במערכת אי שוויונות “או” קיימים שתי אי שוויונות וכל x שמקיים לפחות את אחד האי שוויונות נכנס לתשובה הסופית.
החלקים של דף זה הם:
- סרטון הסבר.
- דוגמאות.
- צורות שונות של אי שוויונות.
- תרגילים.
1.סרטון הסבר
מנויים לאתר רואים כאן הסבר כתוב.
לחצו כאן כדי לקבל מידע על מנוי.
2.דוגמאות
דוגמה 1
עבור מערכת האי שוויונות:
x > 2 או x < 0
האם x = 3 הוא חלק מהפתרון?
x = 3 פותר את x > 2 ולכן הוא פתרון של מערכת האי שוויונות.
למרות שהוא לא פותר את x < 0.
דוגמה 2
השרטוט הבא מייצג מערכת אי שוויונות או.
גם הנקודה A וגם הנקודה C מקיימות את אחד מהאי שוויונות ולכן הנקודות הללו הן חלק מהפתרון.
הנקודה B לא מקיימת אף אחד מהאי שוויונות לכן הוא לא חלק מהפתרון.
- אם אתם עדיין לא סגורים על הטכניקה של פתרון אי שוויונות בקרו בדף אי שוויונות בסיסיים.
3.צורות שונות של אי שוויונות?
יש 3 שילובים לאי שוויונות על הגרף.
צורה 1: שני האי שוויונות באותו כיוון
כלומר שניהם גדולים מ…. או שניהם קטנים מ…. .
במקרה זה אי השוויון שכולל יותר מספרים הוא התשובה הסופית.
x>4 או x>-2
תשובה סופית: x>-2.
צורה 2: האי שוויונות הולכים בכיוונים מנוגדים ויש בניהם שטח משותף
במקרה זה הפתרון הוא כל ה- Xים.
x>0 או x<5
תשובה סופית: כל x מקיים את מערכת האי שוויונות.
צורה 3: האי שוויונות הולכים בכיוונים מנוגדים ואין בניהם שטח משותף
במקרה זה התשובה הסופית כוללת את שתי האי שוויונות כמו שהם.
x>0 או x<-2
תשובה סופית: x>0 או x<-2.
דוגמאות לתרגילים
דוגמה 1
x+5 < 4 או 6 < x +3
פתרון:
נפתור כל אחד מהאי-שוויונות בנפרד:
x +5 < 4 /-5
x < -1
האי שוויון השני:
3- / 6 < x +3
x > 3
כך נראים האי שוויונות על ציר המספרים:
הפתרון הוא: x > 3 או x < -1
דוגמא 2
2x – 7 < x +2 או 8 > x + 6
פתרון:
נפתור כל אחד מהאי-שוויונות בנפרד:
2x – 7 < x +2
2x – 7 < x +2 / -x + 7
x < 9
האי שוויון השני:
6- / 8 > x + 6
x < 2
ככה נראים האי שוויונות על ציר המספרים:
השילוב של שני האי שוויונות נותן את התשובה:
x < 9
דוגמה 3
2x + 3 > 5 + x או 3x +2 ≤ 10 + x
פתרון:
נפתור כל אחד מהאי-שוויונות בנפרד:
2x + 3 > 5 + x
2x+3 > 5+x / -x -3
x > 2
האי שוויון השני:
3x +2 ≤ 10 + x
3x +2 ≤ 10 +x / -x -2
2x ≤ 8 \ :2
x ≤ 4
ככה נראים האי שוויונות על ציר המספרים:
הפתרון הוא כל x.
דוגמאות הכוללת 3 אי שוויונות
כאשר יש 3 אי שוויונות נשרטט אותם על מערכת הצירים וכך נראה מה הפתרון הנכון.
השרטוט הוא כלי עזר, אם אתם יודעים לפתור ולנמק מבלי לשרטט גם זה טוב.
דרך הפתרון היא לקחת שני אי שוויונות למצוא את תחום הפתרון שהם יוצרים ולייצג את התחום הזה בעזרת אי שוויון יחיד.
ואז לבדוק מה הפתרון של האי שוויון השלישי עם תחום הפתרון שמצאנו.
דוגמה 1
מצאו את תחום הפתרון של האי שוויונות:,
x > 2 או x ≥ – 2 או x ≤ – 4
פתרון
נשרטט את האי שוויונות על מערכת צירים.
כאשר יש בשאלה מבנה כזה, שלא כולל את כל מערכת הצירים אני מעדיף להסתכל קודם על שני האי שוויונות שפונים באותו כיוון.
x > 2 או x ≥ – 2
התחום המשותף של שניהם הוא:
x ≥ – 2
כאשר נוסיף לתחום זה את החץ שמשמאל נקבל
x ≥ – 2 או x ≤ – 4.
דוגמה 2
מצאו את תחום הפתרון של האי שוויונות:
x < 5 או x ≥ 6 או x > 2
פתרון
נשרטט את האי שוויונות על מערכת צירים.
