בדף זה נסכם את החומר בנושא ביטוי אלגברי עבור תלמידי כיתה ז.
נושאי הדף הם:
- הצבה בביטוי אלגברי.
- בניית ביטוי אלגברי.
- בניית ביטוי אלגברי ברמה שנייה.
- בניית ביטויים אלגבריים קשים וביטויים הכוללים שברים.
- בניית ביטויים אלגבריים עם פעולת החילוק.
- סדרות וחוקיות לכיתה ז.
נושאים 1,2,3 הם הנושאים החשובים ביותר.
ניתן ללמוד את הנושאים מדף זה או מהקישורים שלמעלה.
סרטון מסכם
בסרטון זה נסכם את עיקר החומר.
הסרטון מופיע כשהוא מחולק לחלקים קצרים יותר בהמשך הדף.
מנויים לאתר רואים כאן סרטון / הסבר / תרגילים פתורים.
לחצו כאן כדי לקבל מידע על מנוי.
1.הצבה בביטוי אלגברי
כאשר אנו מציבים בביטוי אלגברי נרשום את המספר במקום המשתנה ונחשב את התרגיל.
דוגמאות
דוגמה 1
הציבו x = 3 בביטוי 4x
פתרון
נרשום 3 במקום x ונקבל:
12 = 3 * 4
דוגמה 2
הציבו x = 6 בביטוי האלגברי הבא
y =2x + 1
פתרון
y = 2 *6 +1
y = 12 +1 = 13
דוגמה 3
הציבו a = 2, b = -5 בביטוי הבא
y = 2a – b – 2
פתרון
זו ההצבה:
y = 2 * 2 – (-5) – 2
לאחר מיכן נמשיך בפתרון
y = 4 + 5 – 2
y = 9 – 2 = 7
דוגמה 4
הציבו a = 10 בביטוי האלגברי הבא
y = b – 2a + 1
פתרון
y = b – 2*10 + 1
y = b -20 + 1
y = b – 19
דוגמה 5 (הצבה של שבר)
הציבו x = 0.2 בביטוי האלגברי הבא
y = 3x + 2
פתרון
y = 3 * 0.2 + 2
y = 0.6 + 2 = 2.6
נסו לפתור את התרגילים הבאים
מנויים לאתר רואים כאן סרטון / הסבר / תרגילים פתורים.
לחצו כאן כדי לקבל מידע על מנוי.
2.בניית ביטוי אלגברי (התחלה)
מנויים לאתר רואים כאן סרטון / הסבר / תרגילים פתורים.
לחצו כאן כדי לקבל מידע על מנוי.
בחלק זה נראה כיצד בונים ביטוי אלגברי בעזרת 4 פעולות חשבון.
דוגמה 1 (חיבור)
x מחיר נעליים.
מחיר מגפיים גבוה ב 40 שקלים ממחיר נעליים.
כתבו ביטוי אלגברי למחיר המגפיים.
תשובה: x + 40 הוא מחיר המגפיים.
דוגמה 2 (חיסור)
x מחיר נעליים.
מחיר סנדלים נמוך ב 30 שקלים ממחיר נעליים.
כתבו ביטוי אלגברי למחיר הסנדלים.
תשובה: מחיר הסנדלים הוא x – 30.
דוגמה 3 (כפל)
x מחיר נעליים.
קנינו 6 זוגות נעליים.
כתבו ביטוי אלגברי למחיר ששילמנו.
תשובה: 6x הוא המחיר של 6 זוגות.
דוגמה 4 (חילוק)
x מחיר נעליים בשקלים.
מחיר גרביים הוא 1/7 ממחיר נעליים.
כתבו ביטוי אלגברי למחיר גרביים.
תשובה: x/7 הוא המחיר של גרביים.
דוגמה 5 (כפל וחיבור)
x מחיר נעליים.
קנינו 3 זוגות נעליים ואוכל ב 20 שקלים.
כתבו ביטוי אלגברי למחיר ששילמנו.
תשובה: 3x הוא המחיר של הנעליים.
3x + 20 הוא המחיר של הנעליים והאוכל ביחד.
דוגמה 6 (כפל וחיסור)
x מחיר נעליים.
קנינו 4 זוגות נעליים ושילמנו 200 שקלים וקיבלנו עודף.
