בדף זה הצעה לפתרון שאלון 381 קיץ 2018.
תרגיל 1 (פרבולה)
סעיף א
משוואת הפרבולה היא
y = x² – 7x + 10
הנוסחה לערך ה x של הקודקוד היא:
![]()
x = 7 / 2 = 3.5
נציב x = 3.5 במשוואת הפרבולה ונקבל:
y=3.5² – 7*3.5 +10 = -2.25
תשובה: נקודת הקודקוד היא (2.25-, 3.5).
סעיף ב
על פי הגרף הפרבולה עולה מימין לקודקוד.
לכן תחום העליה של הפרבולה הוא x > -2.25.
סעיף ג
הישר הוא
y = 5x-26
נקודת החיתוך של הפרבולה והישר מתקבלת על ידי פתרון המשוואה:
x² – 7x + 10 = 5x – 26
x² – 12x – 36 =0
נפתור בעזרת נוסחת השורשים או פירוק טרינום ונקבל:
x – 6)² = 0)
x = 6
נמצא את ערך ה y של נקודת ההשקה על ידי הצבה במשוואת הישר. (ניתן גם להציב במשוואת הפרבולה).
y = 5*6 – 26 = 4
נקודת ההשקה של הפרבולה והישר היא 6,4.
סעיף ד
בנקודה k מתקיים:
x=3.5
y = 5*6 – 26 נציב במשוואת הישר:
y=5*3.5-26
y= 17.5 – 26 = -8.5
(k(3.5,-8.5
תרגיל 2 (סדרה חשבונית)
סעיף א
a4 = 248
a1 = 99.5
n = 4 (כי זה האיבר הרביעי).
נציב את הנתונים בנוסחת האיבר הכללי ונמצא את d.
an=a1+ (n-1)d
d (4 – 1) + 99.5 = 248
3d + 99.5 = 248 / -99.5
3d = 148.5 / : 3
d = 49.5
עכשיו נמצא את a2
a2 = a1 + d = 99.5 + 49.5 = 149
תשובה: התשלום השני הוא 149.
סעיף ב
ידוע כי הסכום ששולם על הטלוויזיה הוא 4461.
כלומר sn = 4461
נציב בנוסחת סכום הסדרה החשבונית
![]()
נציב את המספרים במשוואה ונקבל:
![]()

![]()
49.5n² + 149.5n – 8922 = 0
זו משוואה ריבועית עם מספרים גדולים מאוד. ניתן לחלק את התוצאה ב 49.5 ולקבל מספרים קטנים יותר אך התוצאה לא עגולה לגמרי ועלולה לגרום לטעות.
פתרון המשוואה הוא:
x1 = 12, x2 = -15.02
הפתרון x2 = -15.02 נפסל כי המיקום של האיבר חייב להיות חיובי.
תשובה: יוסף קנה את הטלוויזיה ב 12 תשלומים.
סעיף ג
נחלק את הסכום 4461 ל 4.
1115.25 = 4 : 4461
תשובה: כל אחד מהתשלומים ששילמה מרים היה בגובה 1115.25.
תרגיל 3 (גידול ודעיכה)
סעיף א
m0 = 20,000
q = 1.03
t=1
m1 = ?
המשוואה שלנו היא:
Mt=M0qt
Mt = 20,000*1.03 = 20,600
סעיף ב
עבור t = 8 המשוואה תהיה:
M8 = 20,000*1.038 = 25335.4
תשובה: לאחר 8 שני החוב הוא 25335.4
סעיף ג
4666.6 = 25335.4 – 30,000
סעיף ד
הנתונים הם:
m0 = 4666.6
t = 2
m2 = 4758.36
q = ?
4666.6q² = 4758.36 / : 4666.6
q² = 1.09
q = 1.01
תשובה: 1%.
תרגיל 4 (טריגונומטריה במרחב)
על פי משפט פיתגורס במשולש ABC:
AC² = AB² + BC² = 20² + 11²
AC²=400+121=521
AC=22.825
סעיף ב
AE = 0.5AC = 11.41 הגובה בפירמידה מגיע אל נקודת מפגש אלכסוני המלבן. ונקודת אלכסוני המלבן חוצה את המלבן לשניים.
במשולש AES על פי משפט פיתגורס
AS² = AE² + SE² = 11.41² +7²
AS² = 130.18 + 49 = 179.18
AS=13.86
סעיף ג
במשולש AES.
sin ∠SAE = SE / AS = 7 / 13.88 = 0.5
SAE=30.3
תרגיל 5 (סטטיסטיקה וממוצע)
סעיף א
ציון הממוצע כרגע הוא 77.
הציון הממוצע הנדרש הוא 80. לכן על מנת להעלות את הציון הממוצע נדרש ציון הגבוה מהממוצע על מנת להעלות את הממוצע.
סעיף ב
נגדיר
x הציון הנדרש על מנת להעלות את הממוצע ל 80.
הנוסחה שלנו היא:
![]()
x + 77*5 = 6*80
x + 385 = 480 / -385
x=95
תשובה: הציון צריך להיות 95.
תרגיל 6 (התפלגות נורמלית)
סעיף א
7% נמצאים 1.5 סטיות תקן מהממוצע.
כלומר 6 סנטימטר הם 1.5 סטיות תקן.
לכן סטיית תקן אחת היא:
4 = 1.5 : 6
תשובה: סטיית תקן אחת היא 4 סנטימטר.
סעיף ב
166 הם 4 סנטימטר ו 1 סטיות תקן מעל הממוצע.
172 הם 10 סנטימטר ו 2.5 סטיות תקן מעל הממוצע.
בין 1 סטיות תקן ל 2.5 סטיות תקן נמצאים האחוזים:
15.5 = 1.5 + 5 + 9
תשובה: אחוז התלמידים בין 166-172 סנטימטר הוא 15.5%.
סעיף ג
93 = 600 * 0.155
תשובה: 93 תלמידים.
עוד באתר:
היי. בשאלה 6 סעיף ג מה זה ה 0.155 ?
שלום
בסעיף ב מצאנו כי 15.5% הם הקבוצה המבוקשת.
כדי לדעת מה מספר התלמידים הללו עלינו לחשב כמה הם 15.5% מתוך 600.
וכדי לעשות זאת עלינו לחלק את 15.5% האחוז ב 100 (להפוך אותו לשבר) ואז מתקבל ה – 0.155