בגרות במתמטיקה 5 יחידות קיץ 2021 שאלון 581

בדף זה הצעה לפתרון בגרות במתמטיקה משאלון 581 חורף 2024.

את החומר ניתן ללמוד בקישורים:

בעיית תנועה

רמזים

רמז לסעיף א1

בשאלה זו נבנה שתי משוואות:

  1. משוואה המבוססת על זה שזמן העלייה של המעליות שווה.
  2. משוואה המבוססת על זה שזמן הירידה שווה.

יש שני נעלמים שהם שתי המהירויות.

מידע יותר מפורט ברמז הבא.

רמז שני לסעיף א1

משוואה ראשונה: זמן העלייה של מעלית א שווה לזמן העלייה של מעלית ב.

משוואה שנייה: זמן הירידה של מעלית א שווה לזמן הירידה של מעלית ב.

רמז לסעיף ב

את זמן התנועה בשניות של כל אחת מהמעליות ניתן למצוא בעזרת תיאור התנועה של מעלית א.

פתרון

תשובות סופיות

סעיף א

מעלית א נוסעת במהירות 3 מטר לשנייה, מעלית ב נוסעת במהירות 4.5 מטר לשנייה

סעיף ב

לא

פתרון סעיף א

דרך הפתרון היא:

נבנה שתי משוואות בצורה הזו:

  1. משוואה המבוססת על זה שזמן העלייה של המעליות שווה.
  2. משוואה המבוססת על זה שזמן הירידה שווה.

כך נראית התנועה בשלב של העלייה:

הגדרת משתנים:

v1 מהירות המעלית הראשונה במטרים לשנייה.
v2 מהירות המעלית השנייה במטרים לשנייה.

נבנה טבלאות עבור התנועה של המעליות.

מעלית א, בעלייה:

S V T
33 V1 33/V1
0 0 9

מעלית ב, בעלייה:

S V T
81 V2 81/V2
0 0 7

מהנתון כי זמני העלייה שווים, נוציא את המשוואה הבאה:

זמן המעלית השנייה = זמן המעלית הראשונה

שלב הירידה

 

כעת נכניס לטבלה את ירידה המעליות. מעלית א:

S V T
מעלית א ירודה 15 V1 15/V1
מעלית א עצירה 0 0 9
מעלית ב ירידה 63 V2 63/V2

זמני הירידה שווים ולכן:

כעת יש לנו מערכת של שתי משוואות בשני נעלמים:

אם נכפיל כל משוואה במכנה המשותף שלה, כפי שרשום למעלה נקבל:

33v2 +7v1v2 = 81v1

63v1 =15v2 + 9v1v2

זה זוג משוואות בעייתי כי הוא כולל את האיבר v1v2.

את הבעיה הזו ניתן לפתור בכמה דרכים, דרך אחת היא לשנות את ההכפלה במכנה המשותף כך שנקבל את הביטוי v1vעם אותו מקדם.

נקבל:

297v2 + 63v1v2 = 729v1
441v1 =105v2 + 63v1v2

כעת נבצע חיסור בין שתי המשוואות ונקבל את המשוואה הבאה:

192v2 = (729 – 441)v1

192V2 = 288V1

V2 = 1.5V1

כעת נציב את היחס שיצא במשוואה המסומנת ב (***). ניתן להציב גם באחת המשוואות המקוריות, אך לשם נוחות נבחר בזאת

297v2 + 63v1v2 = 729v1

  297 * 1.5v1 + 63v1 * 1.5v= 729v1 / :1.5v1

297 + 63v1= 486

63v1 = 189 / : 63

V1 = 3 (m/s)

נציב ביחס שקיבלנו מחיסור המשוואות:

v2 = 1.5v1 = 1.5 * 3 = 4.5 (m/s)

תשובה סופית סעיף א: מעלית א נוסעת במהירות 3 מטר לשנייה, מעלית ב נוסעת במהירות 4.5 מטר לשנייה

פתרון סעיף ב

הרעיון של הפתרון

לפעמים שואלים “איך ניתן לדעת מה ההיא הקומה העליונה”.
והתשובה היא שבשאלה מוזכר גובה של 81 מטרים.
ולכן כל גובה שהוא נמוך מכך לא יהיה הקומה העליונה.
גובה הגדול מ 81 מטרים יכול להיות הקומה העליונה אבל לא בטוח.

פתרון

בסעיף זה, נדרש למצוא באיזו קומה התחילה מעלית ב את תנועתה. לשם כך, נשתמש שוב בטבלאות בקשר לתנועתן של המעליות. מעלית א:

S V T
42 V1 = 3 42/3 = 14

מעלית ב:

S V T
S2 V2 = 4.5 t1
0 0 6

מהטבלה העליונה נלמד כי הזמן שבו עלתה מעלית  א הוא:

42 : 3 = 14

זמן זה שווה לזמן תנועה מעלית ב.
מתוך זמן זה מעלית ב עצרה למשך 6 שניות.

לכן זמן תנועתה בפועל של מעלית ב הוא:

t1 + 6 = 14  / -6

t1 = 8

מכאן נשתמש בנוסחה s = v*t כדי למצוא כמה קומות מעלית ב ירדה:

s2 = t1 * v2 = 8 * 4.5 = 36

המעלית ירדה 36 מטר, לכן גובהה ההתחלתי היה

42 + 36 = 78

בסעיף א נתון כי המעלית הגיעה לקומה בגובה 81 מטרים, לכן בסעיף זה היא לא התחילה את תנועתה בקומה העליונה של המלון.

את סעיף א ניתן לפתור גם עם נעלם אחד בצורה הזו:

נתייחס אל זמני התנועה בפועל של שתי המעליות.

וננצל את זה שבפועל המעלית השנייה נעה 7 שניות יותר על מנת להגדיר את זמני התנועה של שתי המעליות בעזרת נעלם אחד.

נגדיר:

t זמן התנועה בפועל של המעלית הראשונה.

לכן הטבלה של התנועה למעלה תראה כך:

מהירות זמן בפועל דרך
מעלית א 33 / t t 33
מעלית ב 81 / (t + 7) t + 7 81

בשלב השני המעליות נעו באותן מהירויות וגם הדרך שעברו המעליות ידועה.

מהירות זמן בפועל דרך
מעלית א 33 / t 15
מעלית ב 81 / (t + 7) 63

מכאן אנו יכולים להסיק כמה זמן כל מעלית נעה בפועל.

