ערך מוחלט

בדף זה נכיר את הערך המוחלט ונלמד לפתור תרגילים.
הדף מיועד לתלמידי כיתה יא ברמת 5 יחידות.
אבל חלקים ממנו נלמדים כבר בכיתה ח.

כך שאני מציע שתלמדו על פי הנדרש בכיתה.

לדף 4 חלקים:

  1. תקציר.
  2. ערך מוחלט של מספרים חיוביים ושליליים.
  3. משוואות עם ערך מוחלט.
  4. תרגילים.

1.תקציר

מנויים לאתר רואים כאן סרטון / הסבר / תרגילים פתורים.
לחצו כאן כדי לקבל מידע על מנוי.

2.ערך מוחלט של מספרים חיוביים ושליליים

הערך המוחלט של מספר כלשהו הוא המרחק של מספר כלשהו לבין ה 0 על ציר המספרים.

הערך המוחלט הוא תמיד מספר חיובי.

הערך המוחלט של 4 הוא 4 והערך המוחלט של 4- הוא גם כן 4.

דוגמאות נוספות לערכים מוחלטים של מספרים חיוביים:
7 = Ι7Ι
2 = Ι2Ι
3 = Ι3Ι

אנו רואים שכאשר המספר חיובי הערך המוחלט לא משנה את המספר.
מכך ניתן להסיק שכאשר
x>0
אז
ΙxΙ = x.
(ובמילים: כאשר x חיובי הערך המוחלט של x שווה ל x).

דוגמאות נוספות לערכים מוחלטים של מספרים שליליים
7 = Ι-7Ι
10 = Ι-10Ι
1 = Ι-1Ι

אנו רואים שכאשר המספר שלילי הערך המוחלט משנה את הסימן של המספר.
מכך ניתן להסיק שכאשר
x<0
אז
ΙxΙ = – x.
(ובמילים: כאשר x שלילי הערך המוחלט של x שווה למינוס x).

3.משוואות עם ערך מוחלט

בתרגילים אם ערך מוחלט המטרה היא להסיר את הערך המוחלט ולפתור את התרגיל כתרגיל “רגיל” ללא ערך מוחלט.
כיצד מסירים את הערך המוחלט?

דוגמה
Ιx+2Ι = 5

פתרון
כאשר
x + 2 ≥ 0
x ≥ -2
אז ניתן להשמיט את הערך המוחלט מבלי לשנות שום דבר אחר המשוואה.
x + 2 = 5
x = 3
(והפתרון נמצא בתוך התחום x ≥ -2 לכן הפתרון x = 3 תקף).

כאשר
x + 2 < 0
x < -2
יש לשים מינוס לפני על מנת להסיר את הערך המוחלט.
x + 2) = 5)-
x – 2 = 5-
x = 7-
x = -7
גם פתרון זה נמצא בתחום המבוקש.
תשובה: x = 3,  x = -7.

4.תרגילים

מנויים לאתר רואים כאן סרטון / הסבר / תרגילים פתורים.
לחצו כאן כדי לקבל מידע על מנוי.

עוד באתר:

27 מחשבות על “ערך מוחלט”

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  1. יניר חומיניני

    הי
    אני בכיתה ז והמורה שלי רושמת ליד כל מספר חיובי פלוס
    האם זה נכון להגיד שערך מוחלט של פלוס שתיים זה שווה לפלוס שתיים ? או אפשר לרשום שזה פשוט שתיים ..
    תודה רבה

    1. לומדים מתמטיקה

      שלום
      תלוי עם המספר בתוך תרגיל או מחוץ לתרגיל.
      בתוך תרגיל כל מספר חוץ מהמספר הראשון צריך סימן לשמאלו.
      מחוץ לתרגיל אין צורך, אבל יתכן והיא עושה זאת בשלב של ההיכרות עם המספרים השליליים.
      בחלק מהדברים נוהלי הכתיבה במתמטיקה גמישים.

      1. יניב חומיניני

        התרגיל הוא להגיד מה זה ערך מוחלט של פלוס שתיים … האם אפשר לרשום שהתשובה היא פלוס שתיים או נהוג לרשום 2 . כי למעשה ערך מוחלט זה המרחק של הנקודה מהאפס ולא נראה לי שנהוג לרשום מרחק : פלוס שתיים , אלא רק שתיים … מה אתה אומר ?
        תודה זה התרגיל |2+|
        תודה מראש ותודה על האתר

  2. היי
    נעזר באתר שלכם המון, ממש יעיל וידידותי למשתמש, אז תודה רבה!
    רק לוודא שהבנתי נכון, בתרגיל מס’ 4 , מבינים אם השבר בערך המוחלט (צד שמאל) כולו חיובי או כולו שלילי לפי הסימן של צד ימין של המשוואה ? כלומר אם היה 2- אז היינו מסיקים מכך שהמונה או המכנה שלילי נכון?

