פתרון בגרות במתמטיקה 3 יחידות קיץ 2021 שאלון 381

בדף זה הצעה לפתרון בגרות במתמטיקה ברמת 3 יחידות שאלון 381 (לשעבר 802) קיץ 2021.

טופס הבגרות עם השאלון לא מופיע כאן ויש להוריד את השאלון מהאינטרנט.

שאלה 1

סעיף א:

המקדם של x² בפונקציה g(x) חיובי, לכן מדובר בפרבולת מינימום, לכן הגרף המתאים עבורה הוא גרף 1.
המקדם של x² בפונקציה f(x) שלילי, לכן מדובר בפרבולת מקסימום, לכן הגרף המתאים עבורה הוא גרף 2.

תשובה:
g(x) – גרף 1
f(x) – גרף 2

סעיף ב:

דרך הפתרון היא הצבה של f(x) = 0 במשוואת הפרבולה f(x) ופתרון המשוואה הריבועית המתקבלת בעזרת נוסחת השורשים.

גרף 2 חותך את ציר x בנקודות A ו – B, כלומר f(x) חותכת את ציר x בנקודות A ו – B.
בנקודות החיתוך עם ציר ה – x שיעור ה – y הוא 0.
לכן על מנת למצוא את שיעורי ה – x של הנקודות A ו – B נציב בפונקציה – f(x) = 0:

f(x) = -x² + 4x – 3
0 = -x² + 4x – 3
x² – 4x + 3 = 0

נפתור את המשוואה הריבועית שהתקבלה בעזרת נוסחת השורשים:

לכן קיבלנו את הנקודות:

(3,0)
(1,0)

נתבונן בשרטוט הנתון:

על פי השרטוט שיעור ה – x של הנקודה B גדול משיעור ה – x של הנקודה A לכן:

A(1,0)
B(3,0)

תשובה:
A(1,0)
B(3,0)

סעיף ג:

דרך הפתרון היא שימוש בנוסחה:

נמצא את הקודקודים של שתי הפרבולות בעזרת הנוסחה:

כאשר:
b – המקדם של x.
a – המקדם של x².

נמצא את שיעור ה – x של הנקודה E בעזרת הנוסחה:
נזכור כי E היא הקודקוד של g(x) לכן נציב בנוסחה:
a = 1
b = -4

נמצא את שיעור ה – x של הנקודה K בעזרת הנוסחה:
נזכור כי K היא הקודקוד של f(x) לכן נציב בנוסחה:
a = -1
b = 4

קיבלנו אם כן כי שיעורי ה – x של הקודקודים זהים זה לזה:

xE = xK = 2

סעיף ד:

דרך הפתרון היא מציאת הגובה והבסיס של המשולש AEB ושימוש בנוסחה לחישוב שטח משולש:

נציב x = 2 ב – g(x) על מנת למצוא את שיעור ה – y של הנקודה E:

g(x) = x² – 4x + 10
g(2) = 2² – 4*2 + 10
g(2) = 4 – 8 + 10
g(2) = 6

לכן הנקודה E היא:

E(2,6)

נתבונן בשרטוט הנתון:

על מנת לחשב את שטח המשולש נשתמש בנוסחה לחישוב שטח משולש:

על פי השרטוט הגובה הוא שיעור ה – y של הנקודה E:

h = g(2) = 6

הבסיס הוא AB, מכיוון שהנקודות A ו – B נמצאות על ציר ה- x אורך הקטע AB הוא הפרש שיעורי ה – x:

AB = xB – xA
AB = 3 – 1
AB = 2

נחשב כעת את שטח המשולש:

תשובה:
שטח המשולש ABE הוא 6 יח”ש.

 

שאלה 2

סעיף א:

נתון כי אורך הצלע של הריבוע הראשון בסדרת הריבועים הוא 2 יחידות אורך.
אנו מעוניינים למצוא את ההיקף של הריבוע הראשון – נסמנו ב – a1.
היקפו של ריבוע הוא 4 פעמים אורך הצלע לכן:

a1 = 4*2 = 8

תשובה:
היקף הריבוע הראשון בסדרת הריבועים הוא 8 יחידות אורך.

סעיף ב:

דרך הפתרון היא מציאת הפרש הסדרה ושימוש בנוסחת הנסיגה של סדרה חשבונית על מנת למצוא את האיבר החמישי בסדרה.

נתון כי היקף הריבוע השני בסדרה הוא 20 לכן נגדיר:

a2 = 20

נמצא את הפרש הסדרה, נזכור כי הפרש של סדרה חשבונית שווה להפרש של כל שני איברים צמודים בסדרה:

d = a2 – a1
d = 20 – 8
d = 12

אנו מעוניינים למצוא את היקף הריבוע החמישי בסדרה נשתמש בנוסחת הנסיגה של סדרה חשבונית על מנת למצוא אותו:

an = a+ (n – 1)d

נציב:
n = 5
a1 = 8
d = 12

an = a+ (n – 1)d
a5 = 8 + (5 – 1)*12
a5 = 8 + 4*12
a5 = 8 + 48
a5 = 56

תשובה:
היקף הריבוע החמישי בסדרה הוא 56 יחידות אורך.

