השוואת שברים

בדפים קודמים המיועדים לכיתה ד למדנו:

  1. השוואת שברים עם מונה או מכנה שווה. (בדף זה).
  2. השוואת שברים על ידי השוואה למספר (משווים ל 1, 1/2, 1/3).

השיטה שנלמד בדף זה טובה יותר מהשיטות שלמדנו קודם לכן כי ניתן לפתור איתה כל תרגיל.

בדף זה נלמד השוואת שברים בעזרת מכנה משותף.

הדף מיועד לתלמידי כיתה ה ומעלה.

החלקים של דף זה הם:

  1. השוואת שברים על ידי מציאת מכנה משותף.
  2. תרגילים.
  3. השלמת מספרים.
  4. בעיות מילוליות עם השוואת שברים.

1.השוואת שברים על ידי מציאת מכנה משותף

מנויים לאתר רואים כאן הסבר כתוב או פתרונות לתרגילים.
לחצו כאן כדי לקבל מידע על מנוי.

השוואת שברים על ידי מציאת מכנה משותף היא שיטה שעובדת תמיד, השיטה מתבססת על צמצום והרחבת שברים, שני דברים שאתם חייבים לדעת לפני שאתם לפני שאתם לומדים נושא זה.

שלבי השוואת השברים על פי השיטה:

  1. מביאים את שני השברים לאותו מכנה.
  2. קובעים איזה שבר גדול יותר על פי המונה.

דוגמה 1

נרחיב את השבר 1/3 פי 3 כך נקבל שני שברים עם מכנה 9.

ועכשיו ניתן לראות שהשבר 5/9 גדול יותר.

 

דוגמה 2

המכנה המשותף של השברים הוא 15.
נרחיב את השבר 2/5 פי 3.

נקבל שהשברים שווים.

כלומר:

דוגמה 3

פתרון התרגיל

המכנה המשותף הקטן ביותר הוא 12.

את 2/6 נרחיב פי 2.
את 1/4 נרחיב פי 3.

כלומר:

חלק מאיתנו לא הצליחו למצוא את 12 כמכנה משותף.
ואז ניתן להשתמש במכפלת המכנים כמכנה משותף.
גם בדרך זו נגיע לתשובה הנכונה.

עבור מכנה 24:
את 2/6 נרחיב פי 4.
את 1/4 נרחיב פי 6.

דוגמה 4

פתרון התרגיל

המכנה המשותף הוא מכפלת השברים: 15.

את 2/3 נרחיב פי 5.
את 3/5 נרחיב פי 3.

כלומר:

מנויים לאתר רואים כאן הסבר כתוב או פתרונות לתרגילים.
לחצו כאן כדי לקבל מידע על מנוי.

עוד באתר:

18 מחשבות על “השוואת שברים”

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  1. רציתי לדעת עם כשיש שבר 7\7 ו8/5 אז איזה שבר יותר גדול משניים 7 שבעיות או שמונה חמישיות

    1. לומדים מתמטיקה

      שלום
      השוואת שני שברים או יותר ולקבוע מי מבניהם גדול יותר או האם השברים שווים.

  2. ערב טוב לומדים מתמטיקה:
    הבנתי אבל מה שלא הבנתי זה שאיך אתם עושים את זה? איך אתם מחלקים את השברים?
    זה נכון אני הבנתי את החומר אבל איך מחלקים אותם? או מכפילים?
    12 = 3 * 4
    12 = 2 * 6
    השוואת שברים על ידי מציאת מכנה משותף היא שיטה שעובדת תמיד, השיטה מתבססת על צמצום והרחבת שברים, עלינו להשוות בין השברים על מנת לדעת איזה שבר יותר גדול.
    זה נכון?
    אני צריכה עכשיו לדעת את התשובה.
    אני מאוד מסתקרנת!!

    1. לומדים מתמטיקה

      שלום
      אפשרות אחת היא להשוות את השברים הללו ל 1/2 וכך לראות.
      אפשרות שנייה היא למצוא להם מכנה משותף (60). לכתוב אותם אם המכנה הזה ואז לראות.

  3. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    “המכנה המשותף של 4,6 הוא 12” זה לא נכון 6 כפול 4 נותן 24 , דרך אגב הסברים מצויניים

    1. לומדים מתמטיקה

      שלום
      לכל שני מספרים יש יותר ממכנה משותף אחד.
      12 הוא המכנה המשותף של 4,6 כי:
      12 = 3 * 4
      12 = 2 * 6

      גם 24 הוא המכנה המשותף.
      בשני המכנים ניתן להשתמש לצורך השוואת שברים ודברים אחרים.
      אבל יותר נוח לעבוד עם מספרים קטנים. לכן לפעמים 12 עדיף על 24.
      למרות ששתי התשובות נכונות.

    1. לומדים מתמטיקה

      שלום קרן
      את השברים הללו משווים על ידי בדיקה מי יותר קרוב ל 1. זה שיותר קרוב הוא גם יותר גדול.

      המרחק של 7/8 מאחד הוא 1/8.
      המרחק של 5/6 מ 1 הוא 1/6.
      1/8 הוא מרחק קטן יותר מ 1/6.
      לכן 7/8 הוא המספר הגדול יותר.

      בהסבר הזה יש שרשרת של מסקנות לכן צריך לקרוא אותו יותר מפעם אחת.
      אם תרצי בקישור במצורף, בחלק מספר 2 של הדף יש תרגיל דומה עם פתרון וידאו.
      https://www.m-math.co.il/4th-grade/comparing-fractions-4th/
      מקווה שעזרתי