הי
לא הצלחתי להבין את עיניין העליה והירידה
כאילו אם מצאתי את נקודות הקיצות וסוגן אני כבר יודעת שאם נניח יש לי נקודת קיצון מנימלית (3,2)
אז תחום הירידה שלה זה X קטן משלוש
וגם לא הצלחתי להבין איך בדיוק בודקים עליה וירידה ולמה גם בודקים את האיקס שיגרום למשוואה להיות לא רציונלית
מקווה שהסברתי את עצמי ותוכל לעזור לי!
שלום
בודקים עלייה וירידה באמצעות בדיקת ערכי הנגזרת. לרוב החישובים נעשים בטבלה.
ובאמת מציאת נקודות קיצון באמצעות טבלה היא חלק גדול מהעבודה לצורך מציאת תחומי עלייה וירידה.
המשפט “למה גם בודקים את האיקס שיגרום למשוואה להיות לא רציונלית” לא ברור.
הדרך הטובה המובנת ביותר לשאול שאלה היא להסתכל על תרגיל באתר ולשאול על שלב בתרגיל שאינו מובן.
היי, לגבי התחום הגדרה, ראיתי בספר שבתחומי העלייה והירידה שמים את תחום ההגדרה שם ומייחסים לו חשיבות. כלומר כותבים אותו ממש בתוך האי שיוויון… ולא סתם רק כדי לדעת איזה מספרים אני לא יכול להציב בטבלה..
תחום ההגדרה הוא קבוצת מספרים גדולה ובוודאי שצריך להתייחס אליה.
אבל לא ניתן להציב את כל המספרים שבתחום ההגדרה וגם לא מציבים את נקודת האי הגדרה.
אני בטוח שמה שכתוב בספר נכון ואם אתה מבין פעל לפי זה.
אם אתה לא מבין כתוב כאן דוגמה מדויקת.
נתונה הפונקצייה: y=x^3+12\x (במילים- איקס בשלישית ועוד שתיים עשרה לחלק לאיקס). בתשובות כתוב:
תחומי עלייה: xשורש שתיים.
תחומי ירידה: בין מינוס שורש שתיים לאפס, בין אפס לשורש שתיים.
עכשיו הנק’ החשודות לקיצון הם מינוס שורש שתיים ושורש שתיים. וניתן לראות התייחסות לתחום ההגדרה (איקס שונה מאפס) בתשובה בספר… כי אני פשוט לא התייחסתי בפתרון לתחום ההגדרה, וכתבתי את התחומים כרגיל ע”פ הטבלה וראיתי שזה לא מה שכתוב בספר…
תודה
כתוב: תחומי ירידה: בין מינוס שורש שתיים לאפס, בין אפס לשורש שתיים.
ובאמת צריך לכתוב שהפונקציה לא יורדת ב x = 0 כי היא לא מוגדרת בנקודה זו.
נקודת האי הגדרה לא שייכת לתחומי העלייה או הירידה.
אוקיי, אז אם הבנתי נכון, כן צריך לכתוב את נקודות האי הגדרה כאשר מחפשים תחומי עלייה וירידה, משום שבאותם נקודות הפונקציה לא עולה / יורדת. נקודות האי הגדרה לא קשורות לתחומי העלייה והירידה כי הפונקציה לא מוגדרת שם. אבל כן חשוב לציין אותם כי הם לפעמים נמצאים בין שתי הנקודות שחשודות לקיצון, ואם אני אכתוב את התחום בין שתי הנקודות החשודות לקיצון אני למעשה אכליל נקודה שלא קיימת בכלל ולכן חשוב לציין אותם בטבלה. וגם כדי שאוכל לדעת איזה נקודות אני לא יכול לכתוב בין הנקודה החשודהלקיצון? (אם הבנתי נכון..)
שאלה: מדוע בפתרון באתר כאשר הפונקציה ירדה עבור X<0 ונוסף על כך הייתה אסימפטוטה אנכית ב-X=-6, בחרת שלא לפצל את תחום הירידה אלא לרשום רק X<0?
