סדר פעולות חשבון

בדף זה חזרה וסיכום של סדר פעולות חשבון לבית הספר היסודי (כיתות ד-ו).

הסיכום הוא חלק מהקורסים החינמיים שמוצאים באתר.

נושאים 1-3 הם עיקר החומר.

1.למה צריך סדר פעולות חשבון?

למה צריך סדר פעולות חשבון?

כדי שתהיה רק תשובה אחת לתרגיל.

אם לא נפתור את התרגיל באותו הסדר, גם לא נגיע לאותה תשובה.

דוגמה

4 + 2 * 3 =

אפשרות ראשונה נבצע קודם את פעולת החיבור:

4 + 2 * 3 =

6 * 3 = 18

אפשרות שנייה, נבצע קודם את הכפל:

4 + 2 * 3 =

4 + 6 = 10

ביצענו פעולות בסדר שונה וקיבלנו תוצאה שונה.

(הערה: הפתרון השני הוא הנכון).

על מנת להבטיח שלתרגיל תהיה רק תשובה אחת נכונה יש סדר פעולות חשבון שמחייב את כולם.

2.סדר פעולות חשבון ללא סוגריים

סדר הפעולות בתרגילי חשבון ללא סוגריים הוא:

  • קודם: כפל או חילוק.
  • ולאחר מיכן: חיבור או חיסור.
  • בנוסף מסתכלים על התרגיל משמאל לימין.

לכן נפתור תרגילים בצורה הזו:

  1. נסתכל על התרגיל משמאל לימין.
  2. נבצע את פעולות הכפל או החילוק הראשונה שאנו רואים.
  3. נמשיך להסתכל משמאל לימין ונבצע כל פעם את פעולת הכפל או החילוק הראשונה שאנו רואים.
  4. לאחר שלא נשארו פעולות כפל או חילוק נבצע את פעולות החיבור והחיסור שיש בתרגיל.

למשל בתרגיל הבא:

5 + 2 *4 – 6 + 10 : 2 =

קודם נבצע את הפעולה

2*4

לאחר מיכן את הפעולה:

10:2
ולאחר מיכן נפתור את התרגיל

5 + 2 * 4 – 6 + 10 : 2 =
5 + 8 – 6 + 10 : 2 =
5 + 8 – 6 + 5 =
13 – 6 + 5 =
7 + 5 = 12

מצב שני

כאשר אין לנו פעולות כפל או חילוק בתרגיל נחשב אותו משמאל לימין.

דוגמה

10 – 4 – 1 + 3 =
6  – 1 + 3 =
5 + 3 = 8

מצב שלישי

שימו לב לתרגילים בהם יש כמה פעולות כפל וחיבור ברצף.

דוגמה

6 + 5 * 4 : 2 =
6 + 20 : 2 =

6 + 10 = 16

דוגמה 1

9 – 3 + 1 =

פתרון התרגיל

6 + 1 = 7

דוגמה 2
6 * 2 + 4 * 5 =

פתרון התרגיל

12 + 4 * 5

12 + 20 = 32

דוגמה 3
7 – 6 + 5 + 4 * 4 =

פתרון התרגיל

7 – 6 + 5 + 16 =

1 + 5 + 16 =

6 + 16 = 22

דוגמה 4
60 : 10 : 6 =

פתרון התרגיל

6 : 6 = 1

3.סדר פעולות חשבון עם סוגריים

כאשר יש לנו סוגריים בתרגיל אנו נסתכל קודם כל על מה שיש בתוך הסוגריים.

  • ונבצע את הפעולות שיש בתוך הסוגריים על פי סדר הפעולות שלמדנו קודם.
  • כאשר נותר מספר אחד בתוך הסוגריים כבר אין משמעות לסוגריים וניתן למחוק אותם.

דוגמה 1

5 * (4 + 2) -1 =

קודם נבצע את פעולת החיבור שבתוך הסוגריים:

5 * 6 – 1 =

30 -1 = 29

דוגמה 2

10 + 2 * ( 3 + 6 : 6) =

פתרון התרגיל

קודם נבצע את פעולת החילוק שבתוך הסוגריים:

10 + 2 * (3 +1) =

10 + 2 * 4 =

10 + 8 = 18

דוגמה 3
4 + 2 * ( 3 + 4 * 5 : 2) =

פתרון התרגיל

נבצע את פעולת הכפל שבתוך הסוגריים ולאחריה את פעולת החילוק:

4 + 2 * ( 3 + 20 : 2) =

4 + 2 * ( 3 + 10) =

4 + 2 * ( 3 + 10) =

4 + 2 * 13 =

4 + 26 = 30

דוגמה 4
10 – (7 – 5) * 3 + 6 : (4 : 4) =

פתרון התרגיל

נבצע קודם את מה שיש בסוגריים שמשמאל, ולאחר מיכן את מה שיש בסוגריים מימין.

