יש שתי שיטות להשוואת שברים עבור תלמידי כיתה ד:
- השוואת שברים עם מכנה או מונה שווה.
- השוואת שברים על ידי השוואה למספר אחר. בדרך כלל 1 או ½ או 1/3.
אלו יהיו גם שני חלקי הדף כאשר לפניהם יש תקציר.
אני ממליץ ללמוד את הנושאים הללו מהקישורים שלמעלה משום שהדפים שלמעלה ממוקדים.
כמו כן בכיתות ה-ו נלמדת שיטה נוספת להשוואת שברים, על ידי מכנה משותף (פרטים בקישור).
1.הסבר בכתב ובוידאו
הודעה זו מסתירה תוכן המיועד למנויים בלבד.
לחצו כאן כדי לצפות בכל הדפים בהם תוכלו לצפות לאחר רכישת מנוי.
2.הכלל להשוואת שברים כאשר המונים או המכנים שווים
כאשר המונים או המכנים של שברים שווים. נשתמש בכלל הבא על מנת לזהות איזה שבר יותר גדול.
כאשר המכנים שווים השבר שהמונה שלו גדול יותר הוא השבר הגדול יותר.

לעומת זאת, כאשר המונים שווים השבר שהמכנה שלו הוא מספר גדול יותר הוא שבר קטן יותר.

כיצד תוכלו לזכור את הכלל הזה בקלות יחסית?
לרוב את החלק הראשון, החלק שאומר שאם המכנים שווים אז השבר שלו המונה הגדול הוא השבר הגדול יותר, אנשים זוכרים ומבינים.
לעומת זאת בחלק השני לפעמים מתבלבלים.
לכן אני מציע לזכור רק שהחלק השני הוא להפך מהראשון.
תרגילים בהם המונה והמכנה אינם שווים
איזה שבר יותר גדול?
אנו רואים שהמכנה והמונה אינם שווים.
אבל אנו רואים של 3/5 יש מונה יותר גדול וגם מכנה יותר קטן.
כלומר שני הסימנים שדיברנו עליהם מראים שהוא יותר גדול ולכן:
תרגיל
- ניתן להוריד את התרגילים כדף עבודה בקישור.
מבין זוגות השברים הללו קבעו מי השבר הגדול ומי הקטן.
פתרון
שאלה מסוג אחר: איזה שבר קרוב יותר ל 1?
מבין השברים הבאים מי הגדול ביותר?
פתרון
לשברים הללו אין מכנה זהה ואין מונה זהה, אז כיצד נוכל לענות על השאלה?
נשים לב למה שחסר לכל אחד מהשברים הללו על מנת להגיע ל 1.
בסדרת המספרים החסרה אנו רואים שכל המונים שווים ל 1.
לכן השבר הקטן ביותר הוא השבר שלו יש את המכנה הגדול ביותר (1/5).
כלומר לשבר 4/5 יש את המרחק הקטן ביותר מ 1.
תרגיל
קבעו מי מבין השברים הבאים הוא הרחוק ביותר מהמספר 1.
פתרון
לשברים הללו אין מונה או מכנה שווה.
נחשב את המרחק שלהם מ 1.
אנו רואים שלכל המרחקים יש מונה שווה והוא 2.
ביקשו מאיתנו את המרחק הגדול ביותר וזה השבר עם המכנה הקטן ביותר, כלומר 4/6.
3.חלוקת שברים לגדולים או קטנים יותר משבר אחר
הודעה זו מסתירה תוכן המיועד למנויים בלבד.
לחצו כאן כדי לצפות בכל הדפים בהם תוכלו לצפות לאחר רכישת מנוי.
מעצבן אני לא רוצה ללמוד שוב!
לנשום עמוק
שבר גדול מ-1 וקטן מ-2
שלום
אם צריך דוגמה לשבר כזה אז ניתן לקחת את 1 ולהוסיף לו שבר כמו:
1/2
1/3
2/5
וכל שבר אחר הקטן מ 1.
מה יותר גדול 2/3 או 2/5 ?
שלום
תחשיבי על שתי עוגות.
עוגה אחת חולקה ל 3, עוגה שנייה חולקה ל 5.
מכל אחת מהעוגות לקחו 2 חלקים.
מאיזו עוגלה נלקח חלק גדול יותר.
אפשר גם לשרטט את העוגות כשהן מחולקות ל 3 ול 5.
תודה רבה!!! ממש עזר לי
בכיף
הבנתי הכול תודה
בהצלחה בהמשך.
אם משתמשים במשפטים ״מכנה גדול שבר קטן״ , ״מונה גדול שבר גדול״, איך מחשבים איזה שבר גדול כשיש מצב שבצד אחד המכנה קטן ובצד השני המונה גדול?, נניח בתרגיל הבא:
7/11 ____ 6/9
שלום
המשפטים מתאימים רק אם המונה או המכנה שווה בין שני השברים במקרים אחרים צריך להשתמש בשיטות אחרות.
למשל, יצירת מכנה משותף.
אני לא מבינה משהו לדוגמה התרגיל 13 ששיות ודלוש שלמים לגוגמה איך אני יודעת עם אפשר להוציא שלמים?
שלום קים
לא זיהיתי את התרגיל.
אבל אם המונה גדול מהמכנה אז השבר גדול מ 1 וניתן להוציא שלמים.
רציתי בבקשה לדעת איך פותרים את התרגיל הבא: זווית אחת במשולש גדולה פי-4 מהזווית השנייה. הזווית השלישית קטנה ב- 12 מהזווית השנייה. מצאו את גודל כל אחת מזוויות המשולש. אשמח אם תוכל לעזור לי – תודה
שלום
זה חומר לכיתות ז-ח והוא מוסבר כאן
https://www.m-math.co.il/geometry/geometric-tools/find-angles-with-equation/
הבנתי את הכול D:
כיף לשמוע. נושא לא קל!
שלום וברכה. למדנו המון תודה.
נתבקשתי לענות על שאלה כזאת בשברים לתלמיד בכיתה ד:
נתנו שברים: שבע שמניות, שמונה רבעיות, תשע עשריות, שבע ששיות, שש חמשיות, ארבע רבעיות, אפס תשעיות, ושתיים עשרה חמשיות. ונתבקשנו לסדר את התוצאות לפינ גודלן. אבל איין לנו מכנה או מונים שווים איך נדע במצב כזה מה התוצאה הגדולה ביותר…
בהמשך לשאלה לעיל. ניסיתי ולא הלך.
השברים שלעיל זה השברים ולא הצלחתי לסדר אותם מהגדול לקטן. אשמח אם תכתוב לי את התשובה במלואה כולל פתרונות. ממש תודה.
שלום וברכה. למדנו המון תודה.
נתבקשתי לענות על שאלה כזאת בשברים לתלמיד בכיתה ד:
נתנו שברים לפתור כגון: שבע שמניות, שמונה רבעיות, תשע עשריות, שבע ששיות, שש חמשיות, ארבע רבעיות, אפס תשעיות, ושתיים עשרה חמשיות. ונתבקשנו לסדר את התוצאות לפינ גודלן. אבל איין לנו מכנה או מונים שווים איך נדע במצב כזה מה התוצאה הגדולה ביותר…
נ.ב. סליחה שכתבתי את השברים באופן מילולי לא מצאתי במקלדת קו שבר…
שלום מירי
שמח לשמוע שהאתר עוזר למשפחה אין דבר טוב מכך.
עושים זאת על ידי השוואת שברים למספרים 1 או 2.
בשברים שכתבת יש שברים הקטנים מ 1, גדולים מ 1, גדולים מ 2.
כך עושים חלוקה ראשונית.
לאחר מיכן משווים למשל את שני השברים הקטנים מ 1.
עושים זאת בדרך הדומה למה שכתוב בדף זה תחת הכותרת
שאלה מסוג אחר: איזה שבר קרוב יותר ל 1?
שלום וברכה. למדנו המון תודה.
נתבקשתי לענות על שאלה כזאת בשברים לתלמיד בכיתה ד:
נתנו שברים: שבע שמניות, שמונה רבעיות, תשע עשריות, שבע ששיות, שש חמשיות, ארבע רבעיות, אפס תשעיות, ושתיים עשרה חמשיות. ונתבקשנו לסדר את התוצאות לפינ גודלן. אבל איין לנו מכנה או מונים שווים איך נדע במצב כזה מה התוצאה הגדולה ביותר…
בהמשך לשאלה לעיל. ניסיתי ולא הלך.
השברים שלעיל זה השברים ולא הצלחתי לסדר אותם מהגדול לקטן. אשמח אם תכתוב לי את התשובה במלואה כולל פתרונות. ממש תודה.
ממש עוזר למדתי המון דברים על זה
תודה :)
יפה מאוד ועוזר
בנושא
בכיף
שליש ושני שליש מה בניהם גדול????
שלום
על פי הכלל להשוואת שברים שהמכנה שלהם שווה למי שיש מונה גדול יותר הוא השבר הגדול יותר.
לשני שליש מונה גדול יותר ולכן הוא השבר הגדול יותר.
בהצלחה