טיפים ללמידת מתמטיקה

בדף זה מספר טיפים ללמידת מתמטיקה.
אלו טיפים כלליים, טיפים של גישה נכונה.
טיפים בנושאים ספציפיים רשומים ברחבי האתר.

לצורך הטיפים אשווה את המתמטיקה למקצועות נוספים.
על מנת להראות שמתמטיקה דורשת הרגלים אחרים ממרבית המקצועות.

  1. מתמטיקה היא התמדה ולא בליץ.
  2. במתמטיקה נושא תלוי בנושא.
  3. במתמטיקה מתרגלים, לעומת שינון במקצועות אחרים.
  4. הבנה.
  5. אתם מסוגלים.

1.מתמטיקה היא התמדה ולא בליץ

ברוב המוחלט של המקצועות יש חשיבות מיוחדת לימים שלפני הבחינה.

על מנת ללמוד למבחן בהיסטוריה / תנ"ך / ספרות / אזרחות ועוד אני חייב לשנן דברים לפני הבחינה.
אם אשקיע את אותו זמן חודש לפני הבחינה – זה לא יעזור לי במקצועות הללו.

כי מה שאלמד חודש לפני – אשכח עד הבחינה.

במתמטיקה זה לא כך.
אם אשקיע זמן בלימודים חודש – חודשיים לפני הבחינה הזמן הזה ישרת אותי טוב מאוד בבחינה.

במובן הזה מתמטיקה דומה לרכיבה על אופניים, ברגע שנושא הופך מובן  ומוסיפים לכך תרגול הוא ישאר מובן.

בעתיד לכל היותר תצטרכו לבצע חזרה קצרה.

לכן מתמטיקה שונה ממקצועות אחרים בכך שהיא מבוססת על למידה לאורך זמן ולא למידה לפני מבחן.

2.במתמטיקה נושא תלוי בנושא

שוב פעם, יש הרגלים מנושאים אחרים שלא מתאימים למתמטיקה.

בהיסטוריה אני יכול לא לדעת את ההיסטוריה של בית ראשון אבל כן לדעת את ההיסטוריה המודרנית.

במתמטיקה אם לא למדתי טוב בעיות מילוליות בכיתה ז לא אוכל ללמוד בעיות מילוליות של כיתה ח עד שאחזור על החומר של כיתה ז אלמד אותו ואז אוכל להתקדם לחומר של כיתה ח.

אם לא אלמד משוואה עם נעלם אחד לא אוכל לפתור שום תרגיל בשום נושא החל מכיתה ח ועד יב.

לכן: עקשנות
כאשר אתם נתקלים במשהו לא מובן אתם צריכים לדעת שיש הרבה דברים שלא תצליחו ללמוד אם לא תבינו את הדבר הזה.

לכן עליכם להתעקש.
לבקש עזרה, כאן באתר, מההורים, מאח, מחבר או ממורה פרטי.

אי הבנה היא לא אי הבנה אלא מחסום שמונע ממכם להתקדם.

3.במתמטיקה מתרגלים, לעומת שינון במקצועות אחרים

בהרבה מקצועות הדרך לידיעה עוברת דרך שינון וזכירה.

במתמטיקה זה עובד דרך תרגול.
התרגול שומר על ההבנה שלא תשכח.
התרגול גורם לנו להתמודד עם דברים שאנו חושבים שאנו יודעים, אבל אנחנו לא.

תרגול החומר באופן רציף ולא מאופן מרוכז לפני מבחן הכרחי על מנת לדעת מתמטיקה.

4.הבנה

מתמטיקה הוא מקצוע המבוסס על הבנה.

השאיפה שלכם צריכה להיות להבין את החומר ולא לזכור אותו בעל פה.

גם אם לזכור אותו בעל פה נראה כמשהו יותר קל, לאורך זמן זה יכשיל אותכם.

דוגמה לכך היא פתרון משוואות.

2x = x + 3

לחלק מאיתנו נוח לזכור שכאשר משהו עובר צד הוא משנה סימן.
לכן ה x יופיע בצד השני עם סימן מינוס לפניו.

2x – x = 3

אבל האמת היא שמה שמבצעים הוא חיסור של שני אגפי המשוואה ב x.
כי כאשר מבצעים את אותה פעולה על שני צדדי המשוואה נכונות המשוואה נשמרת.

2x = x + 3  / – x
2x – x = x + 3 – x
x = 3

5.אתם מסוגלים

בחלק השני של הדף כתבתי שכל נושא במתמטיקה שלא יודעים חוסם את התלמיד מלדעת את הנושאים הבאים אחריו.

וכאן אוסיף שראיתי גם "בחיים האמיתיים" וגם בתגובות כאן באתר כי כאשר המחסום הזה מוסר נפתחת הדרך ותלמיד מתקשה יכול להפוך לתלמיד טוב וראיתי גם כאלו שהפכו מתלמידים עם נכשל לתלמידים מצטיינים.

ראו מה תלמידים כותבים:

"כל השנה קיבלתי ציונים על הפנים ורק ליפני המבחן האחרון -המסכם שיקבע לי ליחידות שנה הבאה גיליתי את האתר ובזכותו העלתי את הציון שלי מ65 ל-95!!!
תודה רבהההה"

"אתר מדהים באמת!!
מאז שגיליתי אותו כבר השתפרתי בכמה וכמה נושאים שהיו לי קצת לא מובנים… תודה רבה לך!".

"בשנה שעברה קיבלתי ציונים על הפנים ולא משנה כמה למדתי עוזרים לי המון מציון של 19ל שבעים וחמש שמונים תודה רבה".

"בכיתה ט שמו אותי בהקבצה 5 הכי נמוכה ולא ידעתי איך לקום מיזה אלוקים שלח לי את האתר הזה ואני רק פורחת אני עשיו בהקבצה 3 ותכף עולה ל2 תודה על הכל זה העלה לי משמעותית את המוטיבציה לחשבון".

בהצלחה.