דיאגרמת עץ

בדף זה סיכום של 5 סוגים של שאלות שיכולים לשאול אותכם בנושא דיאגרמת עץ.

החלקים של דף זה הם:

1.סרטון הסבר

הודעה זו מסתירה תוכן המיועד למנויים בלבד.
לחצו כאן כדי לבחור את המנוי המתאים לכם.

2.שרטוט של של דיאגרמת עץ

דוגמה

אם בקופסה יש 10 כדורים.

2 מתוכם אדומים והשאר ירוקים.

מוצאים כדור אחד (לא מחזירים אותו) ולאחר מיכן מוצאים עוד כדור.

בנו דיאגרמת עץ המתאימה לבעיה.

פתרון

עבור ההוצאה ראשונה

2 אדומים ולכן 8 ירוקים.

לכן השלב הראשון יראה כך:

 

עבור ההוצאה השנייה

אם בהוצאה הראשונה יצא אדום.

אז נשארו 9 כדורים.

1 מתוכם אדום, 8 ירוקים.

1/9 זו ההסתברות לאדום.

8/9 זו ההסתברות לירוק.

אם בהוצאה הראשונה יצא ירוק.

אז נשארו 9 כדורים.

2 מתוכם אדום, 7 ירוקים.

2/9 זו ההסתברות לאדום.

7/9 זו ההסתברות לירוק.

כלל חשוב

סכום ההסתברויות בכל פיצול הוא 1.

כלומר כל פיצול כולל את המאורע ומאורע משלים.

3.חישובים בדיאגרמת עץ

חישוב של ענף יחיד

הודעה זו מסתירה תוכן המיועד למנויים בלבד.
לחצו כאן כדי לבחור את המנוי המתאים לכם.

כאשר מבקשים שנמצא הסתברות מסוימת בדיאגרמת עץ נפעל בשני שלבים

1.נזהה את הענף שמייצג את ההסתברות.

2.נכפיל את ההסתברויות לאורך הענף.

דוגמה 1

נסתכל על דיאגרמת העץ שהגענו אליה למעלה.

אם שואלים:

“מה ההסתברות שהכדור הראשון שיצא הוא אדום והשני ירוק?”.

אז:

1.זיהוי הענף – ענף 2 מציג את ההסתברות הזו.

2.הכפלת ההסתברויות:

תשובה: ההסתברות להוציא ראשון אדום ושני ירוק היא 8/45.

דוגמה 2

מה ההסתברות ששני הכדורים שיצאו הם כדורים אדומים?

פתרון

ענף 1 מייצג שני כדורים אדומים.

וההסתברות שלו היא:

תשובה: ההסתברות לשני אדומים היא 1/45.

חישוב ההסתברות של שני ענפים

הודעה זו מסתירה תוכן המיועד למנויים בלבד.
לחצו כאן כדי לבחור את המנוי המתאים לכם.

לפעמים ישאלו שאלות שההסתברות שלהם מיוצגת על ידי שני ענפים.

במקרה כזה:

  1. נחשב את ההסתברות של כל ענף.
  2. נחבר את ההסתברויות.

דוגמה:

מה ההסתברות שהכדור השני שיצא הוא כדור אדום?

פתרון

כדור שני אדום מיוצג על ענפים 1,3.

את ענף 1 כבר חישבנו:

וענף 3 הוא:

סכום ההסתברויות שהענפים הללו מייצגים הוא:

תשובה: ההסתברות שהכדור השני שיצא יהיה אדום היא 1/5.

חישוב ההסתברות של שלושה ענפים

ברוב השאלות ישאלו על ענף או שניים.

אבל ניתן לפגוש שאלות המתייחסות ל 3 ענפים.

את שאלות אלו ניתן לחשב בשתי דרכים:

  1. אם בסעיפים קודמים חישבנו כל אחד משלושת מהענפים בנפרד – אז נחבר אותם.
  2. על ידי הסתברות משלימה – הענף הרביעי הוא ההסתברות המשלימה לשלושת הענפים.
    ניתן לחשב אותו ולחסר מ 1.

דוגמה

מה ההסתברות שלא יצאו שני כדורים ירוקים?

פתרון

שני ירוקים זה ענף 4.

לא שני ירוקים זה ענפים 1,2,3.

בסעיפים קודמים חישבנו אותם.

ההסתברות של שלושתם היא חיבור ההסתברויות.

תשובה: ההסתברות שלא יצאו שני ירוקים היא 17/45.

דרך פתרון שנייה: בעזרת הסתברות משלימה

נחשב את ההסתברות לשני ירוקים:

נחשב את ההסתברות המבוקשת:

תשובה: ההסתברות שלא יצאו שני ירוקים היא 17/45.

כמו כן אני רושם את ההסתברות של כל אחד מהענפים לצורך הסעיף הבא:

4.הסתברות מותנית בדיאגרמת עץ

הודעה זו מסתירה תוכן המיועד למנויים בלבד.
לחצו כאן כדי לבחור את המנוי המתאים לכם.

נושא ההסתברות המותנית מוסבר בהרחבה בקישור הבא ובקישור שלמעלה.

כאן נצא מנקודת ההנחה שאתם יודעים מה היא הסתברות מותנית.

דוגמה 1

אם ידוע שהכדור השני שיצא הוא אדום.

מה ההסתברות שהכדור הראשון שיצא הוא ירוק?

פתרון התרגיל

אם ידוע שהכדור השני שיצא הוא אדום אז ניתן למחוק את ענפים 2,4

 

מבין הענפים שנשארו הראשון ירוק זה ענף 3.

לכן ההסתברות המבוקשת היא 8/45 מתוך 9/45.

אני אכתוב את הפתרון בשברים עשרוניים:

 

דוגמה 2

אם ידוע שלא יצא ירוק.

מה ההסתברות שהשני אדום?

פתרון התרגיל

לא יצא ירוק – זה אומר שניתן למחוק את ענף 4.

 

השני אדום זה אומר שענפים 1,3 הם טובים.

 

5.ניסוחים מכשילים בבניית דיאגרמת עץ

הודעה זו מסתירה תוכן המיועד למנויים בלבד.
לחצו כאן כדי לבחור את המנוי המתאים לכם.

6.דיאגרמת עץ עם משתנים

הודעה זו מסתירה תוכן המיועד למנויים בלבד.
לחצו כאן כדי לבחור את המנוי המתאים לכם.

7.תרגילים עם דיאגרמות עץ

תרגילים 1-5 הם תרגילים “רגילים”.

תרגילים 6-7 כוללים הגדרת משתנים.

תרגיל 2 הוא תרגיל מקיף ואני ממליץ לכולם לפתור את התרגיל (או לצפות בוידאו).

לתרגילים 1,2,3,5 יש גם פתרון וידאו המופיע לאחר הפתרון הכתוב.

תרגיל 1

בבית ספר 60% בנות והשאר בנים.

70% מהבנים אוהבים מדעים לעומת 80% מהבנות שאוהבות מדעים.

בוחרים תלמיד/ה באופן מקרי:

  1. מה ההסתברות שנבחר בת שאוהבת מדעים?
  2. מה ההסתברות שנבחר בן שאינו אוהב מדעים?
  3. מה ההסתברות שנבחר תלמיד כלשהו האוהב מדעים?
פתרון סעיף א

נבנה את דיאגרמת העץ בשני שלבים.
הפיצול הראשון הוא לבנים (0.4) לעומת בנות (0.6).

ולאחר מיכן נבצע את הפיצול עבור אלו שאוהבים או לא אוהבים מדעים.

סיימנו לבנות את דיאגרמת העץ, נעבור אל השאלות:

סעיף א: מה ההסתברות שנבחר בת שאוהבת מדעים?

מבקשים מאיתנו אדם שצריך לעמוד בשני תנאים.

תנאי ראשון “בת”.

תנאי שני “אוהבת מדעים”.

P (אוהבת מדעים ∩ בת) = ?

ענף מספר 1 (השמאלי ביותר) מייצג “בת האוהבת מדעים”.

ההסתברות ששני התנאים יתקיימו היא מכפלת ההסתברויות לאורך הענף.

