לומדים מתמטיקה

או שמבינים או ששואלים

תחומי עלייה וירידה של פונקציה

בדף זה נסביר כיצד מזהים פונקציה עולה או יורדת כאשר אנו רואים גרף של פונקציה או כאשר אנו מקבלים משוואה של פונקציה.

חלקי הדף הם:

  1. הסבר וידאו.
  2. הסבר כתוב.
  3. תרגילים.

1.הסבר וידאו

הודעה זו מסתירה תוכן המיועד למנויים בלבד.
לחצו כאן כדי לבחור את המנוי המתאים לכם.

2.מתי פונקציה עולה ומתי יורדת?

פונקציה עולה
פונקציה עולה אם ערכי ה x וה y עולים בו זמנית.
כאשר פונקציה עולה הנגזרת של הפונקציה חיובית.
f ' (x) > 0

פונקציה יורדת
פונקציה יורדת אם ערכי ה x עולים וערכי ה y יורדים בו זמנית.
כאשר הפונקציה יורדת הנגזרת של הפונקציה שלילית.
f ' (x) < 0

פונקציה קבועה
כאשר ערכי ה X משתנים ואילו ערכי ה Y נשארים קבועים.
פונקציות אלו הם קווים ישרים מהצורה y = k.  למשל y = 5.
במקרה זה הנגזרת שווה ל 0.
f ' (x) = 0

זיהוי עלייה וירידה בגרף:

במבט על גרף הפונקציה, כאשר נסתכל על הגרף משמאל לימין אם נראה עליה אז הפונקציה עולה.

ואם נראה ירידה אז הפונקציה יורדת.

אם הפונקציה לא עולה ולא יורדת אז היא נקראת קבועה.

הערה
אין קשר בין תחומי חיוביות ושליליות של פונקציה לבין תחומי עלייה וירידה.

פונקציה יכולה להיות:

עולה ושלילית.
עולה וחיובית.
יורדת ושלילית.
יורדת וחיובית.

דוגמה של זיהוי תחומי עליה וירידה בגרף

נתון גרף של פונקציה.
לפונקציה יש מקסימום ב x =0
מינימום ב x = 2
על פי הגרף זהו את תחומי העלייה והירידה של הפונקציה.

פתרון
בגרף רואים ש x = 0 זו נקודת מקסימום.
x = 2 זו מינימום.

לכן תחום העלייה הוא
x < 0,   x >2
תחום הירידה הוא

0 < x < 2

דוגמה של מציאת עליה וירידה בעזרת נגזרת

מצאו את תחומה העלייה והירידה של הפונקציה:
f(x) = 3x² – 9x + 1

פתרון
נגזור את הפונקציה.

f ' (x) = 6x – 9

הפונקציה עולה כאשר הנגזרת חיובית.

f ' (x) > 0

6x – 9 > 0
6x > 9
x > 1.5

הפונקציה יורדת כאשר הנגזרת שלילית:

f ' (x) < 0

6x – 9 < 0
6x < 9
x < 1.5

תשובה:
x > 1.5  עלייה.
x < 1.5  ירידה.

3.תרגילים

תרגילים 1-3 הם תרגילים ללא פרמטרים.
תרגילים 4-6 הם עם פרמטרים.

תרגיל 1
נתון גרף של פונקציה.
על פי הגרף זהו את תחומי העלייה והירידה של הפונקציה.

פתרון התרגיל

x = -2 נקודת מינימום.
x = 0 נקודת מקסימום.
x = 1 נקודת מינימום.

לכן תחומי העלייה הם:
-2 < x < 0
x > 1

תחומי הירידה הם:
x < -2

0 < x < 1

תרגיל 2
האם הפונקציה f(x) = x³ + 3x² עולה או יורדת כאשר x = 1.
2. מצאו את טווח ערכי ה x עבורו הפונקציה יורדת.

פתרון התרגיל

סעיף א
נגזור את הפונקציה ונציב x = 1 בנגזרת.
f(x) = x³ + 3x²
f ' (x) = 3x² + 6x
f ' (1) = 3 * 1² + 6 *1= 9

תשובה: כאשר x = 1 ערך הנגזרת חיובי לכן הפונקציה עולה.

סעיף ב
הפונקציה יורדת כאשר הנגזרת שלילית.
f ' (x)  < 0
נפתור את האי שוויון
3x² + 6x < 0
3x (x + 2) < 0

זה אי שוויון ריבועי.
על מנת לפתור עלינו למצוא את נקודות החיתוך עם הצירים ולשרטט סקיצה של הפרבולה.
נקודות החיתוך הם:
x = 0,  x = -2
זו פרבולה עם נקודת מינימום.
לכן סקיצה של הפרבולה נראית כך:

ניתן לראות שהפרבולה שלילית בתחום שבו:

-2 < x < 0

לכן הנגזרת שלילית והפונקציה יורדת בתחום זה.

הודעה זו מסתירה תוכן המיועד למנויים בלבד.
לחצו כאן כדי לבחור את המנוי המתאים לכם.

