בעיות מילוליות שברים בשני שלבים

אחרי שלמדנו את שלושת הסוגים של הבעיות המילוליות עם שברים הגיע הזמן לשלב ביניהן. בדף זה תמצאו בעיות יותר קשות המתארות שני שלבים.

דוגמה.
לשיעור חשבון מיוחד הגיעו 1/4 מהתלמידים מכיתה עם 32 תלמידים. לשיעור הם נדרשו להביא 3 ספרים. כמה ספרים הביאו התלמידים לשיעור?

פתרון
מספר התלמידים שהגיעו לשיעור הוא:
8 = 32 * 1/4
מספר הספרים:
24 = 8*3.
אם היינו רוצים לפתור את הבעיה בתרגיל 1 זה היה נראה כך:
= 3 * (32 * 1/4)

תרגילים

תרגיל 1
למסיבת פיג'מות בה השתתפו 5 ילדים הוזמנו 3 פיצות. בנוסף בני הבית אפו עוד 2.5 פיצות. כמה פיצות אכל כל אחד מהילדים?

פתרון
מספר הפיצות הוא 5.5 = 3+2.5.
1.1 = 5.5:5
כל ילד אכל 1.1 פיצות.
ובתרגל אחד:
= 5 : (2.5+ 3)

תרגיל 2
מחיר עט הוא 10 שקלים. מחיר מחק הוא 1/5 ממחיר העט. תלמיד קנה 4 עטים ו 4 מחקים. כמה שילם התלמיד?

פתרון
מחיר מחק הוא:
2= 10* 1/5
הסכום ששולם עבור העטים:
40 = 4*10
הסכום ששולם עבור המחקים:
8= 2*4
סך הכל:
48 = 40+8
ובתרגיל אחד:
= 4 ((1/5*10) + 10)

תרגיל 3
לטיול שנתי נסעו תלמידי כיתה באוטובוס ומיניבוס. על המיניבוס עלו 6 תלמידים שהם 1/6 מתלמידי הכיתה כל אחד מהנוסעים (באוטובוס ובמיניבוס) הביא עמו 5 קילו אוכל. כמה קילו אוכל הביאו עימם התלמידים?

פתרון
מספר התלמידים בכיתה:
36 = 6*6
מספר ה ק"ג שהם הביאו:
180 = 36*5
ובתרגיל אחד:
= 5* (6*6)

תרגיל 4
משפחת חבצלת מחזיקה שני מיכלי מים על מנת להשקות את הגינה.
מיכל אחד של 10 ליטר ומיכל שני של 15 ליטר.
שני מילאה במים 4/5 מהמכל הראשון ו 2/3 מהמיכל השני ויצאה להשקות את הגינה. עם כמה ליטרים יצאה שני?

פתרון
במיכל הראשון היו:
= 10 * 4/5
8= 40/5
במיכל השני היו:
= 15 * 2/3
10 = 30/3
ובתרגיל אחד:
= (15 * 2/3) + (10 * 4/5)

תרגיל 5
בשקית יש 60 אגוזים. דני אכל 1/3 מהאגוזים בשקית. נטע אכלה 1/4 מהאגוזים בשקית (מהמספר המקורי). כמה אגוזים נשארו בשקית?

פתרון
דני אכל:
20 = 60 * 1/3
נטע אכלה:
15 = 60 * 1/4
בשקית נשארו:
25 = 20 – 15 – 60.
ובתרגיל אחד:
= ((60 * 1/4) + (60*1/3)) – 60

עוד באתר:

  • חשבון כיתה ו – הסברים ותרגילים לחומר הלימוד בשנה זו.
  • חשבון כיתה ה – הסברים ותרגילים לחומר הלימוד בשנה זו.
  • שברים – הדף המרכזי בנושא. תמצאו בו חזרה על החומר.

אהבתם? שתפו עם בני משפחה וחברים

יש לכם שאלה? דברו איתי בצאט או השאירו תגובה
מצאתם טעות? יש לכם רעיון לשיפור האתר? כתבו לי 

2 מחשבות על “בעיות מילוליות שברים בשני שלבים”

  1. שלום. לא מצליח להתמודד עם בעיית תנועה מהסוג הזה למרות שקראתי את ההסבר באתר.
    שתי מכוניות יצאו זו לקראת זו משני מקומות שהמרחק ביניהם 750 ק"מ ונפגשו כעבור 5 שעות. המכונית הראשונה עברה 15 ק"מ ב-5 דקות פחות מאשר המכונית השנייה. מה היו המהירויות של שתי המכוניות.
    תודה על העזרה

    1. לומדים מתמטיקה

      שלום בני
      השאלה לא שייכת לדף זה ולא ניתן ללמוד עליה מדף זה.
      תסתכל על שאלה 6 בקישור, זו שאלה דומה מבחינת המשוואה השנייה שהיא הקשה יותר
      http://www.m-math.co.il/math-9th-grade/traffic-problems-9th/
      בעיקרון עליך להגדיר שני נעלמים שהם שני המהירויות של המכוניות ולבנות משוואה אחת על בסיס המשפט "יצאו זו לקראת זו משני מקומות שהמרחק ביניהם 750 ק"מ ונפגשו כעבור 5 שעות"
      ומשוואה שנייה על בסיס המשפט "המכונית הראשונה עברה 15 ק"מ ב-5 דקות פחות מאשר המכונית השנייה."
      בהצלחה

לתגובה

האימייל לא יוצג באתר.