לומדים מתמטיקה
את/ה צודק/ת. תיקנתי.
אור
היי אם אפשר שאלה כשעושים טבלה כדי למצוא נקודות מינימום או מקסימום אז הבנתי שצריך להציב שם את הנקודות אי הגדרה של הפונקציה עצמה כדי לראות איך הפונקציה מתנהגת כשמתקרבת לנקודות האלו נכון?השאלה שלי האם צריך להשים בטבלה הזאת גם את הנקודות אי הגדרה של הנגזרת ולא רק של הפונקציה?
היי, ממש עזר לי מה שרשום באתר באמת שהכל רשום בצורה כלכך טובה ומובנת.
הבנתי איך לעשות את הכל אבל לא הבנתי איך לדעת מה סימן הנגזרת… בשביל התחומי עליה וירידה
שלום
1.מחלקים את הפונקציה לתחומים כאשר גבולות התחומים הם נקודות הקיצון ונקודות אי ההגדרה של הפונקציה.
2.בודקים בכל תחום האם הנגזרת חיובית (ואז הפונקציה עולה) או שהנגזרת שלילית (ואז הפונקציה יורדת).
הבדיקה נעשית על ידי הצבה של נקודה כלשהיא הנמצאת בתחום בנגזרת.
לאחר התגובה הוספתי דברים לדף. נסה לראות אם עכשיו יש תשובה לשאלה.
ואם לא חזור אליי.
היי,לפעמים בתרגילים שאני פותרת,אני מציבה בטבלה מספר שהוא קטן מהחשוד כקיצון ומיספר שהוא גדול,
נגיד החשוד כקיצון שלי הוא מינוס חמש חלקי שלוש,
כשאני מציבה בטבלה -2 כמיספר קטן,ו2 כמיספר גדול,יוצא לי שהחשוד כקיצון הוא באמת קיצון,
אבל אם אני מציבה -5 כמיספר שקטן מהחשוד כקיצון יוצא לי שהחשוד כקיצון הוא לא קיצון..למה זה קורה לי?
היי, כבר הרבה זמן אני משתמשת באתר המדהים שלך, שמסביר הכל באופן כל כך ברור!
תודה רצינית יש לך ממני.
רק רציתי לומר שמדי פעם אני מסתבכת נורא באיזה תרגיל ורק אחר כך מגלה שהייתה טעות בהקלדה.
אז לבאים אחרי לאתר (שאין כמוהו, הוא באמת הכי טוב) בדוגמא הראשונה, התרגיל שנתת, בכפל בהצלבה הוספת איקס לשמונה. ואני לא הבנתי!
רציתי לשאול אם זאת באמת טעות בהקלדה כי לא אמור להיות שם איקס (ליד השמונה)
קודם כל האתר מדהים! הוא ממש עוזר לי ללמוד!
ויש לי שאלה לגבי הנושא לא הבנתי איך למצוא נקודות מקסימום ומינימום כאשר תחום ההגדרה שלי מוגדר לכל x.
תודה מראש על העזרה.
הי
לא הצלחתי להבין את עיניין העליה והירידה
כאילו אם מצאתי את נקודות הקיצות וסוגן אני כבר יודעת שאם נניח יש לי נקודת קיצון מנימלית (3,2)
אז תחום הירידה שלה זה X קטן משלוש
וגם לא הצלחתי להבין איך בדיוק בודקים עליה וירידה ולמה גם בודקים את האיקס שיגרום למשוואה להיות לא רציונלית
מקווה שהסברתי את עצמי ותוכל לעזור לי!
שלום
בודקים עלייה וירידה באמצעות בדיקת ערכי הנגזרת. לרוב החישובים נעשים בטבלה.
ובאמת מציאת נקודות קיצון באמצעות טבלה היא חלק גדול מהעבודה לצורך מציאת תחומי עלייה וירידה.
