בדף זה הצעה לפתרון בגרות במתמטיקה ברמת 3 יחידות שאלון 802 (כיום 381) חורף 2017
טופס הבגרות עם השאלון לא מופיע כאן ויש להוריד את השאלון מהאינטרנט.
שאלה 1
סעיף א:
דרך הפתרון היא הצבת y = 0 במשוואת הפרבולה ופתרון המשוואה הריבועית המתקבלת בעזרת נוסחת השורשים.
נתון כי הנקודות A ו – B נמצאות על ציר ה – x לכן שיעור ה – y שלהן הוא 0.
על מנת למצוא את שיעורי ה – x שלהן נציב y = 0 במשוואת הפרבולה:
y = -x² + 3x + 4
0 = -x² + 3x + 4
x² – 3x – 4 = 0
נפתור את המשוואה הריבועית שהתקבלה בעזרת נוסחת השורשים:
![]()


![]()

![]()
קיבלנו את שתי נקודות החיתוך:
(4,0)
(-1,0)
נתבונן בגרף הנתון:

על פי הגרף שיעור ה – x של הנקודה A שלילי לכן הנקודות הן:
A(-1,0)
B(4,0)
תשובה:
A(-1,0)
B(4,0)
סעיף ב:
נתבונן שוב בגרף:

התחום בו הפרבולה חיובית הוא התחום בו היא נמצאת מעל ציר ה – x, לכן הפרבולה חיובית בתחום:
-1 < x < 4
תשובה:
תחום החיוביות של הפרבולה הוא:
-1 < x < 4
סעיף ג:
נתון כי הנקודה C היא נקודת החיתוך של הפרבולה עם ציר y לכן שיעור ה – x שלה הוא 0.
על מנת למצוא את שיעור ה – y שלה נציב x = 0 במשוואת הפרבולה:
y = -x² + 3x + 4
yC = -0² + 3*0 + 4
yC = 4
לכן הנקודה C היא:
C(0,4)
תשובה:
C(0,4)
סעיף ד:

מכיוון ששתיים מצלעותיו של המשולש BCO – הצלעות CO ו – BO, מונחות על הצירים מדובר במשולש ישר זווית לכן שטח המשולש הוא:
![]()
נחשב את אורך הצלע CO, מכיוון שהצלע CO מונחת על ציר y אורכה שווה להפרש בין שיעורי ה – y של הנקודות:
CO = xC – xO
CO = 4 – 0 = 4
נחשב את את אורך הצלע BO, מכיוון שהצלע BO מונחת על ציר x אורכה שווה להפרש בין שיעורי ה – x של הנקודות:
BO = xB – xO
BO = 4 – 0 = 4
כעת נחשב את השטח:
![]()
![]()
תשובה:
שטח המשולש BCO הוא 8 יח”ש.
שאלה 2
סעיף א:
דרך הפתרון היא שימוש בגרף ובכך שהפרש הסדרה שווה להפרש בין כל שני איברים צמודים.
על פי הגרף הנתון נגדיר:
a1 = 10
a2 = 6
נתון כי הגרף מגדיר סדרה חשבונית.
הפרש סדרה חשבונית שווה להפרש בין כל שני איברים צמודים לכן:
d = a2 – a1
d = 6 – 10
d = -4
תשובה:
a2 = 6
d = -4
סעיף ב:
דרך הפתרון היא שימוש בנוסחת הסכום של סדרה חשבונית:

אנו מעוניינים למצוא את סכם עשרת האיברים הראשונים בסדרה.
נשתמש בנוסחת הסכום של סדרה חשבונית:

