- כיצד להרחיב ולצמצם יחס.
- כיצד לזהות יחסים שווים.
- תרגילים.
- מבדק.
תקציר
מה הם יחסים שווים? כאשר מכפילים או מחלקים את שני רכיבי היחס באותו מספר אנו שומרים על יחס שווה. כל היחסים הרשומים מטה הם יחסים שווים. 1:2 3:6 (כפול 3). 5:10 (כפול 5). 50:100 (כפול 50). כיצד נרחיב או נצמצם יחס? נכפיל או נחלק את שני המרכיבים של היחס באותו מספר. 3:7 6:14 (הרחבה פי 2). אם נתון לנו רק אחד ממרכיבי היחס השני נוכל למצוא את המרכיב החסר. 4:5 x:15 מכוון ש 15 גדול פי 3 מ 5 גם x גדול פי 3 מ 4. לכן x = 12 ושני היחסים הם: 4:5 12:15 היחס השני הוא הרחבה פי 3 של היחס הראשון. הדרכים לזהות יחסים שווים הן: 1.לנסות להרחיב / לצמצם את אחד היחסים ולהגיע אל היחס האחר. למשל היחסים 10:16 5:8 הם יחסים שווים כי ניתן לחלק את היחס הראשון ב 2 ולהגיע ליחס השני. 2.במקרים מסוימים נצטרך לצמצם את היחסים על מנת לזהות שהיחסים יהיו שווים. למשל: 6:8 9:12 במקרה זה לא ניתן למצוא מספר שלם שמכפילים את 6 ומגיעים ל 8. מה שניתן לעשות הוא לצמצם את היחס 6:8 פי 2 ולקבל: 3:4 ועכשיו נבדוק האם היחסים הללו שווים: 3:4 9:12 ניתן להכפיל את 3 פי 3 ולהגיע ל 9 לכן היחסים שווים. 6:8 9:12 *3.(שיטה זו נדרשת רק במקרים מעטים יחסית) להסתכל על הקשר שבין שני המספרים המרכיבים את היחס ולראות אם הוא זהה. למשל: 5:17 2:5 ביחס 5:17 המספר מימין הוא יותר מפי 3 מהמספר משמאל. ביחס 2:5 המספר מימין הוא פחות מפי 3 מהמספר משמאל. ומכוון שהקשר בין המספרים אינו זהה היחסים אינם שווים. כיצד מזהים יחסים לא שווים? 4:9 5:9 אלו יחסים שבוודאות לא שווים. כי אחד המספרים בשני היחסים שווה ואילו השני לא. האם היחסים הללו שווים? 6:10 3:4 פתרון נכפיל את היחס השני פי 2 על מנת ששני היחסים יכללו 6. נקבל: 6:8 6:10 6:8 הם יחסים לא שווים.1.הרחבה וצמצום של יחס
כיצד מרחבים / מצמצמים יחס? אם מכפילים או מחלקים את שני החלקים של היחס באותו מספר אז הרחבת היחס תקינה ואנו מקבלים יחסים שווים. דוגמה 1 אם נתון לנו היחס 3:4 אז כל היחסים הבאים שווים לו: 6:8 (כפול 2). 9:12 (כפול 3). 12:16 (כפול 4). 30:40 (כפול 10). 300:400 (כפול 100). וכמבן שיש עוד אינסוף יחסים שווים. דוגמה 2 אם נתון לנו היחס 40:20 אז כל היחסים הבאים שווים לו. 20:10 (לחלק ל 2) 10:5 (לחלק ל 4) 4:2 (לחלק ל 10) 2:1 (לחלק ל 20). וכמובן שיש עוד אינן סוף יחסים שווים. דוגמה 3 כתבו את היחס 3:4 בשתי דרכים נוספות. פתרון 6:8 (הכפלה פי 2). 30:40 (הכפלה פי 10).2.זיהוי יחסים שווים
יש 2 טכניקות לזיהוי יחסים שווים. 1.אם יחס אחד הוא הרחבה / צמצום של יחס אחר. כפי שלמדנו קודם, אם יחס אחד הוא הכפלה או צמצום של יחס אחר אז היחסים שווים. למשל: 5:10 25:50 הם יחסים שווים כי היחס השני הוא הכפלה של היחס הראשון. 2.על ידי התבוננות בקשר שבין שני המספרים המרכיבים את היחס. 8:24 6:18 אין מספר שלם שבו אנו יכולים להכפיל את 6 ולהגיע ל 8. או להכפיל את 18 ולהגיע ל 24. אבל אנו יכולים להסתכל ולראות שב: 8:24 המספר הימני גדול פי 3. וגם ב: 6:18 המספר הימני גדול פי 3. לכן אלו יחסים שווים. שאלה לדוגמה במגרש חנייה 40 מכוניות אדומות ו 60 לבנות. אלו מבין היחסים הבאים מתאר את היחס שבין המכוניות האדומות למכוניות הלבנות? (יתכן שיותר מתשובה אחת נכונה).- 10 : 4
- 3 : 2
- 6 : 4
- 4 : 6
3.תרגילים
תרגילים 1-2 הם התרגילים הבסיסיים וכולם צריכים לדעת אותם. תרגילים 3-5 מיועדים לתלמידים הרוצים להבין לעומק את הדברים. תרגיל 1 אלו המרכיבים של עוגת שוקולד. 1 כוס סוכר. 1.5 כוסות קמח. 2 כפיות אבקת אפיה. 3 כוסות קקאו. מיכאל אפה עוגה בתבנית גדולה יותר מהרשומה במתכון ולכן השתמש ב 7 כפיות אבקת אפיה ושמר על היחס בין המרכיבים כפי שמופיע במתכון. השלימו את הכמויות בהן מיכאל השתמש.
תרגיל 2
מצאו את היחס השווה ל 3:7.
- 6:10
- 3:5
- 8:9
- 15:35
תרגיל 3
בחממה היחס בין פרחים צהובים לאדומים הוא 1:4.
- אם מכפילים את מספר הפרחים האדומים פי 6 ואת מספר הפרחים הצהובים פי 6 האם היחס בניהם ישתנה?
- מספר הפרחים הצהובים הוא 4. אם נוסיף 2 פרחים אדומים ו 2 פרחים צהובים האם היחס בין הפרחים הצהובים לאדומים ישמר?
תרגיל 4
היחס בין 1/2 ל 10 הוא כמו היחס בין 1/4 ל …..
תרגיל 5
רותי אכלה 1/8 פיצה. אילנה אכלה 3/8 פיצה.
מה היחס בין כמות הפיצה שאילנה אכלה לזו שרותי אכלה?
4.מבדק בנושא הרחבה וצמצום יחס
לאחר סיום השאלון לחצו על הכתור “צפו בשאלות” ותוכלו לראות הסברים לתשובות הנכונות.- יחס כיתה ח – ההמשך של דף זה.
- מתמטיקה לכיתה ח – נושאים נוספים הנלמדים בשנה זו.