בדף זה סיכום של 5 סוגים של שאלות שיכולים לשאול אותכם בנושא דיאגרמת עץ.
החלקים של דף זה הם:
1.סרטון הסבר
הודעה זו מסתירה תוכן המיועד למנויים בלבד.
לחצו כאן כדי לבחור את המנוי המתאים לכם.
2.שרטוט של של דיאגרמת עץ
- שרטוט דיאגרמת עץ הוא דף הכולל תרגילים בנושא.
דוגמה
אם בקופסה יש 10 כדורים.
2 מתוכם אדומים והשאר ירוקים.
מוצאים כדור אחד (לא מחזירים אותו) ולאחר מיכן מוצאים עוד כדור.
בנו דיאגרמת עץ המתאימה לבעיה.
פתרון
עבור ההוצאה ראשונה
2 אדומים ולכן 8 ירוקים.
לכן השלב הראשון יראה כך:
עבור ההוצאה השנייה
אם בהוצאה הראשונה יצא אדום.
אז נשארו 9 כדורים.
1 מתוכם אדום, 8 ירוקים.
1/9 זו ההסתברות לאדום.
8/9 זו ההסתברות לירוק.
אם בהוצאה הראשונה יצא ירוק.
אז נשארו 9 כדורים.
2 מתוכם אדום, 7 ירוקים.
2/9 זו ההסתברות לאדום.
7/9 זו ההסתברות לירוק.
כלל חשוב
סכום ההסתברויות בכל פיצול הוא 1.
כלומר כל פיצול כולל את המאורע ומאורע משלים.
3.חישובים בדיאגרמת עץ
חישוב של ענף יחיד
הודעה זו מסתירה תוכן המיועד למנויים בלבד.
לחצו כאן כדי לבחור את המנוי המתאים לכם.
כאשר מבקשים שנמצא הסתברות מסוימת בדיאגרמת עץ נפעל בשני שלבים
1.נזהה את הענף שמייצג את ההסתברות.
2.נכפיל את ההסתברויות לאורך הענף.
דוגמה 1
נסתכל על דיאגרמת העץ שהגענו אליה למעלה.
אם שואלים:
“מה ההסתברות שהכדור הראשון שיצא הוא אדום והשני ירוק?”.
אז:
1.זיהוי הענף – ענף 2 מציג את ההסתברות הזו.
2.הכפלת ההסתברויות:
תשובה: ההסתברות להוציא ראשון אדום ושני ירוק היא 8/45.
דוגמה 2
מה ההסתברות ששני הכדורים שיצאו הם כדורים אדומים?
פתרון
ענף 1 מייצג שני כדורים אדומים.
וההסתברות שלו היא:
תשובה: ההסתברות לשני אדומים היא 1/45.
חישוב ההסתברות של שני ענפים
הודעה זו מסתירה תוכן המיועד למנויים בלבד.
לחצו כאן כדי לבחור את המנוי המתאים לכם.
לפעמים ישאלו שאלות שההסתברות שלהם מיוצגת על ידי שני ענפים.
במקרה כזה:
- נחשב את ההסתברות של כל ענף.
- נחבר את ההסתברויות.
דוגמה:
מה ההסתברות שהכדור השני שיצא הוא כדור אדום?
פתרון
כדור שני אדום מיוצג על ענפים 1,3.
את ענף 1 כבר חישבנו:
וענף 3 הוא:
סכום ההסתברויות שהענפים הללו מייצגים הוא:
תשובה: ההסתברות שהכדור השני שיצא יהיה אדום היא 1/5.
חישוב ההסתברות של שלושה ענפים
ברוב השאלות ישאלו על ענף או שניים.
אבל ניתן לפגוש שאלות המתייחסות ל 3 ענפים.
את שאלות אלו ניתן לחשב בשתי דרכים:
- אם בסעיפים קודמים חישבנו כל אחד משלושת מהענפים בנפרד – אז נחבר אותם.
- על ידי הסתברות משלימה – הענף הרביעי הוא ההסתברות המשלימה לשלושת הענפים.
ניתן לחשב אותו ולחסר מ 1.
דוגמה
מה ההסתברות שלא יצאו שני כדורים ירוקים?
פתרון
שני ירוקים זה ענף 4.
לא שני ירוקים זה ענפים 1,2,3.
בסעיפים קודמים חישבנו אותם.
ההסתברות של שלושתם היא חיבור ההסתברויות.
תשובה: ההסתברות שלא יצאו שני ירוקים היא 17/45.
דרך פתרון שנייה: בעזרת הסתברות משלימה
נחשב את ההסתברות לשני ירוקים:
נחשב את ההסתברות המבוקשת:
תשובה: ההסתברות שלא יצאו שני ירוקים היא 17/45.
כמו כן אני רושם את ההסתברות של כל אחד מהענפים לצורך הסעיף הבא:
4.הסתברות מותנית בדיאגרמת עץ
- הסתברות מותנית בדיאגרמת עץ הוא דף מפורט בנושא.
הודעה זו מסתירה תוכן המיועד למנויים בלבד.
לחצו כאן כדי לבחור את המנוי המתאים לכם.
נושא ההסתברות המותנית מוסבר בהרחבה בקישור הבא ובקישור שלמעלה.
כאן נצא מנקודת ההנחה שאתם יודעים מה היא הסתברות מותנית.
דוגמה 1
אם ידוע שהכדור השני שיצא הוא אדום.