נציב בנוסחה:
a1 = 10
d = -4
n = 10


S10 = 5(20 – 9*4)
S10 = 5(20 – 36)
S10 = 5(-16)
S10 = -80
תשובה:
סכום עשרה האיברים הראשונים בסדרה הוא:
S10 = -80
סעיף ג:
דרך הפתרון היא שימוש בנוסחת האיבר הכללי.
נשתמש בנוסחת האיבר הכללי של סדרה חשבונית:
an = a1 + (n – 1)d
נציב:
an = -18
a1 = 10
d = -4
נמצא את n:
an = a1 + (n – 1)d
-18 = 10 + (n – 1)*(-4)
-28 = -4n + 4
4n = 32
n = 8
תשובה:
האיבר השמיני בסדרה הוא 18-.
סעיף ד:
דרך הפתרון היא שימוש בנוסחת האיבר הכללי.
נציב an = -36 בנוסחת האיבר הכללי על מנת לקבוע האם מדובר באיבר בסדרה:
an = a1 + (n – 1)d
-36 = 10 + (n – 1)*(-4)
-46 = -4n + 4
4n = 50
n = 12.5
קיבלנו כי n הוא מספר לא שלם, אך זה לא יכול להיות מכיוון ש – n הוא האינדקס (המיקום) של האיבר בסדרה.
לכן 36- אינו איבר בסדרה.
שאלה 3
סעיף א:
דרך הפתרון היא שימוש בנוסחת הגידול והדעיכה ובנוסחת הנסיגה של סדרה חשבונית.
נחשב את הסכום כעבור שנה בתוכנית א:
על פי הנתון נגדיר:
M0 = 35000
נתון כי אחוז הגידול הוא 7% על מנת למצוא את מקדם הגידול נשתמש בנוסחה המקשרת בין אחוז הגידול למקדם הגידול:
![]()
![]()
q = 1.07
כעת נשתמש בנוסחת הגידול והדעיכה על מנת למצוא את הסכום כעבור שנה:
Mt = M0*qt
נציב:
M0 = 35000
q = 1.07
t = 1
Mt = M0*qt
M1 = 35000*1.071
M1 = 37450
כלומר הסכום כעבור שנה בתוכנית א יהיה 37450 שקלים.
כעת נחשב את הסכום בתוכנית ב:
נתון כי בתוכנית ב כל שנה מתווסף סכום של 2500 שקלים.
כלומר מדובר בסדרה חשבונית.
נגדיר:
a0 = 35000
d = 2500
נשתמש בנוסחת הנסיגה של סדרה חשבונית:
an = a0 + n*d
נציב:
a0 = 35000
d = 2500
n = 1
an = a0 + n*d
a1 = 35000 + 1*2500
a1 = 37500
כלומר בתוכנית ב הסכום כעבור שנה יהיה 37500 שקלים.
תשובה:
בתוכנית א הסכום כעבור שנה יהיה 37450 שקלים.
בתוכנית ב הסכום כעבור שנה יהיה 37500 שקלים.
סעיף ב:
דרך הפתרון היא שימוש בנוסחת הגידול והדעיכה ובנוסחת הנסיגה של סדרה חשבונית.
על מנת למצוא את הסכום כעבור שנתיים בתוכנית א נשתמש שוב בנוסחת הגידול והדעיכה:
Mt = M0*qt
נציב:
M0 = 35000
q = 1.07
t = 2
Mt = M0*qt
M2 = 35000*1.07²
M2 = 40071.5
כלומר בתוכנית א הסכום כעבור שנתיים 40071.5 שקלים.
על מנת למצוא את הסכום כעבור שנתיים בתוכנית ב נשתמש בנוסחת הנסיגה לסדרה חשבונית:
an = a0 + n*d
נציב:
a0 = 35000
d = 2500
n = 2
an = a0 + n*d
a2 = 35000 + 2*2500
a2 = 40000
כלומר בתוכנית ב הסכום כעבור שנתיים יהיה 40000 שקלים.
תשובה:
בתוכנית א הסכום כעבור שנתיים יהיה 40071.5 שקלים.
בתוכנית ב הסכום כעבור שנתיים יהיה 40000 שקלים.
סעיף ג 1:
דרך הפתרון היא שימוש בנוסחת הנסיגה של סדרה חשבונית.
נשתמש שוב בנוסחת הנסיגה של סדרה חשבונית:
an = a0 + n*d
נציב:
a0 = 35000
d = 2500
n = 4
an = a0 + n*d
a4 = 35000 + 4*2500
a4 = 45000
תשובה:
הסכום כעבור 4 שנים יהיה 45000.
סעיף ג 2:
נחלק את הסכום כעובר 4 שנים בסכום ההתחלתי ונכפיל את התוצאה ב – 100:
![]()
נחסר 100 מהתוצאה שקיבלנו על מנת לקבוע בכמה אחוז גדל הסכום:
128.57 – 100 = 28.57
תשובה:
הסכום גדל ב – 28.57%.
שאלה 4

