בדף זה הצעה לפתרון בגרות במתמטיקה ברמת 3 יחידות שאלון 381 חורף 2020.
טופס הבגרות עם השאלון לא מופיע כאן ויש להוריד את השאלון מהאינטרנט.
שאלה 1
סעיף א:
דרך הפתרון היא הצבה של y = 0 בפונקציה ופתרון המשוואה הריבועית המתקבלת על יד טרינום.
על פי הגרף הנתון הנקודות A ו – B הן נקודות החיתוך עם ציר x.
בנקודות החיתוך עם ציר x מתקיים y = 0, לכן על מנת למצוא את הנקודות A ו – B נציב בפונקציה y = 0:
y = -x² – 2x + 3
0 = -x² – 2x + 3
x² + 2x – 3 = 0
נפתור את המשוואה הריבועית שהתקבלה בעזרת טרינום:
x² + 2x – 3 = 0
x² – x + 3x – 3 = 0
נוציא גורמים משותפים:
x² – x + 3x – 3 = 0
x(x – 1) + 3(x – 1) = 0
נוציא שוב גורם משותף:
(x – 1)(x + 3) = 0
נקבל שני פתרונות:
x – 1 = 0
או:
x + 3 = 0
פתרון 1:
x – 1 = 0
x = 1
נקבל את הנקודה:
(1,0)
פתרון 2:
x + 3 = 0
x = -3
נקבל את הנקודה:
(-3,0)
נתבונן בגרף הנתון:
מהגרף נסיק:
A(-3,0)
B(1,0)
תשובה:
A(-3,0)
B(1,0)
סעיף ב:
דרך הפתרון היא שימוש בגרף הנתון.
ניעזר בגרף הנתון על מנת למצוא את תחומי השליליות של הפרבולה:
על פי הגרף תחום השליליות הוא:
x < -3
x > 1
תשובה:
תחום השליליות הוא:
x < -3
x > 1
סעיף ג:
דרך הפתרון היא שימוש בנוסחה:
למציאת שיעור ה – x של הקודקוד והצבה של התוצאה במשוואת הפרבולה על מנת למצוא את שיעור ה – y של הקודקוד.
הנקודה C היא קודקוד הפרבולה.
נמצא את שיעור ה – x של הקודקוד בעזרת הנוסחה:
כאשר:
a – המקדם של x².
b – המקדם של x.
לכן שיעור ה – x של הנקודה C הוא 1-.
על מנת למצוא את שיעור ה – y הנקודה C נציב x = -1 במשוואת הפרבולה:
y = -x² – 2x + 3
yC = -(-1)² – 2*(-1) + 3
yC = -1 + 2 + 3
yC = 4
לכן הנקודה C היא:
C(-1,4)
תשובה:
C(-1,4)
סעיף ד:
דרך הפתרון היא חישוב שטח המשולש AOC בעזרת הנוסחה:
נחשב את שטח המשולש בעזרת הנוסחה:
נוריד מהקודקוד C גובה לבסיס AO.
מכיוון שהגובה מקביל לציר y אורכו הוא שיעור ה – y של הנקודה C.
נסמן את הגובה כ – h:
h = yC = 4
נמצא את אורכו של הבסיס AO.
נתון כי הנקודה O היא ראשית הצירים.
ידוע לנו כי הנקודה A היא:
A(-3,0)
מכיוון ששתי הנקודות נמצאות על ציר ה – x אורך הקטע AO שווה להפרש שיעורי ה – x של הנקודות A ו – O:
AO = xO – xA
AO = 0 – (-3)
AO = 3
כעת נחשב את שטח המשולש:
תשובה:
שטח המשולש AOC הוא 6 יח”ש.
שאלה 2
סעיף א 1:
על פי הגרף:
a1 = 11
a2 = 8
a3 = 5
סעיף א 2:
הפרש הסדרה שווה להפרש בין כל שני איברים צמודים לכן:
d = a2 – a1
נציב:
a1 = 11
a2 = 8
d = a2 – a1
d = 8 – 11
d = -3
תשובה:
הפרש הסדרה הוא:
d = -3
סעיף ב:
דרך הפתרון היא שימוש בנוסחת הנסיגה של סדרה חשבונית:
an = a1 + (n – 1)d
אנו מעוניינים למצוא את מיקומו בסדרה של האיבר הנתון, כלומר את n.
נשתמש בנוסחת הנסיגה של סדרה חשבונית:
an = a1 + (n – 1)d
נציב בנוסחה:
a1 = 11
d = -3
an = -13
ונמצא את n:
an = a1 + (n – 1)d
-13 = 11 + (n – 1)*(-3)
-13 = 11 -3n + 3
-13 = 14 – 3n
3n = 27
n = 9
תשובה:
האיבר הנתון הוא האיבר התשיעי בסדרה.
