לומדים מתמטיקה

או שמבינים או ששואלים

משוואות עם שברים אלגבריים (שבר יחיד)

בדף זה נלמד כיצד לפתור משוואות עם שברים אלגבריים.

בדף נתמקד המשוואות הכוללות שבר יחיד (ללא מכנה משותף).

בדף זה נפתור רק משוואות שצריך לבצע פירוק לגורמים על מנת לפתור אותם:

  1. הוצאת גורם משותף.
  2. טרינום.
  3. נוסחאות הכפל המקוצר.

נזכיר את נוסחאות הכפל המקוצר:

  1. (a² – b²= (a – b)*(a + b
  2. a + b)²= a² + 2ab + b²)
  3. a – b)²= a² – 2ab + b²)

הודעה זו מסתירה תוכן המיועד למנויים בלבד.
לחצו כאן כדי לבחור את המנוי המתאים לכם.

24 מחשבות על “משוואות עם שברים אלגבריים (שבר יחיד)”

להגיב על לומדים מתמטיקה ביטול התגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  1. שלום
    רציתי לשאול איך פותרים משוואה זו?
    x2-6x חלקי3x+18
    =2
    פירקתי לגורמים 3(x+6) במכנה נותר לי :
    x2-6x חלקי 3(x+6)
    =2
    מכאן לא הבנתי לאן אני ממשיכה.
    אשמח לתשובה מהירה.

    1. לומדים מתמטיקה

      שלום
      אם במונה יש סימן מינוס אז לא ניתן לצמצם ואז גם אין חובה להוציא גורם משותף במכנה.
      צריך לקבוע תחום הגדרה.
      לאחר מיכן להכפיל במכנה ולפתור משוואה ריבועית.

          1. ממש תודה על הסבלנות…
            כשיש לי xבמונה וגםx במכנה במספרים שונים כגון:
            6x ו-3x איך אני מצמצת אם יש לי מספרים נוספים במונה והמכנה
            ממש תודה!
            {פשוט יש לי מחר מבחן ענק לתיכון}
            אשמח לתשובה מהירה

  2. איך אני פותרת תרגיל שיש בכמה מכנים לא זהים איקס בשניה?
    יוצא שאני צריכה להכפיל אייקס בשניה באיקס או באיקס בשניה….
    נניח בתרגיל הזה-

    אחד חלקי איקס בשניה מינוס אחד מינוס אחד חלקי שתי איקס פלוס שתיים שווה אחד חלקי איקס בשניה ועוד איקס

    אשמח אם תקשר אותי לעמוד שמסביר את סוג התרגילים האלה….

    תודה רבה!!

    1. לומדים מתמטיקה

      שלום
      בדף הזה תרגילים כמו 7,8,12 הם תרגילים דומים.
      בעיקרון צריך לפרק לגורמים את כל אחד מהמכנים – ואפשר לעשות זאת.
      ואז להכפיל במכנה המשותף.

  3. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    איך אני פותרת:
    שתיים איקס חלקי שתיים איקס פלוס חמש שווה שבע מינוס איקס חלקי שתיים איקס בשניה מינוס איקס מינוס חמש עשרה?
    תודה

  4. כרמל רוזנברג

    היי,
    אני לא מצליחה להבין כל כך את הקטע של מציאת גורם משותף
    נותנים לנו תרגילים שמכנה אחד הינו למשל x בשניה מינוס 16 והמכנה השני x מינוס 4 בסוגריים בשניה (נוסחאת כפל מקוצר) וצריך למצוא להם גורם משותף ולצמצם ואני לא כל כך מצליחה.
    וכל התרגילים שנותנים לנו הם בסיגנון כזה שאחד זה נוסחה ואחד זה משהו דומה עם צימצומים וכל זה.
    אשמח להסבר
    תודה רבה ומחכה לתשובה :)

    1. לומדים מתמטיקה

      שלום
      למציאת מכנה משותף יש שני שלבים.
      1.פירוק לגורמים על ידי נוסחאות הכפל המקוצר וכו….
      2.מציאת מכנה משותף למכנים המפורקים.
      איזה מהשלבים לא ברור?

        1. לומדים מתמטיקה

          צריך לזכור שהמכנה המשותף הוא ביטוי שכל המכנים יכולים להגיע אליהם על ידי פעולת כפל.

          כאן בדף יש 12 דוגמאות למציאת מכנה משותף.

          אתה יכול לעבור על התרגילים.
          תרגיל שאתה לא מבין תשאל ואנסה להסביר, אם תשאל על תרגיל מסוים נסה להסביר מה לא מובן ומה לדעתך צריך להיות המכנה המשותף.

  5. בתרגילים 4 5 כתוב שתחום ההצבה לא יכול לתת 0 במכנה. אבל שם זה שברים שהתוצאה שלהם היא 0. ואם כן זה בדיוק הפוך?

    1. לומדים מתמטיקה

      שלום
      המכנה של שבר במתמטיקה צריך להיות שונה מ 0, כי מחלקים את המונה במכנה ולא ניתן לחלק ב 0.
      הכלל הזה נכון תמיד ולא משנה מה יש במכנה.

  6. אני מבינה את החומר אבל נתקעתי במשוואה 3X-4 חלקי X = 8X חלקי 3X+4
    זה בטח לא מובן בדרך שרשמתי את השברים….

    1. לומדים מתמטיקה

      ממה שאני קורא המכנים הם 8x, 3x + 4.
      המכנה המשותף הוא מכפלת המכנים הללו.
      ולאחר ההכפלה במכנה משותף את אמורה לקבל:
      3x + 4) (3x + 4) = x * 8x
      לאחר פתיחת סוגריים זו משוואה ריבועית