בדף זה נלמד כיצד להשתמש במחשבון קסיו שמתאים לבגרות במתמטיקה ברמות של 4-5 יחידות.
נסביר על שני מחשבונים דומים:
casio fx-991ex
casio fx-991es
באופן כללי ה ex חדש יותר, ובעל פונקציות רבות יותר – אך לתלמידי 4-5 יחידות זה בעם משמעות קטנה מאוד אם בכלל.
לתלמידי אוניברסיטה המשמעות יכולה להיות גדולה יותר – בהתאם לנושא הלימוד.
סרטון
הסרטון הזה כולל את כל החומר שבדף.
אם תגללו למטה תמצאו את הסרטון הזה כשהוא מחולק לחלקים קצרים יותר.
1.תפעול והגדרות בסיסיות
סרטון העובר על כל הנושאים בחלק זה.
זמן ההתחלה של כל חלק מסומן בתחתית הסרטון.
כיצד מכבים את המחשבון?
הסבר
shift
AC
ועם לא המחשבון נחבא אוטומטית כעבור כמה דקות.
כיצד מחזירים מחשבון להגדרות מקוריות (reset )
הסבר
על מנת לחזור להגדרות הראשוניות ולמחוק את כל מה שיש בזיכרון.
shift
9
3
=
AC
ניתן רק לאפס הגדרות או רק למחוק זיכרון כך:
בשלב השלישי אם תלחצו על
1 אז תנקו רק את ההגדרות .
2 תנקו רק את הזיכרון.
הגדרה שהתשובה תינתן בשברים עשרוניים
הסבר
דבר ראשון
כברירת מחדל המחשבון נותן את התשובה הראשונה בשברים פשוטים.
אנו תמיד יכולים לעבור בין שבר פשוט לשבר עשרוני על ידי הכפתור SD.
דבר שני
אם אנו רוצים שהתשובה תינתן מראש בשברים עשרוניים ניתן להגדיר זאת למחשבון כך:
(במחשבון 991ex)
shift
setup
1 (input – output)
2 (mathin decimelout)
במחשבון 991es
shift
setup
1 (mathIO)
2 (lineo)
איך להפסיק כתיבה מדעית במחשבון
הסבר
אם אנו רוצים לקבל תשובות ללא 10 בחזקת משהו כמו 10-8
במחשבון 991ex+
shift
setup
3 (number format)
3 (norm)
2
בשלב האחרון אם נבחר:
sci זו בחירה בכתיבה מדעית.
fix זה מצב שבו קובעים תשובה עם עד מספר ספרות מסוים אחרי הנקודה (אני לא ממליץ כי זה יכול לגרום לקבלת תשובה שגויה)
במחשבון 991es:
shift
setup
8 (norm)
2
בשלב השלישי אם נבחר:
sci זו בחירה בכתיבה מדעית.
fix זה מצב שבו קובעים תשובה עם עד מספר ספרות מסוים אחרי הנקודה (אני לא ממליץ כי זה יכול לגרום לקבלת תשובה שגויה)
איך מכניסים מספרים לזיכרון וצופים בהם
הסבר
תוצאת התרגיל האחרונה נכנסת אוטומטית לזיכרון ואנו יכולים להכניס אותה לתרגיל חדש בעזרת הכפתור Ans.
אם אנו רוצים להכניס ערכים לזיכרון עושים זאת כך:
כותבים את המספר – או שיש לנו אותו כבר מתוצאת התרגיל האחרונה.
STD (במחשבון 991es לוחצים על shift, RCL)
לוחצים על האות שבה אנו רוצים לשמור את המספר (אין צורך ללחוץ על alpha לפני).
לדוגמה כך נראית התוצאה של הכנסת המספר 6 ל A.
זה הכפתור STD שבאמצעותו מכניסים לזיכרון:
כיצד ניתן לראות מה יש בזיכרון?
הכפתור RCL מאפשר לראות מה יש בזיכרון.
במחשבון 991ex
shift
STD
ואז רואים את כל הערכים שנמצאים בזיכרון.
אם רוצים לראות ערך אחד בלבד לוחצים:
alpha
האות המבוקשת.
=
במחשבון 991es
RCL
האות המבוקשת.
איך מוחקים את המספרים שהוכנסו לזיכרון?