39 מחשבות על “תחומי עלייה וירידה של פונקציה”

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    אם בטבלה שאני עושה אחרי שיש לי נקודות חשודות יוצא לי שהפונקציה פעמיים עולה ובמספר האחרון יורדת מה זה אומר ?

    1. לומדים מתמטיקה

      שלום
      לא ברור מה הכוונה "שהפונקציה פעמיים עולה".
      אבל באופן כללי:
      1.אם הפונקציה עולה משמאל לנקודה החשודה ויורדת מימין לנקודה החשודה – זה מקסימום.
      2.אם הפונקציה עולה מימין לנקודה החשודה ויורדת משמאל לנקודה החשודה – זה מינימום.
      3.אם הפונקציה עולה משני הצדדים או יורדת משני הצדדים זה לא קיצון.
      הסבר מפורט כאן:
      https://www.m-math.co.il/mathematics-function/min-max-by-table/

  2. אם ישלי פונקציה בלי נקודות קיצון, אבל יש לה אסימפטוטה אנכית,
    איך אני בודקת מתי הפונקציה עולה ומתי היא יורדת?
    +
    אם אני מקבלת תחום הגדרה, איך אני יודעת אם התחום הוא אסימפטוטה או חור,
    לפי מה יודעים?
    אשמח אם תענו לי על 2 השאלות
    תודה.

  3. היי!
    האם כאשר מבקשים ממני תחומי עלייה וירידה בשאלה, צריך גם לכלול בתוכם את התחומים של התחום הגדרה?
    לא רק בטבלה.. אלא גם ממש בתשובה של התחומים…
    תודה רבה!!

  4. כשהפונקציה מוגדרת בתחום מסוים, למשל x גדול שווה שלוש, מכלילים את הקצה (x=3) בתוך תחום העלייה/ירידה? למשל אם הפונקציה עולה בכל תחומה, כותבים שתחום העלייה הוא x גדול שווה לשלוש או x גדול משלוש?
    אותה שאלה אם יש בפונקציה חור (האם הוא נכלל בתוך תחום העלייה/ירידה או לא)
    תודה :)

    1. לומדים מתמטיקה

      שלום
      1.כשהפונקציה מוגדרת בתחום מסוים, למשל x גדול שווה שלוש, מכלילים את הקצה (x=3) בתוך תחום העלייה/ירידה?
      מכלילים רק אם הקצה נמצא בתחום ההגדרה.
      2.אותה שאלה אם יש בפונקציה חור.
      חור הוא לא חלק מתחום ההגדרה ולכן הוא לא כלול.

    1. לומדים מתמטיקה

      שלום
      ניסיתי להסביר דרך דף זה.
      אם יש לך שאלה ממוקדת על הדף זה יהיה קל יותר.

  5. היי
    המורה שלי אמרה שלא תמיד נגזרת שניה עובדת.
    רציתי לדעת למה, ואם יש דרך אחרת יותר קלה מטבלה שאפשר להשתמש בה?
    תודה רבה!!!!!!!!!!!!!11
    אתה מציל אותי כל מבחן!

    1. לומדים מתמטיקה

      שלום
      הדרכים הם נגזרת שנייה או טבלה.
      במקרים מסוימים יתכן ויהיו אותם אותם נתונים בדרך אחרת – למשל במקום טבלה נראה גרף ואז ניתן להשתמש בדרך הזו.
      זה נכון שהנגזרת השנייה לא תמיד עובדת – כאשר גם הנגזרת השנייה שווה ל 0. במקרה כזה לרוב משתמשים בטבלה ויש כאלו הלומדים גם דרך נוספת של מציאת ערכי ה y של הפונקציה ועל ידי כך מציאת הקיצון.
      לסיכום: יש מקרים בהם הנגזרת השנייה פשוטה ואז כדאי להשתמש בה.
      יש מקרים בהם הנגזרת השנייה מסובכת ואז כדאי להשתמש בטבלה.
      יש מקרים נדירים מאוד שבהם הנגזרת השנייה בנקודה החשודה כקיצון שווה ל 0 ואז מה שמלמדים לרוב הוא להשתמש בטבלה.

    1. לומדים מתמטיקה

      שלום
      כאשר הנגזרת חיובית הפונקציה עולה.
      הנגזרת שלילית הפונקציה יורדת.
      מוסבר בדף.

  6. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    היי, ניסיתי לגבי הפונקציה x^1/x ולא מצאתי תחומי עלייה וירידה, אבל מצאתי נקודות קיצון. איך אפשר לנסות למצוא לפי זה?

    1. לומדים מתמטיקה

      שלום
      לא ברור איזו פונקציה כתובה כאן.
      אבל אם יש נקודת מקסימום וליידה נקודת מינימום ובין שתי הנקודות הללו הפונקציה רציפה ואין נקודות קיצון אחרות בתחום זה אז ניתן לשרטט סקיצה בין שתי הנקודות הללו ולקבוע אם הפונקציה עולה או יורדת.

