כפל שברים נעשה תמיד באותה צורה:
מונה כפול מונה.
מכנה כפול מכנה.
כאשר אין לנו מונה ומכנה ברורים, למשל כאשר צריך להכפיל שבר בשלם או להכפיל שבר במספר מעורב. אז נהפוך את השלם לשבר מדומה וכך נבצע את הכפל.
בדף זה נעבור על 4 הסוגים של כפל שברים (ניתן ללמוד מהקישורים או מהמשך הדף):
- כפל שבר בשבר.
- כפל שלם בשבר.
- כפל שבר במספר מעורב.
- כפל שלם במספר מעורב.
- בעיות מילוליות עם כפל שברים.
הערה
במקומות שונים בדף תפגשו את המושג "שבר מדומה" . חלקכם לומדים בבית ספר את המושג "שבר גדול מ 1". אלו שתי שמות המתארים בדיוק את אותו דבר.
תקציר כתוב ובוידאו
יש כאן 5 התרגילים, אם הבנתם אותם אתם מבינים את הדף ואין צורך להמשיך:
מנויים לאתר רואים כאן סרטון הסבר.
לחצו כאן כדי לקבל מידע על מנוי.
1.כפל שבר בשבר
בכפל של שבר בשבר מכפילים את המונה במונה ואת המכנה במכנה.
דוגמה 1
דוגמה 2
דוגמה 3
השלימו את המספרים החסרים.
פתרון
במונה אנו צריכים להשלים את התרגיל:
3 = ___ * 3
במכנה אנו צריכים להשלים את התרגיל:
12 = ___ * 4.
לכן הפתרון הוא:
2 הערות
1.חוק החילוף
בכפל שברים אם נחליף את סדר השברים תוצאת התרגיל תהיה זהה:
וכאשר נחליף את הסדר התוצאה תהיה זהה.
2.כפל של 3 שברים ויותר
כפל של 3 שברים נעשה בדיוק כמו כפל של שני שברים.
מכפילים את המונים ומכפילים את המכנים.
תרגילים
תרגיל 1
תרגיל 2
פתרון
תרגיל 3
פתרון
תרגיל 4
תרגיל 5
פתרון
- תרגילים נוספים בדף כפל שבר בשבר.
2.כפל שבר במספר שלם
מנויים לאתר רואים כאן סרטון הסבר.
לחצו כאן כדי לקבל מידע על מנוי.
כל מספר שם ניתן לכתוב כשבר בצורה הזו:
את המספר 4 נכתוב כך:
ואת המספר 6 נכתוב כך:
כך נוכל להפוך כל תרגיל של שלם כפול שבר לתרגיל של שבר כפול שבר.
דוגמה 1
פתרון
נכתוב את המספר 4 כשבר ונפתור את התרגיל.
דוגמה 2
פתרון
נכתוב את המספר 2 כשבר ונפתור את התרגיל.
- תרגילים בדף כפל שבר בשלם.
3.כפל שבר במספר מעורב
מנויים לאתר רואים כאן סרטון הסבר.
לחצו כאן כדי לקבל מידע על מנוי.
כאשר מכפילים מספר מעורב בשבר יש להפוך את המספר המעורב לשבר מדומה ואז לבצע את הכפל.
אם שני המספרים הם מספרים מעורבים אז הופכים את שניהם לשברים מדומים.
דוגמה 1 (שבר כפול מספר מעורב)
פתרון
נהפוך את המספר המעורב לשבר מדומה.
נכתוב את התרגיל עם שברים בלבד ונפתור:
דוגמה 2 (כפל מספר מעורב במספר מעורב)
פתרון
נהפוך את המספרים המעורבים לשברים מדומים.
נכתוב את התרגיל עם שברים בלבד ונפתור:
בחלק זה של הדף אתם שומעים הרבה את המילים "מספר מעורב", " שבר מדומה". נסביר למה הכוונה בשני הביטויים הללו:
- מספר מעורב – מספר הכולל שלם וגם שבר (½ 1 בדוגמה)
- שבר מדומה – הוא מספר הגדול מ- 1 אבל כתוב רק כשבר, ללא שלמים (10/9 בדוגמה)
טיפ
מנויים לאתר רואים כאן הסבר כתוב או פתרון תרגיל.
לחצו כאן כדי לקבל מידע על מנוי.
תרגילים
תרגילים 1-2 הם כפל מספר מעורב בשבר.
תרגילים 3-4 הם כפל של שני מספרים מעורבים.
- תרגילים נוספים בדף כפל שברים במספר מעורב.