המשפט “למה גם בודקים את האיקס שיגרום למשוואה להיות לא רציונלית” לא ברור.
הדרך הטובה המובנת ביותר לשאול שאלה היא להסתכל על תרגיל באתר ולשאול על שלב בתרגיל שאינו מובן.
היי, לגבי התחום הגדרה, ראיתי בספר שבתחומי העלייה והירידה שמים את תחום ההגדרה שם ומייחסים לו חשיבות. כלומר כותבים אותו ממש בתוך האי שיוויון… ולא סתם רק כדי לדעת איזה מספרים אני לא יכול להציב בטבלה..
תחום ההגדרה הוא קבוצת מספרים גדולה ובוודאי שצריך להתייחס אליה.
אבל לא ניתן להציב את כל המספרים שבתחום ההגדרה וגם לא מציבים את נקודת האי הגדרה.
אני בטוח שמה שכתוב בספר נכון ואם אתה מבין פעל לפי זה.
אם אתה לא מבין כתוב כאן דוגמה מדויקת.
נתונה הפונקצייה: y=x^3+12\x (במילים- איקס בשלישית ועוד שתיים עשרה לחלק לאיקס). בתשובות כתוב:
תחומי עלייה: xשורש שתיים.
תחומי ירידה: בין מינוס שורש שתיים לאפס, בין אפס לשורש שתיים.
עכשיו הנק’ החשודות לקיצון הם מינוס שורש שתיים ושורש שתיים. וניתן לראות התייחסות לתחום ההגדרה (איקס שונה מאפס) בתשובה בספר… כי אני פשוט לא התייחסתי בפתרון לתחום ההגדרה, וכתבתי את התחומים כרגיל ע”פ הטבלה וראיתי שזה לא מה שכתוב בספר…
תודה
כתוב: תחומי ירידה: בין מינוס שורש שתיים לאפס, בין אפס לשורש שתיים.
ובאמת צריך לכתוב שהפונקציה לא יורדת ב x = 0 כי היא לא מוגדרת בנקודה זו.
נקודת האי הגדרה לא שייכת לתחומי העלייה או הירידה.
אוקיי, אז אם הבנתי נכון, כן צריך לכתוב את נקודות האי הגדרה כאשר מחפשים תחומי עלייה וירידה, משום שבאותם נקודות הפונקציה לא עולה / יורדת. נקודות האי הגדרה לא קשורות לתחומי העלייה והירידה כי הפונקציה לא מוגדרת שם. אבל כן חשוב לציין אותם כי הם לפעמים נמצאים בין שתי הנקודות שחשודות לקיצון, ואם אני אכתוב את התחום בין שתי הנקודות החשודות לקיצון אני למעשה אכליל נקודה שלא קיימת בכלל ולכן חשוב לציין אותם בטבלה. וגם כדי שאוכל לדעת איזה נקודות אני לא יכול לכתוב בין הנקודה החשודהלקיצון? (אם הבנתי נכון..)
אני לא הבנתי.
זה מוסבר כאן
https://www.m-math.co.il/mathematics-function/rational-function-min-max/
דבר נוסף, האם צריך לבדוק מה קורה בין נקודות האי הגדרה, כאליו להתייחס אליה כאשר אני בודק תחומי עליה וירידה כאל נקודה שחשודה כקיצון?
צריך לבדוק מה קורה לפני ואחרי נקודת האי הגדרה.
בדף ששלחתי מוסבר כיצד לחלק לתחומים.
שאלה: מדוע בפתרון באתר כאשר הפונקציה ירדה עבור X<0 ונוסף על כך הייתה אסימפטוטה אנכית ב-X=-6, בחרת שלא לפצל את תחום הירידה אלא לרשום רק X<0?
את/ה צודק/ת. תיקנתי.
