אנו רגילים שמשוואה של פרבולה נראית כך:
y =ax² + bx + c
למשל:
y = 2x² +2x – 3
אבל יש דרך נוספת להציג פרבולה וזו הצגה קודקודית של פרבולה.
y = a(x -p)² + c
הצגה זו נקראת הצגה קודקודית משום שניתן לראות בה את הקודקוד בבירור ומבלי לעשות חישוב.
הקודקוד הוא (p,c).
כל מה שלמדנו על הזזות של פרבולה היה מבוסס על הצגה קודקודית של פרבולה.
בהצגה:
y = 2(x – 3)² + 5
ניתן לקבוע שהפרבולה זזה 3 יחידות ימינה ו 5 יחידות למעלה.
לעומת זאת אם נכתוב פרבולה בהצגה סטנדרטית:
y = 2x² -6x + 10
לא נוכל להגיד דבר על ההזזות של הפרבולה.
החלקים של דף זה הם:
- כיצד עוברים מהצגה סטנדרטית להצגה קודקודית?
- כיצד עוברים מהצגה קודקודית להצגה סטנדרטית?
- תרגילים.
מה במשמעות של הפרמטר A?
שלום
בהצגה
y = a(x -p)² + c
a משפיע על עד כמה הפרבולה חדה יותר (כלומר פחות עגולה) ככל ש a גדול יותר בערכו המוחלט הפרבולה חדה יותר.
איך עוברים מהצגה סטנדרטית להצגה קודקודית?
שלום
מוסבר כאן
https://www.m-math.co.il/analytic-geometry/parabola/three-forms-of-parabola/
איך עוברים מייצוג קודקודי לסטנדרטי??
שלום
פותחים סוגריים ומכנסים איברים
איך מוצאים a?
שלום
בדרך כלל ידועה נקודה על הפרבולה, מציבים את הנקודה במשוואת הפרבולה ומוצאים את a.
בעצם הx של הקודקוד יהיה הפוך ממה שכתוב בסוגריים והy יהיה בדיוק כמו שכתוב בחוץ נכון?
כן
תודה, מאוד עזר.
בכיף.
יש לי שאלה, אתה מסביר גם חומר של תיכון? כיתות י’ יא’ יב’?!
שלום
כן, זה נמצא כאן
https://www.m-math.co.il/learn-math-bagrut/
היי אני רוצה לדעת אם הבנתי נכון את ההצגה הקודוקודית, בתרגיל y = (x-4) +15 נק’ הקודוקוד היא (15,-4-)?
שלום
הקודקוד הוא 4,15