בדף זה 3 חלקים:
- הכרת פעולת החיסור.
- ללמוד את התרגילים.
- לפתור תרגילים.
להיכרות עם פעולת החיסור לחצו כאן
בחלק זה נסביר איך פעולות החיסור נראית בשרטוט ואיך בציר המספרים.
יש בסלסלה 5 תפוחים.
3 תפוחים נאכלו.
כמה תפוחים נשארו?
![]()
פתרון
עלינו לחשב:
5 תפוחים שהיו לנו פחות 3 תפוחים שנאכלו.
2 = 3 – 5
גם בשרטוט הבא ניתן לראות שנשארו 2 תפוחים.
![]()
איך נראה חיסור על ציר המספרים? (חשוב!)
חיסור על ציר המספרים מתבטא בתנועה שמאלה (לכיוון ה 0).
הבעיה:
יש בסלסלה 5 תפוחים.
3 תפוחים נאכלו.
כמה תפוחים נשארו?
תיכתב כך על ציר המספרים:
- מתחילים בנקודה 5 – זו הכמות שהייתה בהתחלה.
- הולכים 3 צעדים שמאלה- אלו 3 התפוחים שנאכלו.
- הגענו אל המספר 2 והוא התשובה שלנו.

תרגילי חיסור מהמספר 5
למדו את התרגילים הבאים בעזרת הסרטון או הטקסט:




התרגילים הם:
4 = 1 – 5
3 = 2 – 5
2 = 3 – 5
1 = 4 – 5
0 = 5 – 5
תרגילים
על מנת לפתור את התרגילים הללו אתם יכולים להעזר:
- בציור של התפוחים:

- או בישר המספרים (עדיף בישר המספרים למרות שזה יותר קשה):

פתרו את התרגילים
דוגמה
= 1 – 5
פתרון
4 = 1 – 5
תרגיל 1
= 2 – 5
תרגיל 2
= 3 – 5
תרגיל 3
= 4 – 5
נספח: התאם תרגיל לישר המספרים
תרגילים אלו לא נלמדים בכל בתי הספר.
אם אתם לא למדתם בבית הספר דלגו עליהם.
בתרגילים הבאים תראו את ישר המספרים.
כתבו את תרגיל החיסור המתאים.
דוגמה
איזה תרגיל חיסור מתאים לשרטוט?

פתרון
2 = 3 – 5
תרגיל 1
איזה תרגיל חיסור מתאים לשרטוט?

תרגיל 2
איזה תרגיל חיסור מתאים לשרטוט?

תרגיל 3
איזה תרגיל חיסור מתאים לשרטוט?

עוד באתר:
- חיבור וחיסור הדף המרכזי.