סעיף ג:

דרך הפתרון היא שימוש בנוסחת הנסיגה של סדרה חשבונית.

נתון כי היקף הריבוע האחרון בסדרה הוא 140.
אנו מעוניינים למצוא את מספר האיברים בסדרה כלומר את n.
נציב an = 140 בנוסחת הנסיגה של סדרה חשבונית:

an = a+ (n – 1)d
140 = 8 + (n – 1)12
132 = 12n – 12
144 = 12n
n = 12

תשובה:
יש בסדרה 12 ריבועים.

שאלה 3

סעיף א:

דרך הפתרון היא מציאת מקדם הדעיכה באמצעות הנוסחה:

ושימוש בנוסחת הגידול והדעיכה למציאת המחיר בעוד 3 שנים.

נתון כי אחוז הדעיכה של מחיר המכונית הוא 9%.
נמצא את מקדם הדעיכה של מחיר המכונית בעזרת הנוסחה המקשרת בין אחוז הדעיכה ומקדם הדעיכה:

נתון כי מחיר המכונית כיום הוא 52750 שקלים לכן נגדיר:

M= 52750

אנו מעוניינים למצוא את המחיר בעוד שלוש שנים.
נשתמש בנוסחת הגידול והדעיכה:

Mt = M0*qt

נציב בנוסחה:
t = 3
M= 52750
q = 0.91

Mt = M0*qt
M3 = 52750*0.91³
M3 = 39750.87

תשובה:
מחיר המכונית בעוד 3 שנים יהיה 39750.87.

סעיף ב:

דרך הפתרון היא שימוש בנוסחת הגידול והדעיכה.

אנו מעוניינים למצוא את המחיר בה נקנתה המכונית כלומר המחיר לפני 3 שנים.
נשתמש שוב בנוסחת הגידול והדעיכה, נתון כי המחיר כיום הוא 52750 לכן נגדיר:

M3 = 52750

נשתמש בנוסחת הגידול והדעיכה:

Mt = M0*qt

נציב:
M3 = 52750
q = 0.91
t = 3

Mt = M0*qt
52750 = M0*0.91³
M0 = 70000

תשובה:
המחיר בו נקנתה המכונית לפני 3 שנים היה 70000 שקלים.

סעיף ג:

נמצא את מחיר המכונית בעוד 10 שנים בעזרת נוסחת הגידול והדעיכה:

Mt = M0*qt

נציב בנוסחה על פי הסעיפים הקודמים:
M0 = 70000
q = 0.91
t = 10

Mt = M0*qt
M10 = 70000*0.9110
M10 = 27259.12

כעת נמצא את ההפרש בין מחיר הקניה למחיר המכירה:

M0 – M10 = 70000 – 27259.12 = 42740.88

תשובה:
ההפרש בין מחיר הקניה למחיר המכירה הוא 42740.88 שקלים.

שאלה 4

סעיף א 1:

נתון כי AE ו – BF הם גבהים של הטרפז לכן המרובע ABEF הוא מלבן מכיוון שהוא מרובע שכל הזוויות הישרות.
לכן מכיוון שהצלעות הנגדיות במלבן שוות זו לזו:

EF = AB = 12

כעת נראה כי המשולשים ADE ו – BCF חופפים זה לזה:

AE = BF (שניהם גבהים בטרפז שווה שוקיים ולכן הם שווים זה לזה)

∠DAE = ∠CBF

(מכיוון שמדובר בטרפז שווה שוקיים)

AD = BC = 10 (נתון)

לכן המשולשים חופפים על פי משפט חפיפה צ.ז.צ.

מכיוון שהמשולשים חופפים זה לזה מתקיים:

DE = FC

השלם שווה לסכום חלקיו לכן:

CD = DE + FC + EF
18 =  FC + FC + 12
6 = 2FC
FC = 3

תשובה:
אורך הקטע FC הוא 3 יחידות אורך.

סעיף א 2:

דרך הפתרון היא שימוש במשפט פיתגורס.

נתבונן במשולש BFC:

אנו מעוניינים למצוא את גובה הטרפז כלומר את BF.

נשתמש במשפט פיתגורס:

BC² = FC² + BF²
10² = 3² + BF²
100 = 9 + BF²
BF² = 91
BF = ±√91

מכיוון ש – BF הוא גובה הטרפז נבחר בפתרון החיובי:

BF = √91

תשובה:
BF = √91

סעיף ב:

דרך הפתרון הוא שימוש בפונקציית הקוסינוס.

נתבונן שוב במשולש BFC:

אנו מעוניינים למצוא את הזווית החדה של הטרפז כלומר את הזווית:

∠BCF

נשתמש בפונקציית הקוסינוס על מנת למצוא זווית זו:

∠BCF = cos-1(0.3)
∠BCF = 72.54

תשובה:
גודל הזווית החדה של הטרפז הוא 72.54 מעלות.

סעיף ג:

דרך הפתרון היא שימוש במשפט פיתגורס.

השלם שווה לסכום חלקיו לכן:

DF = DE + EF = 3 + 12 = 15

נתבונן במשולש BDF:

נשתמש במשפט פיתגורס:

BD² = DF² + BF²
BD² = 15² + (√91)²
BD² = 225 + 91
BD² = 316
BD = ±2√79

מכיוון ש – BD הוא אלכסון בטרפז נבחר בפתרון החיובי:

BD = 2√79

תשובה:
BD = 2√79

סעיף ד:

דרך הפתרון היא שימוש בפונקציית הטנגנס.

נתבונן שוב במשולש BDF:

אנו מעוניינים למצוא את הזווית:

∠BDF

נשתמש בפונקציית הטנגנס על מנת למצוא אותה:

∠BDF = 32.45

תשובה:
גודל הזווית שבין האלכסון BD והבסיס DC הוא 32.45 מעלות.

שאלה 5

נארגן את התוצאות האפשריות בהטלת שתי קוביות באמצעות טבלה:

1 2 3 4 5 6
1 1,1 2,1 3,1 4,1 5,1 6,1
2 1,2 2,2 3,2 4,2 5,2 6,2
3 1,3 2,3 3,3 4,3 5,3 6,3
4 1,4 2,4 3,4 4,4 5,4 6,4
5 1,5 2,5 3,5 4,5 5,5 6,5
6 1,6 2,6 3,6 4,6 5,6 6,6

כעת נענה על סעיפי השאלה:

סעיף א:

על פי הטבלה ישנן 36 תוצאות אפשריות בהטלת שתי קוביות.
ישנן 6 תוצאות בהן הקוביות נופלות על אותו המספר:

1,1
2,2
3,3
4,4
5,5
6,6

לכן ההסתברות  ששתי הקוביות יפלו על אותו המספר היא:

תשובה:
ההסתברות ששתי הקוביות יפלו על אותו המספר היא:

סעיף ב:

קיימות חמש אפשרויות להטלה בה סכום שתי הקוביות יהיה 6:

1,5
2,4
3,3
4,2
5,1

לכן ההסתברות שסכום הטלת שתי הקוביות יהיה 6 היא:

תשובה:
ההסתברות שסכום המספרים ששתי הקוביות יפלו עליהם יהיה 6 היא:

סעיף ג:

נשתמש בטבלה, נסמן בה את המקרים בהם הסכום הוא 6:

1 2 3 4 5 6
1 1,1 2,1 3,1 4,1 5,1 6,1
2 1,2 2,2 3,2 4,2 5,2 6,2
3 1,3 2,3 3,3 4,3 5,3 6,3
4 1,4 2,4 3,4 4,4 5,4 6,4
5 1,5 2,5 3,5 4,5 5,5 6,5
6 1,6 2,6 3,6 4,6 5,6 6,6

כל האירועים בטבלה שנמצאים מעל המקרים המסומנים הם מקרים בהם הסכום יהיה קטן מ – 6.
ניתן לראות כי ישנן עשרה מקרים כאלו.
לכן ההסתברות שהסכום יהיה קטן מ – 6 היא:

תשובה:
ההסתברות שהסכום יהיה קטן מ – 6 היא:

סעיף ד:

על פי הטבלה ישנם 10 מקרים בהם רק קוביה אחת נופלת על הספרה 5:

5,1
5,2
5,3
5,4
5,6
1,5
2,5
3,5
4,5
6,5

לכן ההסתברות שבהם רק קוביה אחת תיפול על הספרה 5 היא:

תשובה:
ההסתברות שרק קוביה אחת תיפול על הספרה 5 היא:

שאלה 6

סעיף א:

נתון כי הממוצע הוא 76 וסטיית התקן היא 8.
לכן הסטייה המתאימה עבור הציון 64 היא אחת וחצי סטיות תקן כלפי מטה:

64 = 76 – 8 – 4 = x – s – 0.5s = x – 1.5s

נסמן את האזור בגרף המייצג ציונים בין 76 ל – 64:

נסכום את האחוזים:

9% + 15% + 19% = 43%

תשובה:
אחוז הנבחנים שלהם ציון בין 64 ל – 76 הוא 43%.

סעיף ב:

הציון 80 מתאים לחצי סטיית תקן כלפי מעלה:

80 = 76 + 4 = x + 0.5s

נסמן את האזור בגרף המייצג ציונים גבוהים מ – 80:

נסכום את האחוזים:

15% + 9% + 5% + 1.5% + 0.5% = 31%

תשובה:
אחוז הנבחנים שלהם ציון גבוה מ – 80 הוא 31%.

סעיף ג:

נתון כי המכללה תקבל 15% מהנבחנים להם הציונים הגבוהים ביותר.
נתון כי יעל קיבלה 84.
הציון 84 מתאים לסטיית תקן אחת כלפי מעלה:

84 = 76 + 8 = x + s

נסמן את האזורים בגרף המייצגים ציונים גבוהים מ – 84:

נסכום את האחוזים:

9% + 5% + 1.5% + 0.5% = 16%

כלומר ל – 16% מהנבחנים יש ציון גבוה מ – 84.
לכן יעל לא תתקבל למכללה.

תשובה:
יעל לא תתקבל למכללה.

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *