בדף זה נלמד למצוא מכנה משותף.
למה לומדים מכנה משותף?
אנו צריכים לדעת למצוא מכנה משותף על מנת לדעת לחבר ולחסר שברים ובעתיד נלמד שימושים נוספים למכנה משותף.
לא ניתן לבצע את התרגיל שלמטה ללא מכנה משותף.
דברים שצריך לדעת לפני שלומדים מדף זה:
- ידע בהרחבת שברים הוא הכרחי.
- ככול שתדעו את לוח הכפל יותר טוב כך יהיה לכם יותר קל.
החלקים של דף זה הם:
- סרטוני הסבר.
- 3 השלבים למציאת מכנה משותף.
- דוגמאות מהירות למציאת מכנה משותף.
- תרגילים המחולקים לרמות שונות.
- מציאת מכנה משותף ליותר משני מספרים.
- טריק למציאת מכנה משותף קטן בתרגילים קשים.
חלקים 2,3 הם חינמיים.
חלקים 1,4,5,6 מיועדים למנויים באתר.
1.סרטוני הסבר
מנויים לאתר רואים כאן סרטון הסבר.
לחצו כאן כדי לקבל מידע על מנוי.
2. 3 השלבים למציאת מכנה משותף
מהוא מכנה משותף?
מכנה משותף הוא מכנה ששני המכנים יכולים להגיע אליו על ידי פעולת כפל במספר שלם.
למשל. בדוגמה הקודמת המכנה המשותף הוא 10. משום ש 10 הוא כפולה של 5 (5*2) ושל 2 (2*5).
כיצד מוצאים מכנה משותף?
נניח ויש לנו את התרגיל:
כיצד נמצא מכנה משותף ל- 4 ו- 6?
שלב 1: נבדוק האם ניתן להכפיל את המכנה הקטן במספר שלם ולהגיע אל המכנה הגדול.
האם ניתן להכפיל את 4 ולהגיע אל 6?
לא.
לכן נעבור אל השלב השני.
אם היה ניתן להכפיל את המכנה הקטן ולהגיע אל המכנה הגדול אז המכנה הגדול (6) היה המכנה המשותף.
שלב 2: האם אנחנו יכולים לחשוב על מספר ששני המכנים יכולים להגיע אליו על ידי פעולת כפל.
האם יש מספר שגם 4 וגם 6 יכולים להגיע אליו על ידי פעולת כפל?
נסו לענות על השאלה הזו יתכן ותצליחו יתכן ולא.
יש מספר כזה והוא 12.
חלקכם יצליחו למצוא את 12 בעזרת המחשבה בלבד.
חלקכם צריכים לרשום את הכפולות של 4 ו 6 על מנת לזהות ש 12 הוא מכנה משותף.
הכפולות של 4:
4,8,12,16
הכפולות של 6:
6,12
ומהרישום ניתן לראות ששני המכנים מגיעים ל 12.
לאחר שמצאנו את המכנה המשותף (12) נרשום את שני השברים עם מכנה 12 ונחבר בניהם.
נחבר בין השברים:
שלב שלישי: מציאת המכנה המשותף על ידי הכפלת המכנים.
נניח ולא מצאנו שהמספר 12 הוא מכנה משותף, מה עושים?
מכפילים את המכנים. תוצאת הכפל של המכנים היא בטוח המכנה המשותף של השברים.
24 = 6 * 4
24 הוא בטוח המכנה המשותף של 4 ו- 6.
לסיכום, אלו השלבים למציאת מכנה משותף:
- נבדוק אם המכנה הגדול הוא המכנה המשותף. ננסה להגיע מהמכנה הקטן למכנה הגדול על ידי פעולת כפל.
- ננסה לחשוב ולמצוא את המכנה המשותף הקטן בעזרת מחשבה.
- נכפיל את המכנים. (שלב זה ימצא לנו בטוח את המכנה המשותף).
דוגמה 2
שלב 1: נבדוק האם ניתן להכפיל את המכנה הקטן במספר שלם ולהגיע אל המכנה הגדול.
האם ניתן להכפיל את 4 במספר שלם ולהגיע אל 8?
כן, כאשר מכפילים פי 2.
לכן המכנה המשותף הוא 8 וניתן לפתור את התרגיל.
- מציאת מכנה משותף בעזרת פירוק לגורמים ראשוניים היא דרך נוספת שמשתמשים בה פחות למציאת מכנה משותף
3.מציאת מכנה משותף לשני מספרים
מנויים לאתר רואים כאן הסבר כתוב או פתרונות לתרגילים.
לחצו כאן כדי לקבל מידע על מנוי.
עוד באתר:
איך אני מוצאת מכנה משותף ל 9 3 ו 2
שלום
המכנה המשותף של 3,9 הוא 9.
וכאשר מוסיפים 2 המכנה המשותף הוא 18.
שלום מכנה משותף של 30 ו4
שלום
60
היי
איך מוצאים מכנה משותף במספרים אי זוגיים? עדיין את אותה שיטה?