ומכוון שמעלית א נעה 9 שניות פחות המשוואה שתתקבל היא:

וניתן לכתוב אותה גם כך:

מכאן הפתרון ברור.

סדרות

רמזים

רמז לסעיף א1

כאשר נתונה לנו הנוסחה ל sn הרבה פעמים נמצא את an על ידי הנוסחה:

an = sn – sn-1 

רמז לסעיף א2

המשאה בה השתמשנו בסעיף הקודם
an = sn – sn-1 
טובה רק ל n ≥ 2

בסעיף זה, נצטרך להוכיח שנוסחת האיבר הכללי שמצאנו נכונה גם עבור n = 1. כלומר:

S1 = a1

רמז לסעיף א3

d = an+1 – an

רמז לסעיף ב

כדי שסדרה תתכנס עלינו להוכיח:

-1 < qc < 1

נתון כי: qc = 2 / d

הציבו בנוסחה זו ומצאו את טווח הערכים של qc.

רמז לסעיף ג

יש לנו את כל הנתונים על מנת לחשב את הסכומים ביחס:

רמז לסעיף ד

על מנת להוכיח שסדרה הנדסית עולה מספחק שנדע את האיבר הראשון ומנת הסדרה.

פתרון

תשובות סופיות

סעיף א

an = 2kn – k – p

סעיף ב

הוכחה

סעיף ג

m = 5

סעיף ד

סדרה עולה

פתרון סעיף א1

נשתמש בנוסחה הבאה:

an = sn – sn-1 

נציב בנוסחת הסכום n-1, ונקבל:

Sn-1 = k( n – 1 )² – p(n-1) = kn² – 2kn + k – pn + p

an = Sn – Sn-1 = kn² – pn – kn² + 2kn – k + pn – p = 2kn – k – p

תשובה סופית:

an = 2kn – k – p

פתרון סעיף א2

המשאה בה השתמשנו בסעיף הקודם
an = sn – sn-1 
טובה רק ל n ≥ 2

בסעיף זה, נצטרך להוכיח שנוסחת האיבר הכללי שמצאנו נכונה גם עבור n = 1.

הנוסחה תהיה נכונה אם נמצא כי עבור n = 1 מתקיים:

S1 = a1

נציב n = 1 בשתי המשוואות:

an = 2kn – k – p
Sn  = kn² – pn

ונקבל:

a1 = 2k – k – p = k – p

S1 = k – p = a1

פתרון סעיף א3

d = an+1 – an
= 2k( n + 1 ) – k – p – 2kn + k + p =
2kn + 2k – 2kn =
2k

ההפרש בין שני איברים כלליים לא תלוי באינדקס המיקום (n) , לכן הסדרה חשבונית, והפרשה:

d = 2k

פתרון סעיף ב

כדי שסדרה תתכנס עלינו להוכיח:

-1 < qc < 1

נתון כי: qc = 2 / d

כמו כן k = 1.5  ו- d = 2k
מכך:
d = 2*1.5 = 3

נציב d = 3 בנוסחה:
qc = 2 / d
qc = 2 / 3

לכן:

-1 < qc < 1

והסדרה cn היא הנדסית מתכנסת

פתרון סעיף ג

נתון בסעיף קודם כי מנת הסדרה bn היא d, לכן:

qb = 2k = 2 * 1.5 = 3

בסעיף קודם מצאנו כי: qc = 2/3

בנוסף, נתון כי a1 = b1 = c1

בסעיף א מצאנו כי a1 = k – p

לכן, לאחר הצבת הנתונים מסעיף ב:

a1 = b1 = c1 = 1.5 – 4.5 = – 3

כעת נציב את הנתונים שאספנו בנוסחת הסכום:

ובנוסחת הסכום של סדרה הנדסית מתכנסת:

נתון לנו כי:

ונציב את הסכומים שמצאנו במשוואה למעלה:

נצמצם את ה 3 במכנה בשני הצדדים.

3– 1 = 121 * 2 = 242

3m = 243

 

את המשוואה הזו יש שתי דרכים לפתור:

1.על ידי הצבות שונות בחזקה 

כך נקבל:

35 = 243

m = 5

2.לאלו שלמדו כבר לוגריתמים (לא תלמידי תיכון).

נוציא לוג עם בסיס 3 משני צדדי המשוואה.

3m = 243

log3 3m = log3 (243)

m = 5

לכן, תשובה סופית: m = 5

פתרון סעיף ד

על הסדרה c  אנו יודעים:

c1 = -3
qc = 2/3

לכן כל איבר בסדרה c הוא שלילי וכל איבר בסדרה קרוב יותר ל 0 מקודמו.
לכן זו סדרה עולה.

לצפייה בדרך הוכחה נוספת לסעיף ד, שלפעמים היא הדרך היחידה האפשרית

נחשב את:

cn+1 – cn

אם תוצאת התרגיל היא מספר שלילי, הסדרה יורדת. אם התוצאה חיובית, הסדרה עולה. אם חיוביות/שליליות התוצאה תלויה באינדקס, אז הסדרה לא עולה ולא יורדת.

כזכות, נוסחת האיבר הכללי הסדרה הנדסית: an = a1qn – 1

לכן:

cn = – 3 (2 / 3)n – 1

cn + 1 = – 3 (2 / 3)

לשם הנוחות נכתוב 2/3 = 0.66

cn + 1 – cn = – 3  * 0.66– (- 3 * 0.66n – 1 ) =
– 3 * 0.66n + 3 * 0.66n – 1 =

נכתוב את המשוואה כך שבשתי האיברים יהיה חזקת n – 1 ונוכל להוציא גורם משותף:

– 3 * 0.66n – 1 * 0.66 + 3 * 0.66n – 1 =

נוציא גורם משותף:

= – 3 * 0.66n – 1 (0.66 – 1 ) = – 3 * 0.66n – 1 * -0,33  = 0.66n – 1 > 0

מצאנו כי: cn+1 – cn > 0

לכן הסדרה cn עולה.

הסתברות

רמזים

רמז לסעיף א

צריך לבנות טבלה כזו

סה”כ מורה תלמיד
נבדק
לא נבדק
סה”כ

שימו לב שאחד הנתונים הוא הסתברות מותנית ולא ניתן להציבו בטבלה ישירות.

צריך לבחור משתנה ולבנות משוואה.

רמז לבחירת המשתנה בסעיף הבא.