סעיף א:
דרך הפתרון היא שימוש בנתון על שטח המשולש BFC.
נתבונן במשולש BFC:
אנו מעוניינים למצוא את צלע הריבוע כלומר את BC.

נתון כי שטח המשולש BFC הוא 45 סמ”ר
מדובר במשולש ישר זווית מכיוון שהזווית C ישרה (ABCD ריבוע).
לכן שטחו שווה לחצי המכפלה בין FC ל – BC:
![]()
6*BC = 90
BC = 15
תשובה:
אורך צלע הריבוע הוא 15 ס”מ.
סעיף ב:
דרך הפתרון היא שימוש במשפט פיתגורס.
נתבונן במשולש ABD:

הצלעות AB ו – AD הן צלעות של הריבוע ולכן אורכן הוא 15 ס”מ.
אנו מעוניינים למצוא את אורך אלכסון הריבוע כלומר את BD.
נשתמש במשפט פיתגורס על מנת למצוא אותו:
BD² = AB² + AD²
BD² = 15² + 15²
BD² = 2*15²
BD = ±15√2
מכיוון ש – BD הוא אלכסון בריבוע נבחר בפתרון חיובי:
BD = 15√2
תשובה:
ס”מ BD = 15√2
סעיף ג:
דרך הפתרון היא שימוש בפונקציית הטנגנס ובכך שסכום הזוויות בכל משולש הוא 180 מעלות.
נתבונן שוב במשולש BFC:

הזווית C היא זווית ישרה (90 מעלות) מכיוון שהיא אחת מזוויותיו של הריבוע.
נמצא את הזווית:
∠BFC
נשתמש בפונקציית הטנגנס:
![]()
![]()
∠BFC = tan-1(2.5)
∠BFC = 68.19
כעת נמצא את הזווית:
∠FBC
סכום הזוויות במשולש הוא 180 מעלות לכן:
∠BFC + ∠FBC + ∠C = 180
68.19 + ∠FBC + 90 = 180
∠FBC = 21.81
תשובה:
∠C = 90
∠BFC = 68.19
∠FBC = 21.81
סעיף ד:
דרך הפתרון היא שימוש בנוסחה לחישוב שטח משולש:
![]()
נתבונן שוב בריבוע:

השלם שווה לסכום חלקיו לכן:
DC = DF + FC
15 = DF + 6
DF = 9
מכיוון שהצלע DF במשולש BDF נמצאת על צלע הריבוע ABCD הגובה שלה הוא BC.
לכן נחשב את שטח המשולש BDF בעזרת הנוסחה:
![]()
![]()
![]()
תשובה:
שטח המשולש BDF הוא 67.5 סמ”ר.
שאלה 5
סעיף א:
דרך הפתרון היא שימוש בהתסברות לאירוע משלים.
האירוע בו מוציאים מהקופסה כדור אדום היא האירוע המשלים להוצאת כדור צהוב או כחול לכן:
p(אדום) = 1 – p(כחול) – p(צהוב)
p(אדום) = 0.3 – 0.6 – 1
p(אדום) = 0.1
תשובה:
ההסתברות להוציא כדור אדום היא 0.1.
סעיף ב:
נתון כי בקופסה 1800 כדורים.
בנוסף ידועות לנו ההסתברויות להוצאת כדור מכל צבע:
p(אדום) = 0.1
p(כחול) = 0.6
p(צהוב) = 0.3
לכן מספר הכדורים האדומים הוא:
1800*0.1 = 180
מספר הכדורים הכחולים הוא:
1800*0.6 = 1080
מספר הכדורים הצהובים הוא:
1800*0.3 = 540
תשובה:
כדורים אדומים – 180
כדורים כחולים – 1080
כדורים צהובים – 540
סעיף ג:
נשתמש בדיאגרמת עץ:

