1.סרטון מסכם
בסרטון זה באורך 24 דקות כמעט נסכם את הדף כולו.מנויים לאתר רואים כאן סרטון.
לחצו כאן כדי לקבל מידע על מנוי.
2.ממוצע פשוט
על מנת לחשב ממוצע תמיד מחשבים את סכום הציונים ומחלקים במספר הציונים.
למשל
מה הממוצע של קבוצת המספרים הבאה:
4,6,10,20
תשובה
סכום הציונים הוא:
4 + 6 + 10 + 20 = 40
יש 4 ציונים. לכן הממוצע הוא:


3.טבלת שכיחויות / ממוצע של קבוצות
מנויים לאתר רואים כאן סרטון.
לחצו כאן כדי לקבל מידע על מנוי.
7,7,7,7,7,7,8,8,8,8,8,9,9,9,9 ….
אלא הם יהיו מאורגנים בדרך אחרת, למשל טבלה:ציון | 9 | 8 | 7 |
מספר תלמידים | 4 | 20 | 11 |

ציון | 80 | 70 |
מספר תלמידים | 6 | 4 |

ציון | x4 | x3 | x2 | x1 |
מספר התלמידים | n4 | n3 | n2 | n1 |

ציון | 90 | 80 | 70 | 60 |
מספר תלמידים | 2 | 10 | 14 | 6 |
תרגיל 2: הוספת ציון לממוצע קיים
הממוצע של של תלמיד ב 6 מקצועות הוא 84.
במקצוע התשיעי התלמיד קיבל 90.
- כתבו טבלת שכיחויות המתאימה לבעיה.
- חשבו את הממוצע.
4.טבלת שכיחויות עם משתנה בתוך הטבלה
בחלק מהתרגילים הממוצע יהיה ידוע ואחד הדברים שבתוך הטבלה לא יהיה ידוע. דוגמה ממוצע של הטבלה הבאה הוא 76. מה המשוואה המתאימה לטבלה הבאה?ציון | 90 | 80 | 70 |
מספר התלמידים | 4 | 4 | x |