רמז שני לסעיף א

לאחר שתעשו מספר פעולות מומלץ להגדיר כמשתנה את התא x בטבלה ולהגדיר בשתי צורות את התא המסומן ב y.

סה”כ מורה תלמיד
x y נבדק
לא נבדק
סה”כ

 

רמז לסעיף ב

יש שתי דרכים שבהם ניתן לקבל “לפחות 4 מתוך 5”.

יש לחשב את ההסתברות לכל אחת מהדרכים ולחבר את ההסתברויות.

שימו לב שאת ההסתברות ל 5 מתוך 5 יש אפשרות לחשב בדרך קצרה יותר מברנולי.

רמז לסעיף ג

זו הסתברות מותנית.

עלינו לחשב שתי הסתברויות.

  • ההסתברות שלפחות משתתף אחד נבדק לקורונה
  • לפחות 4 נבדקו (מתוך חמישה) נבדקו לקורונה (הסתברות זו חושבה בסעיף הקודם).
רמז לסעיף ד

זו שאלה של ניסוח קשה.

צריך להבין זאת כך.

על מנת שבדיוק החמישי יהיה השני שנבדק לקורונה צריך ש:

  • בדיוק 1 מתוך 4 הראשונים נבדק לקורונה.
  • החמישי נבדק לקרונה.

ההסתברות המבוקשת היא מכפלת ההסתברויות הללו.

פתרון

תשובות סופיות

סעיף א

0.38

סעיף ב

0.33696

סעיף ג

0.34

סעיף ד

0.4

פתרון סעיף א

נתחיל לבנות את טבלת ההסתברויות שזה המבנה שלה:

סה”כ מורה תלמיד
נבדק
לא נבדק
סה”כ

 

ידוע כי יש פי 9 יותר תלמידים ממורים בבית הספר.

x  ההסתברות למורה.

9x ההסתברות לתלמיד.

x + 9x = 1

x = 0.1

לכן ההסתברות לתלמיד היא 0.9.
וההסתברות למורה היא 0.1.

ידוע כי 80% מהמורים נבדקו לגילוי קורונה.

 

לכן נשתמש בנוסחה להסתברות מותנית:

כלומר, ההסתברות לדגום מורה שנבדק לקורונה מכלל בית הספר הוא 0.08.

ונשלים את טור המורים בטבלה:

0.1 – 0.08 = 0.02

כך נראית הטבלה עכשיו:

סה”כ מורה תלמיד
x 0.08 נבדק
0.02 לא נבדק
0.1 0.9 סה”כ

בשאלה יש נתון נוסף:

13/15 מכלל הנבדקים לקורונה הם תלמידים.

לכן נגדיר:

x ההסתברות לדגום נבדק לקורונה.

13/15 מתכם הם תלמידים שנבדקו, ולכן גודלם הוא:

 

סה”כ מורה תלמיד
x 0.08 נבדק
0.02 לא נבדק
0.1 0.9 סה”כ

נבנה את המשוואה:

1.2 = 2x

x = 0.6

ועכשיו נוכל להשלים את הטבלה:

סה”כ מורה תלמיד
0.6 0.08 0.52 נבדק
0.4 0.02 0.38 לא נבדק
1 0.1 0.9 סה”כ

תשובה: ההסתברות לתלמיד שאינו נבדק היא 0.38.

פתרון סעיף ב

ניסיונות מרובים, נשתמש בנוסחת ברנולי.

מספר הנסיונות – 5.

לפחות 4 זה 4 או 5 הצלחות.

5 הוא המקדם הבינומי של 4 הצלחות.

ההסתברות ל 4 נבדקי קורונה מתוך 5 היא:

p = 5 * 0.64 * 0.41 = 0.2592

את ההסתברות להצליח 5 פעמים ניתן לחשב ללא ברנולי:

p5 = 0.65 = 0.07776

ההסתברות המבוקשת היא הסכום:

p4 + p5 = 0.2592 + 0.07776 = 0.33696

תשובה: ההסתברות לדגום לפחות 4 שנבדקו לקורונה היא  0.33696.

פתרון סעיף ג

זו הסתברות מותנית.

עלינו לחשב את ההסתברות של לפחות 1.

ההסתברות ל 0 היא ההסתברות המשלימה ללפחות 1.

ההסתברות ל 0:

0.45 = 0.01024

ההסתברות ללפחות 1:

p = 1 – 0.0024 = 0.98976

עלינו למצוא את ההסתברות של 0.33696 מתוך 0.98976.

תשובה: 0.34.

פתרון סעיף ד

על מנת לחשב את הסתברות המותנית הזו עלינו לדעת שתי ההסתברויות:

  1. ההסתברות ש 2 מתוך ה 5 נבדקו לקורונה.
  2. ההסתברות ש 2 מתוך ה 5 נבדקו לקורונה וגם החמישי נבדק לקורונה.

נחשב את ההסתברות ש 2 מתוך ה 5 נבדקו לקורונה

המקדם הבינומי 10.

חישוב ההסתברות:

נחשב את ההסתברות ש 2 מתוך ה 5 נבדקו לקורונה וגם החמישי נבדק לקורונה.

על מנת שבדיוק החמישי יהיה השני שנבדק לקורונה מתוך ה 5 צריך ש:

  • בדיוק 1 מתוך 4 הראשונים נבדק לקורונה.
  • החמישי נבדק לקרונה.

ההסתברות המבוקשת היא מכפלת ההסתברויות הללו.

נחשב בעזרת ברנולי את ההסתברות שבדיוק 1 מתוך 4 נבדק לקורונה.

המקדם הבינומי 4.

נכפיל הסתברות זו ב 0.6, שזו ההסתברות שהחמישי שיבחר נבדק:

0.1536 * 0.6 = 0.09216

נחשב את ההסתברות המותנית  המבוקשת

כעת נשתמש בנוסחה של הסתברות מותנית:

p = 0.09216 / 0.2304 = 0.4

 

גיאומטריה

תשובות סופיות

סעיף א,ב

הוכחה

סעיף ג

6.66

סעיף ד

1.3875

פתרון סעיף א

 

עלינו לזהות כי MA = MB וגם MA = MC על פי המשפט “שני משיקים למעגל היוצאים מאותה נקודה שווים זה לזה”

אנו לא יכולים להשתמש בתכונות משולש שווה שוקיים עד שנשלים צלעות וניצור את המשולשים שווה השוקיים.

כמו כן ביקשו את זווית BAC ולכן עלינו ליצור אותו.

משתי סיבות אלו נשלים את בניות העזר BA, AC.

כמו כן מכוון שעלינו למצוא זוויות נגדיר:

∠ABM = ß

מכאן ניתן להשלים זוויות במשולשים שווה שוקיים ולקבל את המבוקש.

 

פתרון סעיף ב

השוויון המבוקש הוא:

4AM² = AC² + AB²

נשים לב שבסעיף הקודם הוכחנו משולש ישר זווית.
מה שאומר שכנראה בסעיף הנוכחי נשתמש בתכונות משולש ישר זווית.

נשים לב לדמיון שבין המשוואה המבוקשת ומשפט פיתגורס במשולש BAC:

BC² = AC² + AB²

מכוון ש AM = BM וגם AM = BM

ניתן להציב BC = BM + CM במשפט פיתגורס ולקבל את המשוואה:

4AM² = AC² + AB²

וכך נראה הפתרון המלא של סעיף ב.

טענה נימוק
AM=MB שני משיקים למעגל היוצאים מאותה נקודה שווים באורכם מנקודת החיתוך ביניהם עד נקודת ההשקה למעגל
AM = MC שני משיקים למעגל היוצאים מאותה נקודה שווים באורכם מנקודת החיתוך ביניהם עד נקודת ההשקה למעגל
BC = BM + MC = 2AM השלם שווה לסכום חלקיו, הצבה

נציב במשפט פיתגורס במשולש BAC:

BC² = AC² + AB²

ונקבל :

4AM² = AC² + AB²

מ.ש.ל

פתרון סעיף ג

סעיף ג ניתן לפתרון בכמה דרכים.

בכל הדרכים עלינו למצוא ש:

BC = 10
ולכן:
AM = BM = MC = 5.

לאחר שעשינו את זה ניתן לפעול בשתי דרכים לפחות:.

1.להוכיח ΔOAB ∼ ΔMCA בעזרת העבודה שעשינו בסעיף א ובעזרת זווית בין משיק למיתר.
ואז בעזרת יחס הדמיון לחשב את אורכי הצלעות.
את הדמיון ניתן לזהות על ידי זה ששני המשולשים הם שווה שוקיים שזווית הראש שלהם היא 2ß.

המשולש הירוק והכחול הם משולשים שווה שוקיים עם זווית ראשו שווה. לכן אלו משולשים דומים. וניתן לחשב את OB בעזרת יחס הדימיון.
המשולש הירוק והכחול הם משולשים שווה שוקיים עם זווית ראשו שווה.
לכן אלו משולשים דומים.
וניתן לחשב את OB בעזרת יחס הדימיון.

 

2.בעזרת פונקציה טריגונומטרית לחשב את הזווית ABC ואז בעזרת
“זווית בין משיק למיתר”,
“זוויות מרכזית כפולה מזווית היקפית הנשענת על אותה קשת”
ו- “משפט הקוסינוסים” ניתן למצוא את הרדיוס.

הפתרון שיוצג כאן הוא על פי הדרך הראשונה של דמיון משולשים.

ראשית, נמצא את אורך הישר MC:

טענה נימוק
∠BAC = 90 הוכחתי בסעיף א
AB² + AC² = BC² משפט פיתגורס במשולש ABC
BC² = 8² + 6² ⇒ BC =10 הצבה וחישוב
AM=MB=MC מצאתי בסעיף קודם, כלל המעבר
BC = BM + MC = 2MC ⇒ MC =5 השלם שווה לסכום חלקיו, הצבה

כעת, נמצא כי המשולשים OAB ו-MAC דומים ונשתמש ביחס הדמיון למציאת הרדיוס.

טענה נימוק
OA⊥AM רדיוס מאונך למשיק בנקודת ההשקה
∠OAB + ∠BAM = 90 סכום החלקים שווה לשלם
∠BAC = ∠BAM + ∠MAC = 90 סכום החלקים שווה לשלם, הוכחתי בסעיף קודם
∠OAB = ∠MAC חיסור משוואות
OA=OB כל הרדיוסים במעגל שווים
∠OAB = ∠OBA במשולש, מול צלעות שוות מונחות צלעות שוות
AM=MC שני משיקים למעגל היוצאים מאותה נקודה שווים באורכם מנקודת החיתוך ביניהם עד נקודת ההשקה למעגל
∠MAC = ∠ACM במשולש, מול צלעות שוות מונחות צלעות שוות
∠OAB = ∠OBA = ∠MAC = ∠ACM כלל המעבר
ΔOAB ∼ ΔMCA לפי משפט דמיון זווית זווית
OA/MC = AB/CA יחס צלעות מתאימות במשולשים דומים שווה
OB = OA = (AB*MC)/AC = 6.66 העברת אגפים, הצבה

מ.ש.ל

פתרון סעיף ד

ראשית, נחשב את שטח המשולש OBM, בעזרת נוסחת חישוב שטח משולש.

טענה נימוק
OB⊥BM הרדיוס מאונך למשיק בנקודת ההשקה
SΔOBM = OB*BM/2 = 6.66*5/2 = 16.65 נוסחת חישוב שטח משולש, הצבת גדלים שמצאתי בסעיפים קודמים

שנית, נחשב את שטח משולש AMC. נשתמש בתכונת התיכון שהוא חוצה את המשולש לשני משולשים שווי שטח.

טענה נימוק
BA⊥AC מצאתי בסעיף א’
SΔBAC = BA*AC/2 = 6*8/2 = 24 נוסחת חישוב שטח משולש, הצבת גדלים נתונים
AM תיכון במשולש BAC מצאתי בסעיף ג’ כי BM=MC
SΔBAM = SΔMAC = SΔBAC/2 = 24/2 = 12 תיכון במשולש חוצה אותו לשני משולשים שווי שטח
SΔOBM/SΔMAC = 16.65/12 = 1.3875 הצבה

מ.ש.ל

טריגונומטריה

תשובות סופיות

סעיף א

הוכחה

סעיף ב

d1 = R / cosα

d2 = R*tanα

d3 = R / (sin(90 – 2α)*cosα) = R / (cos 2α*cosα)

סעיף ג

α = 30o

פתרון סעיף א1

להלן השרטוט הנתון בשאלה:

 

טענה נימוק
DC , DB משיקים למעגל נתון
OC ⊥ DC , OB ⊥ DB הרדיוס מאונך למשיק בנקודת ההשקה
∠OBD + ∠ODC = 90 + 90 = 180 הצבת גדלי הזוויות
∠BOC + ∠OCD + ∠CDB + ∠DBC = 360 סכום זוויות במרובע 360o
∠BOC + ∠CDB = 180 הצבה, העברת אגפים
ניתן לחסום את OBDC במעגל סכום זוויות נגדיות 180o