10 – 2 * 3 + 6 : (4 : 4) =

10 – 2 * 3 + 6 : 1 =

10 – 6 + 6 : 1 =

10 – 6 + 6  =

4 + 6  = 10

4.סוגריים כפולים

הנושאים שלמעלה הם עיקר החומר בנושא סדר פעולות חשבון, נושא זה חלק מתוכנית הלימודים אבל חשוב פחות.

5 + ( 6 – ( 2 + 1)) =

כאשר נקבל תרגיל עם שני סוגריים או יותר קודם נסתכל על הסוגריים הפנימיים ביותר.

ולאחר שהם יוסרו, נפתור את התרגיל כרגיל:

דוגמה 1

5 + ( 6 – (2 + 1)) =
5 + ( 6 – 3)
5 + 3 = 8

דוגמה 2

((2 + 4) * 5) : 6 – 1 =

פתרון התרגיל

(6 * 5 ) : 6 – 1 =

30 : 6 – 1 =

5 – 1 = 4

הסבר :

  1. קודם כל עושים את מה שבתוך הסוגריים הכפולים – מחברים את ה2 ו ה4,
  2. לאחר מכן מכן מכפילים את ה6 ו ה5.
  3. אחרי זה מחלקים את ה 30 ב 6
  4. ולבסוף מחסרים 1 מה 5.

דוגמה 3

12 – (4 * (10 – 4 * 2) + 1) =

פתרון התרגיל

12 – (4 * (10 – 8) + 1) =

12 – (4 * 2 + 1) =

12 – (8 + 1) =

12 – 9 = 3

דוגמה 4

7 – (2 * (20 : 5 – 2 * 2)) =

פתרון התרגיל

7 – (2 * (4 – 2 * 2))=

7 – (2 * (4 – 4)) =

7 – (2 * (4 – 4)) =

7 – (2  * 0) =

7 – 0 = 7

5.הוספת סוגריים לתרגיל קיים

בתרגילים אלו נצטרך להוסיף סוגריים לתרגיל קיים על מנת שהתוצאה תהיה נכונה.

בסוג זה של תרגילים צריך לבצע הרבה חישובים, כי יש הרבה אפשרויות.

ככל שתדעו את לוח הכפל ותרגילי חיבור וחיסור בצורה טובה יותר כך יהיה לכם קל יותר.

שתי דרכי פתרון לתרגילים

יש שתי דרכים למצוא את המקום הנכון להוספת הסוגריים:

1.לנסות “על עיוור”
ברוב התרגילים שנפגוש לא יהיו הרבה מקומות שבהם ניתן להוסיף את הסוגריים.

אז ננסה לשים את הסוגריים במקום מסוים ונבדוק אם התרגיל נכון.

יצא נכון? יופי.

לא נכון? נזיז את הסוגריים למקום אחר.

דרך זו שימושית בעיקר בתרגילים קצרים, שאין בהם הרבה אפשרויות להוספת סוגריים.

2.לבדוק איזו השפעה אנו רוצים שהסוגריים יגרמו.

  1. נפתור את התרגיל כמו שקיבלנו אותו, ללא סוגריים.
  2. נבין מה הסוגריים צריכים לגרום, להעלות את ערך התשובה או להוריד ולפי זה נקבע את מיקום הסוגריים.

דוגמה 1

הוסיפו סוגריים לתרגיל על מנת שהתוצאה תהיה נכונה

2 + 3 * 4 = 20

פתרון
דרך ראשונה: הוספת סוגריים על עיוור

בתרגיל זה ניתן להוסיף סוגריים בשני מקומות
(2 + 3) * 4 = 20
או
2 + (3 * 4) = 20

כאשר נחשב את שני התרגילים נראה שהתרגיל הראשון הוא הנכון.
(2 + 3) * 4 =
5 * 4 = 20
20 = 20

דרך שנייה: נחשוב מה הסוגריים צריכים לעשות
כאשר נפתור את התרגיל בלי סוגריים נקבל –

2 + 12 = 14

לכן נמקם את הסוגריים בצורה שתגדיל את התוצאה, בצורה שה 4 יוכפל במספר גדול יותר.

