בחלק מבתי הספר מלמדים פתרון אחוזים בעזרת טבלה.
לפעמים מכירים אותה בשם “ערך משולש”.
השיטה של טבלה מתאימה לבעיות אחוזים פשוטות ולא מתאימה לבעיות קשות, על כן זו לא השיטה המועדפת כאן באתר והוא מופיעה כאן לא מרצון אלא בגלל שחלק מהתלמידים לומדים וביקשו.
אלו שיכולים לפתור בעיות אחוזים ללא השיטה – אני ממליץ שלא ישתמש בשיטה.
ולמי שבית הספר מאפשר ללמוד בשיטה אחרת ההמלצה היא ללמוד בשיטה המופיעה בקישור אחוזים כיתה ח.
הסבר לשיטת הטבלה
בשיטת הטבלה אנו ניצור טבלה בגודל 3 * 3 הנראית כך:
| אחוזים | מספר | |
| חלק | 1 | 2 |
| שלם | 3 | 4 |
נציין כי בחלק מהמקרים הכיתוב בצד יכול להיות שונה. כמו כן השורה של החלק יכולה לכלול חלק הגדול מ 100%. אחד מהריבועים שמסומנים במספרים 1,2,3,4 יהיה חסר ועל מנת למצוא אותו:
- נכפיל את שני המספרים שאנו יודעים באלכסון.
- נחלק במספר השלישי שידוע לנו.
- נקבל את המספר החסר.
לדוגמה אם הטבלה נראית כך:
| אחוזים | מספר | |
| חלק | 120 | x |
| שלם | 100 | 60 |
ואז כדי לקבל את מה שמסומן בסימן שאלה נכפיל את תא 1 בתא 3 ונחלק בתא 2. אז הכפל של האלכסון הידוע הוא:
60 * 120 = 7200
לחלק במספר השלישי זה לחלק ב 100:
7200 : 100 = 72
ניתן לכתוב את כל התרגיל בשורה אחת:
ועכשיו הטבלה נראית כך:
| אחוזים | מספר | |
| חלק | 120 | 72 |
| שלם | 100 | 60 |
תרגילים
בחלק זה 3 תרגילים.
התרגילים פתורים גם בשיטת הטבלה וגם בשיטה אחרת.
מנויים לאתר רואים כאן סרטון / הסבר / תרגילים פתורים.
לחצו כאן כדי לקבל מידע על מנוי.
ממש עזרתם
בכיף