אנו רואים שהשילוב של שני החצים שלמעלה מכנה את כל ציר המספרים.
לכן הפתרון הוא כל x.
4.תרגילים
מנויים לאתר רואים כאן הסבר כתוב.
לחצו כאן כדי לקבל מידע על מנוי.
עוד באתר:
- אי שוויונים – דף הכולל אי שוויונות מסוגים נוספים.
היי שלום יש לי שאלה:
איך אפשר להבדיל בין אי שויון “או” לאי שויון “וגם” אם לא כתוב לי במפורש? אשמח לתגובה כמה שיותר מהר!!!
תודה😘
שלום
אם מנתוני השאלה מבינים ששני התנאים צריכים להתקיים ביחד אז זה וגם.
ואם מבינים שזה תנאי אחד או תנאי שני אז זה מערכת או.
תודה רבה
👍
יש סרטון הסבר על תרגילים שיש בהם יותר משתי חיצים?
תודה רבה
מצטער, אין.
מדוע בתרגיל 1 התשובה היא לא כל x? הרי כל מערכת הצירים מכוסה. תודה מראש.
שלום
אתה צודק, הוספתי.
היי,
יש לי שאלה בכללי ועל המערכת הראשונה (אבל השאלה תקפה לשל האי שוויונות):
אם האי שוויון צריך לקיים רק תנאי אחד מהשניים, למה x4 מקיים את התנאי x>4.
תודה רבה וחג שמח,
עדי
השאלה לא נשלחה מובנת מאוד. התכוונת לשאול: למה x>4 היא לא תשובה? הרי x>4 מקיים את התנאי x>4….
שלום
בתשובה x > -2 החלק של x > 4 כבר כלול.
למשל x = 5 כלול ב x > -2.
על כן אין צורך להוסיף את x > 4 לתשובה, זה לא יוסיף שום מספר ל x > -2.
מתי יהיה _< ומה ההבדל בינו לבין <
שלום
4 _< x זה כל המספרים הגדולים או שווים ל 4. 4 < x זה כל המספרים הגדולים מ 4.
לא הבנתי למה בתרגיל 2 הסימן התהפך ובתרגיל 3 לא?
דחוףףףףףףףףףףףףףףףף ישלי מבחן מחר
שלום איתמר
אתה הבנת נכון אלו באמת שני תרגילים שהם אותו דבר, רק שבתרגיל השני בגלל מגבלות טכניות העברתי את האיקס לצד השני במקום להכפיל במינוס.
עכשיו סידרתי את זה וניתן לראות שהתרגילים דומים.
תזכור: הופכים סימן כאשר מכפילים או מחלקים במינוס.
בהצלחה במבחן
לא הבנתי את הפיתרון של צורה 2 , למה כל איקס?
ומה ההגיון מאחורי מערכת או?
אשמח לתשובה,
תודה על האתר, מאוד מועיל.
שלום לוי
אתה יכול להסתכל על כל אי שוויון כעל תנאי שבו איקס צריך לעמוד.
שני אי שוויונות זה אומר שני תנאים.
מערכת אי שוויונות “וגם” זה אומר שאיקס צריך לעמוד בשני התנאים.
מערכת תנאים “או” זה אומר שאיקס צריך לעמוד בתנאי אחד מבין שני התאים.
איפה אנו נתקלים במערכת התנאים “או” בחיים?
למשל, כדי להיכנס לבריכה צריך לרכוש מנוי שנתי או לשלם על כניסה חד פעמית.
צריך לעמוד באחד התנאים, לא בשניהם.
הפתרון לשאלה 2 הוא “כל איקס” כי כל איקס שתבחר יעמוד באחד משני התנאים בדוק זאת.
בנוסף ניתן לראות שהחצים האדומים מכסים את כל ציר המספרים והמשמעות של זה היא שהפתרון הוא כל איקס.
מקווה שעזרתי.
סבבה, תודה
אחרי שאני עושה משווה של אי שוויוניים וכבר עשיתי כינוס איברים דומים ויצא לי 0קטן7 מה אני עושה?
שלום אלרואי.
יצא לך משהו שלא יכול לקרות.
לכן לאי שוויון שפתרת אין פתרון, יש אי שוויונות שלא יכולים להיפתר. למשל:
x^2 < -1 זו משוואה ריבועית ללא פתרון או 2x + 5 > 2x + 10 זה מצב שבו כמות ה Xים שווה בשני הצדדים והמספרים גורמים לאי פתרון.
אם מדובר באי שוויון יחיד אז התשובה שלך צריכה להיות: אין פתרון.
אם מדובר במערכת אי שוויונות “או” אז התשובה צריכה להיות מה שהאי שוויון השני אומר. כי במערכת “או” מצרפים – מחברים תחומים של אי שוויון.
וכאשר נחבר: “כלום” + “משהו” = “משהו”
תודה רבה, משום מה בספר היה לי נורא לא ברור ופה הצלחתי להבין תוך דקה. מעולה!
בהצלחה