האם שיטת הנחש הומצאה על ידי נחש?
האם זו מזימה של נחשים לסבך לנו את החיים?
האם נחשים ומתמטיקה מעצבנים באותה מידה?
כל אלו שאלות מסתוריות שלא ניתן לגלות את התשובה עליהן.
מה שניתן לעשות זה להסביר:
- בעזרת סרטון.
- מתי משתמשים בשיטת הנחש.
- כיצד משרטטים נחש.
- דוגמאות לנחשים.
- נחשים עוד יותר ארוכים.
1.סרטון הסבר
הודעה זו מסתירה תוכן המיועד למנויים בלבד.
לחצו כאן כדי לבחור את המנוי המתאים לכם.
1.מתי משתמשים בשיטת הנחש?
כאשר יש לנו אי שוויון הכולל מכפלה (או חילוק) של שלושה איברים ויותר.
(x-2)(x+5) – זו פרבולה.
(x+1)(x-2)(x+5) – זה נחש.
בעבר, כאשר קיבלנו אי שוויון הכולל ביטוי מהסוג הזה (x-2)(x+5) שרטטנו פרבולה ופתרנו בעזרתה את אי השוויון.
עכשיו עלינו ללמוד לשרטט נחש.
2.כיצד משרטטים נחש?
- מוצאים את נקודות החיתוך עם ציר ה- X ומסמנים אותם על גרף.
- בוחרים ערך X שבו קל לנו לדעת אם הביטוי חיובי או שלילי. לרוב זה יהיה ערך הנמצא בקצה הביטוי או 0.
- מסמנים את הערך שמצאנו בגרף ומתחילים לעבור עם קו בצורת נחש בין הנקודות.
- פתרון אי שוויון.
3.ונעבור למציאות: (x+1)(x-2)(x+5)
1- מוצאים את נקודות החיתוך עם ציר ה- X.
x=-1 , x=2, x=-5.

2 – בוחרים ערך X שבו קל לנו לדעת אם הביטוי חיובי או שלילי.
למשל כאשר X=10 קל לנו לראות שכל הביטויים שבתוך הסוגריים חיוביים: (10+1)(10-2)(10+5) ולכן הביטוי כולו חיובי.

3- מסמנים את הערך שמצאנו בגרף ומתחילים לעבור עם קו בצורת נחש בין הנקודות.

הערה: לפעמים הערך שבחרנו והיה “נוח” לקביעת סימן הנחש נמצא רחוק מנקודות החיתוך עם ציר ה- X, כמו שה- 10 רחוק מה 2 במקרה זה. במקרים כאלו ניתן להפעיל הגיון ולהתחיל את שרטוט הנחש מ X=3 כי אם X חיובי ב- 10 אז הוא חיובי גם ב -3 (ובתנאי שאין נקודות חיתוך או אי הגדרה בין 10 ל- 3).
4- פתרון האי שוויון.
על פי השרטוט ניתן לראות כי הביטוי (x+1)(x-2)(x+5) חיובי (מעל ציר ה- X) כאשר: x>2, או (x<-1 וגם x>-5).
שלילי: x<-5 או ( x>-1 וגם x<2).
4.מה ההיגיון בשיטת הנחש?
בשלב זה יתכן שחלק ממכם יודעים לבצע את שיטת הנחש אבל לא מבינים מה ההיגיון שלה, מדוע היא עובדת?
אז. הנחש הוא למעשה שרטוט של הפונקציה, בדומה לכך שפרבולה היא שרטוט של אי שוויון ריבועי. וכאשר יש לנו שרטוט של פונקציה אנו יכולים לראות מתי היא חיובית ומתי שלילית.
דוגמה נוספת:
x-4)(x+2)x)
1 – נקודות חיתוך עם ציר ה- X.
x=4, x=-2, x=0

2 – מציאת נקודה שבה קל לדעת את סימן הביטויים שבתוך הסוגריים.
כאשר X=10 ניתן לראות שכל הביטויים שבתוך הסוגריים חיוביים.

3 – שרטוט הנחש.