מ.ש.ל

פתרון סעיף א2

ראשית, נוכיח כי OD ⊥ BC :

טענה נימוק
OD חוצה את הזוית BDC קטע המחבר את מרכז המעגל לנקודה ממנה יוצאים שני משיקים למעגל, חוצה את הזווית שבין המשיקים
BD = DC משיקים נחתכים שווים מנקודת החיתוך עד נקודת ההשקה
OD ⊥ BC חוצה זוית הראש במשולש שווה שוקיים הוא גם גובה לבסיס

כעת, נוכיח כי סכום שתי זוויות נגדיות במעגל הוא 180:

טענה נימוק
CE ⊥ AB נתון
∠DMC + ∠CED = 180o הצבת גדלי הזוויות
∠DMC + ∠CED + ∠MCE + ∠CDM = 360o סכום זוויות במרובע 360o
∠MCE + ∠CDM = 180o הצבה, העברת אגפים
ניתן לחסום את MDEC במעגל סכום זוויות נגדיות 180o

מ.ש.ל

פתרון סעיף ב

נתחיל עם מציאת d1 :

טענה נימוק
OC ⊥ DC הרדיוס מאונך למשיק בנקודת ההשקה
d1 = OD זוית היקפית בת 90o נשענת על הקוטר
BD = DC משיקים נחתכים שווים מנקודת החיתוך עד נקודת ההשקה
∠ABC = ∠ DCB = α במשולש מול צלעות שוות מונחות זוויות שוות, גודל הזוית ABC נתון
OD ⊥ CB הוכחתי בסעיף קודם
∠CDO = 90 – α סכום זוויות במשולש (משולש CMD) 180o
sin(∠CDO) = OC / OD הגדרת הסינוס (במשולש ישר זוית ΔOCD)
OD = d1 = OC / sin(90 – α) = R / cosα

כעת, נמצא את d2 :

טענה נימוק
OD ⊥ CB הוכחתי בסעיף קודם
d2 = CD זוית היקפית בת 90o נשענת על הקוטר
∠DOC = α סכום זוויות במשולש 180o (משולש ΔOCD)
tan∠DOC = DC / OC הגדרת הטנגנס במשולש ישר זווית ΔOCD
d2 =DC = tan∠DOC * OC = Rtanα הצבה, העברת אגפים

כעת, נמצא את d3. בחלק זה נשתמש במשפט הסינוסים במשולש ΔAOD , שנוסחתו:

כש- R הוא רדיוס המעגל החוסם את המשולש

טענה נימוק
OD = R / cosα הוכחתי קודם
∠ABC = ∠ DCB = α הוכחתי קודם
∠BDC = 180 – 2α סכום זוויות במשולש 180o (משולש BCD)
∠ADC = 2α סכום זוויות צמודות 180o
OC ⊥ DC הרדיוס מאונך למשיק בנקודת ההשקה
∠CAD = 90 – 2α סכום זוויות במשולש 180o (משולש CAD)
d3 = d1 / sin∠CAD משפט הסינוסים
d3 = R / (sin(90 – 2α)*cosα) = R / (cos 2α*cosα) הצבה

תשובה סופית:

d1 = R / cosα

d2 = R*tanα

d3 = R / (sin(90 – 2α)*cosα) = R / (cos 2α*cosα)

מ.ש.ל

פתרון סעיף ג

בסעיף זה דורשים:

d2 / d1 = d1 / d3

לכן נציב את הגדלים שמצאנו במשוואה למעלה:

כעת נסדר את המשוואה ונשתמש בזהות :

tanα = sinα / cosα

 

sinα = sin(90 – α)

מכאן יוצאות שתי משוואות:

α = 90 – 2α

180 – α = 90 – 2α

נתייחס קודם למשוואה השנייה:

180 – α = 90 – 2α

90 = -3α

פתרון לא רלוונטי- זווית לא יכולה להיות גודל שלילי.

פתרון המשוואה הראשונה:

α = 90 – 2α

3α = 90

α = 30

תשובה סופית: α = 30o

פונקציית מנה

נושאי השאלה הם:

  1. חקירה בסיסית של פונקציה רציונלית.
  2. התאמה בין פונקציה לגרף שלה.
  3. הקשר בין גרף הפונקציה לגרף הנגזרת.
  4. תכונות האינטגרל של פונקציה אי זוגית. (האינטגרל הסימטרי שווה 0, חישוב השטח הוא שני חלקים שווים). הזזה של פונקציה אי זוגית ומה שקורה איתה בהקשר של אינטגרל. זוגיות ואי זוגיות.
  5. בדיקה האם פונקציה היא זוגית או אי זוגית.

רמזים:

רמז לסעיף א

על מנת להוכיח שפונקציה היא אי זוגית צריך להוכיח ש:
f (x) = f(-x)

כלומר מציבים x ו x- בפונקציה ורואים שיוצא שווה.

רמז לסעיף ב

על מנת לזהות את הגרף המתאים רכזו את מה שמצאתם על שתי הפונקציות ובדקו מה מתאים להם

רמז שני לסעיף ב

שימו לב במיוחד לנגזרות ותחומי החיוביות / שליליות של הנגזרות

רמז לסעיף ג

פונקציה יורדת כאשר הנגזרת שלה שלילית.

רמז לסעיף ד1

פונקציה אי זוגית היא פונקציה המקיימת:

ניתן ללמוד על כך בדף אינטגרלים 5 יחידות.

רמז לסעיף ד2

בדקו אם זה אינטגרל של פונקציה כפול הנגזרת הפנימית שלה.

כמו כן אינטגרל של פונקציה אי זוגית מקיים:

 

רמז לסעיף ה

f(x) = f(-x) זו פונקציה זוגית.

f(x) = – f(-x)  זו פונקציה אי זוגית.

הציבו x ו x-  בפונקציה k(x) ובדקו אם הפונקציה מתאימה לאחת משתי האפשרויות הללו.