72 = 6x
12 = x
תשובה: מספר התלמידים שקיבל 70 הוא 12. ניתן גם לכתוב את המשוואה בשורה אחת כך:
ציון | 90 | 80 | 70 |
מספר התלמידים | 6 | x | 3 |
5.שאלות מהסוג: מה הממוצע הגדול או הקטן ביותר
לפעמים ישאלו אותנו: “מה הממוצע הגדול ביותר שאפשרי? מה הממוצע הקטן ביותר שאפשרי?” דרך הפתרון 1.כאשר יבקשו מאיתנו את הממוצע הגדול ביותר שאפשרי נוסיף את המספר הגדול ביותר שאפשרי ונראה איזה ממוצע מתקבל. 2.כאשר יבקשו מאיתנו את הממוצע הקטן ביותר נוסיף את המספר הקטן ביותר שאפשרי ונראה איזה ממוצע מתקבל. דוגמה תחום הציונים שניתן לקבל במבחן הוא 20-100. שלושת הציונים הראשונים של התלמיד הם 60. לתלמיד עוד שני ציונים.- מה הממוצע הגדול ביותר שאפשרי לחמשת הציונים?
- מה הממוצע הקטן ביותר שאפשרי לחמשת הציונים?
מנויים לאתר רואים כאן סרטון.
לחצו כאן כדי לקבל מידע על מנוי.
7.תכונות הממוצע
בחלק זה נכיר את תכונות הממוצע. תכונות 1-2 הן תכונות שימושיות. תכונות 3-4 שימושיות פחות. 1.הממוצע תמיד יהיה בין הציון הגבוה ביותר לציון הנמוך ביותר.
2.הממוצע לא חייב להיות אחד מאיברי הקבוצה.
3.כאשר מוסיפים לקבוצת מספרים ציון שווה לממוצע הממוצע לא משתנה.
4.אם נוסיף (או נחסר) מספר כלשהו (k) לכל מספר בקבוצת מספרים אז הממוצע של קבוצת המספרים יגדל ב k.
8.ממוצע לעומת חציון
אין מדד אחד שהוא תמיד טוב יותר. המדד “הטוב יותר” תלוי בקבוצת המספרים שהוא מודד ובשימוש שאנו רוצים לעשות.ההבדל החשוב שבין ממוצע לחציון
ממוצע הוא מדד שמושפע מכל המספרים. לעומת זאת חציון לא תמיד מושפע, וגם עוצמת ההשפעה לפעמים קטנה מאוד. דוגמה לחיסרון של הממוצע 6,6,6,10,12 החציון של קבוצת המספרים הזו הוא 6. אם נחליף את המספר הגדול בקבוצה מ 12 ל 10,000 אז נקבל את הקבוצה: 6,6,6,10,10,000 בקבוצת מספרים זו החציון לא ישתנה וישאר 6. ולעומת זאת הממוצע ישתנה מאוד ויהפוך להיות 2005.6 במקרה זה יש שיגידו שהחציון 6 מיצג היטב 4 המספרים בקבוצה ולכן הוא מדד טוב. לעומת זאת הממוצע 2005.6 לא קרוב לאף אחד מהמספרים בקבוצה ולכן הוא מדד לא טוב. דוגמה לחיסרון של החציון לעומת זאת עבור הקבוצה: 4,4,4,4,10,10,10 החציון הוא 4 והוא כלל לא מייצג את שלושת מספרי ה 10. הממוצע לעומת זאת הוא 6.57 ונותן ייצוג לכל המספרים בקבוצה. לסיכום החציון לא מושפע מערכים קיצוניים וזה יתרונו כאשר יש ערכים קיצוניים השונים מאוד משאר ערכי הקבוצה. הממוצע לעומת זאת מושפע מכל המספרים בקבוצה ולכן מייצג את כולם (וזה יתרונו).תכונות משותפות לממוצע / חציון
אלו תכונות הרבה פחות חשובות מהתכונה שהוזכרה למעלה. נסביר את הדוגמאות הללו על קבוצה המספרים 2,3,3,6,11 שבה: 3 הוא החציון והשכיח 5 הוא הממוצע.- שניהם נמצאים בין המספר הקטן ביותר של הקבוצה למספר הגדול ביותר. כלומר הממוצע והחציון חייבים להיות מספרים בין 3-11.
- גם הממוצע וגם החציון לא חייבים להיות איבר בקבוצה.
- אם מוסיפים / מחסרים לכל אחד מערכי הקבוצה מספר קבוע אז שניהם משתנים באותו מספר קבוע. אם למשל נוסיף 2 לכל אחד ממספרי הקבוצה אז החציון והשכיח יהיו 5 ואילו הממצע 7.
- אם מכפילים את כל איברי הקבוצה פי מספר מסוים אז שניהם ישתנו פי אותו מספר. אם למשל נכפיל את כל המספרים פי 3 אז השכיח והחציון יהיו 9 ואילו הממוצע 15.
9.נספח: ממוצע משוקלל
ממוצע משוקלל הוא ממוצע שבו לציונים / מספרים שונים יש חשיבות שונה. למשל אם עושים 2 מבחנים והחשיבות של המבחן השני בקביעת הציון הסופי גדולה פי 2. את סכום הציונים של הממוצע המשוקלל מחלקים במספר “החשיבויות”. תרגיל 1 בהיסטוריה נערכו שני מבחנים. דנה קיבלה במבחן הראשון ציון 80 ובמבחן השני ציון 92. הציון בתעודה נקבע על פי שני המבחנים והחשיבות של המבחן השני היא פי 3 מהחשיבות של המבחן הראשון. מה הציון של דנה בתעודה?
תרגיל 2
פירוט המקצועות והציונים של תלמיד נראה כך:
מתמטיקה 5 יחידות ציון 84.
תנ”ך 2 יחידות ציון 90.
לשון 1 יחידה ציון 78.
אנגלית 5 יחידות ציון 96.
המשקל של כל מקצוע בחישוב הממוצע הוא כמספר היחידות שלו.
חשבו את ממוצע הציונים של התלמיד ב 4 המקצועות.
עוד באתר:
- תרגילים מסכמים בנושא ממוצע.
- מבחן בנושא ממוצע.
- מתמטיקה לכיתה ח.
- בגרות במתמטיקה 3 יחידות.
- בגרות במתמטיקה 4 יחידות.
- בגרות במתמטיקה 5 יחידות.
תודה ענקית!!!
בכיף
היי
אתה מסביר ממש טוב!!
תודהה
תודה שכתבת את זה :)
תודה רבה!!!
זה מאד עוזר לי להצליח
זאת שנה שנייה שלי כאן ומאד נעזרתי בזה!
תודה רבה !!
:)
שמח שכך.
תודה שאמרת!
הי, קודם כל חייבת לומר שזה אתר תותח!!
עוזר לי הרבה!!
תודה רבה רבה!!
עכשיו יש לי שאלה:
אם נותנים לי ממוצע של קבוצה אחת( 160) ואומרים לי ששני הקבוצות יחד הממוצע שלהן הוא כך וכך(150) ועלי למצוא את הממוצע של הקבוצה השנייה,
מה התרגיל שעושים?
שכחתי לומר שקבוצה מספר אחת מונה 20
והקבוצה השנייה מונה 25..
שלום
מגדירים את הממוצע החסר כמשתנה x.
ניתן גם לבנות טבלה.
ואז מחשבים ממוצע שתוצעתו 150.
כמו תרגילים 3,4,5 בדף הבא
https://www.m-math.co.il/probability/average-table/
נעזרת באתר כבר בשני נושאים שונים, ופשוט כיף גדול!
ההסברים מקיפים ונגישים.
וזה שאתם מגיבים גם כאן הופך את זה לתהליך אפשרי.
תודה רבהההה
תודה! בהצלחה
תודה רבה
בכיף
שלום
ברצוני להודות לכם.
הצלחתי ללמד את בני על ממוצע בעזרתכם.
לראשונה הכרתי באתר זה בעת שלמדתי את בני.
בני ואני מרוצים כעת, ולומדים בעזרתכם דברים חדשים.
אני בדרך כלל לא כותבת תגובות באתרים למיניהם,
אך כעת הרגשתי צורך חזק לכתוב לכם.
כל טוב,
תמר.
תודה תמר. בהצלחה בהמשך 😉
תודההה תודההה תודההה ושוב תודה.
רציתי לדעת האם תוכלו ליצור דף בנושא “עיבוד נתונים”.
אני יודעת שזה מלפני איזה שנתיים אז אני לא יודעת אם תענו לי..
אבל מנסה את מזלי :)
שלום ניצן
עונים כאן לתגובות.
הנושא עיבוד נתונים לא מוכר לי.
אולי את מחפשת משהו הדומה לסטטיסטיקה
https://www.m-math.co.il/math-8th-grade/average-median/
אני מתכוונת לדיאגרמות, גרפי נתונים.
שלום ניצן
זה מה שיש
https://www.m-math.co.il/math-7th-grade/read-graphs-7th/
https://www.m-math.co.il/math-8th-grade/linear-function-understand-graph-2/
https://www.m-math.co.il/182/graph-by-word-problems/
לא מתקבלות תגובות למייל.
אז למה כששולחים תגובה צריך לכתוב את המייל??
מילוי המייל הוא לא חובה, ניתן להשאיר ריק. זה חלק מהשדות שיש להשארת תגובה אבל הוא לא הכרחי.
לא הצלחתי להבין את התרגיל דוגמה בחלק 1.
שלום
מחשבים ממוצע על ידי חיבור כל המספרים לחלק במספר המספרים.
סכום המספרים הוא 41 מספר המספרים הוא 4. לכן הממוצע הוא:
10.5 = 4 :41
איך מחשבים ממצוע עם נעלמים?
שלום אילה
1.מאתרים את מה שחסר בטבלה,
2.מגדירים אותו כמשתנה
3.ובונים משוואה בעזרת אחד מהנתונים.
תרגילים 5-7 שבדף הם דוגמאות.
הי אשמח לקבל הסבר על השאלה הבאה,
בבדיקה של מספר חולצות הטישרט שיש לבני 10 נמצא שסטיית התקן היא 5
(המשך השאלה הוסר מהאתר)
שלום שיראל
קצת קשה לי להסביר את השאלה מבלי לפתור אותה לגמרי.
גם לא ברור ההקשר של השאלה – באיזה נושא שאלו אותה.
אם זה בהקשר של התפלגות נורמלית אז ניתן ללמוד אותה כאן
https://www.m-math.co.il/3/381/normal-distribution-3-units/
אני עדיין לא מצליחה לעשות ממוצע עם משתנה..
שלום אור
אם לא הבנת את שאלות 5-7 שבדף את יכולה לשאול אותי עליהן.
אם הבנת אותן אז את יכולה לשאול על השאלות שלא הבנת.
היה קשה רצח
:)
זאת לא הכוונה. אבל אם יהיה יותר קל במבחן אז הדף עשה את שלו :)