תרגיל 1
תרגיל 2
תרגיל 3
פתרון
תרגיל 4
פתרון
5.בעיה מילולית עם כפל שברים
תרגיל 1
כתבו מספר כלשהו.
- הכפילו את המספר בשבר או שבר מדומה כך שהמספר יקטן.
- הכפילו את המספר בשבר או שבר מדומה כך שהמספר יגדל.
פתרון
נבחר את המספר 2.
כאשר מכפילים מספר בשבר הקטן מ- 1 התוצאה תקטן.
למשל:
תרגיל נוסף מתאים:
סעיף שני
כאשר מכפילים מספר בשבר מדומה הגדול מ- 1 הוא תמיד יגדל.
למשל:
- בעיות מילוליות עם שברים כיתה ו כולל בעיות מילוליות נוספות.
עוד באתר:
- מבחן בנושא כפל שברים פשוטים.
- מבחן בנושא כפל שבר ושלם.
- מבחן בנושא כפל שברים מעורבים.
- מבחן מסכם בנושא כפל שברים פשוטים ומעורבים.
- כפל של 3 שברים פשוטים.
- שברים – הדרך המקיף והיסודי לנושא.
- חיבור וחיסור שברים.
- שברים עשרוניים.
- חשבון כיתה ו – הסברים ותרגילים לחומר הלימוד בשנה זו.
- חשבון כיתה ה – הסברים ותרגילים לחומר הלימוד בשנה זו.
- חשבון לבית הספר היסודי – נושאים נוספים.
תגיבו לי בבקשה
אתה מתוק ונהדר
תודה רבה לך אהבתי את ההסבר שלך הוא מלא טעם והבנה נכונות לעזור בכל שאלה רואים את ההיתחשבות בעיקר עכשיו בשעת מלחמה שצריך להקשיב דרך הטלפון ולא מבינים ממש את המורה אז הנה נתקלתי בשאלה , נכנסתי לאתר שלך ונהנהתי ממש למרות שאני לא כל כך אוהבת חשבון היה זה כמו חידון בשבילי
שוב תודה ענקית ענקית!!!!!!!!
לא אוכל לתאר את תודתי העמוקה במילים פשוטות אבל בלב יש לי הרבה הרבה הכרת הטוב אליך/אלייך
אגב עם מי אני מתכתבת עם בן או בת מי שזה לא יהיה שיגד את שמו
תודה תודה תודה תודה תודה תודה!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
שלום אסתי
שמי יהושע.
תודה רבה על המחמאות, אני שמח שהצלחתי לעזור.
מי ייתן ועמנו יגשים את מטרותיו ויעבור את המלחמה הזו ללא פגיעות נפש וגוף.
הייי
מי זה שעונה על התגובות?
שלום
מי שיודע את החומר
היי, יכולה ללמד מכפלה זהה?
שלום
לא מכיר את המושג בהקשר של שברים.
הי.
הסברים מעולים אבל שאלה – לא עדיף להשתמש בשיטת הפרפר לחיבור וחיסור שברים?
זה תמיד עובד לא?
שלום
רק אציין עבור אלו שקוראים את התגובות ששיטת הפרפר היא לגבי חיבור וחיסור שברים – לא כפל שברים.
שיטת הפרפר עובדת תמיד רק כאשר יש שני שברים.
והשיטה סבירה בעיניי, אבל לא מספקת להמשך או למי ששואף להיות תלמיד טוב.
בגלל שיש לה את הבעיות הבאות:
1.מה תעשי כאשר תקבלי תרגיל עם שלושה שברים? שיטת הפרפר לא עובדת במקרה זה.
2.לפעמים מבקשים למצוא את המכנה המשותף הקטן ביותר – זה לא קורה בשיטה זו (עבור חלק מהתרגילים).
3.וגם השיטה מציגה את המתמטיקה כדבר חסר הגיון. יש לזה מחיר בהמשך. כי תלמידים לא אוהבים להיות תוכים ולשרטט פרפרים, כל אדם מעדיף להבין מה הוא עושה ולמה.
אם השיטה נלמדת עם ההיגיון המתמטי שלה זה חיובי יותר בעיניי.
לסיכום
שיטת הפרפר יכולה להיות סוג של מקל הליכה למי שמתקשה, על מנת להתקדם קצת ולשפר ציונים.
בעיניי זה לא פתרון קבוע ויש לדעת למצוא מכנה משותף, שהוא נושא חשוב בפני עצמו בהמשך, בוודאי עבור מי שרוצה ללמוד 4-5 יחידות.
