שברים.
- מבחן בנושא אי שיוויונות שכל x פותר אותם או ללא פתרון.
- מבחן בנושא תחומי חיוביות ושליליות של פונקציה בעזרת אי שיוויונות.
- מבחן בנושא פתרון גרפי של אי שיוויונות.
- אי שוויונות כיתה ח חלק ב.
- אי שוויונים – דף הכולל מידע על אי שוויונות ברמות שונות, מעבר לכיתה ח.
- מתמטיקה לכיתה ח – הסברים ותרגילים לחומר הנלמד בשנה זו.
בסרטון השני התשובה היא X גדול ממינוס 2 ולא X קטן ממינוס 2 (הסימן מתהפך בגלל החילוק במספר שלילי)
שלום
התשובה השגויה מופיעה בסרטון ומיד לאחר מיכן מופיעה התשובה הנכונה.
תודה על הרצון לתקן.
היי, בתרגיל מספר 4 לא אמורים להפוך את הסימון מכיוון שעשינו חילוק? אם עושים חילוק אז זה אמור לצאת x4.
אם אני טועה אז אתם יכולים להסביר לי את זה בבקשה?
שלום
אם מדברים על התרגיל הזה:
3x +2 – 10 ≤ 2x + 5x
אז הפכו את הסימן.
חייב להתחבר לאתר בשביל לצפות בסרטונים
שלום
נכון.
רוכשים מנוי בקישור
https://www.m-math.co.il/learn-math-8th-grade/
היי, לא הבנתי למה בתרגילים 7,8 שינית את כיוון הסימן אשמח להסבר.
שלום
בתרגיל 7 מחלקים ב 2-.
בתרגיל 8 מחלקים ב 17-.
כאשר מחלקים במספר שלילי הופכים את הסימן.
בתרגיל 13 סעיף ג התשובה אינה נכונה, וניתן להבחין בכך גם בגרף (שהוא כן נכון)
מצורפים גרפים של משוואות הישר הבאות:
f(x)=x+5 g(x)=3x+1 מצאו מתי: x + 5 1).
תשובה: x + 5 1 סימון התחום שבו האי שוויון מתקיים בחץ אדום.
התשובה הנכונה היא : x + 5 2
תודה רבה על התיקון!
שלום , לא הבנתי איך אני פותרת את x<2x תוכל להסביר?
שלום
כמו שפותרים משוואה.
מחסרים x משני צדדי האי שוויון.
אם יש שאלות על הדף אשמח לענות.
x שווה כל מספר שתציבי
שלום
לא נכון x לא יכול להיות כל מספר.
x לא יכול להיות שלילי ולא שווה 0.
הפתרון הולך כך:
2x > x / -x
x > 0
שלום תודה רבה על האתר רציתי לדעת האם אם אני שומר תמיד על הx חיובי לא צריך להפוך סימן או שזה לא נכון
שלום
הופכים סימן רק כאשר מכפילים או מחלקים במספר שלילי.
אם אתה לא עושה את זה אז אל תהפוך סימן.
האם יש אפשרות של 0x?
שלום אביתר
0x = 0
כלומר מותר לכתוב את זה אם צריך וזה שווה ל 0.
היי יש לי מייצב בקרוב ואני לא ככ הבנתי למה התכוונת בסרטון הסבר “מציאת תחומי שליליות וחיוביות” כששאולים אותי שאלה כזו אני צריכה לסמן את הנקודות a וb? אני לא הבנתי איך מסמנים אותם על הגרף דרך אגב האתר שלך מדהים ועוזר לי להבין את החומר כל פעם!
שלום
לא הבנתי לאלו נקודות a,b התכוונת ולכן לא הבנתי את השאלה כולה.
באופן כללי:
תחום חיוביות אלו הם ערכי ה x הגורמים לביטוי להיות חיובי.
למשל עבור הביטוי / ישר
y = x + 2
התחום בו הוא חיובי הוא:
x + 2 > 0
x > -2
בתחום החיוביות הישר נמצא מעל ציר ה x.
תחום שליליות הוא התחום בו הישר שלילי.
במצב זה הישר נמצא מתחת לציר ה x.
אם זה לא מובן נסי להשאיר שאלה מפורטת או לדבר איתי בצאט.
למה צריך להפוך את סימן השיוויון כאשר מחלקים או מכפילים במינוס??
שלום
כמבחינה תאורטית זה בגלל שככול שניקח מספר חיובי גדול יותר ונכפיל אותו ב 1- נקבל מספר שלילי קטן יותר.
מבחינת דוגמה מעשית זה נראה כך:
נסתכל על האי שוויון
3 < 5 האי שוויון הזה נכון. אבל אם נכפיל ב 2- מבלי להפוך סימן נקבל: 6- < 10- וזה לא נכון. לכן צריך להפוך סימן.
תודה על האתר ההסבר פשוט מדהים!!! קצר ולענין, מאפשר להפנים את החומר מהר ולהתקדם
תודה פנינה. בהצלחה.
הי, ראיתי את הסרטונים שלכם, הם מוסברים בצורה יפה מאד ומובנת.
אז תודה ובהצלחה.
יש לי שאלה שלא ראיתי בסרטונים שלכם והיא:
לדוג’: 3 חלקי a + שלוש חלקי שני a, האם זה יהיה שווה ל6 חלקי שני a או ל6 חלקי 3 a.
אשמח אם תענו לי בקרוב.
אביגיל וריקי.
שלום
המכנה המשותף הוא 2a.
לכן השבר 3 חלקי a הופך להיות 6 חלקי 2a.
עכשיו התרגיל שלנו הופך להיות 6 חלקי 2a ועוד 3 חלקי 2a.
מחברים את המונים והמכנה נשאר כמו שהוא.
הפתרון הוא 9 חלקי 2a.
תרגילים נוספים בנושא של מכנה משותף תמצאו בדף
https://www.m-math.co.il/math-8th-grade/common-diameter-with-variables/
מקווה שעזרתי.
השעה חצות ומחר יש לי מבחן על הבוקר… שכחתי מזה לגמרי ואני לא יודע מה הייתי עושה בלי האתר הזה
תודה אסף, בהצלחה במבחן ובהמשך.
וואו! המון תודה!
הייתי שמח אם היית שם למעלה קישור לעמוד תרומה לתחזוקת האתר.
זה עוזר לי המון ואשמח לתרום קצת למטרה החשובה הזאת!
שלום גיא.
שמחתי לשמוע שהצלחתי לעזור.
אם יהיו שאלות בעתיד יש לך כאן כתובת לשאול אותן.
תודה!