בעיות מילוליות עם שברים כיתה ו

בדף זה נלמד את את הסוגים היסודיים והחשובים של בעיות שברים.

נדבר על 5 סוגים של בעיות.

הסוג הראשון הוא משהו שאמור להיות מובן מאליו ולא שואלים עליו הרבה.
הסוג הרביעי קשה יותר להבנה. לא שואלים עליו הרבה ויתכן שבכיתה ו כלל לא תלמדו אותו.

עליכם לעשות מאמץ מיוחד ולדעת היטב את הסוגים השני והשלישי.
שואלים עליהם הרבה ויש להם גם חשיבות גדולה כאשר לומדים על אחוזים.

הסוג החמישי אלו הם שאלות קשות המשלבות בין הסוג השני לשלישי.

הדף ארוך ואני ממליץ לכם ללמוד אותו היטב ועל פני מספר ימים.
לאט לאט תדעו הכל.

סוג 1: השבר הוא פעולת חילוק

 

לכתוב קו שבר זה כמו לכתוב פעולת חילוק:

2/3 = 2:3

דוגמה
מחלקים 4 קילו תפוחים ל 7 אנשים בצורה שווה.
כמה קילו תפוחים יקבל כל אדם?

4 קילו תפוחים מחולקים ל 7 אנשים.
4 קילו תפוחים מחולקים ל 7 אנשים.

פתרון
צריך לחלק 4 קילו ל- 7 אנשים.
4/7

תשובה: כל אחד רכש 4/7 קילו תפוחים.

תרגיל 1
3 סנדוויצ'ים צריכים להיות מחולקים בין 5 סועדים. איזה חלק יקבל כל אחד מהסועדים?

פתרון
נחלק את 3 הסנדוויצ'ים ל 5 ונקבל:
3:5=3/5 = 0.6
0.6 = 3/5
תשובה: כל סועד יקבל 3/5 סנדוויץ.

תרגיל 2
10 אנשים צריכים להתחלק בקופה שיש בה 4 שקלים. כמה יקבל כל אדם?

פתרון
צריך לחלק 4 שקלים בין 10 אנשים.
4/10
0.4 = 4/10
תשובה: כל אחד יקבל 4/10 שקלים.

סוג 2: חלק מכמות

זה חלק חשוב מאוד, יש עליו הרבה שאלות.
אני ממליץ לשנן בעל פה את המשפט הבא:
"על מנת למצוא חלק מתוך שלם צריך להכפיל את החלק בשלם.
למשל על מנת למצוא כמה זה 1/5 מתוך 20 יש לבצע את התרגיל הבא:

"
למדו את מה שרשום כאן בעל פה וזה יעזור לכם בהמשך.

דוגמה 1
במיניבוס יש 12 נוסעים.
1/3 מתוכם שילמו בעזרת כרטיסיה.
כמה נוסעים שילמו בעזרת כרטיסיה?

פתרון
על מנת למצוא חלק מתוך השלם עלינו להכפיל את החלק (שבר) בשלם.
1/3 מתוך 12 הם:

1/3 * 12 = 4

תשובה: 4 נוסעים שילמו בעזרת כרטיסיה.

דוגמה 2
בחממה 15 פרחים.
2/5 מהפרחים צהובים והשאר אדומים.
כמה פרחים אדומים בחממה?

פתרון
למציאת החלק מתוך השלם עלינו להכפיל את השבר בשלם.
נמצא את מספר הפרחים הצהובים.
לאחר מיכן את מספר הפרחים האדומים (שעליו שאלו).
2/5 מתוך 15 הם:

2/5 * 15 = 6

בחממה 6 פרחים צהובים.
לכן מספר הפרחים האדומים הוא:
9 = 6 – 15
תשובה: בחממה 9 פרחים אדומים.

לסיכום: על מנת למצוא את גודל החלק מתוך השלם עלינו להכפיל את החלק בשלם

 

תרגיל 1
בכיתה יש 20 תלמידים. 1/5 מהם הגיעו עם סנדלים. כמה תלמידים הגיעו עם סנדלים?

פתרון
נכפיל את החלק (1/5) בשלם (20).

20/5 = 4

תשובה: 4 תלמידים הגיעו עם סנדלים.

שרטוט התרגיל

תרגיל 2
3/4 מהעוגות של מאפייה תופחות היטב. בוקר אחד נאפו 16 עוגות. כמה מיהן לא תפחו היטב?

פתרון
ניתן לפתור שאלה זו בשתי דרכים:
דרך ראשונה
נחשב כמה עוגות תפחו. ואז נוכל לדעת גם כמה עוגות לא תפחו.
3/4 תפחו היטב מתוך 16.
3/4 * 16 = 12

12 עוגות תפחו היטב.
16 עוגות יש בסך הכל.
לכן מספר העוגות שלא תפחו הוא:
4= 16-12.

