בדף זה נלמד את שיטת הפרפר לחיבור וחיסור שברים.
השיטה באה “להחליף” את נושא מציאת מכנה המשותף במשהו טכני ופשוט.
אני באופן אישי לא אוהב את השיטה הזו, כי:
1.לרוב לומדים את הטכניקה שלב בלבד ולא מבינים את ההיגיון המתמטי שלה.
חישובים ללא הגיון פוגעים בתלמידים לטווח הארוך.
2.השיטה “מדלגת” על נושא מציאת מכנה משותף, ומדובר בנושא חשוב ואפילו חשוב מאוד עבור תלמידים שרוצים ללמוד 4-5 יחידות.
3.השיטה מתאימה רק לתרגילים הכוללים שני שברים, אם התרגיל כולל 3 שברים עם מכנים שונים אז לא ניתן להשתמש בשיטה.
ומה תעשו אז? תלמדו שיטה חדשה?
אז אם כך, למה השיטה כאן?
כי שאלו אותי עליה.
וכי אם יש לכם מבחן מחר השיטה יכולה לעזור – ובתנאי שתלמדו ממש אחרי מחר את נושא המכנה המשותף.
היכרות עם שיטת הפרפר וההיגיון שלה
נסתכל על התרגיל הבא:

על מנת לפתור את התרגיל ניצור את המכנה המשותף על ידי כפל המכנים.
3 * 4 = 12

את מה שיש במונה נקבע על ידי “כפל באלכסון”

2 * 4 = 8
3 * 1 = 3
הסימן שבין שני המספרים הללו הוא +, כמו הסימן בתרגיל.

ובכך הגענו לפתרון.
וגם רואים למה קוראים לשיטה “שיטת הפרפר”.
ומה ההיגיון מאחורי השיטה?
בעבר למדנו שמותר להרחיב שבר על ידי כפל של המונה והמכנה באותו מספר.
למשל את השבר
![]()
ניתן להרחיב ולשמור על ערכו על ידי כפל פי 4.

וזה בדיוק מה שעשינו בתרגיל, הרחבנו את 2/3 ל- 8/12.

ואת השבר 1/4 הרחבנו על ידי כפל פי 3.

וכך זה נראה בתרגיל:

לסיכום
“שיטת הפרפר” מאפשרת לנו להרחיב שברים ולפתור תרגילי חיבור וחיסור מבלי לחשוב.
תרגילים
תרגיל 1

תרגיל 2

תרגיל 3

תרגיל 4

תרגיל 5

תרגיל 6








הי
לא כול כך הבנתי מה מכפילי את המונים במונים והמחנים במחנים??
אם אתה יכול בבקשה לשלוח לי איך בדיוק עושים את השיטה אני ממש השמח
ותדע שאתה אוסה עבודת חסד
תודה רבה!!
אני מחכה לתשובה במייל
שלום
ההסבר נמצא כאן, אני לא שולח דברים במייל.
אם את מנויה צרי קשר בוואטסאפ.