אפשרות ראשונה: להכניס את המספר 0 כמייצג את האות.
אפשרות שנייה למחוק את כל הזיכרון של המחשבון בדרך הבאה:
shift
9
2
=
AC
2.כתיבה בסיסית במחשבון
סרטון העובר על כל הנושאים בחלק זה.
זמן ההתחלה של כל חלק מסומן בתחתית הסרטון.
סדר פעולות חשבון
הסבר
בעיקרון המחשבון פותר על פי סדר פעולות חשבון:
הכפתור Ans
הסבר
אם אנו רוצים להשתמש בתשובה של התרגיל האחרון אז נלחץ Ans.
אם התשובה האחרונה הייתה 15 ואנו רוצים להוריד ממנה 3 זה יראה כך:
כתיבת שברים
הסבר
שבר ללא שלם
על מנת לכתוב שבר יש לנו כפתור המאפשר כתיבת שבר פשוט (בצילום למטה).
שלם ושבר
אם אנו רוצים לכתוב מספר מעורב עלינו לכתוב ללחוץ על shift ואז על הסימן של השבר:
הערה
לא ניתן לכתוב ללא shift מספר ולאחריו שבר כי בצורה הזו המחשבון קורא את זה כפעולת כפל בין השלם לשבר.
אם תכתבו את הביטוי הבא ללא shift.
המחשבון יקרא את זה כ:
טעות הקלדה במחשבון
השבר 3.5 נותן תוצאה של 1.5.
טעות הקלדה במחשבון
כתיבה ברדיאנים
הסבר
במחשבון casio-991es
shift
mode
4
כדי לחזור למעלות נכתוב:
shift
mode
3
במחשבון casio-991ex
shift
mode
2
2
כדי לחזור למעלות נכתוב:
במחשבון casio-991-es
shift
mode
2
1
בשני המחשבונים תופיע לכם למעלה האות R לסימון השימוש ברדיאנים.
על מנת להגיע אל הסימן π נכתוב:
shift
10x
ואז לדוגמה נקבל:
כיצד לכתוב x
הסבר
אנחנו נצטרך לכתוב x לצורך פעולות שונות.
במחשבון 991ex יש כפתור לכך:
ואילו במחשבון 991es צריך ללחוץ:
alpha
)
3.פעולות מותרות בבגרות
סרטון העובר על כל הנושאים בחלק זה.
זמן ההתחלה של כל חלק מסומן בתחתית הסרטון.
בבחינת הבגרות ברמות 4-5 יחידות מותר:
לפתור משוואה ריבועית בעזרת המחשבון.
להציב ערכים במשוואות פונקציה / נגזרת על מנת לדעת אם הם חיוביים או שליליים.
לחשב את המקדם הבינומי לצורך הסתברות ברנולי בעזרת מחשבון (תלמידי 4 יחידות בתוכנית החדשה כבר לא נדרשים לכך).
פתרון משוואה ריבועית
הסבר
זה כיף לתלמידי 4-5 יחידות שהם לא צריכים להשתמש בנוסחת השורשים ויכולים לפתור משוואה ריבועית בעזרת מחשבון.
אבל הם צריכים לשים לב שכאשר מוצגת תשובה כמו:
2 – 5i
זו לא באמת תשובה. אלא מספר מרוכב שלא נחשב כתשובה לתלמידים לפני כיתה יב ברמת 5 יחידות.
במחשבון 991ex
mode
alpha
A
Polynomial
2
מכניסים את שלושת המספרים שמייצגים את המשוואה הריבועית. לאחר כל מספר נלחץ שווה. המשוואה הריבועית תוצג לנו.
= נקבל פתרון ראשון. עוד = נקבל פתרון שני.
במחשבון 991es
על מנת לפתור משוואה ריבועית נלחץ כך:
mode (מימין למעלה)
5 (EQN).
3 (ax² + bx + c = 0)
נלחץ על שלושת המספרים שמייצגים את המשוואה הריבועית (a,b,c) ולאחר כל מספר שכתבנו נכתוב =.
נלחץ עוד פעם שווה ונקבל את הפתרון הראשון. נלחץ עוד פעם שווה ונקבל את הפתרון השני.
