לומדים מתמטיקה

או שמבינים או ששואלים

בעיות קיצון, בעיות מינימום מקסימום

בדף זה:

  1. השלבים הקבועים לפתרון בעיות קיצון.
  2. תרגילים ברמת 3 יחידות (תרגילים 1-6).
  3. תרגילים ברמת 4-5 יחידות (תרגילים 7-10).

בנוסף יש באתר דפים המלמדים בעיות קיצון על פי סוג בעיית הקיצון.

  1. מה השימוש ושלבי הפתרון של בעיות קיצון?
  2. בעיות קיצון: לדעת להגדיר שני דברים בעזרת משתנה אחד.
  3. בעיות קיצון עם מספרים.
  4. בעיות קיצון גיאומטריות.
  5. בעיות קיצון דברים שצריך לדעת לפני גרפים.
  6. בעיות קיצון עם גרפים.
  7. בעיות קיצון עם מרחקים ושטחי משולשים.

או בעיות קיצון על פי מספר יחידות:

  1. בעיות קיצון 3 יחידות.
  2. בעיות קיצון 4 יחידות.
  3. בעיות קיצון 5 יחידות.

1.שלבים בפתרון בעיות מינימום מקסימום

בעיות קיצון פותרים על פי שלבים קבועים.

  1. לבחור משתנה שבאמצעותו ניתן להגדיר את הפונקציה הרצויה.
  2. לבנות פונקציה בעזרת המשתנה הנתון.
  3. לגזור את הפונקציה ולמצוא נקודות קיצון (להשוות את הנגזרת ל – 0).
  4. לבדוק האם נקודת / נקודות הקיצון שקיבלנו היא מתאימה לדרישה של השאלה (מינימום או מקסימום).
    הבדיקה נעשית בעזרת טבלה או נגזרת שנייה.
  5. להסתכל על השאלה ולבדוק אם יש סעיף נוסף שצריך לענות עליו. הרבה פעמים יבקשו מאיתנו לעשות משהו עם המספרים שמצאנו בסעיף הראשון.

בנוסף לדף זה יש באתר דפים מתאימים לכל רמת לימוד:

2.תרגילים

תרגילים 1-6 הם תרגילים הכוללים גזירה של פונקציית פולינום ומתאימים לתלמידי 3-4 יחידות.
תרגילים 7-10 כוללים גזירה של פונקציית שורש ומתאימים לתלמידי 4 וקצת 5 יחידות.

הודעה זו מסתירה תוכן המיועד למנויים בלבד.
לחצו כאן כדי לבחור את המנוי המתאים לכם.

30 מחשבות על “בעיות קיצון, בעיות מינימום מקסימום”

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  1. אני עדיין מתקשה בנושא ולכן אשמח אם תעזרו לי בפתירת שאלה של בעיות קיצון.
    נתון לי שסכומם של שני מספרים חיוביים הוא 12 וידוע שמכפלת האחד בריבועו של השני מקסימלית.

    1. אחד זה X והשני זה X-12 והפונקציה היא F(X)=X*X*(X-12)
      ואז שגוזרים יוצא בנגזרת 3X*X-24X Xהפתרון לX זה 8 ו0 ואז את ציבה כמו בטבלת מינימום ומקסימום של מציאת נקודת קיצון ומה שיוצא מקסימום זה הפתרון למסםר הראשון ולמספר השני את פשוט מחסרת 12 מהראון

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    היי, כאשר אני מתבקש למצוא אורך מקסימלי של ישר המאונך לציר x , אז אני פשוט מציב פרמטר מסויים, ומחסר את שיעור הy הגבוהה משיעור הy הנמוך?. הכוונה היא לישר שנמתח בין שתי גרפים שונים…

    1. לומדים מתמטיקה

      שלום
      אתה מגדיר נקודה על כל אחד מהגרפים בהתאם לנתונים ואז מחשב את המרחק בעזרת הנוסחה למרחק בין שתי נקודות.

      1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

        אבל אם הישר מאונך לציר x, אז מספיק לחסר שיעורי Y לא?

  3. שלום, יש לי שאלה שמבקשים ממני מצא את הערך של t עבורו הקטע AB מקסימלי.
    עשיתי נגזרת לקטע AB ומצאתי את t. מה עכשיו אני צריכה לעשות?

    1. לומדים מתמטיקה

      שלום
      לבדוק אם זו נקודת מקסימום של הפונקציה על ידי נגזרת שנייה או טבלה.
      כפי שבודקים את הסוג של כל נקודה החשודה כקיצון.

  4. שלום
    יש לי בעיית קיצון שביקשו למצוא את ההיקף המינמלי של מלבן, מצאתי אותו וסעיף לאחר מכן מבקשים למצוא את השטח של המלבן כאשר היקפו מקסימלי ולא מינמלי, אבל שאני גזרתי את ההיקף של המלבן יצא רק נקודת קיצון אחת והיא מינימום

      1. עדיין לא עובד….
        תודה:)
        נ.ב. תודה על האתר המעולה.
        במתמטיקה את הציון מעלה
        אחלה אתר שבעולם.
        ממש עוזר לי, ברורלכולם
        נקי לעין, פשוט ונוח
        בשביל ללמוד איתכם לא צריך לטרוח!

          1. אודה בכל לב
            על מענה מהיר ומלבב
            חיוך עלה על פניי בקריאת תשובתכם עם החרוזים
            מקווה שחיוך דומה יעלה על פני כאראה בקבלת המבחן את האחוזים

  5. ערב טוב, אם אני עושה טבלת ערכים כשאני בודק מינימום מקסימום, או אם זה נקודת קיצון מוחלטת, צריך להציב בפונקציה המקורית או בניגזרת? תודה רבה

    1. לומדים מתמטיקה

      שלום
      ראשית לטובת קוראי התגובות אציין שהשאלה קשורה רק באופן חלקי לדף.
      מינימום מקסימום מקומי נקבע על פי ערך הנגזרת בסביבת הנקודה -הצבה בנגזרת.
      קיצון בקצוות נקבע על ידי ערך הפונקציה – הצבה בפונקציה.

  6. היי
    אם נתון לי טרפז ישר זוית שאורך השוק הוא 14 והיקף הטרפז הוא 34.
    אני צריכה להביע בxים את אורכי הצלעות האחרות. איך אני אדע איזו צלע שווה 14-x ואיזו שווה 6-2x?
    ניסיתי להחליף בינהם אבל תמיד יוצא לי מינימום בעוד שמבקשים ממני מקסימום?

    1. לומדים מתמטיקה

      שלום
      לא יודע איך הגעת למספרים האלו.
      ניתן להשתמש בהגדרות של בסיס קטן ובסיס גדול וזה לא אמור להשפיע בפתרון התרגיל.

  7. שלום,
    בשאלה שלוש נתון לנו ששטח הפנים של תיבה שבסיסה ריבוע הוא 96 סמ"ר.
    מה צריך להיות אורכה של צלע הריבוע על מנת שנפח התיבה יהיה מקסימלי?
    מהו הנפח המקסימלי?
    האם האורך המתקבל אמור להיות מיוצג בסנטימטרים?
    כששואלים אותי על נפח, איך אפשר לדעת אם התוצאה אמורה להיות בסמ"ק או במ"ק?
    תודה רבה:-)

    1. לומדים מתמטיקה

      שלום מוריה
      כל עוד את כותבת תשובה נכונה היא אמורה להתקבל בכל יחידה שתבחרי לכתוב אותה אלא אם כן נכתב במפורש אחרת.
      נהוג לכתוב תשובות ביחידות הגיוניות.
      למשל בשאלה זו הנתונים הם בסמק אז סביר לענות בסמק או סנטימטר.
      אם התוצאה מאוד גדולה אפשר לעבור למק.

  8. שלום, אני תלמיד כיתה י"א ואני מרגיש שאני חלש בכל הנושא של גיאומטריה – וזה משפיע גם על בעיות קיצון גיאומטריות שצריך להשתמש בהם בפרופורציה ודמיון משולשים. איך אני יכול לתרגל? אני גם לא יכול לשים את האצבע על נושא אחד בגיאומטריה שאני לא טוב בו, זה מרגיש כאילו אני לא טוב בכל הנושא

    1. לומדים מתמטיקה

      שלום מוטי
      קודם כל אציין שלדעתי הקשר בין בעיות קיצון שמופיעות בדף זה לבין בעיות בגיאומטריה הוא קשר בינוני – חלש.
      ואולי הדף הזה יעזור יותר בהקשר של בעיות קיצון.
      https://www.m-math.co.il/math-10th-grade/linear-function-10th/

      בהקשר של גיאומטריה
      לדעתי אתה צריך לעבור על הנושאים בצורה יסודית.
      זה דבר שדורש זמן – לא ניתן לעשות את זה קצר.
      חפיפת משולשים.
      דמיון משולשים.
      מרובעים.
      אלו הנושאים שצריך לעבור עליהם.
      פתור את התרגילים המופיעים בדפים הללו בלי לעשות קיצורי דרך ואני בטוח שתשתפר.
      קישורים לדפים הללו נמצאים בדפים של כיתות ח,ט תחת הנושא גיאומטריה.

  9. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    שלום
    אם יש לי בשאלה שני סעיפים שאחד הוא למצואא את הנקודה כדי שהשטח יהיה מינימלי והשני הוא למצוא את הנקודה כדי שהשטח יהיה מקסימלי איך אני פותרת את זה?

    1. לומדים מתמטיקה

      שלום
      1.בונה פונקציה של שטח.
      2.מוצאת את נקודות הקיצון של הפונקציה.
      3.בודקת מי מהנקודות היא מקסימום ומי מינימום.
      4.כותבת תשובה.