כתבו ביטוי אלגברי לעודף שקיבלנו.
תשובה: 4x המחיר של 4 זוגות נעליים.
כאשר נשלם 200 שקלים העודף שנקבל הוא:
200 – 4x
תרגילים לפתרון שלכם
קיימת התאמה בין מספר התרגיל למספר הדוגמה שמעל.
כך שאם אתם מתקשים בפתרון תוכלו להיעזר בדוגמה שמעל.
תרגיל 1
מחיר כיסא הוא x שקלים.
מחיר שולחן גדול ב 150 ממחיר כיסא שקלים.
כתבו ביטוי אלגברי למחיר של שולחן.
פתרון
תרגיל 2
מחיר קלמר הוא x שקלים.
מחיר מחיר עיפרון נמוך ב 10 שקלים ממחיר קלמר.
כתבו ביטוי אלגברי למחיר של קלמר.
תרגיל 3
סנדוויץ עולה 12 שקלים.
כמה יעלו 2 סנדוויצ’ים?
כמה יעלו 10 סנדווצ’ים?
כמה יעלו n סנדוויצ’ים?
תרגיל 4
במסיבת יום הולדת יש 50 מטבעות שוקולד.
אם מגיעים 10 אנשים כמה מטבעות יקבל כל אחד?
אם מגיעים x אנשים?
תרגיל 5
בקופה יש 30 שקלים.
כל יום מוסיפים לקופה 4 שקלים.
כמה שקלים יהיו בקופה בעוד x ימים.
תרגיל 6
x חברים קנו כרטיס למופע במחיר של 10 שקלים לכרטיס. בנוסף הם קנו במשותף אוכל במחיר של 50 שקלים.
- כתבו ביטוי אלגברי להוצאה הכוללת.
- אם 6 חברים קנו כרטיס, מה היא ההוצאה?
תרגיל 7
בחנות 30 כוסות. כל יום קונים מהחנות 5 כוסות.
כמה כוסות יישארו לאחר 1 יום? כמה יישארו לאחר x ימים?
תרגיל 8
נתון משולש שווה צלעות.
אם אורך צלע המשולש הוא 6 ס”מ מה הוא היקף המשולש?
אם אורך הצלע הוא x מה הוא היקף המשולש?
- בניית ביטוי אלגברי (התחלה) הסברים ותרגילים נוספים.
3.בניית ביטויים אלגבריים מורכבים יותר
מנויים לאתר רואים כאן סרטון / הסבר / תרגילים פתורים.
לחצו כאן כדי לקבל מידע על מנוי.
מזה ביטוי אלגברי???
שלום
ביטוי אלגברי הוא ביטוי הכולל משתנה – זו הגדרה שמתאימה לתלמידי בית ספרץ
הגדרה מתמטית יותר היא: ביטוי הוא רצף סופי של סימנים בעלי משמעות מתמטית.
איך משלמים מנוי? אין לינק
עכשיו יש
https://www.m-math.co.il/learn-math-7th-grade/
תודה
הי .
אשמח לדעת מה ההגדרה של מכפלה .
אני יודע שזה תוצאה של כפל כמו המכפלה של 4 כפול 5 זה 20 .
אבל אני פוגש תרגילים שהמכפלה זה התרגיל עצמו כמו 5 כפול 4 זה מכפלת שני מספרים .
אשמח לדעת מה ההגדרה של מכפלה
ותודה על האתר הוא מדוייק ומסביר את החומר ניחוחות
שלום
כפי שאמרת מכפלה זו תוצאת כפל של מספרים.
לא הבנתי את השאלה.
אם תכתוב דוגמה אנסה לעזור.
למעשה אני יודע שמכפלה זה תוצאה של כפל .
ראיתי שבאחד הספרים אומרים המכפלה : 3 כפול 4. למעשה מתייחסים לזה לתרגיל עצמו – 3 כפול 4 שזה מכפלה … אז מה ההגדרה של מכפלה ?
תודהנ
שלום
ההגדרה של מכפלה היא – תוצאה של פעולת כפל.
בספר התכוונו לכתיבה 3 * 4 כמכפלה וגם זה בסדר.