0.48 = 0.8 * 0.6

תשובה: ההסתברות לבחור בת האוהבת מדעים היא 0.48.

פתרון סעיף ב

סעיף ב: מה ההסתברות שנבחר בן שאינו אוהב מדעים?

מבקשים מאיתנו אדם שצריך לעמוד בשני תנאים.

תנאי ראשון “בן”.

תנאי שני “לא אוהב מדעים”.

P (לא אוהב מדעים ∩ בן) = ?

ענף מספר 3 מציג את האפשרות הזו.

ההסתברות ששני התנאים יתקיימו היא מכפלת ההסתברויות לאורך הענף.

0.12 = 0.3 * 0.4

תשובה: ההסתברות לבחור בן שלא אוהב מדעים היא 0.12.

פתרון סעיף ג

סעיף ג: מה ההסתברות שנבחר תלמיד כלשהו האוהב מדעים?

מבקשים מאיתנו אדם הצריך לעמוד בתנאי אחד בלבד והוא “אוהב מדעים”.

ענפים 1 ו 4 ביחד מתארים את ההסתברות הזו ועלינו לחבר את ההסתברויות שלהם.

את ההסתברות של ענף 1 מצאנו בסעיף א, ההסתברות היא 0.48.

ההסתברות של ענף 4 היא מכפלת ההסתברויות לאורך הענף:

0.28 = 0.7 * 0.4

ההסתברות של ענף 1 או ענף 4 היא:

0.76 = 0.48 + 0.28

תשובה: ההסתברות לבחור אדם האוהב מדעים היא 0.76.

סרטון הסבר

תרגיל 2

בשכבת כיתה ט יש שתי כיתות, ט1 ו ט2.

מספר התלמידים בכיתה ט1 גדול פי 1.5 ממספר התלמידים בכיתה ט2.

בכיתה ט1 ל 60% מהתלמידים יש ציון מעל 80 במתמטיקה.

בכיתה ט2 ל 20% יש ציון מעל 80 במתמטיקה.

בוחרים תלמיד/ה צהשכבה:

  1. מה ההסתברות שיש לו ציון נמוך מ 80 ושהוא מכיתה ט2?
  2. מה ההסתברות שהוא מכיתה ט1 ושיש לו ציון נמוך מ 80?
  3. מה ההסתברות שיש לו ציון גבוה מ 80? (שימו לב, יש שתי דרכים לפתור את התרגיל).
  4. שאלה בהסתברות מותנית: ידוע שנבחר תלמיד עם ציון מעל 80 במתמטיקה. מה ההסתברות שהוא מכיתה ט2?
פתרון סעיף א

בשאלה זו לא נתנו לנו במפורש את הקשר בין הגדלים של כיתות ט1 ו ט2.

עלינו למצוא אותו בעזרת המשפט “מספר התלמידים בכיתה ט1 גדול פי 1.5 ממספר התלמידים בכיתה ט2”

נגדיר:

(p(x  ההסתברות לדגום תלמיד מ ט2.

לכן:

(1.5p(x ההסתברות לדגום תלמיד מ ט1.

סכום ההסתברויות הוא 1, לכן המשוואה שלנו תהיה:

סכום ההסתברויות לדגום תלמיד מ ט1 או ט2 היא 1 ולכן המשוואה:

p (x) + 1.5p(x) = 1

2.5p(x) = 1  / : 2.5

p (x) = 0.4

ההסתברות לדגום תלמיד מט2 היא 0.4.

ההסתברות לדגום תלמיד מ ט1 היא 0.6.

עכשיו אנחנו יכולים לבנות דיאגרמת עץ.

הפיצול הראשון בעץ הוא לכיתות ט1 ו ט2.

החלק הראשון בדיאגרמת העץ

הפיצול השני הוא לציונים גבוהים או נמוכים מ 80.

דיאגרמת עץ

סעיף 1: מה ההסתברות שיש לו ציון נמוך מ 80 ושהוא מכיתה ט2?

P (נמוך מ 80 ∩ ט2) = ?

הענף המייצג את ההסתברות לתלמיד כזה הוא ענף מספר 4.