אנו מעוניינים למצוא את את ההסתברות ששני הכדורים שיוצאו יהיו צהובים.
קיים רק מסלול אחד אפשרי – צהוב,צהוב:
p(שניים צהובים) = p(צהוב)*p(צהוב)
p(שניים צהובים) = 0.3*0.3
p(שניים צהובים) = 0.09
תשובה:
ההסתברות ששני הכדורים שיוציאו יהיו צהובים היא 0.09.
סעיף ד:
אנו מעוניינים למצוא את ההסתברות לכך שהכדור הראשון שיוציאו יהיה כחול והכדור השני שיוציאו יהיה אדום.
המסלול הוא כחול,אדום:
p(כחול,אדום) = p(כחול)*p(אדום)
p(כחול,אדום) = 0.1*0.6
p(כחול,אדום) = 0.06
תשובה:
ההסתברות שהכדור הראשון שיוציאו יהיה כחול והשני אדום היא 0.06.
סעיף ה:
קיימים שני מסלולים אפשריים:
כחול,אדום
אדום כחול
לכן ההסתברות היא:
p = p(כחול)*p(אדום) + p(אדום)*p(כחול)
p = 0.6*0.1 + 0.1*0.6
p = 0.06 + 0.06
p = 0.12
תשובה:
ההסתברות שאחד הכדורים יהיה כחול והשני אדום היא 0.12.
שאלה 6
סעיף א 1:
דרך הפתרון היא שימוש בגרף הנתון.
משיקולי סימטריה אורך החיים הממוצע של סוללה הוא הממוצע של שני הערכים הנתונים בגרף הנתון:
![]()
תשובה:
אורך החיים הממוצע של הסוללה הוא 250 שעות.
סעיף א 2:
ניעזר בגרף ההתפלגות הנורמלית:

נבדוק לכמה סטיות תקן מתאים אורך חיים של 280 שעות:
7% = 5% + 1.5% + 0.5%
לכן אורך חיים של 280 שעות מתאים ל – 1.5 סטיות תקן כלפי מעלה:
280 = x + 1.5s
280 = 250 + 1.5s
1.5s = 30
s = 20
תשובה:
סטיית התקן היא 20 שעות.
סעיף ב:
נבדוק לכמה סטיות תקן מתאים אורך חיים של 290 שעות:
290 = 250 + 2*20 = x + 2s
אורך חיים של 290 שעות מתאים לשתי סטיות תקן כלפי מעלה.
אנו מעוניינים למצוא לכמה אחוזים יש אורך חיים גבוה מ – 290 שעות, נסמן בגרף ההתפלגות הנורמלית את האזור המתאים:
נסכום את האחוזים:
1.5% + 0.5% = 2%
תשובה:
ל – 2% מהסוללות אורך חיים גבוה מ – 290 שעות.
סעיף ג:
נתון כי המפעל קנה 2000 סוללות.
אנו מעוניינים למצוא לכמה מהן אורך חיים של מעל 290 שעות.
בסעיף הקודם מצאנו כי ל – 2% מהסוללות אורך חיים גבוה מ – 290 שעות.
כלומר בעצם אנו צריכים למצוא כמה הם 2% מ – 2000:
2000*0.02 = 40
כלומר ל – 40 מתוך 2000 הסוללות שרכש המפעל יש אורך חיים של מעל ל – 290 שעות.
תשובה:
ל – 40 מתוך 2000 הסוללות שרכש המפעל יש אורך חיים של מעל ל – 290 שעות.