פעולות במספרים סיכום כיתה ד

נושא פעולות במספרים הוא נושא שקשה לסכם במילים.
לכן בדף זה יהיו בעיקר דוגמאות לתרגילים שאתם צריכים לדעת לפתור + דגשים.

 

1.סדר פעולות חשבון

= 20 – (5*8 + 10)

פתרונות, וידאו ומידע נוסף

פתרון
קודם כל ניגש לסוגריים, ובתוך הסוגריים נבצע את פעולת הכפל לפני החיבור:
= 20 – (40 + 10)
30 = 20 – 50

2.חיבור וחיסור במאונך

פתרו את התרגילים:
345 – 875
840 + 361
231 – 320

פתרונות, וידאו ומידע נוסף
  • חיבור וחיסור במאונך.

345 - 875 = 530

 

361 + 840 = 1201

 

231 - 320 = 89

ממליץ על הסרטונים הבאים המסבירים ביסודיות את דרך הפתרון.

3.מספרים ראשוניים ופריקים

1.מספרים ראשוניים
הם מספרים שמתחלקים רק בעצמם וב 1.
למשל: 2,3,5,7,11.
2 הוא המספר הזוגי היחיד שהוא ראשני.
1 הוא לא מספר ראשוני למרות שהוא מתאים להגדרה.

2.מספרים פריקים
הם שמתחלקים בעצמם ב 1 ובמספר נוסף.
למשל 8 הוא פריק כי הוא מתחלק ב 2 ו 4.
9 הוא פריק כי הוא מתחלק ב 3.

3.גורמים ראשוניים של מספר
מכפלת הגורמים הראשוניים של מספר שווה למספר עצמו.
למשל, הגורמים הראשוניים של 24 הם:
2,2,2,3
ומתקיים:
24 = 3 * 2 * 2 * 2

תרגיל:

  • פרקו לגורמים ראשוניים את המספר 60.
פתרונות, וידאו ומידע נוסף

הסבר מילולי לפירוק:
חילקנו את 60 ב 2 קיבלנו 30.
חילקנו את 30 ב 2 קיבלנו 15.
לא ניתן לחלק את 15 ב 2 לכן ננסה לחלק במספר הראשוני הבא שהוא 3.

15 חלקי 3 שווה 5.
לא ניתן לחלק את 5 ב 3 לכן ננסה לחלק במספר הראשוני הבא שהוא 5.
5 חלקי 5 שווה 1.

הרכיבים הראשוניים של 60 הם המספרים שחילקנו בהם את 60:
2,2,3,5
וזה אומר:
60 = 5 * 3 * 2 * 2

4.סימני התחלקות
  1. ההתחלקות ב 2 – מספר שספרת האחדות שלו היא 2.
  2. ההתחלקות ב 3 – מספר שסכום ספרותיו מתחלק ב 3.
  3. ההתחלקות ב 4 – מספר ששתי הספרות האחרונות שלו מתחלקות ב 4.
  4. ההתחלקות ב 5 – אם ספרת האחדות שלו היא 0 או 5.
  5. התחלקות ב 6 – אם המספר מתחלק ב 2 ו 3.
  6. התחלקות ב 9 – אם סכום ספרותיו מתחלק ב 9.

תרגילים:

  • 4_7
    השלימו את המספר כך שיתחלק ב 9.
  • כתבו שני מספרים תלת ספרתיים המתחלקים ב- 3 אבל לא מתחלקים ב- 6.
פתרונות, וידאו ומידע נוסף

תרגיל 1
4_7
השלימו את המספר כך שיתחלק ב 9.

פתרון
על מנת שמספר יתחלק ב 9 סכום ספרותיו צריך להתחלק ב 9.
כרגע סכום הספרות הוא 11.
נוסיף עוד 7 ונקבל סכום ספרות 18 (שמתחלק ב 9)
774 מתחלק ב 9.

