הערה בנוגע לסרטון בזמן 1:01.
כאשר אין b ערך ה c הוא ערך ההזזה ולכן ה c קובע את ההזזה.
כאשר יש b ה c משפיע על ההזזה אבל הוא לא הגורם היחיד שקובע אותה.
נושא המשוואה הריבועית והפונקציה הריבועית הוא נושא ארוך. באתר זה הוא מחולק ל 5 חלקים:
- משוואה ריבועית, דרכים שונות לפתרון משוואה ריבועית.
- פונקציה ריבועית, כיצד חוקרים פונקציה ריבועית. אלו שאלות שואלים על פונקציה ריבועית.
- משפחת הפרבולות – סוגים שונים של פרבולות, הזזות, תרגילים. סיכום הנושא.
- בעיות מילוליות עם משוואה ריבועית.
- אי שוויונים ריבועיים. כיצד פותרים.
נושא דף זה הוא הפרבולה / פונקציה ריבועית f(x) = a(x-p)² + k.
(דפים קודמים: פרבולות מהסוג f(x) = ax², פרבולות מהסוג f(x) = ax² + c)
זו הפרבולה המורכבת ביותר עם כל סוגי “ההזזות”.
המספר p מייצג את ההזזה לאורך ציר ה x.
המספר K מייצג את ההזזה לאורך ציר ה y.
קודקוד הפרבולה נמצא בנקודה (p,k).
המספר a מייצג עד כמה הפרבולה תלולה.
תרגילים
תרגיל 1
נתונה הפרבולה f(x) = (x-4)².
- כמה נקודות חיתוך יש לפרבולה זו עם ציר ה x?
- מצאו פרבולה שיש לה אותו ציר סימטריה כמו פרבולה זו אבל אין לה נקודות חיתוך עם ציר ה x.
- מה המרחק בין קודקודי הפרבולות שמצאתם?
פתרון
חלק ראשון.
הפרבולה חותכת את ציר ה x כאשר f(x) = 0.
x-4)² =0)
x=4
לפרבולה יש נקודת חיתוך אחת והיא (4,0)
חלק שני
על מנת שציר הסימטריה ישמר נשמור על המבנה x-4)²) ונוסיף לו k>0 שקודקוד הפרבולה יהיה מעל ציר ה x ולא יחתוך אותו. למשל:
h(x) = (x-4)² + 5 זו פרבולה שהקודקוד שלה בנקודה (4,5).
חלק שלישי
לשני הקודקודים ערך x שווה לכן המרחק בניהם נמצא על ציר ה y בלבד. מרחק זה הוא 5.
תרגיל 2
- כתבו פרבולה מהצורה f(x) = a(x-p)² + k שבה קודקוד הפרבולה נמצא בנקודה (6, 2-). כמה פרבולות כאלו אתם יכולים לכתוב?
- כתבו משוואת פרבולה אחרת העוברת דרך הנקודה (6, 2-) אך הנקודה אינה קודקוד הפרבולה.
פתרון
פרבולה שהקודקוד שלה הוא בנקודה (6, 2-) יכולה להיות f(x) = (x+2)² + 6.
ניתן לכתוב אינסוף כאלו על ידי שינוי ערך ה a. למשל f(x) = 5(x+2)² + 6.
על מנת לכתוב משוואת פרבולה העוברת בנקודה נצמצם את כמות המשתנים באופן שרירותי. למשל נחליט a=0, p=0 ונציב את ערכי הנקודה עם משתנה אחד k.
6 = ²(2-) + k
k+4 =6
k=2
משוואת הפרבולה היא h(x) = x² +2.
תרגיל 3
כתבו את משוואת הפרבולה f(x) = x² +6x -4 בצורה f(x) = a(x-p)² + k
פתרון
נעשה את באמצעות השלמה לריבוע.
הביטוי שבתוך הסוגריים חייב להיות x+3)²) וזה על מנת שנקבל x² +6x.
עכשיו נשלים לריבוע:
f(x) = (x+3)²-13
עוד באתר:
- מתמטיקה לכיתה ט. הסברים ותרגילים לחומר הלימוד בשנה זו.
- משוואת ישר. הסבר מקיף על הדרכים למצוא את משוואת הישר והמאפיינים הגרפיים שלה.
יש לשים לב שההסבר בתחילת הסרטון לא מדויק. הפרמטר C (המספר החופשי) קובע הזזה לאורך ציר הy, לא משנה באיזו צורה כתובה הפונקציה, בין אם יש b ובין אם לאו
שלום
קודם כל תודה, באמת ניתן להגיד שם דברים יותר מדויקים בנוגע למילה קובע ומשמעותה.
כאשר אין b ערך ה c הוא ערך ההזזה ולכן ה c קובע את ההזזה.
כאשר יש b ה c משפיע על ההזזה אבל הוא לא הגורם היחיד שקובע אותה.
בשמחה, תודה על התיקון
היי, למה בפרבולה הזאת ה-p הוא חיובי אבל עדיין מופיע במינוס, אבל אם הp יהיה שלילי הוא יופיע חיובי? לא הבנתי למה זה ככה כי זה צדדים שונים, אני יודעת שהנוסחאות זה מינוס p אבל למה הנוסחא ככה מה הקשר של זה. אשמח למענה
עניתי לך בתגובה שרשמת למטה.
כתוב כך:
התיאור לא מדויק.
ה p הוא p. לא משתנה.
אבל בנוסחה יש מינוס לפני ה p.
אין לי הסבר תאורטי למה זו הנוסחה.
אפשר הסבר מדויק ללמה שה-p חיובי הוא מוצג כשלילי ולהפך? איך קורה מצב כזה ולמה זה כך?
שלום
התאור לא מדויק.
ה p הוא p. לא משתנה.
אבל בנוסחה יש מינוס לפני ה p.
אין לי הסבר תאורטי למה זו הנוסחה.
היי,
במשוואה y=(x-p)^2, אם הP הוא חיובי אז למה הוא זז לכיוון השלילי? זה לא נוגד את ההיגיון?
שלום
זה נושא שאני אצטרך לכתוב עליו דף כדי להסבר עד הסוף.
אבל הם תסתכלי על שתי הפונקציות
y = x^2
y = (x – 3)^2
אז תראי שעבור x = 3 הפונקציה השנייה מקבלת את הערך של הראשונה ב x = 0.
ועבור x = 4 הפונקציה השנייה מקבלת את הערך של הפונקציה הראשונה ב x = 1.
ובאופן כלל הערכים של הפונקציה השנייה זזים 3 ערכים ימינה.
ערכי y זזים = גרף הפונקציה זז.
איך צריך לחשב את זה
המספר a מייצג עד כמה הפרבולה תלולה.
שלום
בשביל לחשב את a צריך נתונים נוספים.
ככל ש a גדול יותר בערכו המוחלט כך הפרבולה תלולה יותר.
זה דף מומלץ בנושא של ההזזות
https://www.m-math.co.il/math-9th-grade/family-of-parabolas/