סדר פעולות חשבון הוספת סוגריים

בתרגילים בדף זה נצטרך להוסיף סוגריים לתרגיל קיים על מנת שהתוצאה תהיה נכונה.

בסוג זה של תרגילים צריך לבצע הרבה חישובים, כי יש כל מיני אפשרויות.
ככל שתדעו את לוח הכפל ותרגילי חיבור וחיסור בצורה טובה יותר כך יהיה לכם קל יותר.

שתי דרכי פתרון לתרגילים

יש שתי דרכים למצוא את המקום הנכון להוספת הסוגריים:

1.לנסות “על עיוור”
ברוב התרגילים שנפגוש לא יהיו הרבה מקומות שבהם ניתן להוסיף את הסוגריים.
אז ננסה לשים את הסוגריים במקום מסוים ונבדוק אם התרגיל נכון.
יצא נכון? יופי.
לא נכון? נזיז את הסוגריים למקום אחר.

דרך זו שימושית בעיקר בתרגילים קצרים, שאין בהם הרבה אפשרויות להוספת סוגריים.

2.לבדוק איזו השפעה אנו רוצים שהסוגריים יגרמו.

  1. נפתור את התרגיל כמו שקיבלנו אותו, ללא סוגריים.
  2. נבין מה הסוגריים צריכים לגרום, להעלות את ערך התשובה או להוריד ולפי זה נקבע את מיקום הסוגריים.
דוגמאות

דוגמה 1:
הוסיפו סוגריים לתרגיל על מנת שהתוצאה תהיה נכונה

2 + 3 * 4 = 20

פתרון
דרך ראשונה: הוספת סוגריים על עיוור
בתרגיל זה ניתן להוסיף סוגריים בשני מקומות
(2 + 3) * 4 = 20
או
2 + (3 * 4) = 20

כאשר נחשב את שני התרגילים נראה שהתרגיל הראשון הוא הנכון.
(2 + 3) * 4 =
5 * 4 = 20
20 = 20

דרך שנייה: נחשוב מה הסוגריים צריכים לעשות
כאשר נפתור את התרגיל בלי סוגריים נקבל –

2 + 12 = 14

לכן נמקם את הסוגריים בצורה שתגדיל את התוצאה, בצורה שה 4 יוכפל במספר גדול יותר.

(2 + 3) * 4 =

דוגמה 2 :
הוסיפו סוגריים לתרגיל על מנת שהתוצאה תהיה נכונה

20 – 3 + 7 = 10

פתרון
דרך ראשונה: נוסיף סוגריים על עיוור
(20 – 3) + 7 = 10
או
20 – (3 + 7) = 10

כאשר נפתור את שני התרגילים נראה שהתרגיל השני הוא הנכון
20 – (3 + 7) = 10
20 – 10 = 10
10 = 10

דרך שנייה: נחשוב מה הסוגריים צריכים לעשות
אם נפתור את התרגיל בלי סוגריים נקבל –

20 – 3 + 7 = 10
17 + 7 = 10
24 = 10

קיבלנו תשובה גדולה מידי. על מנת להקטין את אגף שמאל נגרום לכך שנחסר מה 20 מספר גדול יותר
20 – (3 + 7) = 10
כך אנו מחסרים מה 20 מספר גדול יותר ומגיעים לתשובה הנכונה.

דוגמה 3
8 * 3 + 2 + 2 = 42

פתרון
דרך ראשונה: נמקם את הסוגריים על עיוור

אם נמקם את הסוגריים כך:
(8 * 3) + 2 + 2 = 42

זה לא ישנה דבר בתוצאת התרגיל
כי הפעולה
8 * 3
היא הפעולה הראשונה שמבצעים גם ללא הסוגריים.

האפשרויות האחרות למקם את הסוגריים הן
8 * (3 + 2) + 2 = 42
8 * 3 + (2 + 2) = 42
8 * (3 + 2 + 2) = 42
(8 * 3 + 2) + 2 = 42

מבין כל האפשרויות הללו האפשרות הראשונה היא שתתן את הפתרון הנכון
8 * (3 + 2) + 2 = 42
8 * 5 + 2 = 42
40 + 2 = 42
42 = 42

דרך פתרון שנייה: נחשוב מה הסוגריים צריכים לעשות
8 * 3 + 2 + 2 = 42
בתרגיל זה האגף משמאל קטן מידי ואנו צריכים להגדיל אותו.
הדרך להגדיל אותו היא להכפיל את 8 במספר גדול יותר.