(2 + 3) * 4 =

דוגמה 2 
הוסיפו סוגריים לתרגיל על מנת שהתוצאה תהיה נכונה

20 – 3 + 7 = 10

פתרון התרגיל

פתרון
דרך ראשונה: נוסיף סוגריים על עיוור
(20 – 3) + 7 = 10
או
20 – (3 + 7) = 10

כאשר נפתור את שני התרגילים נראה שהתרגיל השני הוא הנכון
20 – (3 + 7) = 10
20 – 10 = 10
10 = 10

דרך שנייה: נחשוב מה הסוגריים צריכים לעשות
אם נפתור את התרגיל בלי סוגריים נקבל –

20 – 3 + 7 = 10
17 + 7 = 10
24 = 10

קיבלנו תשובה גדולה מידי. על מנת להקטין את אגף שמאל נגרום לכך שנחסר מה 20 מספר גדול יותר
20 – (3 + 7) = 10
כך אנו מחסרים מה 20 מספר גדול יותר ומגיעים לתשובה הנכונה.

דוגמה 3
8 * 3 + 2 + 2 = 42

פתרון התרגיל

דרך ראשונה: נמקם את הסוגריים על עיוור

אם נמקם את הסוגריים כך:
(8 * 3) + 2 + 2 = 42

זה לא ישנה דבר בתוצאת התרגיל
כי הפעולה
8 * 3
היא הפעולה הראשונה שמבצעים גם ללא הסוגריים.

האפשרויות האחרות למקם את הסוגריים הן
8 * (3 + 2) + 2 = 42
8 * 3 + (2 + 2) = 42
8 * (3 + 2 + 2) = 42
(8 * 3 + 2) + 2 = 42

מבין כל האפשרויות הללו האפשרות הראשונה היא שתתן את הפתרון הנכון
8 * (3 + 2) + 2 = 42
8 * 5 + 2 = 42
40 + 2 = 42
42 = 42

דרך פתרון שנייה: נחשוב מה הסוגריים צריכים לעשות
8 * 3 + 2 + 2 = 42
בתרגיל זה האגף משמאל קטן מידי ואנו צריכים להגדיל אותו.
הדרך להגדיל אותו היא להכפיל את 8 במספר גדול יותר.

ניתן לעשות זאת בשתי הדרכים הבאות:
8 * (3 + 2) + 2 = 42
8 * (3 + 2 + 2) = 42

כאשר נחשב נראה שהדרך הראשונה היא הנכונה

6.תרגילים בהם צריך להוסיף את המספר הנכון

בתרגילי “השלם את החסר” עלינו למצוא מספר המתאים למקום הריק, כך שהתרגיל יהיה נכון.

על מנת להצליח בתרגילים מסוג זה עליכם לדעת מצוין סדר פעולות חשבון עם סוגריים, וגם את לוח הכפל.

בדף זה שני חלקים:

  1. דוגמאות.
  2. תרגילים.

בתרגילים מסוג זה טוב לחלק את התרגיל לחלקים ואז לחשב מה הערך של כל חלק צריך להיות על מנת להגיע לתשובה הנכונה.

הסימנים שיוצרים חלקים שונים הם סימני החיבור והחיסור.
כל פעם שנראה סימן של חיבור או חיסור נתייחס לחלק שלו בנפרד.

דוגמה 1

___ * 3 +1 = 7

פתרון :

2 * 3 + 1 =
6 + 1 = 7

הסבר
ניתן לחלק את התרגיל בצורה הזו
___ * 3 + 1 = 7
החלק השחור שווה ל 1, לכן החלק האדום צריך להיות שווה ל 6.

לכן המספר החסר הוא 2

2 * 3 +1 = 7
 6 + 1 = 7

דוגמה 2 

  7 + ___  – 10  : 2 = 3

פתרון התרגיל

7 + 1 – 10 : 2 = 3
7 + 1 – 5 = 3
8 – 5 = 3

הסבר
ניתן לחלק את צד שמאל כך:
7 + ___  – 10  : 2 = 3
החלק השחור שווה ל 5
לכן החלק האדום צריך להיות שווה ל 8.

  7 + 1  – 10  : 2 = 3

דוגמה 3 

(4 * 5) : ( ___ : 3) = 1

פתרון התרגיל

(4 * 5) : (60 : 3)  =
20 : (60 : 3) =
20 : 20 = 1

הסבר
הסוגריים מחלקים את צד שמאל לשני חלקים.
(4 * 5) : ( ___ : 3) = 1

החלק האדום שווה ל 20, לכן גם החלק השחור צריך להיות שווה ל 20.
על מנת שהחלק השחור יהיה שווה ל 20 המספר החסר צריך להיות 60
(4 * 5) : ( 60 : 3) = 1
20 : 20 = 1

דוגמה 4 

___ – ( 15 : 3 * 5) = 35

פתרון התרגיל

60 – (15 : 3 * 5) =
60 – (5 * 5) =
60 – 25 = 35

הסבר
ניתן לחלק את הצד השמאלי לשני חלקים.
___ – ( 15 : 3 * 5) = 35
החלק השחור שווה ל 25.
לכן החלק האדום צריך להיות שווה ל 60, כי
6025 = 35