בסוף השימוש לזכור לחזור למצב רגיל
על מנת להחזיר את המחשבון למצב חישוב רגיל עלינו ללחוץ:
mode
1
הצבה בביטוי לצורך מציאת ערך הנגזרת/ ערך הפונקציה
הסבר
לפעמים יש לנו ביטוי שאנו רוצים להציב בו מספר פעמים.
שלום גיל
אלו ההוראות שמופיעות על גבי הבחינה ברמת 4-5 יחידות בהקשר של המחשבון:
“.חומר עזר מותר בשימוש:
מחשבון לא גרפי.
אין להשתמש באפשרויות התכנות במחשבון שיש בו אפשרות תכנות.
שימוש במחשבון גרפי או באפשרויות התכנות במחשבון עלול לגרום לפסילת הבחינה.”
האם מותר בבגרות לבדוק ערך X ונעלמים אחרים במשוואה כל עוד כותבים את הדרך?
האם מותר לחשב מרחק d ע”י + shift ?
Pol?
מותר לעבור בין שברים רגילים לעשרוניים וכו?
מה בודקים בפועל בבחינה?
תודה
שלום
1.האם מותר לחשב מרחק d ע”י + shift ?
לא.
2.מותר לעבור בין שברים רגילים לעשרוניים?
כן.
3.האם מותר בבגרות לבדוק ערך X ונעלמים אחרים במשוואה כל עוד כותבים את הדרך?
אני לא יכול להגיד אם זה מותר או לא אבל לאחר שפותרים פתרון מלא יש תלמידים שבודקים את הפתרון.
שאר השאלות לא ברורות.
שלום
עבור תלמידי אוניברסיטה שהולכים ללמוד משהו ריאלי לא הייתי חושב הרבה ואם אין לי מחשבון הייתי קונה את ה ex.
כי יש לו רק יתרונות.
אצל תלמידי בית ספר זה קצת אחרת.
לגבי הבחינה הספציפית שלך איני מכיר בדיוק את הנושאים.
ויש לך כאן סרטון הסבר המסביר על ההבדלים בין הדגמים. https://www.m-math.co.il/calculator/casio-fx-991ex-vs-casio-fx-991es/
הייתי שמח לדעת לגבי מחשבון 991 CW והאם הוא חוקי לבגרות
שלום גיל
אלו ההוראות שמופיעות על גבי הבחינה ברמת 4-5 יחידות בהקשר של המחשבון:
“.חומר עזר מותר בשימוש:
מחשבון לא גרפי.
אין להשתמש באפשרויות התכנות במחשבון שיש בו אפשרות תכנות.
שימוש במחשבון גרפי או באפשרויות התכנות במחשבון עלול לגרום לפסילת הבחינה.”
האם מותר בבגרות לבדוק ערך X ונעלמים אחרים במשוואה כל עוד כותבים את הדרך?
האם מותר לחשב מרחק d ע”י + shift ?
Pol?
מותר לעבור בין שברים רגילים לעשרוניים וכו?
מה בודקים בפועל בבחינה?
תודה
שלום
1.האם מותר לחשב מרחק d ע”י + shift ?
לא.
2.מותר לעבור בין שברים רגילים לעשרוניים?
כן.
3.האם מותר בבגרות לבדוק ערך X ונעלמים אחרים במשוואה כל עוד כותבים את הדרך?
אני לא יכול להגיד אם זה מותר או לא אבל לאחר שפותרים פתרון מלא יש תלמידים שבודקים את הפתרון.
שאר השאלות לא ברורות.
שלום, לקראת מעבר מבחן סיווג מתמטיקה ופיזיקה בטכניון, איזה מחשבון עדיף? מה הפעולות המשמעותיות הנוספות ב ex שאין ב es לצרכים אקדמאיים כאלה? תודה.
שלום
עבור תלמידי אוניברסיטה שהולכים ללמוד משהו ריאלי לא הייתי חושב הרבה ואם אין לי מחשבון הייתי קונה את ה ex.
כי יש לו רק יתרונות.
אצל תלמידי בית ספר זה קצת אחרת.
לגבי הבחינה הספציפית שלך איני מכיר בדיוק את הנושאים.
ויש לך כאן סרטון הסבר המסביר על ההבדלים בין הדגמים.
https://www.m-math.co.il/calculator/casio-fx-991ex-vs-casio-fx-991es/