ממש כיף הצלחתי לקבל ציון גבוה בגלל זה
יפה, חשוב להתמיד.
בתרגיל מספר מעורב כפול מספר מעורב יש מספר 4 ו2 רבעים והפכת בטעות ל10 רבעים וזה צריך להיות 18 רבעים.
תודה בוריס. חיפשתי את התרגיל בדף ולא מצאתי. איפה התרגיל נמצא?
בתרגיל מספר 4 מספר מעורב כפול מספר מעורב
שלום ותודה
בחלק השלישי שהוא כפל שבר במספר מעורב.
יש תרגיל 4
בתרגיל זה יש 2 ורבע שהם הפכו להיות 9 חלקי 4 וזה בסדר.
לא ברור לי אם לכך התכוונת. הדף כולל עוד תרגיל מספר 4 אחד – והוא לא קשור.
אם עדיין יש משהו שאני לא רואה אשמח שתחזור אליי.
תודה
תודה רבה
בכיף
תודה
בשמחה
אתה מסביר נהדר ועושה עבודת קודש. ממש! הערה אחת בכל זאת (שכן תלמידים מסתמכים על ההסברים שלך) היום לא נהוג לקרוא לשבר מדומה "שבר מדומה" אלא שבר גדול מ- 1. חשוב שתדע את זה כיוון שבבית ספר לא משתמשים במושג זה. בעבר היה נהוג לקרוא לשבר גדול מ- 1 בשם זה אבל כיום לא.
תודה רבה רונית. אוסיף את ההבהרה הזו במקומות שונים באתר.
בסרטון תרגילים שונים כפל שברים לא הבנתי מה התכניקה של התרגיל האחרון
אשמח אם תענו ותסבירו יש לי מבחן ביום ראשון הבא ואני צריכה לדעת את התרגיל האחרון שבסרטון!
לא רוצה לקבל 60
אז בבקשה עזרו לייי
ואני אחת שחורשתתת
מאחל לך שתזריעי, תחרשי ותקצירי ?
תודה
שלום
בהצלחה במבחן.
הטכניקה של התרגיל האחרון היא הפיכת מספר מעורב לשבר מדומה וזה מוסבר כאן
https://www.m-math.co.il/5th-grade/change-mixed-fractions/
פשוט תעשי תכפילי מונה למונה ומכנה למכנה זהו ואני יודעת שהיה לך כבר מבחן אבל עם יהיה לך שוב על זה אז זכרי מה שאמרתי
שלום
זה נכון מה שכתבת אבל הבעיה היא שבתרגיל שהיא מדברת עליו אין מונה ומכנה, צריך לבצע פעולה מקדימה כדי שיהיה מונה ומכנה.
הי!
איך אני מכפילה שבר מעורב בשלם?
נ.ב. סורי שאני חופרת!
הכל בסדר. אנחנו אתר פתוח ושמח בשאלות.
צריך להפוך את השלם ואת המספר המעורב לשבר מדומה ואז להכפיל.
מוסבר כאן
https://www.m-math.co.il/wp-admin/index.php
ידוע לך איפה יש תרגילים של שלושה שברים לתירגול?
ניתן למצוא כאן
https://www.m-math.co.il/5th-grade/multiplying-fractions-3/
נ.ב. האתר פצץ זה ממש ממש עוזר לי להתקדם ממצב אפסי אני כבר בתישעים האתר הזה מעולה אני אתקבל לאולפנה רק בזכותכם ממליצה בחוםםםם!!!!!!!!
איזו שמחה לשמוע!
רק הערה קטנה יש שיטה מאוד פשוטה ומיוחדת לגלות שברים מעורבים נגיד יש לנו את המספר 3 וארבעה חמישיות אז עושים 3 כפול 5 ועוד 4 שווה 19 נכון? אז זה אומר שזה 19 חמישיות תבדקו ותראו! שמחתי לעזור!
תודה רבה
שלום וברכה!
אני מחפש כללים בכפל וחילוק של שברים שליליים.
וכן את הנוסחה של כ.מ.מ.
תודה רבה!
שלום
אלו אותם כללים של כפל וחילוק מספרים שלמים שליליים.
https://www.m-math.co.il/math-7th-grade/negative-numbers-multiplying/
אתר ממש טוב!!!
עזרתם לימאוד!!
ממליצה בחום!
תודה :)
תודהההה
בכיף
מה הייתי עושה בלעדיכם ממש עזרתם לי!
איזה כיף!
אתם ממש טובים
תודה רבה
משימות ממש טובות ללימוד אם אתה חולה או משהו, ממש עוזר!
ממליץ בחום.
תודה