4 – פתרון
חיובי x>4 או (x<0 וגם x>-2)/
שלילי x<-2 או ( x>0 וגם x<4)
דוגמה נוספת : x-4)(x+2)x-)
במקרה זה ניתן לראות שכאשר מציבים X=10 אין אחידות בסימנים של הביטויים (הראשון שלילי ושני הנוספים חיוביים – מה שאומר שהביטוי כולו שלילי). וזה אפשרי אך יכול להיות פחות נוח. לכן נציב x=-10 ונראה ששלושת הביטויים שליליים ולכן הביטוי כולו שלילי.
5.פתרון של אי שוויון ממעלה רביעית ויותר
כיצד פותרים מצב כזה: (x-1)(x+6)(x-4)(x+3)
תשובה: בדיוק כפי שפתרנו קודם רק עם 4 נקודות חיתוך עם ציר ה- X.
דפים נוספים באתר:
- אי שוויונים ריבועיים.
- אי שוויונים עם שברים.
- אי שוויונים – דף המרכז אי שוויונים מנושאים שונים.
- בגרות במתמטיקה 4 יחידות.
- בגרות במתמטיקה 5 יחידות.
מה אם זה שאלה בסדרות וכתוב משוואה עם נעלם p? למשל, p2-p-6
איך אני יודעת מה הנקודות חיתוך
שלום
פותרים משוואה ריבועית.
שאלה לגבי תרגיל X-5 חלקי ל3X+2 ומינוס 1.
יוצא לי 2 תחומים שלילים. אם תוכל לבדוק?
שלום
איפה התרגיל הזה נמצא?
מה לגבי מעלות של סוגריים ? כאן כל הדוגמאות פשוטות, אבל לעיתים יש חזקה על כל הסוגריים ללא שורש מאפס
היי
יש לי מנה בה יש קשרי חיבור.
איך עושים לה שיטת נחש?
6X+7) + (X+9))
חלקי
X+9
שלום
קודם מחברים ואז עונים על האי שוויון.
זה אי שוויון ריבועי. אין חובה לעשות נחש.
אם למשל יש לי אי שיווין 2+6 ו 5×+15 מה אני אמורה לעשות גם את זה פותרים בשיטת הנחש??
שלום
לא ברור מה כתוב כאן.
שיטת הנחש היא לאי שוויונות בחזקה שלישית או יותר.
אם כתוב שם אי שוויון מעריכי אז ההסבר כאן
https://www.m-math.co.il/algebra/exponential-inequalities/
שלום, יש לי שאלה קטנה, אם נתון לי אי שיוון כמו
2x (סימן חילוק של שבר) (x-2) (x-5) *קטן או שווה לאפס*.
אז בעצם לאחר מכפלה במכנה משותף שזה
(x-2) (x-5) בריבוע,
אני מקבלת 2x כפול פעם אחת איקס מינוס שתיים, איקס מינוס חמש. ולא מצליחה להבין איך לסמן את זה כנקודות על ציר האיקס. כי אחד מהנקודות היא בעעצם לא נקודה אלא 2x.
יוצא דבר כזה:
2x (x-2) (x-5. שווה או קטן לאפס.
ולא מצליחה להבין מה עושים.. אציין שזה לא תרגיל שפרסמת פה
שלום
2x גורם לכך שכאשר x = 0 יהיה חיתוך עם ציר ה x.
כך שבסך הכל הנקודות הן:
0,2,5
נתונה לי תשובת אי שיויון של משוואה,
איך אני מוצאת את המשואה?
שלום
אולי למצוא את נקודות החיתוך עם ציר ה x ואז לכתוב את המשוואה כמכפלה.
למשל אם החיתוך x = 2 ו x = 4
אז לכתוב
(x – 2) (x -4)
בנוסף תצטרכי עוד מידע על מנת לקבוע משוואה מדויקת.
כי לביטוי יכול להיות מקדם.
היי, אני לומדת את שיטת הנחש ולנו אמרו שזה ממעלה שנייה.. אז אם שיטת הנחש זה לא מעלה שנייה וזה גם לא רגיל אז איך פותרים את זה?
שלום
קודם כל עשי כפי שמלמדים אותך בכיתה.
שיטת הנחש יכולה להתאים למעלה שנייה או גדולה יותר. אבל במעלה שנייה ניתן לשרטט גם פרבולה במקום נחש.
https://www.m-math.co.il/math-9th-grade/quadratic-inequalities/
הדרך שבה משתמשים בשיטת הנחש מוסברת בדף.
איך אני פותרת ומציירת סירטוט של x^3-5x^2<0
שלום
את מוציאה איקס בריבוע גורם משותף, הוא חיובי תמיד.
מה שנשאר לקבוע זה מתי הביטוי שבתוך הסוגריים שלילי.
4 שעות לפני מבחן והצלתם אותי מקסטרופה תודה רבה!
👍
אהבתי את הבדיחה – קצת הומור לפני הלמידה לא תזיק