דוגמה 5 

18 : 2 + 4 * (10  – ___ ) = 25

פתרון התרגיל

18 : 2 + 4 * ( 10 – 6) =
18 : 2 + 4 * 4 =
9 + 4 * 4 =
9 + 16 = 25

הסבר
ניתן לחלק את צד שמאל לשני חלקים
18 : 2 + 4 * (10 – ___ ) = 25
החלק האדום שווה ל 9.
לכן החלק השחור צריך להיות שווה ל 16.
כי
9 + 16 = 25

על מנת שהחלק השחור יהיה שווה ל 16 המספר החסר צריך להיות שווה ל
4 * (10 – 6) = 16
4 * 4 = 16

7.סדר פעולות חשבון עם שברים

דוגמה 1 

2 + 4 * ½ =

פתרון :

2 + 4 * ½ =
2 + 2 = 4

הסבר : לפי סדר פעולות חשבון כפל קודם לחיבור לכן קודם מכפילים את 4 והחצי ואז מוסיפים 2.

דוגמה 2 

פתרון התרגיל

הסבר : לפי סדר פעולות חשבון סוגריים קודמים לכפל לכן קודם מחברים את המספרים בסוגריים ולאחר מכן מכפילים ב3/2 ובסוף מוסיפים את ה 5.

דוגמה 3 :

0.2 + ( 0.2 + 0.3) * 4 =

פתרון התרגיל

0.2 + ( 0.2 + 0.3) * 4 =
0.2 + 0.5 * 4 =
0.2 + 2 = 2.2

הסבר : לפי סדר פעולות חשבון סוגריים קודמים להכל לכן קודמים מחברים את ה0.2 ו 0.3 לאחר מכאן מכפילים ב 4 כי כפל קודם לחיבור ולבסוף מוסיפים את 0.2.

דוגמה 4 :

פתרון התרגיל

הסבר : לפי סדר פעולות חשבון קודם כל מחלקים את 6 ב 12 מה שנותן לנו 6/12 (שזה בעצם הרחבה של ½) לאחר מכן מכפילים את חצי ב 4, אחריי זה נחסר את ה 2 שקיבלנו מ5 ובסוף נוסיף את ה2 הנותרים.

דוגמה 5 :

פתרון התרגיל

הסבר : לפי סדר פעולות חשבון, קודם כופלים את ה 7 וה 4, לאחר מכן כופלים את ה2/6 ו ה9 (שכאשר מצמצמים מקבלים 3) אחרי זה מחסרים את ה 3 מה28 ולבסוף מחסרים את ה 2 מה25.

25 מחשבות על “סדר פעולות חשבון”

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  1. הי .
    תרגיל שכולו מורכב מחיבור של מספרים .
    סדר פעולות חשבון אומר לפתור אותו משמאל לימין ? עד שלומדים את חוק הקיבוץ שאומר שאפשר לפתור מאיפה שנרדמה להתחיל ? תודה

  2. ערב טוב!
    בסרטון 8 איך אני פוטר חזקות אני לא כל כך הבנתי

    ותודה רבה על הסרטונים ורציתי להציע אולי אתה יכול להוסיף לוח שידורים
    בברכה,
    אהרון

    1. לומדים מתמטיקה

      ערב טוב אהרון
      בשביל שתוכל לקבל תשובה השאלה שלך צריכה להיות יותר ממוקדת.
      למשל לשאול על שלב בתרגיל שלא הבנת.
      לא ניתן להסביר את כל הנושא כאן בתגובה.
      בעיקרון חזקה קודמת ל 4 פעולות חשבון אך לא קודמת לסוגריים.

  3. שלום רב הדף מאוד ברור אבל שהגעתי לשברים נתקעתי אפשר לכוון אותי איפה אוכל למצוא איך פותרים שבר פשוט [ראיתי שיש לכם דף שמסביר מהו מכנה ומהו מונה אבל לא מסבירים שם איך לפתור את פעולת השבר ]

  4. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    היי, הדף “יש לכם שאלה” לא עובד אז אשאל פה.
    איך מוכחים ש3 נקודות נמצאות על ישר אחד? כלומר מה התנאי שהן צריכות לקיים שהן יהיו על ישר אחד?
    תודה.

  5. קודם כל תודה על ההשקעה המדהימה שלך זה פשוט אתר אדיר
    רק הערה קטנה אני חושב שיש טעות בתרגיל האחרון ..
    אתה מכפיל את 4 במינוס 2 אבל הפעולה שם היא חילוק ואז יוצא -24 במקום -6..
    או שהטעות אצלי?