ממוצע

בדף זה נסכם את החומר בנושא ממוצע. חלקים 1,2,3 הם החלקים החשובים של הדף.

1.סרטון מסכם

בסרטון זה באורך 24 דקות כמעט נסכם את הדף כולו.

מנויים לאתר רואים כאן סרטון.
לחצו כאן כדי לקבל מידע על מנוי.

2.ממוצע פשוט

סרטון הסבר
על מנת לחשב ממוצע תמיד מחשבים את סכום הציונים ומחלקים במספר הציונים. למשל מה הממוצע של קבוצת המספרים הבאה: 4,6,10,20 תשובה סכום הציונים הוא:

4 + 6 + 10 + 20 = 40

יש 4 ציונים. לכן הממוצע הוא: ניתן גם לבצע את חישוב הממוצע בתרגיל אחד כך:   הנוסחה לחישוב ממוצע היא:   דוגמה לתרגיל שאתם צריכים לדעת לפתור: תרגיל חשבו את הממוצע של המספרים: 5,10,15,20
פתרון התרגיל
5,10,15,20 אז אנו נחשב את הסכום שלהם: 50 = 20 + 15 + 10 + 5 ונחלק במספר המספרים שהוא 4. 12.5 = 4 : 50 תשובה הממוצע הוא 12.5 ניתן לבצע את החישוב כולו גם בתרגיל אחד:

3.טבלת שכיחויות / ממוצע של קבוצות

מנויים לאתר רואים כאן סרטון.
לחצו כאן כדי לקבל מידע על מנוי.

הרבה פעמים נצטרך לחשב ממוצע של הרבה מספרים וכאשר יש הרבה מספרים הם לא יהיו כתובים אחד אחרי השני כך:

7,7,7,7,7,7,8,8,8,8,8,9,9,9,9 ….

אלא הם יהיו מאורגנים בדרך אחרת, למשל טבלה:
ציון 9 8 7
מספר תלמידים 4 20 11
טבלה זו אומרת כי: 11 תלמידים קיבלו 7. 20 תלמידים קיבלו 8. 4 תלמידים קיבלו 9. בעזרת הארגון הזה של הנתונים בטבלה קל לנו יותר לחשב את סכום הציונים. הממוצע של טבלה זו מתקבל על ידי התרגיל: דוגמה 2
ציון 80 70
מספר תלמידים 6 4
טבלה זו אומרת כי: 4 תלמידים קיבלו 70. 6 תלמידים קיבלו 80. חישוב הממוצע יתבצע על ידי התרגיל: הממוצע הוא 76. באופן כללי אם נתונה לנו הטבלה:
ציון x4 x3 x2 x1
מספר התלמידים n4 n3 n2 n1
אז הממוצע מחושב על ידי הנוסחה: תרגילים שעליכם לדעת לפתור: תרגיל 1 בטבלה מפרטים ציונים של תלמידים בכיתה. חשבו את ממוצע הציונים
ציון 90 80 70 60
מספר תלמידים 2 10 14 6
פתרון התרגיל
נחשב את סכום הציונים של תלמידי הכיתה: 2320 = 2*90 + 10 * 80 + 14*70 + 6*60 מספר התלמידים הוא: 32 = 2 + 10 + 14 + 6 לכן הממוצע הוא: תשובה: ממוצע הציונים הוא 72.5. ניתן לפתור את השאלה גם בתרגיל
תרגיל 2: הוספת ציון לממוצע קיים הממוצע של של תלמיד ב 6 מקצועות הוא 84. במקצוע התשיעי התלמיד קיבל 90.
  1. כתבו טבלת שכיחויות המתאימה לבעיה.
  2. חשבו את הממוצע.
פתרון ופתרון וידאו
טבלת השכיחויות היא זו:
ציון 90 84
מספר פעמים 1 6
וחישוב הממוצע יתבצע כך:
סרטון הסבר
מצורף פתרון וידאו לתרגיל דומה.