    1. לומדים מתמטיקה

      שלום
      לא כך.
      מורידים את הערך המוחלט לאחר שקובעים תנאים בו הביטוי הפנימי חיובי או שלילי.
      כמו בכל התרגילים שלפני.

  3. היי, אשמח לדעת באילו מקרים הפתרון הסופי הוא כל המספרים- X/XER
    למשל אם התחום המשותף הוא:
    איקס גדול ממינוס 3 וקטן מ7 אז יש בתחום הזה אין סוף מספרים לא?
    תודה מראש,
    ליהיא.

    1. לומדים מתמטיקה

      שלום
      אלו שתי אי שוויונות.
      אם זו מערכת או אז כן, הפתרון הוא כל המספרים.
      אם זו מערכת וגם אז לא.

        1. לומדים מתמטיקה

          אני לא רואה את הקשר בין השאלה הקודמת לשאלה הזו.
          תרגיל דומה לשאלה הזו מוסבר כאן בדף בכתב ובוידאו.
          אם יש שאלות על תרגיל זה אשמח לענות.

          1. לאחר שפתרתי את המערכת: 2x−4∣<10∣ הגעתי לתשובה שהתחום המשותף הוא: איקס גדול ממינוס 3 וקטן מ7, השאלה שלי היא: בתשובה הסופית צריך גם לכתוב X/XER?

            1. לומדים מתמטיקה

              התשובה שהגעת אליה לא נכונה.
              נראה לי שלא השמטת את הערך מוחלט נכון.
              למשל x = 10 הוא לא תשובה של האי שוויון.

  4. תודה על הדף!
    יש לי שאלה; מה אני עושה כשרק מספר אחד באחד הצדדים הוא בערך מוחלט? (למשל x|+3=5x-1|)

    1. לומדים מתמטיקה

      שלום
      את מגדירה את הביטוי שבתוך הערך המוחלט כחיובי ותחת התנאי הזה מסירה את הערך המוחלט ופותרת.
      לאחר מיכן:
      מגדירה כשלילי, מסירה את הערך המוחלט ופותרת.
      בשני המקרים התשובה היא חיתוך של התנאי ומה שהתקבל בפועל.

    1. לומדים מתמטיקה

      שלום דני
      הוספתי התחתית הדף פתרון מלא לתרגיל כזה.
      מקווה שיעזור לך.
      המטרה הכללית היא להשמיט את הערכים המוחלטים והשאלה שאנו תמיד שואלים היא האם הביטוי שבתוך הערך המוחלט חיובי או שלילי.
      אם חיובי משמיטים ללא שינוי.
      אם שלילי משמיטים את הערך המוחלט תוך כדי הפיכת הסימנים של מה שבתוך הערך המוחלט.
      בהצלחה

      1. היי תודה על הסבר המפורט!
        יש לי תרגיל:10=|2x-|x-8
        עשיתי אותו לפי מה שהסברת להתפטר מהערך המוחלט ולעשות את 2 האפשריות של המינוס והפלוס ויצא לי x=2 x=6 וכשהצבתי לראות שזה נכון x=2 יצא לא נכון
        למה? איך פותרים את זה?

        1. לומדים מתמטיקה

          כאשר
          x > 8 או שווה 8
          יוצא x = 2
          וזה אומר שאין פתרון בתחום הזה, לא בכל תחום את חייבת לקבל פתרון.

          יהיו תחומים שבהם אין פתרון.
          כמו מערכת וגם ללא פתרון.

        1. לומדים מתמטיקה

          שלום
          את מחלקת לתחומים:
          תחום שבו שני ערכי המוחלט חיוביים.
          תחום שאחד חיובי והשני שלילי.
          תחום ששניהם שליליים.
          מסירה את ערכי המוחלט על פי התחומים הללו ופותרת.

          1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

            לא צריך רק שניים ? אחד חיובי ואחד שהאחד חיובי והשני שלילי ? הרי את התחום שבו שניהם שליליים אפשר פשוט להכפיל ב מינוס 1 ואז הוא חיובי?

            1. לומדים מתמטיקה

              שלום
              אם התכוונת לכך שהתחום שבו שניהם חיוביים זהה לתחום שבו שניהם שליליים מבחינת התשובה שלו אז זה לא נכון.