משוואת ישר כיתה י

בדף זה נלמד את היסודות של משוואת ישר עבור תלמידי כיתה י.

בכיתה י עליכם לדעת לבנות משוואות קשות יותר.
החלקים של דף זה הם:

  1. הדבר החשוב שצריך ללמוד מדף זה.
  2. תרגילים.

1.הדבר החשוב ביותר שצריך ללמוד מדף זה

הודעה זו מסתירה תוכן המיועד למנויים בלבד.
לחצו כאן כדי לבחור את המנוי המתאים לכם.

2.תרגילים

בחלק זה 10 תרגילים.

תרגיל 1
הנקודה (3,5) והנקודה (x,2) נמצאות על ישר ששיפועו 3.
מצאו את x.

פתרון כתוב

השיפוע 3 – זה אומר שניתן להציב את שתי הנקודות בנוסחה לשיפוע על פי שתי נקודות.

נציב את שתי הנקודות הללו בנוסחה למציאת שיפוע ונקבל:

3x – 9 = -3
3x = 6
x = 2

תשובה: הנקודה (2,2)  או הנקודה (3,5) יוצרות ישר ששיפועו 3.
כלומר קיבלנו שתי אפשרויות לפתרון התרגיל.

תרגיל 2
הנקודה A נמצאת על הישר y = 2x + 3.
מהנקודה A מעבירים אנך לציר ה x  ואנך לציר ה y כך שנוצר מלבן.
שטחו של המלבן הוא 44 יחידות ריבועיות.
מצאו את הנקודה A.

פתרון וידאו

פתרון כתוב

שאלות מהסוג המופיע בדף זה נפתרות לרוב על ידי השלבים הבאים:

  1. בחירת ערך ה x בנקודה כמשתנה (ערך ה X בנקודה A, בנקודה B …). (לעיתים רחוקות יותר בוחרים את ערך ה y).
  2. הגדרת באמצעות ערך ה x את ערך ה y בנקודה.
  3. ביצוע מספר פעולות נוספות על פי השאלה.
  4. בניית משוואה ומציאת ה x.

אז בשאלה זו:
נגדיר:
xA ערך ה x בנקודה A.
2xA + 3 ערך ה y בנקודה A.
הנקודה היא:

(A(xA, 2xA + 3

עכשיו נשרטט את הישר y = 2x+3 ואת הנקודה A על מנת להבין את המצב בשאלה.
אין צורך לדעת איפה הנקודה A נמצאת על הישר, נבחר עבורה מיקום מקרי.

נחשב את אורך צלעות המלבן

משוואת הישר AB היא:

y = xA

לכן

B(xA , 0)

המרחק בין הנקודות A, B הוא:

2xA + 3 – 0 = 2xA + 3

משוואת הישר AC שמקביל לציר ה x היא:

y = 2xA + 3

לכן הנקודה C היא:

C (0, 2xA + 3)

המרחק בין A, C הוא:

xA – 0 = xA

לסיכום אורכי צלעות המלבן:

AC = xA

AB = 2xA + 3.

לכן המשוואה שנקבל היא:
AC * AB = S
2XA + 3) XA = 44)
2XA² + 3XA = 44  / -44
2XA² + 3XA  – 44 = 0

נפתור בעזרת נוסחת השורשים ונקבל שתי אפשרויות:
xA = 4   או   xA = -5.5.

כלומר יש שתי אפשרויות לנקודה A.

נציב את ערכי ה x שקיבלנו במשוואת הישר y = 2x +3 על מנת למצוא את ערכי ה y האפשריים של הנקודה A.
y1 = 2*4+3 = 11

y2 = 2*(-5.5) + 3 = -8

תשובה: הנקודה A יכולה להיות (4,11) או (8-, 5.5-).

 

תרגיל 3

המרחק של הנקודה (A(-1, -4 מהנקודה B הוא 29√.
הנקודה B נמצאת על הישר y = 2x -1.
מצאו את הנקודה B.

הסבר לדרך הפתרון

הנקודה המבוקשת B נמצאת על הישר y = 2x -1, לכן ניתן להגדיר אותה באמצעות משתנה אחד.

בעזרת הנתון שהמרחק הוא 29√ ניתן לבנות משוואה ולמצוא את הנעלם.

פתרון וידאו

פתרון כתוב

שלב 1: נגדיר את ערכי ה x וערכי ה y של הנקודה B באמצעות משתנה אחד
xb   ערך ה x בנקודה B.

מכוון שהנקודה B נמצאת על הישר y = 2x -1 ערך ה y בנקודה B הוא:
y = 2xb -1

(B(xb, 2xb -1

שלב 2: בניית משוואה ופתרונה
נציב את ערכי הנקודה (A(-1, -4 והנקודה (B(xb, 2xb -1 במשוואת המרחק בין נקודות ונקבל:

d² = (x1 – x2)² + (y1 – y2
d² = (xb  + 1)² + (2xb -1 + 4)²
d² = (xb  + 1)² + (2xb + 3)²

נפתח סוגריים בעזרת נוסחאות הכפל המקוצר ונקבל:
d² = xb² + 2xb + 1 + 4xb² + 12xb + 9
d² = 5xb² + 14xb + 10

אנו יודעים שהמרחק בין הנקודות הוא 29√. לכן:
d² = 29
5xb² + 14xb + 10 = 29  / -29
5xb² + 14xb -19 = 0

ניתן לפתור את המשוואה הריבועית בעזרת נוסחת השורשים.
אנו נראה דרך אחרת, פירוק הטרינום כאשר a ≠ 1.

5xb² + 14xb -19 = 0
5xb² – 5xb + 19xb – 19 = 0
5xb (xb – 1) + 19(xb-1) = 0
xb – 1)( 19 + 5xb) = 0)

xb = 1
או
5xb = -19  / :5
xb = -3.8

שלב 3: הצבה של ערכי xb ומציאת הנקודה B
נציב xb = 1 במשוואת הישר y = 2x -1 ונקבל:
y = 2*1 – 1 = 1
y = 1
אפשרות ראשונה היא: (1, 1)B

נציב xb = -3.8 במשוואת הישר y = 2x -1 ונקבל:

y = 2 * -3.8 – 1

y =  -7.6 – 1 = -8.6

אפשרות שנייה היא (8.6- , 3.8-)B

תשובה: יש שתי אפשרויות לנקודה B והן:
(1, 1)B
(8.6- , 3.8-)B

הודעה זו מסתירה תוכן המיועד למנויים בלבד.
לחצו כאן כדי לבחור את המנוי המתאים לכם.

6 מחשבות על “משוואת ישר כיתה י”

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  1. שלום
    לא הבנתי בתרגיל השני איך בניתם את המשוואה בכלל והגדרתם את הA
    תודה מראש

    1. לומדים מתמטיקה

      שלום
      האם את מנויה? כי לפני התרגילים יש הסבר שמיועד למנויים. האם ראית אותו?