סעיף ג:
דרך הפתרון היא שימוש בנוסחת הסכום של סדרה חשבונית:
נסמן את מספר האיברים הראשונים בסדרה שסכומם הוא 66- כ – k.
נשתמש בנוסחת הסכום של סדרה חשבונית על מנת למצוא את k:
נציב:
Sk = -66
a1 = 11
d = -3
-132 = k(22 – 3k + 3)
-132 = k(25 – 3k)
-132 = 25k -3k²
3k² – 25k -132 = 0
נשתמש בנוסחת השורשים על מנת לפתור את המשוואה הריבועית שהתקבלה:
מכיוון ש – k מיצג מספר של איברים הוא לא יכול להיות שלילי או לא שלם, לכן נבחר בפתרון הראשון:
k = 12
תשובה:
הסכום של 12 האיברים הראשונים בסדרה הוא 66-.
שאלה 3
סעיף א 1:
דרך הפתרון היא שימוש בנוסחה:
Mt = M0*qt
מדובר בבעיה של גידול ודעיכה.
נתון כי המשכורת ההתחלתית של יעל הייתה 8000 ש”ח, לכן נגדיר:
M0 = 8000
נתון כי משכורתה של יעל עולה בכל שנה ב – 3% לכן נסמן את אחוז הגידול כ:
p = 3
נמצא את מקדם הגידול – q בעזרת הנוסחה המקשרת בין מקדם הגידול לאחוז הגידול:
אנו מעוניינים למצוא את משכורתה של יעל כעבור שנתיים מחתימת ההסכם כלומר את M2, נשתמש בנוסחת הגידול והדעיכה:
Mt = M0*qt
על מנת למצוא את M2 נציב בנוסחה:
M0 = 8000
q = 1.03
t = 2
Mt = M0*qt
M2 = 8000*(1.03)²
M2 = 8487.2
תשובה:
משכורתה של יעל לאחר שנתיים תהייה 8487.2 ש”ח.
סעיף א 2:
דרך הפתרון היא הצבה של Mt = 9000 בנוסחת הגידול והדעיכה.
נציב בנוסחת הגידול והדעיכה Mt = 9000 ונמצא את t:
Mt = M0*qt
9000 = 8000*(1.03)t
1.125 = 1.03t
נציב ערכי t ונראה עבור איזה ערך של t נקבל כי:
1.03t > 1.125
t = 1:
1.03t = 1.03 < 1.125
t = 2
1.03t = 1.03² = 1.0609 < 1.125
t = 3
1.03t = 1.03³ = 1.0927 < 1.125
t = 4
1.03t = 1.034 = 1.1255 > 1.125
לכן לאחר 4 שנים לראשונה משכורתה של יעל תהייה גדולה מ – 9000 ש”ח, כלומר בשנת 2023
תשובה:
בשנת 2023 לראשונה משכורתה של יעל תהייה גדולה מ – 9000 ש”ח.
סעיף ג:
נתון כי משכורתו ההתחלתית של אלעד היא 6000 ש”ח לכן נגדיר:
N0 = 6000
נתון כי לאחר שנתיים משכורתו של אלעד תהיה 6615 ש”ח לכן נגדיר:
N2 = 6615
נסמן את מקדם הגידול של המשכורת של אלעד כ – r.
נשתמש בנוסחת הגידול והדעיכה על מנת למצוא את r:
Mt = M0*qt
Nt = N0*rt
נציב:
t = 2
N0 = 6000
N2 = 6615
Nt = N0*rt
6615 = 6000*r²
r² = 1.1025
r = ±1.05
מקדם הגידול חייב להיות חיובי לכן נבחר בפתרון החיובי:
r = 1.05
על מנת למצוא את אחוז הגידול נשתמש בנוסחה המקשרת בין מקדם הגידול לאחוז הגידול:
105 = 100 + p
p = 5
לכן בכל שנה משכורתו של אלעד עולה ב – 5%.
תשובה:
בכל שנה משכורתו של אלעד עולה ב – 5%.
שאלה 4
סעיף א:
דרך הפתרון היא למצוא את אורך הקטע EO בעזרת שימוש בתכונות קטע אמצעים במשולש ABC, ולאחר מכן מציאת הגובה SO בעזרת שימוש בפונקציית הטנגנס במשולש SEO.
נתבונן במשולש ABC:
נראה כי הקטע AC עובר בנקודה O:
הפרמידה הנתונה היא פרמידה ישרה ולכן הגובה שלה פוגש את מישור הבסיס בנקודת מפגש האלכסונים.
לכן הנקודה O היא נקודת מפגש האלכסונים.
AC הוא אלכסון במלבן הבסיס לכן הוא עובר גם בנקודה O.
מכיוון שהאלכסונים במלבן מתקיים:
AO = OC
נתון כי E היא אמצע הקטע AB.
מכיוון שהקטע יוצא מאמצע קטע אחד לאמצע קטע שני במשולש ABC הוא קטע אמצעים במשולש.
לכן הוא שווה לחצי מהבסיס BC:
EO = 0.5BC
EO = 0.5*14
EO = 7
נתבונן במשולש SEO:
ניעזר בפונקצית הטנגנס על מנת למצוא את SO – גובה הפרמידה:
7*tan(52) = SO
SO = 8.96
תשובה:
גובה הפרמידה הוא 8.96 ס”מ.
סעיף ב:
דרך הפתרון היא שימוש בפונקציית הקוסינוס במשולוש SEO:
עלינו למצוא את הגובה לצלע AB בפאה SAB, מכיוון שהפרמידה ישרה הפאות הן משולש שווי שוקיים, לכן הגובה הוא SE מכיוון ש – E היא אמצע קטע לכן SE תיכון ובמשולש שווה שוקיים התיכון לבסיס הוא גם הגובה.
נתבונן שוב במשולש SEO:
נשתמש בפונקציית הקוסינוס על מנת למצוא את SE:
SE*cos(52) = 7
SE = 11.37
תשובה:
אורך הגובה לצלע AB בפאה SAB הוא 11.37 ס”מ.
סעיף ג:
דרך הפתרון היא שימוש בנוסחה לחישוב שטח משולש:
נתבונן במשולש SAB:
נחשב את שטח המשולש בעזרת הנוסחה:
SSAB = 34.11
תשובה:
שטח המשולש SAB הוא 34.11 סמ”ר
שאלה 5
סעיף א:
דרך הפתרון היא שימוש בנוסחה:
נסדר את הנתונים בטבלה:
הציון | 60 | 70 | 80 |
שכיחות (מספר התלמידים) | 3 | 8 | 5 |
נחשב את הממוצע באמצעות הנוסחה לחישוב ממוצע משוקלל:
תשובה:
הממצוע בכיתה הוא 71.25.
סעיף ב:
בכיתה יש מספר זוגי של תלמידים:
3 + 8 + 5 = 16
לכן החציון הוא ממוצע של האיברים במיקומים:
מכיוון שאצלנו 16 איברים בסדרה מדובר באיבר השמיני והתשיעי.
בקבוצה הנתונה שני האיברים הנ”ל הם 70.
לכן החציון הוא 70.
תשובה:
החציון הוא 70.
סעיף ג:
ממוצע הציונים גדל מכיוון שמצאנו כי הממוצע של 16 התלמידים בכיתה היה 71.25, לקבוצה זו אנו מוסיפים עוד 6 תלמידים שקיבלו 80 – ציון גבוה מהממוצע לכן הם מעלים את הממוצע.
סעיף 6
סעיף א:
ניעזר בגרף ההתפלגות הנורמלית:
סטיית התקן הנתונה היא 6, והממוצע 74.
לכן הסטייה המתאימה לציון 68 היא סטיית תקן אחת כלפי מטה:
x – s
נקיף את החלק בגרף שמייצג ציונים נמוכים מ – 68:
נסכום את האחוזים של הנבחנים שקיבלו ציון נמוך מ – 68:
0.5% + 1.5% + 5% + 9% = 16%
לכן ל – 16 אחוזים מהנבחנים קיבלו ציון נמוך מ – 68.
תשובה:
16 אחוזים מהנבחנים קיבלו ציון נמוך מ – 68.
סעיף ב:
הציון 86 נמצא שתי סטיות תקן מעל הממוצע:
86 = 74 + 12 = 74 +2*6 = x + 2s
נקיף את החלק בגרף שמייצג ציונים גבוהים מ – 86:
נסכום את האחוזים המתאימים:
1.5% + 0.5% = 2%
לכן ל – 2 אחוזים מהנבחנים יש ציון מעל 86 ולכן הם זכאים למלגה.
תשובה:
2 אחוזים מהנבחנים זכאים למלגה.
סעיף ג:
נראה לכמה סטיות תקן מתאים הציון 65.
הציון 65 מתאים ל – 1.5 סטיות תקן כלפי מטה:
65 = 74 – 9 = 74 – 6 – 3 = x – s – 0.5s = x -1.5s
נקיף את החלק המתאים בגרף:
נסכום את האחוזים המתאימים:
0.5% + 1.5% + 5% = 7%
כלומר ל – 7 אחוזים מהנבחנים ציון נמוך מ – 65.
נתון כי 420 נבחנים קיבלו ציון נמוך מ – 65, נסמן ב- y את המספר הכולל של הנבחנים ונמצא אותו בעזרת הנתון:
7y = 42000
y = 6000
תשובה:
בבחינה נבחנו 6000 נבחנים.