4.טבלת שכיחויות עם משתנה בתוך הטבלה

בחלק מהתרגילים הממוצע יהיה ידוע ואחד הדברים שבתוך הטבלה לא יהיה ידוע. דוגמה ממוצע של הטבלה הבאה הוא 76. מה המשוואה המתאימה לטבלה הבאה?
ציון 90 80 70
מספר התלמידים 4 4 x
פתרון במקרה זה סכום הציונים הוא: 70x + 80 * 4 + 90 * 4 = 7x + 320 + 360 70x + 680 מספר התלמידים הוא: x + 2 + 6 = x + 8 אם היינו רוצים לכתוב ביטוי שהוא הממוצע היינו מחלקים את סכום הציונים במספר התלמידים. הממוצע הוא 76 ולכן אנו יכולים לכתוב את המשוואה: יש לנו משוואה עם נעלם אחד, נפתור אותה: 70x + 680 = 76(x + 8) 70x + 680 = 76x + 608

72 = 6x

12 = x

תשובה: מספר התלמידים שקיבל 70 הוא 12. ניתן גם לכתוב את המשוואה בשורה אחת כך: דוגמה 2 הממוצע של התלמידים בטבלה הבאה הוא 82.31. מה המשוואה המתאימה לטבלה הבאה:
ציון 90 80 70
מספר התלמידים 6 x 3
פתרון התרגיל
מספר התלמידים הוא: x + 3 + 6 = x + 9 סכום הציונים הוא:

70 * 3 + 80x + 90 * 6 = 80x + 210 + 540

80x + 750 לכן המשוואה היא:  
 

5.שאלות מהסוג: מה הממוצע הגדול או הקטן ביותר

לפעמים ישאלו אותנו: “מה הממוצע הגדול ביותר שאפשרי? מה הממוצע הקטן ביותר שאפשרי?” דרך הפתרון 1.כאשר יבקשו מאיתנו את הממוצע הגדול ביותר שאפשרי נוסיף את המספר הגדול ביותר שאפשרי ונראה איזה ממוצע מתקבל. 2.כאשר יבקשו מאיתנו את הממוצע הקטן ביותר נוסיף את המספר הקטן ביותר שאפשרי ונראה איזה ממוצע מתקבל. דוגמה תחום הציונים שניתן לקבל במבחן הוא 20-100. שלושת הציונים הראשונים של התלמיד הם 60. לתלמיד עוד שני ציונים.
  1. מה הממוצע הגדול ביותר שאפשרי לחמשת הציונים?
  2. מה הממוצע הקטן ביותר שאפשרי לחמשת הציונים?
פתרון התרגיל
הממוצע הגדול ביותר שאפשרי הממוצע הגדול ביותר שאפשרי יתקבל כאשר שני הציונים הבאים יהיו הגדולים ביותר שאפשרי – 100. חמשת הציונים במקרה זה יהיו: 60,60,60,100,100

סכום הציונים 60 * 3 + 100 * 2 = 380

הממוצע הוא 380 : 5 = 76

76 הוא הממוצע הגדול ביותר שאפשרי. הממוצע הקטן ביותר שאפשרי הממוצע הקטן מתקבל כאשר מתקבל הציון הקטן ביותר. במקרה זה 20. חמשת הציונים במקרה זה 60,60,60,20,20

סכום הציונים הוא 60 * 3 + 20 * 2 = 220

הממוצע הוא 220 : 5 = 44

44 הוא הממוצע הקטן ביותר שאפשרי.

מנויים לאתר רואים כאן סרטון.
לחצו כאן כדי לקבל מידע על מנוי.

7.תכונות הממוצע

בחלק זה נכיר את תכונות הממוצע. תכונות 1-2 הן תכונות שימושיות. תכונות 3-4 שימושיות פחות. 1.הממוצע תמיד יהיה בין הציון הגבוה ביותר לציון הנמוך ביותר.
הסבר לתכונה 1
תכונה 1 הממוצע תמיד יהיה בין הציון הגבוה ביותר לציון הנמוך ביותר. הממוצע לא יכול להיות גבוה יותר מהציון הכי גבוה או נמוך יותר מהציון הנמוך. למשל בקבוצת המספרים: 3,5,8,20 הממוצע חייב להיות בין 3 ל 20.
2.הממוצע לא חייב להיות אחד מאיברי הקבוצה.
הסבר לתכונה 2
תכונה 2 הממוצע לא חייב להיות אחד מאיברי הקבוצה. למשל: הממוצע של: 3,5,8,20 הוא 9, וזה לא אחד ממספרי הקבוצה.
3.כאשר מוסיפים לקבוצת מספרים ציון שווה לממוצע הממוצע לא משתנה.
הסבר לתכונה 3
תכונה 3 כאשר מוסיפים לקבוצת מספרים ציון שווה לממוצע הממוצע לא משתנה. כאשר מוספים לקבוצת מספרים ציון הנמוך מהממוצע הממוצע קטן. כאשר מוספים לקבוצת מספרים ציון הגבוה מהממוצע הממוצע גדל.
4.אם נוסיף (או נחסר) מספר כלשהו (k) לכל מספר בקבוצת מספרים אז הממוצע של קבוצת המספרים יגדל ב k.
הסבר לתכונה 4
תכונה 4 אם נוסיף (או נחסר) מספר כלשהו (k) לכל מספר בקבוצת מספרים אז הממוצע של קבוצת המספרים יגדל ב k. למשל: 3,5,8,20 – זו קבוצת מספרים שהממוצע שלה הוא 9. אם נוסיף 10 לכל המספרים נקבל את הקבוצה: 13,15,18,30 וזו קבוצת מספרים שהממוצע שלה הוא 19.