החישוב של ההסתברות הזו היא מכפלת ההסתברויות לאורך הענף.

0.32 = 0.8 * 0.4

תשובה: ההסתברות לדגום מכלל שכבה ט תלמיד מ ט2 שקיבל ציון נמוך מ 80 היא 0.32.

פתרון סעיף ב

סעיף 2: בוחרים תלמיד משכבת כיתות ט. מה ההסתברות שהוא מכיתה ט1 ושיש לו ציון נמוך מ 80?

הענף הוא ענף 2.

מכפלת ההסתברויות בענף היא:

0.24 = 0.4 * 0.6

תשובה: ההסתברות לדגום מכלל שכבה ט תלמיד מ ט1 שקיבל ציון נמוך מ 80 היא 0.24.

פתרון סעיף ג

סעיף 3: בוחרים תלמיד כלשהוא משכבת כיתות ט, מה ההסתברות שיש לו ציון גבוה מ 80?

שימו לב שבניגוד לסעיפים הקודמים כאן התלמיד צריך לקיים תנאי אחד בלבד “ציון גבוה מ 80”.

ענפים 1 ו 3 מקיימים את התנאי הזה.

הדרך “הסטנדרטית” לפתרון היא לחשב את ההסתברות של ענף 1 וענף 3 ואז לחבר.

הסתברות ענף 1:
0.36 = 0.6 * 0.6

הסתברות ענף 3:
0.08 = 0.4 * 0.2

סכום ההסתברויות הוא:

0.44 = 0.36 + 0.08

תשובה: ההסתברות לבחור תלמיד עם ציון גבוה מ 80 היא 0.44.

דרך פתרון נוספת היא לשים לב שבסעיפים א,ב מצאנו את ההסתברות של ענפים 2,4.

וההסתברות שמבקשים מאיתנו עכשיו היא של ענפים 1,3. כלומר ההסתברות המשלימה.

ההסתברות של ענף 2 ועוד ענף 4 היא:

0.56 = 0.24 + 0.32

לכן ההסתברות של ענף 3 ועוד ענף 1 היא:

0.44 = 0.56 – 1

פתרון סעיף א

סעיף 4: ידוע שנבחר תלמיד עם ציון מעל 80 במתמטיקה. מה ההסתברות שהוא מכיתה ט2?

זו הסתברות מותנית כי "ידוע שנבחר תלמיד עם ציון מעל 80".

את משוואה זו הסקנו מנוסחת בייס:

ועכשיו אנו צריכים את שתי ההסתברויות שיש במשוואה.

ההסתברות של המונה היא מעל 80 וגם ט2, זו ההסתברות של ענף 3:

0.08 = 0.2 * 0.4

P (מעל 80 ∩ ט2) = 0.08

במכנה יש את ההסתברות לתלמיד עם ציון גבוה מ 80

סך כל ההסתברויות לדגום תלמיד תלמיד עם ציון הגבוה מ 80 היא 0.44 (מצאנו זאת בסעיף ג).

P (מעל 80) = 0.44

נציב בנוסחה ונקבל:

תשובה: אם ידוע שבחרו תלמיד שציונו גבוה מ 80 ההסתברות שהוא מ ט2 היא 0.1818.

בדיאגרמת העץ ניתן לראות שלאחר התנאי נותרים הענפים 1,3 ומתוכם ההסתברות הטובה היא של ענף 3.

 

תרגיל 3

בקופסה יש כדורים ב 3 צבעים.

4 כדורים אדומים. 6 כדורים ירוקים. וכדור כחול אחד.

ב 20% מהכדורים הכחולים או האדומים יש הפתעה.

ב 90% מהכדורים הירוקים יש הפתעה.

  1. בוחרים כדור באופן מקרי. מה ההסתברות שיש בו הפתעה?
  2. שאלה בהסתברות מותנית: ידוע שבחרו כדור שאין בו הפתעה. מה ההסתברות שזה כדור אדום?
פתרון סעיף א

נבנה דיאגרמת עץ המציגה את נתוני השאלה.

דיאגרמת עץ

 

הענפים המובילים אל המצב הרצוי של “יש הפתעה” הם: 2,4,5.

