גרפים ודיאגרמות כיתה ח

בדף זה:

  1. נכיר מושגים סטטיסטיים.
  2. נלמד לקרוא טבלאות, דיאגרמת מקלות ודיאגרמת עיגול.

בסוף דף זה עליכם לדעת:

  1. להכיר את המושגים הסטטיסטיים המופיעים בדף.
  2. לקרוא נתונים מטבלה, דיאגרמת מקלות ודיאגרמת עיגול.
  3. לדעת להפוך את הנתונים שקיבלתם לאחוזים.
  4. עליכם לדעת לקבל נתונים בצורה אחת, למשל טבלה

מושגים סטטיסטיים

שכיחות 
שכיחות זה מספר הפעמים שמספר מופיע.
למשל בקבוצת המספרים:
6,6,9,9,9
השכיחות של המספר 6 היא 2 כי הוא מופיע פעמיים.

שכיחות יחסית
מספר הפעמים שמספר מופיע חלקי גודל הקבוצה כולה.
בקבוצת המספרים שלמעלה השכיחות היחסית של המספר 6 היא:

אם נרצה לעבור משכיחות יחסית לאחוזים אנו נכפיל את השכיחות היחסית פי 100.
(כמו שכל שבר שרוצים להפוך לאחוז מכפילים פי 100).

(מספרי 6 הם 40% מכלל המספרים).

שכיח
הוא המספר שמופיע הכי הרבה פעמים.
בקבוצת המספרים:
6,6,9,9,9
המספר 9 הוא השכיח.

טווח נתונים
התחום של מספרי הקבוצה.
בקבוצה שלמעלה טווח הנתונים הוא 6-9.

טבלת שכיחויות
זו טבלה המציגה שכיחות של מספרים.

תרגילים

בסרטון הוידאו יש את הפתרון של תרגיל 1.

תרגיל 1
אלו הם ציונים שקיבלו תלמידים.
60,60,90,90,90,70,60,90

  1. סדרו את הנתונים הללו בטבלת שכיחויות.
  2. מה הוא הציון השכיח? מה היא שכיחותו?
  3. מה טווח הנתונים?
  4. מה השכיחות היחסית של הציון 60?
  5. מה אחוז התלמידים שקיבל 60?

פתרון
סעיף א: בניית טבלה
נספור כמה פעמים כל ציון מופיע.
60 – 3 פעמים.
90 – 4 פעמים.
70 – פעם אחת.

הטבלה המתאימה נראית כך:

ציון907060
מספר פעמים413

סעיף ב: ציון שכיח
שכיח הוא הציון שמופיע יותר מכל ציון אחר וזה 90.
השכיחות של 90 היא 4.

אתם מורים פרטיים?
אני מציע פרסום תמורת עבודת שדרוג קטנה באתר וללא תשלום.
פרטים כאן

סעיף ג: טווח נתונים
טווח הנתונים הוא 60-90.

סעיף ד: שכיחות יחסית
במספר 60 מופיע 3 פעמים מתוך 8 מספרים.
לכן השכיחות היחסית היא:

סעיף ה: אחוז אלו שקיבלו 60
על מנת להפוך חלק (שבר פשוט) לאחוז מכפילים את החלק פי 100.

תשובה: 37.5% זה האחוז שקיבל את הציון 60.

תרגיל 2
הטבלה הבאה מציגה את מספר מנות הפלאפל הנמכרות בדוכן על פי יום בשבוע.

  1. הפכו את הטבלה לדיאגרמת מקלות.
  2. מה אחוז מנות הפלאפל שנמכר ביום ראשון?
מספר מנות400500350
יוםראשוןשנישלישי

פתרון
בדיאגרמת מקלות הציר שעולה למעלה (ציר ה y) הוא תמיד הציר שסופר, במקרה זה סופר את מספר מנות הפלאפל שנמכרו.
ציר ה x הוא תמיד הציר שמבצע את החלוקה. במקרה זה חלוקה על פי יום בשבוע.

לכן כך נראה הגרף בלי המספרים:

ועם המספרים הגרף נראה כך:

סעיף ב: אחוז מנות הפלאפל שנמכר בראשון
בשלושת ימי השבוע נמכרו:
1250 = 350 + 500 + 350

400 מתוך 1250 באחוזים הם:

תשובה: ביום ראשון נמכרות 32% ממנות הפלאפל שנמכרות בימים ראשון – שלישי.

תרגיל 3
ברחוב "הצבעים" יש מכוניות ב 3 צבעים: ירוק, אדום, אפור.
בדיאגרמת העוגה הבאה מצוין החלק של כל צבע מכוניות ברחוב.
ברחוב יש בסך הכל 300 מכוניות.

  1. כמה מכוניות יש מכל צבע.
  2. בנו טבלה מתאימה. כאשר שורה אחת בטבלה היא צבע המכונית ושורה שנייה היא מספר המכוניות שיש מאותו צבע.

פתרון
סעיף א: מציאת מספר המכוניות מכל צבע
על מנת למצוא חלק מתוך שלם מכפילים את החלק בשלם.
בשאלה הזו השלם הוא 300 מכוניות.

מספר המכוניות הירוקות הוא:

מספר המכוניות האדומות הוא:

מספר המכוניות האפורות הוא:

תשובה: ברחוב 150 מכוניות ירוקות, 50 מכוניות אדומות, 100 מכוניות אפורות.

סעיף ב: בניית טבלה מתאימה.
שימו לב שביקשו מאותנו לבנות טבלה על פי מספר המכוניות שברחוב ולא על פי החלק של כל צבע מכונית.
נשתמש בסעיף א ונבנה על הטבלה הבאה:

מספר המכוניות15010050
צבעירוקאפוראדום

עוד באתר:

אהבתם? שתפו עם בני משפחה וחברים

יש לכם שאלה? דברו איתי בצאט או השאירו תגובה
מצאתם טעות? יש לכם רעיון לשיפור האתר? כתבו לי 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.