תשובה: 4 עוגות לא תפחו היטב.

דרך שנייה
אם 3/4 תפחו היטב אז זה אומר ש 1/4 לא תפחו היטב.
נמצא כמה הם 1/4 מ 16.
1/4 * 16 = 4

תשובה: 4 עוגות לא תפחו היטב.

שרטוט התרגיל

תרגיל 3
1/3 מתלמידי הכיתה נרשמו לפעילות שכבתית אחר הצהריים.
סך הכל 8 תלמידים נרשמו לפעילות השכבתית.
כמה תלמידים בכיתה?

פתרון
אומרים לנו ש 1/3 הוא 8.
לכן השלם הוא:
24 = 3 * 8
תשובה: מספר התלמידים בכיתה הוא 24.

תרגיל 4
בכיתה 40 תלמידים.
3/10 מהתלמידים מגיעים לבית הספר בעזרת ההורים.
1/8 מהתלמידים מגיעים בעזרת אופניים.
שאר התלמידים מגיעים ברגל.
כמה תלמידים מגיעים ברגל?

פתרון

נחשב כמה תלמידים מגיעים בעזרת ההורים.
3/10 מתוך 40
3/10 * 40 =12
12 תלמידים מגיעים בעזרת ההורים.

נחשב כמה תלמידים מגיעים בעזרת אופניים.
1/8 מתוך 40.
1/8 * 40 = 5
5 תלמידים מגיעים בעזרת אופניים.

מספר התלמידים שלא מגיע ברגל הוא:
17 = 5 + 12.
לכן מספר התלמידים שמגיע ברגל הוא:
23 = 17 – 40
תשובה: מספר התלמידים שמגיע ברגל הוא 23.

חלקים 3,4,5 מיועדים למנויים בלבד

בחלק 3 שני תרגילים.
בחלק 4 שלושה תרגילים.
בחלק 5 חמישה תרגילים.

מנויים לאתר רואים כאן הסבר כתוב או פתרון תרגיל.
לחצו כאן כדי לקבל מידע על מנוי.

אהבתם? שתפו עם בני משפחה וחברים

יש לכם שאלה? השאירו תגובה באתר.
מצאתם טעות? יש לכם רעיון לשיפור האתר? כתבו לי 

45 מחשבות על “בעיות מילוליות עם שברים כיתה ו”

  1. שלום, רציתי להגיד שיש לי קשיים בלימודים והאתר הזה הוא הכי טוב שמצאתי באינטרנט
    תודה רבה לך בזכותך התקבלתי לחטיבת ביינים טובה

  2. תודה רבה, הסבר כל כך פשוט ומובן. אני ממשיכה לחזור וללמוד ממך. חג שמח!

  3. תודה רבה אני לפני מכינה למופת ולפני זה לא הבנתי כלום ועכשיו אני מצליח.

    תודה רבה

  4. נתונים שני שברים השווים זה לזה. סכום המונה והמכנה של השבר הראשון הוא 5 המכנה (המשך השאלה הוסר)

  5. תודה רבה רבה! האתר מעולה! התחלתי ללמוד מאפס ידיעה בחשבון ואני מתקדמת אז חייבת לאמר ממש תודה ענקית!

  6. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    לא הבנתי את התרגיל השני בסרטון הפיכת מספר לשבר. איך נהיה 3 חלקי 15?

    1. לומדים מתמטיקה

      שלום
      זו שאלה קשה, ולכן היא האחרונה בדף עם הרבה שאלות.
      והיא קשה גם להסבר בכלים העומדים לרשות תלמיד בכיתה ו.
      ניסיתי לשפר והוספתי הקדמה, אוליי זה יעזור אבל אני לא בטוח.
      בדף יש הרבה שאלות, אם הבנת את כולן מצבך טוב מאוד, וגם את השאלה הזו תביני כאשר תלמדי עוד כלים מאוחד יותר.
      בהצלחה

    1. לומדים מתמטיקה

      תודה על התגובה.
      קיצרתי את הטקסט והוספתי תמונה.
      מקווה שעכשיו יותר טוב.

  7. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    🚍🛴🚜🚛🚚🚔🛵🛹🛹🛹🚲🚲🚲🚲🚲🛹🛹🛹🛹🛹🚅🚄🚈🚝🚝🚞🚞🚃🚃🚃🚃🚃🚃🛵🛵🛵🏍🏍🏍🏍🏍🏍🏍🏍🏍

להגיב על משתמש אנונימי (לא מזוהה) ביטול התגובה

האימייל לא יוצג באתר.