ואני צריכה למצוא מכנה משותף למספרים 6 ו 3
שלום
השיטה היא זהה, אבל כאשר יש שני מספרים זוגיים ניתן למצוא מכנה משותף שהוא לא כפולה של המכנים.
במקרה של 3,6 המכנה המשותף הוא 6.
מה המכנה המשותף של 50 ו 20
100
אני צריכה מכנה משותף של 35 ו42
שלום
210
מה המכנה המשותף ל3 ו5 ?
שלום
מכפלת המכנים שהיא 15.
15
מה זאת אומרת מהו מכנה משותף
שלום
מכנה משותף הוא מספר שכל המכנים יכולים להגיע אליו על ידי כפל במספר שלם.
איך מסבירים לתלמיד מכנה משותף במשוואות? ומכנה עם ביטויים?
שלום
יש כאן הסבר
https://www.m-math.co.il/algebra/equations/find-common-diameter-with-variable/
מה המכנה משותף של 4 12 ו3 10 15
שלום
הראשון 12
השני 30
מישהו יודע איזה מכנה משותף יש לאחד עשרה ותשע?שיהיה גדול..
שלום
99
11 מספר ראשוני לכן המכנה המשותף שלו הוא כפל במספר האחר.
שלום, אני רוצה לדעת מה המכנה המשותף של 6, 8, 3,12,
שלום
24
אם במכנה אחד יש לי חצי
ובמכנה השני 2.5
2.5 זה המכנה משותף ?
תודה על האתר פשוט מושלם
שלום
כן, 2.5 הוא המכנה המשותף
תודה! בהצלחה
מכנה משותף ל17 ו51
שלום
צריך לבדוק אם ניתן להכפיל את 17 ולהגיע ל 51
איך למצוא מכנה משותף למכנים כמו:
1 לחלק ל3 ו 1 לחלק ל5
שלום
במקרה זה המכנה המשותף הוא המכפלה של המכנים שהיא 15.
תודה
אם במכנה אחד יש לי את המספר 5
ובמכנה השני רשום לי 0.2 . שה נכון להגיד שהמכנה המשותף המינימלי הוא 5 ? או שמכנה מסובך מתייחס רק למספרים שלמים. ?
בתודה רודריגז
שלום
המכנה המשותף הוא 5.
אבל לרוב שברים לא יהיו במכנה.
אפשר למצוא מכנה משותף מהמכנה המותף שכבר קיים? הכוונה לצמצצם אותו?
שלום
לא הבנתי את השאלה.
אבל המכנה המשותף יכול להיות אחד המכנים שכבר קיים בתרגיל.
המכנה המשוף לא יכול להיות קטן יותר מאחד המכנים שבתרגיל.
הי .
אם נתונים לנו שני שברים שהמכנים שלהם זה חצי ו 1 זה נכון להגיד שהמכנה משותף שלהם זה חצי ? כי חצי חלקי חצי זה אחד וחצי חלקי אחד זה חצי . חצי מתחלק בשני המכנים . ( שים לב . המכנים שלהם זה חצי ו 1 )
שלום
כאשר מדברים על מכנה משותף בדרך כלל מדברים רק על המספר שבמכנה.
כלומר השאלה צריכה להיות : אם יש שני שברים עם מכנים של 1 ו 2 האם המכנה המשותף שלהם הוא 2?
והתשובה כן.
2 הוא המכנה המשותף, כלומר יווצר שבר בצורה של חצי.
אני מדבר על שברים כפולים .
שיש לי מכנה אחד שהוא חצי ומכנה שני שהוא 1 .
המכנה המשותף הוא חצי ? או 1 ??? תודה
כאשר יש שבר במכנה נהוג להפוך לשלם ולא להמשיך להשתמש בשברים.
למשל 4 חלקי חצי שווה 8.
מכנה 1 הוא בעצם להפוך את המספרים לשלם והוא עדיף.
אבל אם אתה מתעקש ויש לך סיבה אז ניתן לכתוב את השברים גם אם מכנה חצי.
הנושא של שבר בתוך שבר נלמד כאן (וזה לא לתלמידי יסודי אלא לתלמידי לחטיבה ותיכון).
https://www.m-math.co.il/algebra/equations/fraction-inside-fraction/
מה עושים עם יש הרבה מכנים איך אז בודקים את המכנה המשותף?
שלום
נדרשת מיומנות.
ניתן להתחיל במכנה משותף של שני מכנים ואז למצוא מכנה משותף שלהם עם מכנה נוסף.
או שיטות אחרות שאיני יכול להסביר בפירוט בתגובה.
תודה רבה! לא נתתם דוגמאות לתרגילים עם שלמים.
שלום
נכון, אשתדל להוסיף בהמשך.
בעיקרון כאשר יש שלם ושבר המכנה המשותף הוא המכנה של השבר.
כאשר יש מספר מעורב ושבר מתעלמים מהשלם שבתוך המספר המעורב ומוצאים מכנה משותף לשני השלמים.
אתה לא הסברתה איך עושים אפשר שתחתוב?
מה לא הוסבר?
יפה
תודה