בחלק מהשאלות יבקשו מאיתנו להתאים בין גרף של פונקציה למשוואה של פונקציה.
על מנת לעשות זאת עלינו להסתכל על מה ששונה.
להסתכל על מה ששונה בגרפים ולחפש את ההבדל הזה גם במשוואות הפונקציה.
או
להסתכל על מה ששונה במשוואות הפונקציה ולחפש את ההבדל הזה גם בגרפים.
מה הם הבדלים?
הבדלים יכולים להיות כל אחד מהדברים שלמדנו עליהם בחקירת פונקציה:
- תחום הגדרה.
- נקודות חיתוך עם הצירים.
- תחומי חיוביות ושליליות.
- נקודות קיצון.
- אסימפטוטות אנכיות ואופקיות.
- ערכי y של הפונקציה גדולים / קטנים יותר.
בחלק זה נעבור על מספר הבדלים במשוואות הפונקציה וננסה להסיק לגבי המשמעות שלהם לגבי גרף הפונקציה.
בכל המקרים נניח כי לא ניתן לצמצם מונה ומכנה.
דוגמה 1
כיצד נראה את ההבדלים הבאים בגרף הפונקציה?

פתרון התרגיל
הפונקציה השמאלית תשנה את הסימן שלה משני הצדדים של x = 0.
הפונקציה מימין תשנה את הסימן שלה כאשר המונה משנה את הסימן שלו.
דוגמה 2
כיצד נראה את ההבדלים הבאים בגרף הפונקציה?

פתרון התרגיל
1.תחום הגדרה.
תחום הגדרה שונה.
x > 0 לעומת x ≠ 0 וזאת בנוסף למגבלות נוספות שיכולות להגיע מחלקים אחרים של הפונקציה.
2.תחומי חיוביות ושליליות.
בפונקציה הימנית סימן הפונקציה הוא כסימן המונה.
בפונקציה השמאלית סימן הפונקציה משתנה משני הצדדים של x = 0.
3.ערכי y
בתחום:
x > 1
ערכי ה y של הפונקציה הימינית יהיו גדולים יותר בערכם המוחלט מערכם המוחלט של ערכי ה y של הפונקציה שמשמאל.
ובתחום:
0 < x < 1
להיפך.
הערך המוחלט של הפונקציה הימנית יהיה קטן יותר.
דוגמה 3
כיצד נראה את ההבדלים הבאים בגרף הפונקציה?

פתרון התרגיל
1.תחום הגדרה
אין הבדל בתחום ההגדרה.
2.חיוביות שליליות
אין הבדל בתחומי חיוביות ושליליות.
2.ערכי y
בתחום:
x > 1
ערכי ה y של הפונקציה הימינית יהיו קטנים יותר בערכם המוחלט מערכם המוחלט של ערכי ה y של הפונקציה שמשמאל.
ובתחום:
0 < x < 1
להיפך.
הערך המוחלט של הפונקציה השמאלית יהיה קטן יותר.
דוגמה 4
כיצד נראה את ההבדלים הבאים בגרף הפונקציה?

פתרון התרגיל
1.אסימפטוטה אופקית
לפונקציה מימין y = 1.
לפונקציה משמאל אין.
2.חיוביות שליליות.
הפונקציה מימין חיובית תמיד.
הפונקציה משמאל חיובית רק עבור x > 0.
דוגמה 5
כיצד נראה את ההבדלים הבאים בגרף הפונקציה?

פתרון התרגיל
1.חיתוך עם ציר ה x
לפונקציה משמאל יש שתי נקודות חיתוך עם ציר ה x.
x = 0 , x = 6
לפונקציה מימין יש נקודת השקה אחת
x = -3
נובע מנקודות החיתוך השונות גם תחומי חיוביות ושליליות שונים.
עוד באתר:
- בגרות במתמטיקה 4 יחידות.
- בגרות במתמטיקה 5 יחידות.