חיבור וחיסור שברים עשרוניים

 

1.תקציר

1.חיבור וחיסור שברים עשרוניים לא במאונך

כאשר התרגיל קל ואנו יודעים לזהות את ספרות המספר ניתן לפתור תרגיל גם מבלי לכתוב אותו במאונך.

דוגמה 1
= 3.14 + 2.62
פתרון 5 נקבל מחיבור האחדות.
7 נקבל מחיבור העשיריות.
6 נקבל מחיבור המאיות.
והתוצאה המלאה: 5.76 = 3.14 + 2.62

דוגמה 2
= 1.2 – 4.36
פתרון 3 נקבל מחיסור האחדות.
1 נקבל מחיסור העשיריות.
6 נקבל מחיסור המאיות.
והתוצאה המלאה: 3.16 = 1.2 – 4.36

2.חיבור וחיסור שברים עשרוניים במאונך

חיבור וחיסור במאונך נעשה כמו חיבור וחיסור מספרים שלמים במאונך. רק שכאן אנו צריכים להתייחס אל הנקודה העשרונית.

א)לרשום נקודה עשרונית תחת נקודה עשרונית.
זה הדבר החדש העיקרי שצריך להקפיד עליו.

למשל עבור התרגיל:
= 1.31 + 12.25
מצד ימין זו טעות כי הנקודה העשרונית של שני המספרים לא נמצאת אחת מתחת השנייה.

בסוף התרגיל הנקודה העשרונית נרשמת מתחת לנקודה העשרונית שהייתה במספרים. כך:

ב.כאשר יש ספרה חסרה נשלים אותה ב 0.
למשל:

נרשום כך ונפתור:

 

ג.פריטה עושים כפי שלמדנו בחיבור וחיסור במאונך של שלמים

לדוגמה:

נפרוט מהשתיים אחד ונפתור כך:

ד. דוגמאות

 

  1.44 = 1.58 - 3.02  

2.חיבור וחיסור במאונך (תרגילים)

תרגילי חיבור

כתבו את התרגילים הבאים במאונך ופתרו אותם.

  1.   = 1.82 + 3.85
  2.   = 1.76 + 2.04
  3.   = 3.58 + 13.6
  4.   = 6.2 + 1.95
  5.  = 12.37 + 21.64

פתרון 1.82 + 3.85

1.42 + 3.85 = 5.67

 

  2. = 1.76 + 2.04

2.04 + 1.76 = 3.8

3. = 3.58 + 13.6

13.6 + 3.58 = 17.18

4. = 6.2 + 1.95

6.2 + 1.95 = 8.15

5.  = 12.37 + 21.64

21.64 + 12.37 = 34.01

תרגילי חיסור

  1.  = 2.45 – 5.88
  2.  = 3.12 – 3.41
  3.  = 7.55 – 9.22
  4.  = 1.29 – 4
  5. = 6.05 – 8.02
  6. = 4.27 – 5.04

פתרון 1.  = 2.45 – 5.88

 = 2.45 - 5.88

2.  = 3.12 – 3.41

0.29 = 3.12 - 3.41

3.  = 7.55 – 9.22

1.67 = 7.55 - 9.22

4.  = 1.29 – 4

2.71 = 1.29 - 4

  5.   = 6.05 – 8.02

 1.97 = 6.05 - 8.02

6.  = 4.27 – 5.04

5.04-4.27 = 0.77

תרגילים נוספים

תרגיל 1 השלימו את הספרות החסרות בתרגיל.

התרגיל

פתרון שימו לב שבשורה של התוצאה יש לנו מספר שלם. בשתי השורות של פעולת החיסור תמיד יש לנו מספר אחד ידוע ומספר אחד חסר.

פתרון התרגיל

תרגילים מסוג שני
כיצד פותרים תרגילים כמו אלו שבחלק זה?
אם נתון לנו:
6.32 = ____ + 4.25
זה אומר שפתרון התרגיל הוא תוצאת התרגיל:
___ = 4.25 – 6.32

  1.   4.58 = ____ + 1.23
  2.  2.25 =  ___ + 1.16
  3.  6.24 = ___ + 5.83

פתרון  1.    4.58 = ____ + 1.23

3.35 = 1.23 - 4.58

נפתור את התרגיל:
= 1.23 – 4.58

תשובה:
המספר החסר הוא
3.35 4.58 = 3.35 + 1.23 2.   
2.25 =  ___ + 1.16

נפתור את התרגיל:
= 1.16 – 2.25

1.09 = 1.16 - 2.25

תשובה:
המספר החסר הוא 1.09
2.25 =  1.09 + 1.16

תרגילי חיסור

  1.   2.61 = ___ –  5.88
  2.   3.47 = ____ – 10

פתרון 1. 
 2.61 = ___ –  5.88
נפתור את התרגיל:
= 2.61 – 5.88

3.27 = 2.61 - 5.88

תשובה: המספר החסר הוא 3.27
2.61 = 3.27 –  5.88

2.   
3.47 = ____ – 10
נפתור את התרגיל:
= 3.47 – 10

6.53 = 3.47 - 10

תשובה: המספר החסר הוא 6.53
3.47 = 6.53 – 10

3. כתיבת בעיה מילולית על פי תרגיל

יתכן ויתנו לכם תרגיל חיבור / חיסור של שברים עשרוניים ויבקשו ממכם לכתוב בעיה מילולית מתאימה לתרגיל.
למשל: = 1.25 + 3.48

בעיה מילולית היכולה להתאים לתרגיל הזה היא:
שירה שמה בקופה הריקה שבביתה 3.48 שקלים ביום הראשון ו 1.25 שקלים ביום השני.
כמה כסף יש בקופתה של שירה?

תרגיל 2:
כתבו בעיה מילולית המתאימה לתרגיל הזה: = 4.25 – 7.60

פתרון לשיר 7.60 שקלים בכיס.
הוא קונה ארטיק ב- 4.25 שקלים.
איזה סכום כסף נשאר לשיר בכיס?

תרגיל 3:
כתבו בעיה מילולית המתאימה לתרגיל הזה:
8.37 = ___ + 2.

פתרון
משה הוסיף לקופה הריקה שבביתו 2 שקלים ולאחר מיכן הוסיף סכום נוסף כך שסך הכל היו בקופה 8.37 שקלים.
מה גודלו של הסכום הנוסף שהוסיף משה?

עוד באתר:

 

אהבתם? שתפו עם בני משפחה וחברים

יש לכם שאלה? דברו איתי בצאט או השאירו תגובה
מצאתם טעות? יש לכם רעיון לשיפור האתר? כתבו לי 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.