זה ניסוח של ספר ואתה מבין אותו אז אני לא רואה סיבה בשבילך להתעכב.
שלום
אתם הסברתם שאם לדוגמא אומרים רבע משלושים אז צריך להכפיל.
אפשר לחלק?
זאת אומרת לעשות פשוט 30:4?
שלום
הדרך המוסברת באתר מבוססת על הבנה שרבע מתוך 30 זה רבע כפול 30. וזו דרך הפתרון שנלמדת באתר.
בפועל זה יוצא תרגיל חילוק, אבל ההסבר הוא על סמך הכפל.
היי יש לי מבחן מחר ויש לי שאלה איך רושמים ביטוי אלגברי מגרף אני לא כל כך מבין ואשמח לעזרתך
שלום איתי
אם אתה בכיתה ח זה מוסבר כאן.
https://www.m-math.co.il/math-7th-grade/slope-of-a-line/
וכאן יש שאלות התאמה בין ייצוג אלגברי לגרף
https://www.m-math.co.il/analytic-geometry/linear-function/linear-function-graph/
אם אתה בכיתה נמוכה מ ח אז אני לא מכיר שאלות כאלו.
היי רציתי לדעת אם אתה יכול להסביר לי להבין יותר את הבעיות המילוליות עם האיקסים וכו…
יש לי מבחן בקרוב ויידעו אותנו שיהיו לנו שאלות מילוליות ושמח אם תוכל להסביר איך אפשר לדעת את התוצאה בתרגיל מילולי כי לא הבנתי,לדוגמה
מהאתר
מחיר כיסא הוא x שקלים.
מחיר שולחן גדול ב 150 ממחיר כיסא שקלים.
כתבו ביטוי אלגברי למחיר של שולחן.
פתרון
גדול ב 150 שקלים מ x זה:
x + 150
כי זה לא צריך להיות ×=150
150+150=300?
אשמח להסבר יותר ברור תודה והמשך ערב נעים.
שלום
קודם כל אומר שהנושא חשוב מאוד להמשך ועליך להתעקש על הבנה טובה שלו. תעשה כל מה שצריך על מנת להבין את זה שאלות באתר, מורים פרטיים וכל מה שצריך על מנת להבין כי זה נושא שעליו מבוססים נושאים אחרים.
אנסה להסביר
x הוא כיסא.
בשום מקום לא כתוב שכיסא עולה 150 שקלים לכן המשוואה
x = 150 לא נכונה.
המשפט:
מחיר שולחן גדול ב 150 ממחיר כיסא שקלים.
אומר ש:
שולחן = 150 + כיסא
נחליף את המילה כיסא ב x ונקבל:
x + 150 = שולחן
אני מקווה שעזר, אשמח לעזור אם זה לא מובן, אבל אני צריך לדעת במדויק מה לא מובן.
כן הבנתי תודה רבה,האתר שלך ממש עוזר לי!
הי 6*x זה נקרא שהתוצאה של זה זה 6x ? כי אם אני רושם 6x ממלא יש בין האיקס ל 6 כפל . או שפשוט אפשר לרשום כך או כך ?
תודה !
שלום רונן.
כן. 6x ו x * 6 זה אותו דבר.
השאלה שלי אם 6*x התוצאה שלו זה 6x האם זה נרא תרגיל ותוצאה . או שזה פשוט שני דרכים לרשום את זה …. תודה כמו 2 כפול שלוש זה 6 אז שש זה התוצאה .
כתשובה לא כותבים x * 6 אלא רק 6x. רק צורה זו מקובלת כתשובה.
בתוך התרגיל ולפני התשובה אתה יכול לפגוש את שתי צורות הכתיבה ולשתיהן בדיוק אותה משמעות.
אבל זה לא נקרא תרגיל ותוצאה ? זה נקרא שתי תוצאות לרישום ובוחרים ב 6x כתשובה ? הבנתי נכון ?
שלום
רושמים תשובה כ 6x.
x*6 זה ביטוי שניתן לפגוש בתוך התרגיל עצמו.
חשוב שתדע ששני הביטויים שווים.
לגבי המושגים תרגיל ותוצאה ואיך קוראים להם זה דבר לא חשוב.
אני עוסק הרבה במתמטיקה ומעולם לא עסקתי במושגים הללו.