8.ממוצע לעומת חציון

אין מדד אחד שהוא תמיד טוב יותר. המדד “הטוב יותר”  תלוי בקבוצת המספרים שהוא מודד ובשימוש שאנו רוצים לעשות.

ההבדל החשוב שבין ממוצע לחציון

ממוצע הוא מדד שמושפע מכל המספרים. לעומת זאת חציון לא תמיד מושפע, וגם עוצמת ההשפעה לפעמים קטנה מאוד. דוגמה לחיסרון של הממוצע 6,6,6,10,12 החציון של קבוצת המספרים הזו הוא 6. אם נחליף את המספר הגדול בקבוצה מ 12 ל 10,000 אז נקבל את הקבוצה: 6,6,6,10,10,000 בקבוצת מספרים זו החציון לא ישתנה וישאר 6. ולעומת זאת הממוצע ישתנה מאוד ויהפוך להיות 2005.6 במקרה זה יש שיגידו שהחציון 6 מיצג היטב 4 המספרים בקבוצה ולכן הוא מדד טוב. לעומת זאת הממוצע 2005.6 לא קרוב לאף אחד מהמספרים בקבוצה ולכן הוא מדד לא טוב. דוגמה לחיסרון של החציון לעומת זאת עבור הקבוצה: 4,4,4,4,10,10,10 החציון הוא 4 והוא כלל לא מייצג את שלושת מספרי ה 10. הממוצע לעומת זאת הוא 6.57 ונותן ייצוג לכל המספרים בקבוצה. לסיכום החציון לא מושפע מערכים קיצוניים וזה יתרונו כאשר יש ערכים קיצוניים השונים מאוד משאר ערכי הקבוצה. הממוצע לעומת זאת מושפע מכל המספרים בקבוצה ולכן מייצג את כולם (וזה יתרונו).

תכונות משותפות לממוצע / חציון 

אלו תכונות הרבה פחות חשובות מהתכונה שהוזכרה למעלה. נסביר את הדוגמאות הללו על קבוצה המספרים 2,3,3,6,11 שבה: 3 הוא החציון והשכיח 5 הוא הממוצע.
  1. שניהם נמצאים בין המספר הקטן ביותר של הקבוצה למספר הגדול ביותר. כלומר הממוצע והחציון חייבים להיות מספרים בין 3-11.
  2. גם הממוצע וגם החציון לא חייבים להיות איבר בקבוצה.
  3. אם מוסיפים / מחסרים לכל אחד מערכי הקבוצה מספר קבוע אז שניהם משתנים באותו מספר קבוע. אם למשל נוסיף 2 לכל אחד ממספרי הקבוצה אז החציון והשכיח יהיו 5 ואילו הממצע 7.
  4. אם מכפילים את כל איברי הקבוצה פי מספר מסוים אז שניהם ישתנו פי אותו מספר. אם למשל נכפיל את כל המספרים פי 3 אז השכיח והחציון יהיו 9 ואילו הממוצע 15.