עלינו לחשב את ההסתברות של כל אחד מהענפים הללו על ידי כפל הסתברויות לאורכו.

ההסתברות של ענף 2:

0.072 = 0.2 * (4/11)

ההסתברות של ענף 4:

0.0181 = 0.2 * (1/11)

ההסתברות של ענף 5:

0.49 = 0.9 * (6/11)

סכום ההסתברויות הוא:

0.5801 = 0.072 + 0.0181 + 0.49

תשובה: כאשר בוחרים כדור באופן מקרי ההסתברות שיש בו הפתעה היא 0.5801.

פתרון סעיף ב

סעיף ב

ההסתברות המבוקשת היא:

אל משוואה זו מגיעים על ידי נוסחת בייס:

חישוב המכנה

בבחירה מקרית של כדור ההסתברות לבחור כדור שאין בו הפתעה היא ההסתברות המשלימה ל 1 את ההסתברות שמצאנו בסעיף א.

0.4199 = 0.5801 – 1

P (אין הפתעה ) = 0.4199

ההסתברות של “כדור אדום שאין בו הפתעה” היא ההסתברות של ענף 1.

0.29 = 0.8 * (4/11)

P (אין הפתעה  ∩ אדום) = 0.29

נציב במשוואה והפתרון יהיה:

תשובה: אם ידוע שנבחר כדור שידוע שאין בו הפתעה אז ההסתברות שכדור זה אדום היא 0.659.

פתרון וידאו

הודעה זו מסתירה תוכן המיועד למנויים בלבד.
לחצו כאן כדי לבחור את המנוי המתאים לכם.

8 מחשבות על “דיאגרמת עץ”

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    היי, אתר מעולה! תודה. יש טעות הקלדה בתשובה לשאלה 3 עם הכדורים וההפתעות, בסעיף השני. בחישוב למעלה יצא 0.42 (התשובה הנכונה) ובחישוב הסופי רשום 0.44.

  2. שלום, ההסבר עזר מאוד אבל דבר אחד לא הבנתי בשאלה 6. אני הצבתי נעלמים ההפך ממך כלומר אדום=X/10 וצהוב=X-10/10
    התשובה שהגעתי אלייה לא נכונה אז רציתי לדעת האם בתרגיל הזה ספציפית התשובה הנכונה היחידה היא להציב נעלמים כמוך או שפשוט טעיתי בהמשך התרגיל, כי התשובה הסופית היא שיש 8 אדומים ו2 צהובים ולפי ההצבה שלי זה היה יוצא ההפך. תודה

    1. לומדים מתמטיקה

      שלום
      התשובה בדף נכונה.
      אם יש 8 צהובים אז ההסתברות להוציא שני צהובים עם החזרה היא:
      0.64 = 0.8 * 0.8

  3. היי, בתרגיל 4, בשביל לדעת מה ההסתברות לבחור את אחד הצנצנות. מדוע התעלמו מהנתון שלבחור צנצנת א’ – סיכוי של 2/7 ואת ב’ 5/7?
    מדוע זריקת הקובייה מחליפה זאת? 2/3 ו1/3…

    1. לומדים מתמטיקה

      שלום שי
      לא מבין למה כתבת “סיכוי של 2/7 ואת ב’ 5/7”.
      הקוביה קובעת את ההסתברות לבחור צנצנת כי זה מה שכתוב בשאלה.
      “זורקים קובייה. אם יוצאים המספר 1 או 2 שולפים פרח יחיד מהצנצנת הראשונה.”
      משפט אחד לפני סעיפי השאלה.

      1. הבנתי, אז רק בלקיחה אקראית מתייחסים ליחס שבין הצנצנות?
        ובמקרה הנ”ל הסיכוי תלוי בזריקת הקוביה בלבד?

        1. לומדים מתמטיקה

          בלקיחה אקראית מתייחסים למספר הצנצנות.
          תמיד אתה צריך לשים לב איך נבחרת הצנצנת ולפי זה לחשב את ההסתברות לבחירתה.
          במקרה זה בחירת הצנצנת תלויה במספר שיוצא על הקובייה, ובמספר זה בלבד.