היי, רציתי לדעת אם אפשר להוסיף קישור לתרגול אינטרנטי, או אישי שאתם מכינים, כדי שנתרגל את ההסבר (שהוסבר בצורה כל כך מובנת😊😊😊)
אשמח אם תפנו אליי בהקדם באימייל או בהגבה לתגובה זו.
יום וסגר נעים לכולם.
שלום שחף
טוב תמיד להשתפר.
בדף שבו הושארה התגובה יש תרגילים.
כמו כן בראש הדף יש קישורים לדפים המחולקים על פי נושאים עם תרגילים.
באן ראית את הקישורים הללו?
בתחתית הדף יש קישורים למבחנים.
אלו קישורים חדשים שנוספו לאחר התגובה.
השאלה שלי:
1.האם התרגילים שבדף לא מספיקים ובדפים היוצאים ממנו הם משהו שעברת עליהם?
2.אלו תרגילים חסרים?
3.כמו כן אשמח לדעת אם מי אני מדבר.
תודה
שלום אני לא הבנתי כל כך את השאלות מילוליות
שלום יורם
אשמח לעזור אבל אני לא יכול לענות אם לא אבין בדיוק על מה אתה שואל.
צריך לציין שאלה מדויקת, ואיזה שלב בפתרון לא מובן.
עזר לי מאוד אבל יש דברים לא מובנים
שלום ירין.
אם נדע מה הדברים הלא מובנים ננסה להפוך אותם למובנים יותר.
תוכלו להוסיף תשובות
שלום
יש כאן כ 25 תרגילים עם פתרונות מלאים ובקישורים עוד תרגילים עם פתרונות מלאים.
תודה רבה אתר בדיוק בשביל הקורונה
תודה
היי
האתר שלך מדהים, אתה מסביר כל כך בסבלנות וברור.. תודה על זה
אני בת 40 וניגשת למבחנים פסיכוטכניים בקרוב לצורך מיון לתפקיד מסוים והאתר שלך עזר לי להיזכר בדברים ישנים וללמוד דברים חדשים , הגעתי לנקודה שבה אני צריכה מעט הכוונה והייתי רוצה לשאול אותך כמה שאלות באופן פרטי האם זה ניתן? אם כן אשמח לקבל מייל או מספר טלפון שלך.
תודה
שלום כרמית
אשמח לתת לך מידע מדויק יותר. תוכלי לדבר איתי בצ’אט.
בהצלחה במבחן
לא יאומן כמה ברור אתה מצליח להיות. אני לומד מתמטיקה לבד ונהנה מכל רגע . תודה רבה.
תודה רבה אליעזר. כיף גדול לדעת שזה עוזר. מקווה שאצליח לסייע גם בהמשך.
בהצלחה
נכון.
תודה רבה על ההסבר!!
שאלה שלא הבנתי.
בתרגיל 3 מדוע האיבר במקום הn הוא n: n+2 ולא
n: n+1 ? אשמח להסבר.
שלום.
הערך של המכנה באיבר הראשון בסדרה (n=1) הוא 3.
ואם נציב n=1 בביטוי n + 2 נקבל באמת 3.
וכך גם עבור האיבר השני n=2.
נציב n=2 בביטוי n+2 ונקבל 4, שהוא הערך של המכנה.
וכך גם עבור n=3.
אם היינו מציבים בביטוי n+1 היינו מקבלים שגיאה.
לכן תמיד חשוב להציב בפועל ערכי n ולראות שמגיעים לתשובה הנכונה.
אני חושב שמה שבלבל אותך זה שהערכים במכנה גדלים כל הזמן ב- 1. אבל גדילה זו לא נובעת מכך שבכנה כתוב n+1, אלא מכך שכאשר מתקדמים באיבר ערך ה n גדל ב- 1.
מקווה שעזר.
לא הבנתי איך עושים נגיד :נתון הביטוי b2-4ac כאשר a=1b=2c=3
שלום יעקב.
החלק השלישי של הדף הוא “הצבה בביטוי אלגברי”.
בחלק זה יש תרגילים.
הוספתי תרגיל (תרגיל מספר 1) הפותר בדיוק את מה ששאלת.
אם דרושות דוגמאות נוספות תגיד.
בהצלחה