ניתן לעשות זאת בשתי הדרכים הבאות:
8 * (3 + 2) + 2 = 42
8 * (3 + 2 + 2) = 42

כאשר נחשב נראה שהדרך הראשונה היא הנכונה

תרגילים
  • מנויים לקורס יכולים להוריד את התרגילים בדף כדף עבודה בקישור.

הוסיפו סוגריים לתרגילים על מנת לקבל תוצאה נכונה.

  1. 1 + 2 * 4 = 12
  2. 80 : 2 * 4 = 10
  3. 3 + 4 + 1 : 4 = 2
  4. 3 * 7 – 5 = 6
  5. 5 + 3 : 2 * 1 = 4
  6. 8 + 2 * 2 : 4 = 3
  7. 20 : 4 : 2 + 2 = 12
  8. 1 + 3 + 5 + 7 : 3 = 6
  9. 3 * 4 : 2 + 3 – 4 = 3
  10. 7 * 8 + 2 – 9 * 5 = 25
פתרונות

מנויים לאתר רואים כאן סרטון הסבר.
לחצו כאן כדי לקבל מידע על מנוי.

עוד באתר:

6 מחשבות על “סדר פעולות חשבון הוספת סוגריים”

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    שאלה
    היכן לשים סוגריים בתרגיל הבא כדי שהשוויון יהיה נכון
    2:3:4:5:6=5

    1. לומדים מתמטיקה

      עבור התלמידים שקוראים את השאלה אגיד שלהערכתי זו שאלת פסיכומטרי ולא בית ספר יסודי.
      וכפתרון אגיד לך שאתה צריך לחלק בשבר על מנת להגדיל את צד ימין, צריך ליצור שבר בעזרת סוגריים ואז לחלק בו.

      1. הי,שמי מירב שלו.רציתי להבין אחת ולתמיד.סדר פעולות חשבון אני יודעת דיי טוב.זרום איתי!
        להלן התרגיל
        =10+10×10-10
        למעשה התרגיל שאציג כאן, על פניו לכיתה ג'(כנראה) אבל לעיתים מציגים פוסטים בפייסבוק עם תרגיל שהציגו אותו כיביכול “מאתגר” והרי ברור שכל בר דעת ישלוף את התשובה האינטואיטיבית שזה (-80) או יתכן ויש לך תשובה אחרת. וזה מאוד מעניין אותי.הנקודה שחשוב לי להבין היא מעבר.למה בעצם יתכן שיש עוד תשובות כי הרי ההבנה הבסיסית שלנו..היא על”פי מה שלימדו אותנו.אז בבקשה,
        א.מה התשובה תכלס?
        ב.עברתי על התרגילים וההסברים השונים שלך…והסברת משהו בסגנון של “בתרגיל זה האגף משמאל קטן מידי ואנו צריכים להגדיל אותו”(אם היה מדובר בתרגיל עם שברים) ממה שזכור לי יש אפשרות להכפיל במספר מסויים(רק לחדד שאני לא יודעת אפילו שברים) אבל,המעבר תמיד מעניין אותי.
        מה הכוונה?הרי אלו הם הערכים.
        ג.”תחשבו מה הסוגריים צריכים לעשות”
        בגדול מה איכפת לי מה התוצאה אם אני פותרת את התרגיל על פי החוקיות.
        כל ההנ”ל לאו דווקא כדי לדעת לפתור את התרגילים אלא,מה הקטע שאני אמורה לקבל בכלל החלטה מה לעשות הכי נכון כדי לקבל תוצאה נכונה.מה זו תוצאה נכונה בכלל?
        מקווה שהבנת אותי.
        תודה מראש
        מירב

        1. לומדים מתמטיקה

          שלום
          התוצאה של התרגיל כפי שהוא כתוב היא 80-.
          אבל את נמצאת בדף שבו לא צריך לפתור תרגילים אלא צריך להוסיף סוגריים במקום הנכון כדי להגיע לתשובה הנכונה – שכבר רשומה ולא צריך לחשב אותה.
          הדף הזה הוא סוג של בונוס ואינו הכרחי על מנת להבין את סדר פעולות חשבון.
          ואני גם לא בטוח שהבנתי את כל השאלה.