9.נספח: ממוצע משוקלל

ממוצע משוקלל הוא ממוצע שבו לציונים / מספרים שונים יש חשיבות שונה. למשל אם עושים 2 מבחנים והחשיבות של המבחן השני בקביעת הציון הסופי גדולה פי 2. את סכום הציונים של הממוצע המשוקלל מחלקים במספר “החשיבויות”. תרגיל 1 בהיסטוריה נערכו שני מבחנים. דנה קיבלה במבחן הראשון ציון 80 ובמבחן השני ציון 92. הציון בתעודה נקבע על פי שני המבחנים והחשיבות של המבחן השני היא פי 3 מהחשיבות של המבחן הראשון. מה הציון של דנה בתעודה?
פתרון התרגיל
החשיבות של המבחן הראשון היא 1, לכן הסכום שהמבחן הראשון תורם לממוצע הוא: 80 = 1 * 80 החשיבות של המבחן השני היא 3, לכן הסכום שהמבחן השני תורם לממוצע הוא: 276 = 3 * 92 הסכום הכללי הוא: 356 = 80 + 276 סכום “החשיבויות” הוא: 4 = 1 + 3 הממוצע המשוקלל / הציון בתעודה הוא: 89 = 4 : 356 תשובה: הציון של דנה בהיסטוריה בתעודה הוא 89. הערה: היינו יכולים לייצג את הבעיה בטבלה כך (מאוד דומה לממוצע של קבוצות):
ציון 92 80
משקל 3 1
תרגיל 2 פירוט המקצועות והציונים של תלמיד נראה כך: מתמטיקה 5 יחידות ציון 84. תנ”ך 2 יחידות ציון 90. לשון 1 יחידה ציון 78. אנגלית 5 יחידות ציון 96. המשקל של כל מקצוע בחישוב הממוצע הוא כמספר היחידות שלו. חשבו את ממוצע הציונים של התלמיד ב 4 המקצועות.
פתרון התרגיל
סכום היחידות של ארבעת המקצועות הוא: 13 = 5 + 1 + 2 + 5 סכום הציונים “המשוקלל” במקצועות הללו הוא: 1158 = 5 * 96 + 1 * 78 + 2 * 90 + 5 * 84 הממוצע המשוקלל הוא: 89.077 = 13 : 1158
עוד באתר:

31 מחשבות על “ממוצע”

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  1. הי, קודם כל חייבת לומר שזה אתר תותח!!
    עוזר לי הרבה!!
    תודה רבה רבה!!
    עכשיו יש לי שאלה:
    אם נותנים לי ממוצע של קבוצה אחת( 160) ואומרים לי ששני הקבוצות יחד הממוצע שלהן הוא כך וכך(150) ועלי למצוא את הממוצע של הקבוצה השנייה,
    מה התרגיל שעושים?

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    נעזרת באתר כבר בשני נושאים שונים, ופשוט כיף גדול!
    ההסברים מקיפים ונגישים.
    וזה שאתם מגיבים גם כאן הופך את זה לתהליך אפשרי.
    תודה רבהההה

  3. שלום
    ברצוני להודות לכם.
    הצלחתי ללמד את בני על ממוצע בעזרתכם.
    לראשונה הכרתי באתר זה בעת שלמדתי את בני.
    בני ואני מרוצים כעת, ולומדים בעזרתכם דברים חדשים.
    אני בדרך כלל לא כותבת תגובות באתרים למיניהם,
    אך כעת הרגשתי צורך חזק לכתוב לכם.
    כל טוב,
    תמר.

  4. תודההה תודההה תודההה ושוב תודה.
    רציתי לדעת האם תוכלו ליצור דף בנושא “עיבוד נתונים”.
    אני יודעת שזה מלפני איזה שנתיים אז אני לא יודעת אם תענו לי..
    אבל מנסה את מזלי :)

            1. לומדים מתמטיקה

              מילוי המייל הוא לא חובה, ניתן להשאיר ריק. זה חלק מהשדות שיש להשארת תגובה אבל הוא לא הכרחי.

    1. לומדים מתמטיקה

      שלום
      מחשבים ממוצע על ידי חיבור כל המספרים לחלק במספר המספרים.
      סכום המספרים הוא 41 מספר המספרים הוא 4. לכן הממוצע הוא:
      10.5 = 4 :41

    1. לומדים מתמטיקה

      שלום אילה
      1.מאתרים את מה שחסר בטבלה,
      2.מגדירים אותו כמשתנה
      3.ובונים משוואה בעזרת אחד מהנתונים.
      תרגילים 5-7 שבדף הם דוגמאות.

  5. שיראל נורני

    הי אשמח לקבל הסבר על השאלה הבאה,
    בבדיקה של מספר חולצות הטישרט שיש לבני 10 נמצא שסטיית התקן היא 5
    (המשך השאלה הוסר מהאתר)

    1. לומדים מתמטיקה

      שלום אור
      אם לא הבנת את שאלות 5-7 שבדף את יכולה לשאול אותי עליהן.
      אם הבנת אותן אז את יכולה לשאול על השאלות שלא הבנת.