פתרון:

תשובות סופיות

סעיף א

עבור f:

  1. x ≠ √2 , x ≠ -√2
  2. x= √2 , x2 = – √2 , y=0
  3. אין נקודות קיצון

עבור g:

  1. x ≠ √2 , x ≠ -√2
  2. x= √2 , x2 = – √2 , y=0
  3. אין נקודות קיצון

סעיף ב1

f(x)

סעיף ב2

סעיף ג

תחום עלייה – x > 0
תחום ירידה – x < 0

סעיף ד1

0

סעיף ד2

0.5

סעיף ה

הפונקציה k(x) היא לא זוגית ולא אי זוגית.

פתרון סעיף א

נתחיל עם פתרון ארבעת הסעיפים עבור f(x).

סעיף א1

1. כדי לבדוק את תחום ההגדרה, נבדוק מתי המכנה מתאפס.
x² – 2 = 0

לפי נוסחת כפל מקוצר נקבל:
0 = (x – √2)(x + √2)
ולכן תחום ההגדרה הוא:
x ≠ √2 , x ≠ -√2

סעיף א2

האסימפטוטות האופקיות.

נמצא את הגבולות כאשר x שואף לאינסוף ולמינוס אינסוף:

 

לכן האסימפטוטה האופקית היא y = 0

אסימפטוטות האנכיות

נשים לב כי

x= √2 , x2 = – √2

מאפסים את המכנה אך לא את המונה, לכן אלו האסימפטוטות האנכיות שלנו

 

סעיף א3

למציאת נקודות חשודות לקיצון, נגזור את הפונקציה ונשווה את הנגזרת לאפס. יש לגזור את הפונקציה לפי נגזרת מנה, כאשר המכנה הוא פונקציה מורכבת.

השבר המייצג את הנגזרת מתאפס כאשר מונה השבר מתאפס

 – 2 – 3x² = 0
x² = – 2 / 3 < 0

מספר בריבוע הוא תמיד חיובי, לכן לשוויון זה אין פתרון. הנגזרת לא מתאפסת, לכן אין נקודות קיצון.

 

סעיף א4

פונקציה אי זוגית היא פונקציה המקיימת:

f ( x ) = – f ( x )

נציב x- בפונקציה:

 

כעת נבצע את סעיפים 1-4 על הפונקציה g(x).

 

סעיף א1

למציאת תחום ההגדרה, נבדוק אילו ערכי x מאפסים את המכנה:

x² – 2 = 0

לפי נוסחת כפל מקוצר נקבל:
0 = (x – √2)(x + √2)
ולכן תחום ההגדרה הוא:
x ≠ √2 , x ≠ -√2

סעיף א2

אסימפטוטות האופקיות:

נראה לאן הפונקציה שואפת באינסוף ובמינוס אינסוף.

לכן האסימפטוטה האופקית היא y = 0

אסימפטוטות האנכיות

הערכים:

x= √2 , x2 = -√2

מאפסים את המכנה אך לא את המונה, לכן אלו האסימפטוטות האנכיות שלנו

 

סעיף א3

למציאת חשודות לקיצון, נגזור את הפונקציה ונשווה את הנגזרת לאפס. נגזור את הפונקציה לפי נגזרת מנה, כאשר המכנה הוא פונקציה מורכבת.

השבר המייצג את הנגזרת שווה ל 0 כאשר מונה השבר שווה ל 0.

– 2 – 5x² = 0

x² = 2 / ( – 5) < 0

מספר בריבוע הוא תמיד חיובי, לכן לשוויון זה אין פתרון. הנגזרת לא מתאפסת, לכן אין נקודות קיצון.

 

סעיף א4

הוכחת אי זוגיות:

מצאנו כי:
g ( – x ) = g (x)
ולכן הפונקציה אי זוגית.

פתרון סעיף ב

לצורך פתרון הסעיף, נרכז את התכונות שלמדנו על הפונקציות מסעיף קודם:
f(x):

תחום הגדרה: x ≠ √2 , x ≠ -√2

אסימפטוטה אנכית: x ≠ √2 , x ≠ -√2

אסימפטוטה אופקית: y = 0

הפונקציה היא אי זוגית בלי נקודות קיצון. נגזרתה:

תכונות עבור g(x):

תחום הגדרה: x ≠ √2 , x ≠ -√2

אסימפטוטה אנכית: x ≠ √2 , x ≠ – √2

אסימפטוטה אופקית: y = 0

הפונקציה היא אי זוגית בלי נקודות קיצון. נגזרתה:

נשים לב כי g ‘ (x) < 0 עבור כל x, מהסיבה הבאה:

המכנה הוא מספר כלשהו בחזקה זוגית, לכן תמיד חיובי.

במונה, 5x² הוא מספר חיובי. מספר שלילי פחות מספר חיובי תמיד יהיה מספר שלילי.

לכן הנגזרת היא מספר שלילי חלקי חיובי, לכן תמיד שלילית. מכך נסיק כי הפונקציה היא מונוטונית יורדת.

נשים לב כי לפונקציה הנתונה יש תחום עלייה, לכן היא לא יכולה להיות g (x).

לכן הגרף הנתון הוא של הפונקציה f(x). להלן סקיצת g(x):

פתרון סעיף ג

הנגזרת של h(x) היא הפונקציה f(x), לכן כאשר f(x) חיובית, h(x) עולה וכאשר f(x) שלילית, h(x) יורדת.

מתוך השרטוט של f(x) המופיע בחוברת הבחינה אנו רואים כי:

בתחום x > 0 מתקיים: f(x) > 0 , לכן h(x) עולה

בתחום x < 0 מתקיים f(x) < 0 , לכן h(x) יורדת.

תשובה סופית: תחום עלייה – x > 0
תחום ירידה – x < 0

פתרון סעיף ד1

הוכחנו בסעיף א כי הפונקציה היא אי-זוגית.

פונקציה אי זוגית היא סימטרית ביחס לראשית הצירים. והאינטגרל שנוצר משני צדדי ראשית הצירים שווה והפוך בסימנו.

לכן האינטגרל מ 1- ל 1 שווה ל 0.

כמו כן הנוסחה הבאה נכונה לפונקציה אי זוגית.

פתרון סעיף ד2

מכיוון שהפונקציה היא סימטרית, נתבונן בנוסחה מסעיף קודם:

מכוון שהפונקציה סימטרית ביחס לראשית הצירים ניתן לכתוב:

השטח יהיה שווה לפעמיים האינטגרל על הפונקציה מ-0 עד 1.
נשים לב כי המונה הוא הנגזרת הפנימית של המכנה, לכן לחישוב האינטגרל נמצא את הפונקציה הקדומה של הפונקציה החיצונית בלבד, “ונתעלם” מכך שיש לפונקציה הזאת פונקציה פנימית.