מה ההסתברות שהכדור הראשון שיצא הוא ירוק?
דוגמה 2
אם ידוע שלא יצא ירוק.
מה ההסתברות שהשני אדום?
5.ניסוחים מכשילים בבניית דיאגרמת עץ
הודעה זו מסתירה תוכן המיועד למנויים בלבד.
לחצו כאן כדי לבחור את המנוי המתאים לכם.
6.דיאגרמת עץ עם משתנים
הודעה זו מסתירה תוכן המיועד למנויים בלבד.
לחצו כאן כדי לבחור את המנוי המתאים לכם.
7.תרגילים עם דיאגרמות עץ
תרגילים 1-5 הם תרגילים “רגילים”.
תרגילים 6-7 כוללים הגדרת משתנים.
תרגיל 2 הוא תרגיל מקיף ואני ממליץ לכולם לפתור את התרגיל (או לצפות בוידאו).
לתרגילים 1,2,3,5 יש גם פתרון וידאו המופיע לאחר הפתרון הכתוב.
תרגיל 1
בבית ספר 60% בנות והשאר בנים.
70% מהבנים אוהבים מדעים לעומת 80% מהבנות שאוהבות מדעים.
בוחרים תלמיד/ה באופן מקרי:
- מה ההסתברות שנבחר בת שאוהבת מדעים?
- מה ההסתברות שנבחר בן שאינו אוהב מדעים?
- מה ההסתברות שנבחר תלמיד כלשהו האוהב מדעים?
תרגיל 2
בשכבת כיתה ט יש שתי כיתות, ט1 ו ט2.
מספר התלמידים בכיתה ט1 גדול פי 1.5 ממספר התלמידים בכיתה ט2.
בכיתה ט1 ל 60% מהתלמידים יש ציון מעל 80 במתמטיקה.
בכיתה ט2 ל 20% יש ציון מעל 80 במתמטיקה.
בוחרים תלמיד/ה צהשכבה:
- מה ההסתברות שיש לו ציון נמוך מ 80 ושהוא מכיתה ט2?
- מה ההסתברות שהוא מכיתה ט1 ושיש לו ציון נמוך מ 80?
- מה ההסתברות שיש לו ציון גבוה מ 80? (שימו לב, יש שתי דרכים לפתור את התרגיל).
- שאלה בהסתברות מותנית: ידוע שנבחר תלמיד עם ציון מעל 80 במתמטיקה. מה ההסתברות שהוא מכיתה ט2?
תרגיל 3
בקופסה יש כדורים ב 3 צבעים.
4 כדורים אדומים. 6 כדורים ירוקים. וכדור כחול אחד.
ב 20% מהכדורים הכחולים או האדומים יש הפתעה.
ב 90% מהכדורים הירוקים יש הפתעה.
- בוחרים כדור באופן מקרי. מה ההסתברות שיש בו הפתעה?
- שאלה בהסתברות מותנית: ידוע שבחרו כדור שאין בו הפתעה. מה ההסתברות שזה כדור אדום?
הודעה זו מסתירה תוכן המיועד למנויים בלבד.
לחצו כאן כדי לבחור את המנוי המתאים לכם.
היי, אתר מעולה! תודה. יש טעות הקלדה בתשובה לשאלה 3 עם הכדורים וההפתעות, בסעיף השני. בחישוב למעלה יצא 0.42 (התשובה הנכונה) ובחישוב הסופי רשום 0.44.
תודה רבה על התיקון
שלום, ההסבר עזר מאוד אבל דבר אחד לא הבנתי בשאלה 6. אני הצבתי נעלמים ההפך ממך כלומר אדום=X/10 וצהוב=X-10/10
התשובה שהגעתי אלייה לא נכונה אז רציתי לדעת האם בתרגיל הזה ספציפית התשובה הנכונה היחידה היא להציב נעלמים כמוך או שפשוט טעיתי בהמשך התרגיל, כי התשובה הסופית היא שיש 8 אדומים ו2 צהובים ולפי ההצבה שלי זה היה יוצא ההפך. תודה
שלום
התשובה בדף נכונה.
אם יש 8 צהובים אז ההסתברות להוציא שני צהובים עם החזרה היא:
0.64 = 0.8 * 0.8
היי, בתרגיל 4, בשביל לדעת מה ההסתברות לבחור את אחד הצנצנות. מדוע התעלמו מהנתון שלבחור צנצנת א’ – סיכוי של 2/7 ואת ב’ 5/7?
מדוע זריקת הקובייה מחליפה זאת? 2/3 ו1/3…
שלום שי
לא מבין למה כתבת “סיכוי של 2/7 ואת ב’ 5/7”.
הקוביה קובעת את ההסתברות לבחור צנצנת כי זה מה שכתוב בשאלה.
“זורקים קובייה. אם יוצאים המספר 1 או 2 שולפים פרח יחיד מהצנצנת הראשונה.”
משפט אחד לפני סעיפי השאלה.
הבנתי, אז רק בלקיחה אקראית מתייחסים ליחס שבין הצנצנות?
ובמקרה הנ”ל הסיכוי תלוי בזריקת הקוביה בלבד?
בלקיחה אקראית מתייחסים למספר הצנצנות.
תמיד אתה צריך לשים לב איך נבחרת הצנצנת ולפי זה לחשב את ההסתברות לבחירתה.
במקרה זה בחירת הצנצנת תלויה במספר שיוצא על הקובייה, ובמספר זה בלבד.