היי אם אפשר שאלה כשעושים טבלה כדי למצוא נקודות מינימום או מקסימום אז הבנתי שצריך להציב שם את הנקודות אי הגדרה של הפונקציה עצמה כדי לראות איך הפונקציה מתנהגת כשמתקרבת לנקודות האלו נכון?השאלה שלי האם צריך להשים בטבלה הזאת גם את הנקודות אי הגדרה של הנגזרת ולא רק של הפונקציה?
שלום
בקביעת קיצון לא מציבים את נקודות האי הגדרה אלא צריך לבדוק משני צדדי האי הגדרה האם הפונקציה עולה או יורדת.
כפי שעושים בדף זה.
היי, ממש עזר לי מה שרשום באתר באמת שהכל רשום בצורה כלכך טובה ומובנת.
הבנתי איך לעשות את הכל אבל לא הבנתי איך לדעת מה סימן הנגזרת… בשביל התחומי עליה וירידה
שלום
1.מחלקים את הפונקציה לתחומים כאשר גבולות התחומים הם נקודות הקיצון ונקודות אי ההגדרה של הפונקציה.
2.בודקים בכל תחום האם הנגזרת חיובית (ואז הפונקציה עולה) או שהנגזרת שלילית (ואז הפונקציה יורדת).
הבדיקה נעשית על ידי הצבה של נקודה כלשהיא הנמצאת בתחום בנגזרת.
לאחר התגובה הוספתי דברים לדף. נסה לראות אם עכשיו יש תשובה לשאלה.
ואם לא חזור אליי.
היי,לפעמים בתרגילים שאני פותרת,אני מציבה בטבלה מספר שהוא קטן מהחשוד כקיצון ומיספר שהוא גדול,
נגיד החשוד כקיצון שלי הוא מינוס חמש חלקי שלוש,
כשאני מציבה בטבלה -2 כמיספר קטן,ו2 כמיספר גדול,יוצא לי שהחשוד כקיצון הוא באמת קיצון,
אבל אם אני מציבה -5 כמיספר שקטן מהחשוד כקיצון יוצא לי שהחשוד כקיצון הוא לא קיצון..למה זה קורה לי?
שלום
בין הנקודה שמוצבת בטבלה לנקודה החשודה כקיצון אסור שתהיי נקודת אי הגדרה ואסור שתהיה נקודת קיצון אחרת.
אם תקיימי את הכלל הזה ותחשבי נכון תגיעי לתשובה הנכונה.
ניתן להרחיב כאן.
https://www.m-math.co.il/mathematics-function/min-max-by-table/
היי, כבר הרבה זמן אני משתמשת באתר המדהים שלך, שמסביר הכל באופן כל כך ברור!
תודה רצינית יש לך ממני.
רק רציתי לומר שמדי פעם אני מסתבכת נורא באיזה תרגיל ורק אחר כך מגלה שהייתה טעות בהקלדה.
אז לבאים אחרי לאתר (שאין כמוהו, הוא באמת הכי טוב) בדוגמא הראשונה, התרגיל שנתת, בכפל בהצלבה הוספת איקס לשמונה. ואני לא הבנתי!
רציתי לשאול אם זאת באמת טעות בהקלדה כי לא אמור להיות שם איקס (ליד השמונה)
שלום תהילה
ה x אכן היה מיותר והורדתי אותו.
תודה על המחמאות, אודה לך אם במקרה ואת רואה טעות תרשמי אותה כתגובה ואני אבדוק.
קודם כל האתר מדהים! הוא ממש עוזר לי ללמוד!
ויש לי שאלה לגבי הנושא לא הבנתי איך למצוא נקודות מקסימום ומינימום כאשר תחום ההגדרה שלי מוגדר לכל x.
תודה מראש על העזרה.
תודה שיר.
בדיוק כמו שמצאת בפונקציית פולינום.
משווים את הנגזרת ל 0 ובודקים בסביבת הנקודה (או בעזרת נגזרת שנייה).
https://www.m-math.co.il/mathematics-function/derivative/relative-max-min/
התמונות לא עולות לי
נסה לעשות רענן לדף. בדקתי את הדף עכשיו והן עולות.