 

לכן השטח הכלוא בין הפונקציה ובין הישרים x = 1 ו- x = – 1 הוא חצי.

פתרון סעיף ה

הפונקציה k(x) היא לא זוגית ולא אי זוגית:
bבדוק האם ערך הפונקציה שווה עבור x ו x-.

עבור x

k (x) = f(x) + b

עבור x-

k(-x) = f(-x) + b = -f(x) + b

קיבלנו שני ערכים שונים ולכן הפונקציה לא זוגית.
אלו גם לא ערכים הפוכים בסימנם ולכן הפונקציה לא אי זוגית.

תשובה: הפונקציה k(x) היא לא זוגית ולא אי זוגית.

פונקציית שורש

תשובות סופיות

סעיף א

סעיף ב

פונקציה אי זוגית.

סעיף ג1

חיתוך עם ציר y – אין

חיתוך עם ציר x –

סעיף ג2

סעיף ד

סעיף ה1

סעיף ה2

אופקיות: אין

אנכיות:

סעיף ו1

סעיף ו2

a = 0.5

פתרון סעיף א

לתחום ההגדרה של הפונקציה ישנם שני תנאים: הראשון הוא שהמכנה לא יתאפס, והשני הוא שהביטוי מתחת לשורש חייב להיות אי-שלילי.

על מנת שהמכנה לא יתאפס צריך להתקיים:

x³ ≠ 0
x ≠ 0 זהו התנאים הראשון.

תנאי שני: על מנת שהביטוי בתוך השורש יהיה שונה מ 0 צריך להתקיים:

3x² – 4a ≥ 0  /:3

x² – 4a / 3 ≥ 0

כעת נשתמש בנוסחת כפל מקוצר

a² – b² = (a + b) (a – b)

ידוע כי 3x²-4a היא פרבולה מחייכת, לכן היא תראה כך:

 

ולכן פתרון אי-השוויון הזה הוא:

נשים לב כי x≠0 נכלל בתוך תחום אי- השוויון לכן לא צריך לציין אותו במיוחד, ותחום ההגדרה של הפונקציה הוא:

פתרון סעיף ב

פונקציה אי זוגית היא פונקציה המקיימת
f ( x ) = f ( – x )

על מנת להוכיח כי הפונקציה אי-זוגית, נציב בפונקציה x- :

מצאנו כי f ( x ) = f ( – x ) – לכן הפונקציה אי זוגית.

פתרון סעיף ג1

חיתוך עם ציר y – אין, כי x = 0 לא נמצא בתחום ההגדרה.
חיתוך עם ציר x – נציב f(x) = 0

3x²-4a = 0

x² – 4a/3 = 0

לכן חיתוך עם ציר x:

תשובה סופית:
חיתוך עם ציר y – אין

חיתוך עם ציר x –

פתרון סעיף ג2

למציאת נקודות הקיצון נצטרך לגזור את הפונקציה ולהשוות לאפס. נגזור את הפונקציה כנגזרת של מנה, כאשר מונה הפונקציה הוא פונקציה מורכבת.

לשם נוחות, נגזור את המונה בנפרד כך שהנגזרת שלו תהיה מוכנה לגזירת הפונקציה:

זו נגזרת המונה, עכשיו נגזור את הפונקציה כולה:

3x4 – 9x+ 12ax² =0

 – 6x4 + 12ax² = 0

6x² ( x² – 2a) = 0 –

– 6x² (x + √(2a)) (x – √(2a)) = 0

x1 = 0 פתרון שמחוץ לתחום ההגדרה, לכן לא רלוונטי.

x2 = √(2a) , x3 = – √(2a) אלו שתי החשודות לנקודות קיצון.

כעת נבנה את טבלת התחומים כדי לבדוק אם אלו אכן נקודות קיצון ומה סוגן. יש לזכור בטבלה לבחון גם את נקודות קצה תחום ההגדרה, מכיוון שתחום ההגדרה כולל אותן (אי שוויון מסוג גדול-שווה):

x > √2a x = √2a √(4a/3) < x < √2a x = √(4a/3) תחום
x = √(4a) x = √(3a/2) x
f ‘ (x)
f (x)
x = – √(2a) x < – √(2a) תחום
x = – √(3a/2) x = – √(4a) x
f ‘ ( x )
f ( x )

כדי להקל על ההצבות, נפשט את ביטוי הנגזרת:

מכיוון שתוצאה של שורש ו- x4 היא תמיד אי-שלילית, נשים לב כי הביטוי שבסוגריים הוא היחיד שיכול להשפיע על שליליות/חיוביות הביטוי, לכן מספיק להציב את הערכים הרלוונטים רק בו.

כעת יש לבצע את ההצבות בביטוי. מכיוון שx מועלה בחזקה זוגית, נוכל להציב רק את הערכים החיובים ואותה תוצאה תצא גם עבור הערכים השליליים, בגלל ש:

a² = ( – a )²

לכן בתחום זה הנגזרת חיובית(בגלל המינוס לפני השבר)

לכן בתחום זה הנגזרת שלילית(בגלל המינוס לפני השבר)

כעת נשלים את הטבלה:

x > √2a x = √2a √(4a/3) < x < √2a x = √(4a/3) תחום
x = √(4a) x = √(3a/2) x
שלילית חיובית f ‘ (x)
יורדת מקסימום עולה מינימום f (x)
x = – √(2a) x < – √(2a) תחום
x = – √(3a/2) x = – √(4a) x
חיובית שלילית f ‘ ( x )
מקסימום עולה מינימום יורדת f ( x )

מתכונת האי-זוגיות נמצא כי:

מתכונת האי-זוגיות נמצא כי:

סה”כ נקודות הקיצון לפי סוג הן:

פתרון סעיף ד

פתרון סעיף ה1

ראשית, יש להבין איך נראה ביטוי הפונקציה g ( x ) :

הביטוי בתוך השורש חייב להיות חיובי (אסור לו להיות אפס בגלל שהוא במכנה), לכן נשתמש באי-השוויון מסעיף א, רק שבמקום “גדול-שווה” נשתמש באי-שוויון חריף(“גדול”), לכן תחום ההגדרה הוא:

פתרון סעיף ה2

נתחיל עם האסימפטוטה האופקית. נשאיף את x לאינסוף:

לכן אין אסימפטוטות אופקיות.