תרגיל 2
כתבו שני מספרים תלת ספרתיים המתחלקים ב- 3 אבל לא מתחלקים ב- 6.

פתרון
עלינו לכתוב שני מספרים שהם אי זוגיים וגם סכום הספרות שלהם מתחלק ב- 3.
ניתן לכתוב שתי ספרות ואז להשלים אותם בצורה הנכונה.
12
נשלים על ידי המספר 3.
123
המספר השני יכול להתקבל על ידי החלפת הספרות 1 ו- 3.
321.

5.פתיחת סוגריים בעזרת חוק הפילוג

= (6 + 2) * 3

פתרונות, וידאו ומידע נוסף

= 6 * 3 + 2 * 3 = (6 + 2) * 3
24 = 18 + 6

6.כפל מספרים גדולים בעזרת חוק הפילוג
  • = 34 * 5
  • = 79 * 8
  • = 324 * 3
פתרונות, וידאו ומידע נוסף

דוגמה 1 (פעולת חיבור)
= 34 * 5

פתרון
= (4 + 30) * 5
= 4 * 5 + 30 * 5
170 = 20 + 150

דוגמה 2 (פעולת חיסור)
= 79 * 8

פתרון
= (1 – 80) * 8
= 1 * 8 – 80 * 8
632 = 8 – 640

דוגמה 3 (3 ספרות)
= 324 * 3

פתרון
= (4 + 20 + 300) * 3
= 4 * 3 + 20 * 3 + 300 * 3
= 12 + 60 + 900
972 = 12 + 960

7.בעיות מילוליות.

בעיות מילוליות איני יודע לסכם ויש ללמוד אותן ישירות מהדף.

8.חזקות

תרגילים:

  1. כתבו מספר שבו בסיס החזקה הוא 6 ומונה החזקה הוא 3.
  2. כתבו בכתיב חזקות 2 *2 *2 *2
  3. כתבו ללא חזקות 8³

הוסיפו סימן גדול / קטן / שווה לתרגילים הבאים:

2 * 4          42
63              6 * 6 * 6 * 6
10,000     103
45               55

תרגילים הקשורים ל 0 ו 1:

04         12

120        14

10          1
81         71

פתרונות, וידאו ומידע נוסף

קבוצת תרגילים ראשונה
כתבו מספר שבו בסיס החזקה הוא 6 ומונה החזקה הוא 3.
63

כתבו בכתיב חזקות 2 *2 *2 *2
24

כתבו ללא חזקות 8³
8 * 8 * 8

קבוצת תרגילים שנייה
הוסיפו סימן גדול / קטן / שווה לתרגילים הבאים:
(דרך הפתרון: כאשר יש לנו מספר אחד שכתוב כחזקה ומספר אחר שכתוב ללא חזקה אנו ננסה לכתוב את שני המספרים באותה צורה.
או ששניהם עם חזקה או ששניהם ללא חזקה).
תרגיל 1
2 * 4          42
8 = 2 * 4
16 = 4 * 4 = 42
לכן:
2 * 4 <  42

תרגיל 2
63              6 * 6 * 6 * 6
64 = 6 * 6 * 6 * 6
לכן:
63   <   6 * 6 * 6 * 6

תרגיל 3
10,000     103
1,000 = 10 * 10 * 10
לכן:
10,000   >  103

תרגיל 4
45               55
4 * 4 * 4 *4 * 4 = 45
5 * 5 * 5 * 5 * 5 = 55
מכפלה של 5 חמש פעמים גדולה ממכפלה של 4 חמש פעמים.

קבוצת תרגילים שלישית
תרגיל  1

04         12

פתרון
1 = 1 * 1 = 12
0 = 0 * 0 * 0 * 0 = 04

תרגיל 2
120        14

פתרון
1 = 1 * …. *1 *1 = 120
1 = 1 *1 *1 *1  = 14
לכן:
120 =  14

תרגיל 3
81         71

פתרון
8 = 81
7 = 71
לכן:
81 > 71

עוד באתר:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *