בדף זה הצעה לפתרון בגרות במתמטיקה ברמת 3 יחידות שאלון 381 קיץ 2020.
טופס הבגרות עם השאלון לא מופיע כאן ויש להוריד את השאלון מהאינטרנט.
שאלה 1
סעיף א:
דרך הפתרון היא הצבה של y = 0 במשוואת הפרבולה ופתרון המשוואה הריבועית המתקבלת.
נתון כי הקודקוד – הנקודה C נמצאת על ציר x, לכן על מנת למצוא נקודה זו נציב y = 0 במשוואת הפרבולה:
y = x² – 8x + 16
0 = x² – 8x + 16
נזהה כי מדובר בתבנית של כפל מקוצר:
0 = x² – 8x + 16
0 = (x – 4)²
למשוואה ריבועית זו פתרון יחיד והוא:
x – 4 = 0
x = 4
לכן הנקודה C היא:
C(4,0)
תשובה:
C(4,0)
סעיף ב 1:
דרך הפתרון היא הצבה של y = 9 במשוואת הפרבולה ופתרון המשוואה הריבועית המתקבלת.
נתון כי הישר y = 9 חותך את הפרבולה בנקודות A ו – B, לכן שיעור ה – y של הנקודות A ו – B הוא 9.
לכן על מנת למצוא את שיעור ה – x של הנקודות הנ”ל נציב y = 9 במשוואת הפרבולה:
y = x² – 8x + 16
9 = x² – 8x + 16
0 = x² – 8x + 7
נפתור את המשוואה הריבועית שהתקבלה בעזרת נוסחת השורשים:
לכן הנקודות שהתקבלו הן:
(7,9)
(1,9)
נתבונן בגרף הנתון:
מהגרף נסיק כי:
A(1,9)
B(7,9)
תשובה:
A(1,9)
B(7,9)
סעיף ב 2:
מכיוון ששיעורי ה – y של הנקודות A ו – B זהים אורך הקטע AB הוא הפרש שיעורי ה – x שלהן:
AB = xB – xA
AB = 7 – 1
AB = 6
תשובה:
אורך הקטע AB הוא 6 יחידות אורך.
סעיף ג 1:
הקטע AB מקביל לציר x.
לכן הגובה שלו CD מאונך לציר x כלומר שיעור x קבוע.
לכן אורך הקטע CD הוא הפרש שיעורי ה – y של הנקודות:
CD = xD – xC
CD = 9 – 0
CD = 9
תשובה:
אורך הגובה CD הוא 9 יחידות אורך.
סעיף ג 2:
דרך הפתרון היא חישוב שטח המשולש ABC בעזרת הנוסחה לחישוב שטח משולש:
נחשב את שטח המשולש בעזרת הנוסחה:
נזכור כי מצאנו בסעיפים קודמים:
CD = 9
AB = 6
תשובה:
שטח המשולש ABC הוא 27 יח”ש.
שאלה 2
סעיף א:
נמלא את הטבלה:
טור 4 | טור 3 | טור 2 | טור 1 | |
5 | 3.5 | 2 | 0.5 | שורה 1 |
4 | 2.5 | 1 | שורה 2 | |
6 | 3 | 1.5 | שורה 3 | |
6.5 | 5 | 3.5 | 2 | שורה 4 |
7 | 5.5 | 4 | 2.5 | שורה 5 |
נתון כי כל שורה וכל טור בטבלה הם סדרה חשבונית.
אנו מעוניינים למצוא את האיבר הרביעי בשורה 2, ואת האיבר השלישי בשורה 3.
נתבונן בשורה 2:
נתון כי שורה 2 היא סדרה חשבונית.
נגדיר:
a1 = 1
a2 = 2.5
הפרש הסדרה שווה להפרש בין כל שני איברים צמודים לכן:
d = a2 – a1
d = 2.5 – 1
d = 1.5
כעת נחשב את האיבר הרביעי בשורה הרביעית בעזרת הנוסחה:
an = a1 + (n – 1)d
נציב n = 4:
an = a1 + (n – 1)d
a4 = 1 + (4 – 1)1.5
a4 = 1 + 3*1.5
a4 = 1 + 4.5
a4 = 5.5
לכן בשורה 2 טור 4 נמצא המספר 5.5
נתבונן בשורה 3:
נתון כי שורה 3 היא סדרה חשבונית.
נגדיר:
b1 = 1.5
b2 = 3
הפרש הסדרה שווה להפרש בין כל שני איברים צמודים לכן:
d = b2 – b1
d = 3 – 1.5
d = 1.5
כעת נחשב את האיבר השלישי בשורה הרביעית בעזרת הנוסחה:
an = a1 + (n – 1)d
נציב n = 4:
an = a1 + (n – 1)d
b3 = 1.5 + (3 – 1)1.5
b3 = 1.5 + 2*1.5
b3 = 1.5 + 3
b3 = 4.5
לכן בשורה 3 טור 3 נמצא המספר 4.5
טור 4 | טור 3 | טור 2 | טור 1 | |
5 | 3.5 | 2 | 0.5 | שורה 1 |
5.5 | 4 | 2.5 | 1 | שורה 2 |
6 | 4.5 | 3 | 1.5 | שורה 3 |
6.5 | 5 | 3.5 | 2 | שורה 4 |
7 | 5.5 | 4 | 2.5 | שורה 5 |
סעיף ב:
דרך הפתרון היא מציאת ההפרש של טור 4 ולאחר מכן שימוש בנוסחת הנסיגה של סדרה חשבונית למציאת האיבר ה – 13.
נתבונן בטור 4:
נתון כי טור 4 היא סדרה חשבונית.
נגדיר:
c1 = 5
c2 = 5.5
נמצא את הפרש הסדרה:
d = c2 – c1
d = 5.5 – 5
d = 0.5
כעת נמצא את האיבר ה – 13 בסדרה בעזרת נוסחת הנסיגה של סדרה חשבונית:
cn = c1 + (n – 1)d
c13 = 5 + (13 -1)*0.5
c13 = 5 + 12*0.5
c13 = 5 + 6
c13 = 11
תשובה:
האיבר בשורה 13 בטור 4 הוא 11.
סעיף ג:
דרך הפתרון היא מציאת ההפרש של טור 1, ולאחר מכן מציאת n – המיקום של המספר 6 בטור בעזרת נוסחת הנסיגה של סדרה חשבונית.
נתבונן בטור 1:
נתון כי טור 1 היא סדרה חשבונית.
נגדיר:
m1 = 0.5
m2 = 1
נמצא את הפרש הסדרה:
d = m2 – m1
d = 1 – 0.5
d = 0.5
נשווה את האיבר הכללי בטור 1 ל – 6 על מנת למצוא את מיקומו של האיבר 6 בסדרה:
mn = m1 + (n – 1)d
mn = 0.5 + (n – 1)0.5
6 = 0.5 + (n – 1)0.5
6 = 0.5 + 0.5n – 0.5
6 = 0.5n
n = 12
תשובה:
המספר 6 יופיע בטור 1 בשורה 12.
שאלה 3
סעיף א:
נתון כי נפח הבצק גדל מערכית לכן מדובר בשאלה בנושא גידול ודעיכה.
נתון כי בשעה 7 נפח הבצק היה 2000 סמ”ק לכן נגדיר:
M0 = 2000
נתון כי בשעה 10 – שלוש שעות לאחר השעה 7, נפח הבצק היה 3500 סמ”ק לכן נגדיר:
M3 = 3500
אנו מעוניינים למצוא את מקדם הדעיכה – q, נשתמש בנוסחת הגידול והדעיכה על מנת למצוא אותו:
Mt = M0*qt
נציב:
t = 3
M3 = 3500
M0 = 2000
Mt = M0*qt
3500 = 2000*q³
1.75 = q³
q = 1.205
תשובה:
הבצק גדל פי 1.205 בכל שעה של התפחה.
סעיף ב:
דרך הפתרון היא שימוש בנוסחת הגידול והדעיכה.
נשתמש שוב בנוסחת הגידול והדעיכה:
Mt = M0*qt
השעה 12 היא 5 שעות לאחר השעה 7 לכן נציב:
t = 5
M0 = 2000
q = 1.205
Mt = M0*qt
M5 = 2000*(1.205)5
M5 = 5081.187
תשובה:
נפח הבצק בשעה 12 היה 5081.187 סמ”ק.
סעיף ג:
נציב Mt = 2410 בנוסחת הגידול והדעיכה:
Mt = M0*qt
2410 = 2000*1.205t
1.205t = 1.205
t = 1
כלומר לאחר שעה של התפחה נפח הבצק היה 2410 סמ”ק – כלומר בשעה 8.
תשובה:
בשעה 8 נפח הבצק היה 2410 סמ”ק.
שאלה 4
סעיף א:
דרך הפתרון היא שימוש במשפט פיתגורס.
אנו מעוניינים למצוא את אלכסון הבסיס כלומר את BD.
נתבונן במשולש ABD:
על מנצ למצוא את BD נשתמש במשפט פיתגורס:
BD² = AB² + AD²
BD² = 8² + 6²
BD² = 64 + 36
BD² = 100
BD = ±10
מכיוון ש – BD היא צלע נבחר בפתרון החיובי:
BD = 10
תשובה:
אורך אלכסון הבסיס הוא 10 ס”מ.
סעיף ב:
דרך הפתרון היא שימוש במשפט פיתגורס במשולש SDH.
מכיוון שמדובר בפרמידה ישרה הנקודה H היא נקודת מפגש האלכסונים בבסיס ABCD, לכן מכיוון שהאלכסונים במלבן חוצים זה את זה:
DH = 0.5BD = 0.5*10 = 5
נתבונן במשולש SDH:
אנו מעוניינים למצוא את גובה הפרמידה כלומר את SH נשתמש לשם כך במשפט פיתגורס:
DS² = DH² + SH²
15² = 5² + SH²
225 = 25 + SH²
SH² = 200
SH = ±10√2
מכיוון ש – SH הוא גובה הפרמידה נבחר בפתרון החיובי:
SH = 10√2
תשובה:
אורך גובה הפרמידה הוא:
SH = 10√2
סעיף ג:
דרךהפתרון היא שימוש בפונקצית הקוסינוס במשולש SDH.
נתבונן שוב במשולש SDH:
הזווית אותה אנו מעוניינים למצוא היא :
∠SDH
נשתמש בפונקציית הקוסינוס לשם כך:
∠SDH = 70.528
תשובה:
הזווית בין מקצוע צדדי לבסיס היא 70.528.
סעיף ד:
דרך הפתרון היא שימוש בנוסחה לחישוב שטח פרמידה:
נשתמש בנוסחה לחישוב נפח פרמידה:
כאשר:
B – שטח הבסיס
h – גובה הפרמידה
גובה הפרמידה כבר ידוע לנו מסעיף ב:
h = SH = 10√2
נחשב את שטח הבסיס:
B = AB*AD
B = 8*6
B = 48
כעת נחשב את הנפח:
V = 16*10√2
V = 160√2
תשובה:
נפח הפרמידה הוא:
V = 160√2 סמ”ק
שאלה 5
נבנה דיאגרמת עץ על מנת לענות על סעיפי השאלה:
נמלא את הדיאגרמה:
האירוע בו התלמיד יכשל במבחן במטמתיקה הוא האירוע המשלים לכך שיצליח במבחן לכן:
p(נכשל במתמטיקה) = 1 – p(הצליח במתמטיקה)
p(נכשל במתמטיקה) = 0.75 – 1
p(נכשל במתמטיקה) = 0.25
האירוע בו התלמיד יכשל במבחן באנגלית הוא האירוע המשלים לכך שיצליח במבחן לכן:
p(נכשל באנגלית) = 1 – p(הצליח במתמטיקה)
p(נכשל באנגלית) = 0.65 – 1
p(נכשל באנגלית) = 0.35
נענה כעת על סעיפי השאלה:
סעיף א:
ההסתברות שהתלמיד יצליח בשני המבחנים מתאימה למסלול הצליח,הצליח:
p(יצליח בשניהם) = p(יצליח במתמטיקה)*p(יצליח באנגלית)
p(יצליח בשניהם) = 0.65*0.75
p(יצליח בשניהם) = 0.4875
תשובה:
ההסתברות שהתלמיד יצליח בשני המבחנים היא 0.4875
סעיף ב 1:
ההסתברות שהתלמיד יצליח במתמטיקה ולא יצליח באנגלית מתאימה למסלול הצליח,נכשל:
p(יצליח במתמטיקה יכשל באנגלית) = p(יצליח במתמטיקה)*p(יכשל באנגלית)
p(יצליח במתמטיקה יכשל באנגלית) = 0.35*0.75
p(יצליח במתמטיקה יכשל באנגלית) = 0.2625
תשובה:
ההסתברות שהתלמיד יצליח במתמטיקה ולא יצליח באנגלית היא 0.2625
סעיף ב 2:
ההסתברות שהתלמיד יצליח רק באחד משני המבחנים מתאימה לשני מסלולים – הצליח,נכשל ו – נכשל,הצליח:
p(יצליח רק באחד) = p(יצליח במתמטיקה)*p(יכשל באנגלית) + p(יכשל במתמטיקה)*p(יצליח באנגלית)
p(יצליח רק באחד) = 0.65*0.25 + 0.35*0.75
p(יצליח רק באחד) = 0.425
תשובה:
ההסתברות שהתלמיד יצליח רק באחד משני המבחנים היא 0.425
סעיף ג:
אנו מעוניינים למצוא את ההסתברות שהתלמיד יצליח בלפחות אחד מהמבחנים כלומר או באחד מהם או בשתיהם לכן:
p(יצליח בלפחות אחד) = p(יצליח רק באחד) + p(יצליח בשניהם)
נציב מה שמצאנו בסעיפים הקודמים:
p(יצליח רק באחד) = 0.425
p(יצליח בשניהם) = 0.4875
p(יצליח בלפחות אחד) = p(יצליח רק באחד) + p(יצליח בשניהם)
p(יצליח בלפחות אחד) = 0.4875 + 0.425
p(יצליח בלפחות אחד) = 0.9125
תשובה:
ההסתברות שהתלמיד יצליח בלפחות אחד מהמבחנים היא 0.9125
שאלה 6
סעיף א:
דרך הפתרון היא שימוש בגרף ההתפלגות הנורמלית
נתון כי הגובה הממוצע הוא 160 ס”מ וסטיית התקן היא 6 ס”מ.
לכן הסטייה המתאימה לגובה של 157 ס”מ היא חצי סטיית תקן כלפי מטה:
157 = 160 – 3 = x – 0.5s
נסמן את האזור המתאים בגרף ההתפלגות הנורמלית לגובה נמוך מ – 157 ס”מ:
נסכום את האחוזים המתאימים:
0.5% + 1.5% + 5% + 9% + 15% = 31%
תשובה:
31 אחוזים מהתלמידים בבית הספר נמוכים מ – 157 ס”מ.
סעיף ב:
בסעיף הקודם מצאנו כי הגובה 157 ס”מ מתאים לחצי סטיית תקן כלפי מטה.
הגובה 172 ס”מ מתאים לשתי סטיות תקן כלפי מעלה:
172 = 160 + 6 + 6 = 160 + 2*6 = x + 2s
נסמן בגרף ההתפלגות הנורמלית את האזור המתאים לגובה בין 157 ס”מ ל – 172 ס”מ:
נסכום את האחוזים המתאימים:
19% + 19% + 15% + 9% + 5% = 67%
תשובה:
גובהם של 67 אחוזים מן התלמידים הוא בין 157 ס”מ ל – 172 ס”מ.
סעיף ג:
נתון כי בבית הספר יש 536 תלמידים שגובהם הוא בין 157 ס”מ ל – 172 ס”מ.
מצאנו בסעיף הקודם כי גובהם של 67 אחוזים מן התלמידים הוא בין 157 ס”מ ל – 172 ס”מ.
כלומר 67 אחוזים מסך התלמידים בבית הספר הם 536, נסמן את סך כל הצלמידים ב – y:
0.67y = 536
y = 800
תשובה:
בבית הספר 800 תלמידים.