למציאת ערכי x המאפסים את המכנה, נשתמש בשוויון מסעיף ג ‘ 1 :

3x² – 4a = 0

x² – 4a/3 = 0

ערכים אלו אינם מאפסים את המונה, לכן האסימפטוטות האנכיות הן:

פתרון סעיף ו1

ידוע כי שיפוע המשיק בנק’ קיצון הוא 0.
בנוסף אם בנק’ הקיצון הפנימיות של שתי הפונקציות יש משיק משותף אז יש להן את אותו ערך y בקיצון.

בנוסף, נשתמש בנתונים על הגבולות, האסימפטוטות ותחום ההגדרה שחישבנו בסעיף ה:

תחום הגדרה:

אסימפטוטות אנכיות:

אין אסימפטוטות אופקיות. גבולות באינסוף:

לכן סקיצת הפונקציה תיראה כך:

בשרטוט- הפונקציה הירוקה היא g(x) והאדומה היא f(x).

פתרון סעיף ו2

למציאת ערך a נשתמש בכך שערך ה-y של שתי הפונקציות בנקודות הקיצון הפנימיות שוות.

את נק’ הקיצון הפנימיות של f ( x ) מצאנו בסעיף ג 2 , לכן בסעיף זה נצטרך למצוא את אחת מנקודות הקיצון של g ( x ).

נשים לב כי יש נקודה ברביע הראשון וברביע השלישי. מכיוון שיש לנו צורך רק במשוואה אחת, נחפש רק את אחת הנקודות ונשתמש בנקודת הקיצון המתאימה של f ( x ) .

למציאת נקודות הקיצון של g, נגזור את הפונקציה ונשווה את הנגזרת לאפס. הנגזרת היא נגזרת של מנה, כאשר המכנה הוא פונקציה מורכבת. לשם הנוחות, נחשב קודם את נגזרת המכנה בנפרד:

כעת נגזור את הפונקציה במלואה:

ונשווה לאפס למציאת נקודות קיצון:

3x² ( 2x² – 4a ) = 0

פתרון אחד יהיה:

x1 = 0

מחוץ לתחום הגדרה, לכן לא נתייחס אליו.

2x² – 4a = 0    /:2

x² – 2a = 0

(x + √(2a) ) ( x – √(2a) ) = 0

x2 = √(2a) , x3 = – √(2a)

מכיוון שאנו יודעים מהסקיצה שיש שתי נקודות קיצון, ויש לנו רק שתי חשודות, אנו יודעים כי בשני ערכי x שיצאו לנו יש נקודות קיצון.

כעת נציב את אחד הערכים(נציב את החיובי לשם נוחות, אך אפשר להציב גם את השלילי) ב- g ( x ) , ונשווה את ערך הפונקציה לערך הפונקציה f ( x ) בנקודת הקיצון שנמצאת ברביע הראשון.

כזכור, נקודת הקיצון הפנימית ב- f ( x ) ברביע הראשון היא:

לכן המשוואה תהיה:

2a = 1 / 2a

4a² – 1 = 0

( 2a – 1  ) ( 2a + 1  ) = 0

a1 = – 1 / 2 , a= 1 /2

נתון כי a > 0 , לכן:

a = 1 / 2

בעיית קיצון

תשובות סופיות

סעיף א

סעיף ב

x = ( π – α ) / 2

סעיף ג

הוכחה

פתרון סעיף א

ראשית נשרטט סקיצה של המשולש ונתאר בה את הנתונים:

לצורך מציאת היקף המשולש נשתמש במשפט הסינוסים. תחילה נמצא את הזווית BCA :

סכום זוויות במשולש 180(π):

∠BAC + ∠ABC + ∠BCA = π

∠BCA = π – x – α = π – ( x + α )

כעת הסקיצה עם הנתונים הידועים לנו תיראה כך:

במהלך ההצבה במשפט הסינוסים, נשתמש בזהות הבאה:

sin ( α ) = sin ( π – α ) –

ולכן:

sin ( π – ( x + α ) )= sin ( x + α )

הצבה במשפט הסינוסים:

הצלע AC:

הצלע AB:

נחשב את שלושת הצלעות יחד.

פתרון סעיף ב

לצורף פתרון סעיף זה, נגדיר את הביטוי להיקף שמצאנו בסעיף קודם בתור פונקציה לפי x בעלת שני פרמטרים (a ו- α):

נגזור את הפונקציה ונשווה לאפס:

מכוון ש α היא זווית במשולש השונה מ 0 או 180 אז sin α ≠ 0.
כמו כן נצמצם ב a.

cos ( x + α ) = – cos ( x ) = cos ( π – x )

מהמשוואה הזאת “יוצאות” שתי משוואות:

1. x + α = π – x

2x = π – α

x = ( π – α ) / 2

 

2. x + α = x – π

α = – π

בלתי אפשרי- בפתרון זה גודל הזווית הוא 180 מעלות, דבר שלא אפשרי במשולש.

 

לכן הפתרון הרלוונטי הוא :

x = ( π – α ) / 2

מצאנו נקודה חשודה לקיצון. נגזור ונבדוק את ערך הנגזרת השנייה בנקודה זו כדי לוודא שאכן מדובר בנק’ מקסימום:

(יש כאן עדיפות לנגזרת שנייה כי הנקודה החשודה כקיצון כוללת פרמטר).

נתון כי:

 0 < α < π

ולכן גם:

 0 < ( π + α ) / 2 < π

ולכן המונים והמכנים חיוביים.

ומכוון שיש מינוס לפני השברים שני השברים שליליים.

ולכן הנגזרת השנייה שלילית.

לכן הנקודה שמצאנו היא אכן נקודת מקסימום, וערך x עבורו היקף המשולש הוא מקסימלי הוא

( π – α ) / 2

פתרון סעיף ג

המשולש שקיבלנו הוא משולש עם צלע וזווית מולה נתונים.

מצאנו כי ערך ה- x עבורו היקף המשולש הוא מקסימלי הוא

( π – α ) / 2

נמצא את גודל הזוות במשולש במקרה זה (נגדיר אותה כ y).

סכום זוויות במשולש הוא π.

α + ( π – α ) / 2 + y = π

y = π – α – π / 2 + α / 2 = ( π – α ) / 2

משולש בו יש שתי זוויות שוות, הוא משולש שווה שוקיים

לכן אם נתון אורך צלע ונתונה הזווית שמולה, המשולש בעל ההיקף הגדול ביותר יהיה שווה שוקיים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *