לומדים מתמטיקה

או שמבינים או ששואלים

חלוקה לפי יחס נתון

דף זה מחולק לחלקים על פי סוגי השאלות שאתם יכולים לפגוש.
החלקים של דף זה הם:

  1. מה הן שאלות "חלוקה על פי יחס נתון"?
  2. שתי דרכים לפתור תרגילים.
  3. כיצד למצוא את היחס בשאלות בהן הוא לא נכתב בצורה מפורשת.
  4. שאלות בהן השלם לא ידוע ואחד החלקים ידוע.
  5. שאלות מהסוג: האם היחס יכול להיות?
  6. תרגילים הנשענים על ידע נוסף.
  7. תרגילים.

חלקים 2-3 הם החלקים החשובים של הדף.
חלקים 4,5,6 נועדו לתלמידים המעוניינים להכיר כל סוג שאלה.
התרגילים מיועדים לכולם.

1.תקציר

לתקציר זה שני חלקים:

  1. מה עליכם לדעת לפני דף זה.
  2. פתרון בעיה לדוגמה בשתי דרכים.

מנויים לאתר רואים כאן סרטון / הסבר / תרגילים פתורים.
לחצו כאן כדי לקבל מידע על מנוי.

1.מה הן שאלות "חלוקה על פי יחס נתון"? 

בשאלות חלוקה על פי יחס נתון צריך לחלק כמות מסוימת על פי יחס נתון.

דוגמה 1
בחנות יש 100 בגדים שהם מכנסיים וחולצות.
היחס בין המכנסיים לחולצות הוא 1:3.
כמה מכנסיים וכמה חולצות בחנות?

תשובה
בתרגיל זה עלינו לחלק את ה 100 בגדים על פי יחס של 1:3.

דוגמה 2
בחנות יש 70 מדפסות ורמקולים.
היחס בין המדפסות לרמקולים הוא 8:2.
כמה מדפסות וכמה רמקולים בחנות?

תשובה
בתרגיל זה עלינו לחלק 70 ביחס 8:2.

2.שתי דרכים לפתור תרגילים

מנויים לאתר רואים כאן סרטון / הסבר / תרגילים פתורים.
לחצו כאן כדי לקבל מידע על מנוי.

3.כיצד למצוא את היחס בשאלות בהן הוא לא נכתב בצורה מפורשת

חלק זה נכון לכל סוגי השאלות איתם נתמודד:

  1. חלוקה על פי יחס נתון.
  2. פרופורציה.
  3. קנה מידה.

בחלק מהשאלות יתנו לנו את היחס באופן מפורש.
למשל "היחס בין הפרחים הצהובים לפרחים האדומים הוא 3:4".

אבל בשאלות בשאלות אחרות היחס לא יכתב בצורה מפורשת.
בשאלות אלו הכלל אומר שעלינו לחפש את שני הדברים שהשאלה מדברת עליהם ורוצה שנחלק לפיהם.

דוגמה 1
בכיתה ח1 יש 40 תלמידים, בכיתה ח2 יש 32 תלמידים.
רוצים לחלק 90 שעות הוראה פרטנית בין הכיתות על פי מספר התלמידים בכול כיתה.
כמה שעות הוראה תקבל כל כיתה?

פתרון
הדבר שרוצים שנחלק לפיו הוא "מספר התלמידים בכול כיתה".
לכן היחס בין תלמידי ח2 ל ח1 הוא:
32:40

נצמצם את היחס ב 8 על מנת לקבל יחס פשוט יותר: 

4:5.

עכשיו אנו יודעים את היחס והפתרון הוא "כרגיל":
מספר שעות ההוראה שתקבל ח2:

מספר שעות ההוראה שתקבל ח1 הוא:

דוגמה 2
דני וגבי קנו זוג כרטיסים קולנוע במחיר 110 שקלים כאשר מתוכם דני שילם 70 שקלים.
בעקבות הרכישה הם קיבלו הטבה של 44 שקלים לרכישת כרטיס קולנוע נוסף.
הם רצו לחלק את ההטבה בניהם על פי הסכום שכל אחד שילם.
איזה חלק מההטבה יקבל כל אחד מיהם?

פתרון
צריך לחלק על פי "הסכום שכל אחד שילם".
היחס בין הסכום שגבי שילם לסכום שדני שילם הוא:
40:70

על מנת לקבל יחס פשוט יותר נצמצם פי 10 נקבל את היחס:

4:7

עכשיו נוכל לחלק את 44 השקלים.
גבי יקבל:

דני יקבל:

החלקים בהמשך הדף הם:

  1. שאלות בהן השלם לא ידוע ואחד החלקים ידוע.
  2. שאלות מהסוג: האם היחס יכול להיות?
  3. תרגילים הנשענים על ידע נוסף.
  4. תרגילים.

החלקים הללו מיועדים למנויים באתר.

מנויים לאתר רואים כאן סרטון / הסבר / תרגילים פתורים.
לחצו כאן כדי לקבל מידע על מנוי.

17 מחשבות על “חלוקה לפי יחס נתון”

להגיב על משתמש אנונימי (לא מזוהה) ביטול התגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  1. היי בדוגמה הראשונה חילקו ב־ 8 והכפילו ב 90 והמכנה הוא 9 ( 90 חלקי 10 ) ובדוגמה השנייה צימצמו ב־ 10 והכפילו ב 44 והמכנה הוא 11 ( חלקי 4 ) השאלה שלי היא איך הגיעו למכנה ואם זה לצמצם כמה שאפשר אז למה לא לצמצם ב 11 למשל ואז המכנה היה 4 אני פשוט לא הבנתי את ההסבר של המכנה אשמח לתשובה תודה מראש?

    1. לומדים מתמטיקה

      שלום
      כאשר יש משהוא הניתן לחלוקה לשברים כמו כסף היחס לא צריך להיות שלם.
      כאשר יש משהו שלא ניתן לחלוקה לשברים כמו כוסות נהוג שהיחס שלם.

    1. וואו תודה רבה רבה רבה מוסבר יפה ומפורט!! הבנתי את כל החומר וזה עזר לי מאוד!! מקווה להצליח במבחן :) ושוב ממש ממש ממש תודה!

  2. יש לי תרגיל אשמח לדרך
    בכיתה יש 24 תלמידים
    **השאלה המלאה הוסרה מהאתר**
    תודה רבה אלדר

    1. לומדים מתמטיקה

      שלום אלדר.
      בשלב הראשון נמצא בעזרת יחס כמה בנים וכמה בנות יש בכיתה עכשיו.
      3x מספר הבנים.
      5x מספר הבנות.
      המשוואה היא:
      3x + 5x = 24
      x = 3
      מספר הבנים 9.
      מספר הבנות 15.

      כאשר היחס בין הבנים לבנות הוא 1:1 אז מספר הבנים שווה למספר הבנות.
      לכן יש להוסיף 6 בנים לכיתה כך שמספר הבנים יהיה 15.

      כמו כן אני ממליץ לבקר בדף המרכזי בנושא יחס:
      http://www.m-math.co.il/math-8th-grade/ratio-8th/
      מקווה שעזר.