  7. היי, כאשר אני רוצה למצוא תחומי עלייה וירדה של פונקציית מנה, יש את האפשרות של שימוש בנגזרת ראשונה (כפי שהראת) ויש אפשרות של מציאת ערכי נקודות חשודות לקיצון, ואז בודקים בעזרת טבלה את תחומי העלייה והירידה. עכשיו אם אני עושה שימוש בטבלה, אמרו לי שאני צריך להציב שם גם את תחום ההגדרה של הפונקצייה או משהו כזה. אשמח להבין למה ואיך בשיטה שלמדת אני מתגבר על הבעיה הזאת. (אם ישנה..)
    תודה רבה!

    1. דבר נוסף אם אפשר:)) מה לעשות במצב שקיבלתי נקודה חשודה כקיצון לדוגמה אחד אבל התחום הגדרה זה שאיקס שונה מאחד.. האם אני מחשיב אותה בטבלה לצורך מציאת תחומי עלייה וירידה\ בודק אם היא חשודה לקיצון או שאין טעם..

      1. לומדים מתמטיקה

        אם הנקודה החשודה כקיצון לא נמצאת בתחום ההגדרה היא לא יכולה להיות קיצון ואין צורך לבדוק אותה.

    2. לומדים מתמטיקה

      שלום
      נבהיר: שימוש בנגזרת ראשונה וטבלה זו אותה שיטה. כאן מוסבר מציאת קיצון
      https://www.m-math.co.il/mathematics-function/derivative/relative-max-min/
      בנוגע ל:
      אמרו לי שאני צריך להציב שם גם את תחום ההגדרה של הפונקצייה או משהו כזה – תחום ההגדרה הוא קבוצת מספרים גדולה ובוודאי שצריך להתייחס אליה. אבל לא מציבים את נקודת האי הגדרה.
      בדף הבא ניסיתי להסביר 6 דברים בנושא קיצון של מנה והדבר שאתה שואל עליו הוא מספר 1 נסה להבין משם ואם לא מובן השאר שאלה כתגובה שם:
      https://www.m-math.co.il/mathematics-function/rational-function-min-max/

    1. לומדים מתמטיקה

      שלום
      מוציא את x בריבוע כגורם משותף שהוא תמיד חיובי ולכן לא משפי על תוצאת האי שוויון.

  8. היי, אשמח אם תוכלו להסביר לי איך אפשר למצוא תחומי עליה וירידה בפונקציה שאחרי שגוזרים אותה יוצא משוואה ריבועית. תודה רבה!

  9. שלום יש לי תרגיל
    X בשלישית*(M+3)+ברביעיתFx= mx
    ומבקשים ממני למצוא את m
    והנתונים שלי זה שבx קטן ממינוס 3 הפונקציה יורדת
    ובאיקס גדול ממינוס 3 עולה
    כיצד אני יכולה לפתור את זה

    1. לומדים מתמטיקה

      שלום
      אני לא מבין מה בדיוק מה כתוב שם.
      אבל צריך לגזור, הנגזרת תהיה משוואה ריבועית.
      ואז 3- צריך להיות פתרון של המשוואה הריבועית.
      כלומר מציבים x = -3 בנגזרת ומוצאים את m.

  10. היי איך אפשר למצוא תחומי עליה וירידה בלי נגזרת?
    (השאלה היא הראה כי הפונקציה עולה בכל תחום הגדרתה)

    1. לומדים מתמטיקה

      שלום עדי
      או שרואים גרף של הפונקציה ואז רואים שהגרף עולה תמיד.
      או שיש נגזרת ומוכיחים שהנגזרת חיובית תמיד.

  11. שלום רציתי לדעת איך מוצאים תחומי עלייה וירידה בצורת טבלה כי זאת דרך הלמידה הנדרשת מאיתנו ואני לא כל כך מבינה אותה
    אשמח לתשובה
    תודה מראש

  12. שלום,
    בתרגיל 2 כתבת (לפי ההסתכלות בפונקציה), שתחומי העליה והירידה הם:
    לכן תחומי העליה הם:
    x > -2, x > 1
    תחומי הירידה הם:
    x < -2
    0 < x 1. מדוע לא הוספת את ה 0 לתוצאה?
    תודה

    1. לומדים מתמטיקה

      שלום מוריה
      בנקודות קיצון פנימיות הפונקציה לא עולה ולא יורדת.
      x = 0 היא נקודות קיצון. השיפוע בה הוא 0. הפונקציה לא עולה ולא יורדת בנקודה זו.

      1. למה בנקודות קיצון פנימיות הפונקציה לא עולה או יורדת? ניתן לראות בגרף שהיא עולה עד לנקודה 0 ואז יורדת עד לנקודה בה איקס=1……
        חוץ מזה, הפונקציה אמנם לא עולה או יורדת בנקודה 0 ספציפית, אבל מעבר ולפני הנקודה, הפונקציה כן זזה…..
        תודה רבה!

    1. לומדים מתמטיקה

      שלום
      זה תלוי בהרבה דברים. האם מצאת נקודות קיצון קודם לכן? תחום הגדרה?
      במכנה יש מספר או משתנה?
      בעיקרון שבר שנוצר ממספר הוא פונקציית פולינום רגילה.